Moderator: Redaktörer
Morfar68 skrev:Om jag nu fattat Basta rätt så får jag fram att vid ett basrör, 71mm, 30 liters låda men inget annat ändrat, så ska röret vara 21,35 cm långt. Väljer jag då 2 rör så blir de istället 48,74 cm långa. Kan det verkligen stämma? Men lådans avstämning kan jag inte riktigt hitta. Det står "f0 in closed box: 57,74 Hz" men jag har klickat i Vented box...?
Morfar68 skrev:Men lådans avstämning kan jag inte riktigt hitta.
Morfar68 skrev:Det står "f0 in closed box: 57,74 Hz" men jag har klickat i Vented box...?
Morfar68 skrev:I Basta menar du? Jag har matat in alla T/S-parametrar från tillverkaren och sen ändrat lådvolymen till 30. Det är allt. Lite osäker på vad du menar men här är några screenshots:
Svante skrev:Du bör nog mata in BL=8,8 Tm = 8,8 N/A och låta Qes eller Qts bli vad den blir.
Morfar68 skrev:Svante skrev:Du bör nog mata in BL=8,8 Tm = 8,8 N/A och låta Qes eller Qts bli vad den blir.
BL är väl Bl [N/A] antar jag men nån Tm-ruta hittar jag inte...?
(Men det är allt ett knepigt program, den ändrar ju siffror som jag matat in, tex anger tillverkaren Moving Mass till 43,8 g, skriver jag in det så ändrar Basta det till 43,818393?)
Johan_Lindroos skrev:Tm är en enhet, inget storhet. Teslameter betyder det, samma som Newton per Ampere.
Morfar68 skrev:Johan_Lindroos skrev:Tm är en enhet, inget storhet. Teslameter betyder det, samma som Newton per Ampere.
Jo, jag är med på det men min fråga var var jag kan hitta Tm i Basta så att jag kan skriva in 8,8 som Svante föreslog. Jag hittar helt enkelt inte var jag skriver in det...
Jag har skrivit in 8,8 under Bl [N/A] men hittar inte "Tm"-rutan som sagt.
Morfar68 skrev:Johan_Lindroos skrev:Tm är en enhet, inget storhet. Teslameter betyder det, samma som Newton per Ampere.
Jo, jag är med på det men min fråga var var jag kan hitta Tm i Basta så att jag kan skriva in 8,8 som Svante föreslog. Jag hittar helt enkelt inte var jag skriver in det...
Jag har skrivit in 8,8 under Bl [N/A] men hittar inte "Tm"-rutan som sagt.
Morfar68 skrev:Tja, för en novis är det inte så tydligt med "mata in BL=8,8 Tm = 8,8 N/A",men jag uppskattar verkligen den tid ni lägger på att svara mig, absolut. Men, som sagt, jag får negativa värden med 8,8 BL?
Morfar68 skrev:Vassego! Det är Qms och Rms som blir negativa. Ingen aning om det spelar roll men det lyser elakt rött.
Morfar68 skrev:Precis! Det är det jag menar med Basta! Den ändrar det jag skrivit in av nån anledning. Fattar verkligen ingenting av hur det programmet fungerar...
Edit igen...: Rättar jag till Re så försvinner negativa talen. Men varför? Och vad mer ska man se upp med med Basta?
Morfar68 skrev:Edit igen...: Rättar jag till Re så försvinner negativa talen. Men varför? Och vad mer ska man se upp med med Basta?
Morfar68 skrev:Så, med tacksam hjälp av er på forumet så får jag fram att med 30-liters låda med 35 Hz avstämning så ska 1 rör vara 261,5 mm och 2 rör blir 583,3 mm/st.
Morfar68 skrev:Lådan är ju bara 31 cm hög invändigt och 2 rör med 568 mm vardera kommer inte att få plats.
Morfar68 skrev:Är det risk för blåsljud vid ett rör?
Morfar68 skrev:Eller vad är fördelen med 1 kontra 2 rör?
Cortado skrev:Morfar68 skrev:Eller vad är fördelen med 1 kontra 2 rör?
Svantes tips kom väl till för sänka din avstämning. Antagligen har du en väldigt hög avstämning nu och den blir lägre om du lägger till ett likadant rör.
Morfar68 skrev:Nej, ingen stoppning men jag äger en del acustiwool (eller nåt sånt namn).
Svante skrev:Cortado skrev:Morfar68 skrev:Eller vad är fördelen med 1 kontra 2 rör?
Svantes tips kom väl till för sänka din avstämning. Antagligen har du en väldigt hög avstämning nu och den blir lägre om du lägger till ett likadant rör.
Nej, det kom til för att jag såg att ett rör blir överstyrt. Man hade kunnat öka diametern lika gärna, men jag tänkte att hen hade ju 71 mm rör så du kunde man lägga till ett till.
(Och i båda fallen, när rörets/rörens totala tvärsnittsarea ökas, måste man öka längden i ungefär samma grad om man ska bibehålla avstämningen.)
Morfar68 skrev:Hej igen!
Som brukligt så har annat kommit i vägen under sommaren, men nu är jag igång igen.
Hur nära bakväggen kan man ha mynningen på rören inne i lådan?
29 cm rör och 31 cm låda, det kan väl knappast fungera?
Vid fp = 40 Hz så blir det 2 x 20,3 cm rörlängd men då är avstämningen lite hög...
fp = 37 Hz ger 2 x 24,3 cm rörlängd
fp = 30 Hz ger 2 x 38,4 cm rörlängd
Vad tycker ni? Ny låda?