Moderator: Redaktörer
Kalejdokom skrev:Eftersom det inte finns någon ritning får jag beskriva hur jag tänkt mig. Jag är nämligen lite osäker på en sak...
Tänk er en OA5 Typ 1, 8-kantig och med 8 diskanter placerade runt om basen och riktade snett inåt/uppåt (enligt ritning ovan).
Jag vill nämligen undvika synliga vinklar på gallret (som på 70-talarna) eftersom jag inte tror att jag kan få till det snyggt. Jag tänker mig istället gallret infällt jäms med ovansidan (utan att sticka upp ovanpå). Det innebär att toppbaffeln blir nedsänkt 60 mm. Med diskanternas placering ser jag inga problem eftersom ingen av dom spelar mot någon sarg. Vad tror OA-proffsen?
Gällande frågan om signal/fas, så är svaret att alla diskanter spelar samma signal. Det finns liksom inget fram eller bak. Man kan vrida lådan hur som helst, med samma resultat. Alla element spelar symmetriskt uppåt. Delning får vi se efter mätning, men så lågt som möjligt antar jag. Sonab delade väl vid 1800Hz och jag har tidigare mätt upp att dessa diskanter faller av under 1000Hz, så det låter väl rimligt att sikta ovanför 1500Hz. Det blir att mäta och lyssna...
Kalejdokom skrev: Alla element spelar symmetriskt uppåt.
Kalejdokom skrev:Apropå formen kanske jag behöver förtydliga att "ritningen" ovan alltså INTE gäller längre. Den var ju ganska "kul" men byggde på andra basar och blev helt enkelt för svår (ja, inte omöjlig, men svår) att realisera. Nu blir det istället en symmetrisk, 8-kantig papperskorg på 40 cm höjd.
PerStromgren skrev:Snyggt, en 2017 års AB11!
paa skrev:Kalejdokom skrev: Alla element spelar symmetriskt uppåt.
Om det nu blir något problem så tror jag just detta skulle kunna vara orsaken. Alla diskanter får sin frekvensgång påverkade av lådan på samma sätt, så trots att det är många så hjälps dom inte åt att jämna till tonkurvan som dom kunde gjort om dom vore placerade på ett annat sätt.
Kalejdokom skrev:Tack Perfector. Jag har dock bladet sedan tidigare. Att dela så lågt som vid resonansfrekvensen är nog onödigt lågt. Tumregler är ju inget vi rankar högt här, men andra har hävdat att man inte bör dela lägre än en oktav ovanför resonansfrekvensen. 2400Hz låter dock orimligt högt. Men som jag skrev är det både en fråga om mätning och lyssning. Om det inte låter bra så är det ju ingen idé att dela onödigt lågt. Scanspeakbasen som jag använder låter däremot väldigt bra ganska högt upp i frekvens, men i det här fallet får jag ju problem med spridningen om jag delar för högt, så det gäller att prova sig fram till lämplig delning. Vi får se när det närmar sig provspelning.
solhaga skrev:Antar att du med ingen sarg menar att de spelar i vinklarna (tänker framför allt på baksidorna av diskanterna).
Möter basen diskanterna frekvensmässigt eller skall du ha ett mellanregisterelement också?
Nattlorden skrev:Finns fler än Perfector som förespråkar så låg delning, även Joachim Gerhard på German Physiks har förespråkat att dela så lågt. Ser vissa intressanta punkter där, emedan effekttåligheten är på minussidan. Med så här många diskanter som delar på effekthanterandet, så kanske det kan vara ovanligt intressant att fundera över?
solhaga skrev:En idé vore att göra en mockup för enbart diskantspridningen.
Sätt varje diskant på varsitt vinkeljärn och experimentera med placering i tre dimensioner (i sarg, ovanför sarg mm).
petersteindl skrev:Vad sägs om en delning nånstans mellan 1500 - 1800 Hz, 12 eller 18 eller 24 dB/oktav.
Med vänlig hälsning
Peter
Kalejdokom skrev:Nattlorden skrev:Finns fler än Perfector som förespråkar så låg delning, även Joachim Gerhard på German Physiks har förespråkat att dela så lågt. Ser vissa intressanta punkter där, emedan effekttåligheten är på minussidan. Med så här många diskanter som delar på effekthanterandet, så kanske det kan vara ovanligt intressant att fundera över?
Absolut - jag utesluter inget! Funkar det bara att återge röster och instrument bra, så kan det säkert bli aktuellt med lägre delning.
Kalejdokom skrev:solhaga skrev:En idé vore att göra en mockup för enbart diskantspridningen.
Sätt varje diskant på varsitt vinkeljärn och experimentera med placering i tre dimensioner (i sarg, ovanför sarg mm).
Jag har redan fixat med vinklar (möbelbeslag) som jag kan vinkla godtyckligt. Det finns en M4-gänga på baksidan av magneten, helt lägligt :
[ Bild ]
solhaga skrev:petersteindl skrev:Vad sägs om en delning nånstans mellan 1500 - 1800 Hz, 12 eller 18 eller 24 dB/oktav.
Med vänlig hälsning
Peter
För dessa element då, antar jag.Kalejdokom skrev:Nattlorden skrev:Finns fler än Perfector som förespråkar så låg delning, även Joachim Gerhard på German Physiks har förespråkat att dela så lågt. Ser vissa intressanta punkter där, emedan effekttåligheten är på minussidan. Med så här många diskanter som delar på effekthanterandet, så kanske det kan vara ovanligt intressant att fundera över?
Absolut - jag utesluter inget! Funkar det bara att återge röster och instrument bra, så kan det säkert bli aktuellt med lägre delning.
Hur lågt förespråkas det att man kan gå för att bibehålla orthoprincipen?
Nattlorden skrev:På vilket sätt förväntar du dig en förbättring? Idealt sett borde du kunna rotera samtliga lika mycket utan förändring, så det vore intressant att veta vad det är du jagar när du tänker så.
paa skrev:Alla diskanter får sin frekvensgång påverkade av lådan på samma sätt, så trots att det är många så hjälps dom inte åt att jämna till tonkurvan som dom kunde gjort om dom vore placerade på ett annat sätt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster