Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Inläggav Kalejdokom » 2017-07-01 16:19

Efter ett antal förstudier och utvärderingar av alternativa koncept för nya bakkanaler, har jag idag startat upp sågen och provat ut exakta vinklar för lådkonstruktionen. Högtalarna skall tjäna två syften:
1. Lounghögtalare i stereo för normal* musiklyssning i vardagsrum.
2. Bakkanaler till hemmabion vid filmtittande.

*) Sansade SPL-nivåer och ingen utpräglad sweetspot. Snarare lite diffus/bred ljudbild med stor spridning.

Inspiration/idéer kommer främst från Sonab/MP/Mirsch m.fl. orthoakustiska modeller. Högtalarna blir symmetriskt 8-kantiga med samtliga element riktade uppåt.

Element som skall användas:

Bas: Scanspeak 15W/8530-K00, som än så länge sitter i denna skapelse (ja, den som tidigare så brutalt kapats från stor till mindre låda i två steg :D - nu slaktas den för gott :( ).
Bild

Diskanter: 8 st Peerless K24CT i varje. Dom har legat i en frigolitlåda i garaget i tre år nu...
Bild

Galler från Derma i Gråbo har också skrotat länge i väntan på rätt projekt. Dom får också vara med.
Bild

Det blir en liten, golvplacerad sak, på knappa 20 liter till basen, som lär bli något underavstämd vilket fungerat bra i tidigare applikationer. Vid simulering med WIN-Isd rekommenderas endast 7 liters låda för optimal avstämning till dessa basar. I nuvarande låda har jag 16 liter och uppmätt avstämning på 37 Hz. Någon ritning finns inte (bara i huvudet), men innan jag landade den symmetriska designen såg konceptet ut så här 8O :D (jag insåg det omöjliga och valde en enklare modell):
Bild

Kaffepausen är slut - dags för en omgång till med sågen (det blir ju 16 lika sidor till två lådor...)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Inläggav Kalejdokom » 2017-07-01 18:50

Sidorna är 40 cm höga så jag kan inte använda kapsågen till snitten. Efter lite (ca 3 tim 8O ) testsågning och finjustering fick jag till slut rätt vinklel (22,5 grader) på cirkelsågen. Jag fäste en regel som anhåll och det blev faktiskt riktigt bra resultat:
Bild

Nu är alla 16 bitarna kapade och så här långt verkar det stämma:
Bild

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7256
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Re: Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Inläggav avr7000 » 2017-07-01 19:54

Fränt! heja heja
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Inläggav solhaga » 2017-07-01 20:29

Detta skall bli kul att följa!

Användarvisningsbild
oa51
 
Inlägg: 1319
Blev medlem: 2006-10-26
Ort: Tokstaden

Re: Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Inläggav oa51 » 2017-07-02 07:18

Kul form :D
Ska bli spännande att följa.
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1, Pioneer S-Cn301, 8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Inläggav Kalejdokom » 2017-07-02 10:55

Apropå formen kanske jag behöver förtydliga att "ritningen" ovan alltså INTE gäller längre. Den var ju ganska "kul" men byggde på andra basar och blev helt enkelt för svår (ja, inte omöjlig, men svår) att realisera. Nu blir det istället en symmetrisk, 8-kantig papperskorg på 40 cm höjd.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Inläggav solhaga » 2017-07-02 11:03

Så det är ett tvåvägssystem, eller rättare sagt 1 + 8?
Kommer alla diskanterna spela samma signal/fas?
Vad är den tänkta delningsfrekvensen?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Inläggav Kalejdokom » 2017-07-02 11:20

Eftersom det inte finns någon ritning får jag beskriva hur jag tänkt mig. Jag är nämligen lite osäker på en sak...
Tänk er en OA5 Typ 1, 8-kantig och med 8 diskanter placerade runt om basen och riktade snett inåt/uppåt (enligt ritning ovan).
Jag vill nämligen undvika synliga vinklar på gallret (som på 70-talarna) eftersom jag inte tror att jag kan få till det snyggt. Jag tänker mig istället gallret infällt jäms med ovansidan (utan att sticka upp ovanpå). Det innebär att toppbaffeln blir nedsänkt 60 mm. Med diskanternas placering ser jag inga problem eftersom ingen av dom spelar mot någon sarg. Vad tror OA-proffsen?

Gällande frågan om signal/fas, så är svaret att alla diskanter spelar samma signal. Det finns liksom inget fram eller bak. Man kan vrida lådan hur som helst, med samma resultat. Alla element spelar symmetriskt uppåt. Delning får vi se efter mätning, men så lågt som möjligt antar jag. Sonab delade väl vid 1800Hz och jag har tidigare mätt upp att dessa diskanter faller av under 1000Hz, så det låter väl rimligt att sikta ovanför 1500Hz. Det blir att mäta och lyssna...

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Inläggav solhaga » 2017-07-02 11:42

Jag har ingen orthohistoria/kunskap, så jag ber om ursäkt för dumma frågor.
(Men jag har lite idéer i bakhuvudet för mina AMT:er...)

Antar att du med ingen sarg menar att de spelar i vinklarna (tänker framför allt på baksidorna av diskanterna).

Möter basen diskanterna frekvensmässigt eller skall du ha ett mellanregisterelement också?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Inläggav Perfector » 2017-07-02 11:44

Kalejdokom skrev:Eftersom det inte finns någon ritning får jag beskriva hur jag tänkt mig. Jag är nämligen lite osäker på en sak...
Tänk er en OA5 Typ 1, 8-kantig och med 8 diskanter placerade runt om basen och riktade snett inåt/uppåt (enligt ritning ovan).
Jag vill nämligen undvika synliga vinklar på gallret (som på 70-talarna) eftersom jag inte tror att jag kan få till det snyggt. Jag tänker mig istället gallret infällt jäms med ovansidan (utan att sticka upp ovanpå). Det innebär att toppbaffeln blir nedsänkt 60 mm. Med diskanternas placering ser jag inga problem eftersom ingen av dom spelar mot någon sarg. Vad tror OA-proffsen?

Gällande frågan om signal/fas, så är svaret att alla diskanter spelar samma signal. Det finns liksom inget fram eller bak. Man kan vrida lådan hur som helst, med samma resultat. Alla element spelar symmetriskt uppåt. Delning får vi se efter mätning, men så lågt som möjligt antar jag. Sonab delade väl vid 1800Hz och jag har tidigare mätt upp att dessa diskanter faller av under 1000Hz, så det låter väl rimligt att sikta ovanför 1500Hz. Det blir att mäta och lyssna...

Kolla var resonasfrekvensen ligger och dela där med hög branthet.
Med så många diskanter är det inte troligt att du överbelastar effekttåligheten i klustret.
Samt lycka till.

Edit.
Hittade datablad i mina pärmar.
Kanske har du nytta av dom.
Bilagor
K24CT 2.jpg
K24CT 2.jpg (295.41 KiB) Visad 8038 gånger
K24CT 1.jpg
K24CT 1.jpg (299.4 KiB) Visad 8038 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Inläggav paa » 2017-07-02 12:19

Kalejdokom skrev: Alla element spelar symmetriskt uppåt.

Om det nu blir något problem så tror jag just detta skulle kunna vara orsaken. Alla diskanter får sin frekvensgång påverkade av lådan på samma sätt, så trots att det är många så hjälps dom inte åt att jämna till tonkurvan som dom kunde gjort om dom vore placerade på ett annat sätt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Inläggav PerStromgren » 2017-07-02 12:19

Kalejdokom skrev:Apropå formen kanske jag behöver förtydliga att "ritningen" ovan alltså INTE gäller längre. Den var ju ganska "kul" men byggde på andra basar och blev helt enkelt för svår (ja, inte omöjlig, men svår) att realisera. Nu blir det istället en symmetrisk, 8-kantig papperskorg på 40 cm höjd.


Snyggt, en 2017 års AB11!

Bild
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Inläggav Kalejdokom » 2017-07-02 12:26

Tack Perfector. Jag har dock bladet sedan tidigare. Att dela så lågt som vid resonansfrekvensen är nog onödigt lågt. Tumregler är ju inget vi rankar högt här, men andra har hävdat att man inte bör dela lägre än en oktav ovanför resonansfrekvensen. 2400Hz låter dock orimligt högt. Men som jag skrev är det både en fråga om mätning och lyssning. Om det inte låter bra så är det ju ingen idé att dela onödigt lågt. Scanspeakbasen som jag använder låter däremot väldigt bra ganska högt upp i frekvens, men i det här fallet får jag ju problem med spridningen om jag delar för högt, så det gäller att prova sig fram till lämplig delning. Vi får se när det närmar sig provspelning.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Inläggav Kalejdokom » 2017-07-02 12:35

PerStromgren skrev:Snyggt, en 2017 års AB11!

Ja, där är den ju, modellen jag hade i minnet men inte visste vad den hette :) .
Samma idé, men med diskanterna på toppbaffeln, runt om basen.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Inläggav Kalejdokom » 2017-07-02 12:38

paa skrev:
Kalejdokom skrev: Alla element spelar symmetriskt uppåt.

Om det nu blir något problem så tror jag just detta skulle kunna vara orsaken. Alla diskanter får sin frekvensgång påverkade av lådan på samma sätt, så trots att det är många så hjälps dom inte åt att jämna till tonkurvan som dom kunde gjort om dom vore placerade på ett annat sätt.

Det där är intressant och värt att utvärdera innan jag slår spiken i kistan. Jag tänkte just att många diskanter i en cirkel skulle hjälpa till att sprida åt alla håll, men det kanske inte får avsedd verkan. Ska se om jag får plats att vinkla om några av elementen. Bäst vore kanske att ändå flytta upp baffeln och höja gallret så att det blir mer luft runt diskanterna.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57176
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Inläggav Nattlorden » 2017-07-02 12:39

Kalejdokom skrev:Tack Perfector. Jag har dock bladet sedan tidigare. Att dela så lågt som vid resonansfrekvensen är nog onödigt lågt. Tumregler är ju inget vi rankar högt här, men andra har hävdat att man inte bör dela lägre än en oktav ovanför resonansfrekvensen. 2400Hz låter dock orimligt högt. Men som jag skrev är det både en fråga om mätning och lyssning. Om det inte låter bra så är det ju ingen idé att dela onödigt lågt. Scanspeakbasen som jag använder låter däremot väldigt bra ganska högt upp i frekvens, men i det här fallet får jag ju problem med spridningen om jag delar för högt, så det gäller att prova sig fram till lämplig delning. Vi får se när det närmar sig provspelning.


Finns fler än Perfector som förespråkar så låg delning, även Joachim Gerhard på German Physiks har förespråkat att dela så lågt. Ser vissa intressanta punkter där, emedan effekttåligheten är på minussidan. Med så här många diskanter som delar på effekthanterandet, så kanske det kan vara ovanligt intressant att fundera över?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Inläggav Kalejdokom » 2017-07-02 12:46

solhaga skrev:Antar att du med ingen sarg menar att de spelar i vinklarna (tänker framför allt på baksidorna av diskanterna).
Möter basen diskanterna frekvensmässigt eller skall du ha ett mellanregisterelement också?

Svårt att förklara med ord, men tänk dig som på bilden nedan (lånad av Foppa13 här på Faktiskt.se), men med basen mitt mellan diskanterna och att det är 8 istället för fyra diskanter runt om. Baffeln är alltså nedsänkt i lådan så att det blir en sarg runt "bakom" diskanterna.

Det blir en ren 2-vägare.
Bilagor
oa5-typ1.jpg
oa5-typ1.jpg (77.19 KiB) Visad 7992 gånger
Senast redigerad av Kalejdokom 2017-07-02 12:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Inläggav Kalejdokom » 2017-07-02 12:48

Nattlorden skrev:Finns fler än Perfector som förespråkar så låg delning, även Joachim Gerhard på German Physiks har förespråkat att dela så lågt. Ser vissa intressanta punkter där, emedan effekttåligheten är på minussidan. Med så här många diskanter som delar på effekthanterandet, så kanske det kan vara ovanligt intressant att fundera över?

Absolut - jag utesluter inget! Funkar det bara att återge röster och instrument bra, så kan det säkert bli aktuellt med lägre delning.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Inläggav solhaga » 2017-07-02 12:51

En idé vore att göra en mockup för enbart diskantspridningen.
Sätt varje diskant på varsitt vinkeljärn och experimentera med placering i tre dimensioner (i sarg, ovanför sarg mm).

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Inläggav petersteindl » 2017-07-02 12:53

Vad sägs om en delning nånstans mellan 1500 - 1800 Hz, 12 eller 18 eller 24 dB/oktav.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Inläggav Kalejdokom » 2017-07-02 12:54

Ja, det är så jag tänker. Det blir att prova med mitt digitala filter under utvärdering (DCX2496).

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Inläggav Kalejdokom » 2017-07-02 12:57

solhaga skrev:En idé vore att göra en mockup för enbart diskantspridningen.
Sätt varje diskant på varsitt vinkeljärn och experimentera med placering i tre dimensioner (i sarg, ovanför sarg mm).

Jag har redan fixat med vinklar (möbelbeslag) som jag kan vinkla godtyckligt. Det finns en M4-gänga på baksidan av magneten, helt lägligt :) :
Bild

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Inläggav solhaga » 2017-07-02 12:58

petersteindl skrev:Vad sägs om en delning nånstans mellan 1500 - 1800 Hz, 12 eller 18 eller 24 dB/oktav.

Med vänlig hälsning
Peter


För dessa element då, antar jag.

Kalejdokom skrev:
Nattlorden skrev:Finns fler än Perfector som förespråkar så låg delning, även Joachim Gerhard på German Physiks har förespråkat att dela så lågt. Ser vissa intressanta punkter där, emedan effekttåligheten är på minussidan. Med så här många diskanter som delar på effekthanterandet, så kanske det kan vara ovanligt intressant att fundera över?

Absolut - jag utesluter inget! Funkar det bara att återge röster och instrument bra, så kan det säkert bli aktuellt med lägre delning.


Hur lågt förespråkas det att man kan gå för att bibehålla orthoprincipen?

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Inläggav solhaga » 2017-07-02 13:00

Kalejdokom skrev:
solhaga skrev:En idé vore att göra en mockup för enbart diskantspridningen.
Sätt varje diskant på varsitt vinkeljärn och experimentera med placering i tre dimensioner (i sarg, ovanför sarg mm).

Jag har redan fixat med vinklar (möbelbeslag) som jag kan vinkla godtyckligt. Det finns en M4-gänga på baksidan av magneten, helt lägligt :) :
[ Bild ]


Gott!

Denna diskant är alltså sluten bakåt.

Är det nödvändigt att diskantelementet är det för orthoprincipen?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Inläggav Kalejdokom » 2017-07-02 13:08

Orthoprincipen behärskar jag inte - mina ambitioner är bara att få till en så "rundspridande" högtalare som möjligt :) .

Så här tänkte jag mig elementplaceringen från början:
Bild

Men kanske det blir bättre med något sådant här?:
Bild

Edit: ja, dom är slutna bakåt (precis som Sonabs MT24 t.ex. - samma princip som för OA12/14/116/2212)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57176
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Inläggav Nattlorden » 2017-07-02 13:16

På vilket sätt förväntar du dig en förbättring? Idealt sett borde du kunna rotera samtliga lika mycket utan förändring, så det vore intressant att veta vad det är du jagar när du tänker så.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Inläggav petersteindl » 2017-07-02 13:52

Så här gjorde Stig i sitt gamla patent från 1962.

SE304309B.jpg
SE304309B.jpg (336.28 KiB) Visad 7912 gånger
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Inläggav petersteindl » 2017-07-02 14:07

solhaga skrev:
petersteindl skrev:Vad sägs om en delning nånstans mellan 1500 - 1800 Hz, 12 eller 18 eller 24 dB/oktav.

Med vänlig hälsning
Peter


För dessa element då, antar jag.

Kalejdokom skrev:
Nattlorden skrev:Finns fler än Perfector som förespråkar så låg delning, även Joachim Gerhard på German Physiks har förespråkat att dela så lågt. Ser vissa intressanta punkter där, emedan effekttåligheten är på minussidan. Med så här många diskanter som delar på effekthanterandet, så kanske det kan vara ovanligt intressant att fundera över?

Absolut - jag utesluter inget! Funkar det bara att återge röster och instrument bra, så kan det säkert bli aktuellt med lägre delning.


Hur lågt förespråkas det att man kan gå för att bibehålla orthoprincipen?


Ja, naturligtvis är det med dessa högtalarelement, men det är också med hänsyn taget till det ortoakustiska som Stig ville uppnå.

Delningsfrekvensen sätts tillräckligt lågt så att man undviker kamfiltereffekt på direktljudet från mellanregistrets reflexer från närstående vägg. Det var ett av kriterierna gällande ortoakustiska högtalare för Stig Carlssons högtalare. Därmed är även avståndet från mellanregistret till vägg kritiskt samt mellanregistrets spridningsegenskaper ovanför ungefär 1500 Hz och vinklingen av mellanregisterelementet. Det betyder att om mellanregisterelementet är mer riktat över 1500/2000 Hz så är det en fördel i Stigs Carlssons konstruktioner. Det är alltså tvärt emot vad många tror.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Inläggav Kalejdokom » 2017-07-02 14:09

Nattlorden skrev:På vilket sätt förväntar du dig en förbättring? Idealt sett borde du kunna rotera samtliga lika mycket utan förändring, så det vore intressant att veta vad det är du jagar när du tänker så.

Förbättring vet jag inte. Det vara bara en alternativ placering som idé efter paa:s inlägg tidigare:

paa skrev:Alla diskanter får sin frekvensgång påverkade av lådan på samma sätt, så trots att det är många så hjälps dom inte åt att jämna till tonkurvan som dom kunde gjort om dom vore placerade på ett annat sätt.

Det finns ju många idéer/teorier gällande placering av diskanter, allt från OD-11 till OA-2212 plus Y-config m.fl. Med och utan fasvändning, olika impedanser osv. Frågan är bara vad som blir "mest rätt" för mig i detta projekt :? ?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Inläggav Kalejdokom » 2017-07-02 14:14

Peter, tack för intressant input gällande Carlssons konstruktioner. I mitt fall placeras lådorna mot vägg i ett burspråk. så det blir två nära väggar i 45 grader plus ytterligare en i 45 grader någon halvmeter bort. Dessutom är det ryggåstak som lutar från vägg och upp mot nock. Hur reflexerna kommer att påverka är svårt att gissa... jag vet bara att jag har en gynnsam (?) placering för basregistret. Det har jag förstått med mina nuvarande högtalare som står på samma plats :) .

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 8 gäster