Moderator: Redaktörer
slockna skrev:Tackar för alla svar,
ska titta på tillgängligt utrymme, kanske bygga "efter recept". Snickeriutrustning finns, dock inget mätlabb, eller tid.
att konstruera något kräver alldeles för mycket arbete och förkunskaper känner jag.
Perfector skrev:slockna skrev:Tackar för alla svar,
ska titta på tillgängligt utrymme, kanske bygga "efter recept". Snickeriutrustning finns, dock inget mätlabb, eller tid.
att konstruera något kräver alldeles för mycket arbete och förkunskaper känner jag.
12 liter verkar vettigt.
Då passar en 6½" bas och en diskant.
Lådförslag som inte kräver all kunskap i världen.
16 mm spån eller mdf alternativt plyfa
Topp o botten 200 x 200 mm .
Front och bakstycke 200 x 400 mm
Sidostycken 200 x 432 mm
Topp och botten sänks in i sidostyckena
Bakstycket trycks ned och tätas med lim samt fogas ihop efter egna önskemål.
Diskanten så högt upp i lådan som möjligt och basen så nära det går för att få en punktformad ljudkälla.
Dämpning, ull eller profilskum på alla väggar i lådan.
Element och filter efter tycke och smak.
Samt naturligtvis.
Lycka till och ha roligt, det är hela avsikten med att bygga eget.
slockna skrev:Perfector skrev:slockna skrev:Tackar för alla svar,
12 liter verkar vettigt.
Då passar en 6½" bas och en diskant.
Lådförslag som inte kräver all kunskap i världen.
16 mm spån eller mdf alternativt plyfa
Topp o botten 200 x 200 mm .
Front och bakstycke 200 x 400 mm
Sidostycken 200 x 432 mm
Topp och botten sänks in i sidostyckena
Bakstycket trycks ned och tätas med lim samt fogas ihop efter egna önskemål.
Diskanten så högt upp i lådan som möjligt och basen så nära det går för att få en punktformad ljudkälla.
Dämpning, ull eller profilskum på alla väggar i lådan.
Element och filter efter tycke och smak.
Samt naturligtvis.
Lycka till och ha roligt, det är hela avsikten med att bygga eget.
liiite större än tänkt enligt förstainlägget, men tack för du tog dig tid .
Perfector skrev:Då blir lådan på Ca: 8 liter och passar för en 5" bas.
slockna skrev:Hej, tips sökes på anständiga "toppar" för väggmontage.
Cortado skrev:slockna skrev:Hej, tips sökes på anständiga "toppar" för väggmontage.
Nu vet jag inte vad du har för krav i övrigt, men det kanske kan vara värt att kika lite på hur väggen påverkar "ljudet" när högtalaren är monterad på det sättet. Det finns säkerligen högtalare som är anpassade att hängas på vägg, men det är nog rätt få.
Mycket kan man säkert läsa om det här på faktiskt om man söker lite..
lennartj skrev:ELAC uni-fi-b5-slim imponerade STORT på mig när jag hörde dem hos Ultimate Hifi i Vimmerby för några veckor sedan.
Jag tvivlar starkt på att någon DIY-byggare är kapabel att åstadkomma ett högtalarpar som är bättre än dessa för under 7.000 kr med alla kostnader inräknade inklusive en sjyst finish.
https://www.elac.com/product/uni-fi-b5-slim/
Du bör inte missa att lyssna på dem, även om djupet är en aning större än du önskar.
Johan_Lindroos skrev:lennartj skrev:ELAC uni-fi-b5-slim imponerade STORT på mig när jag hörde dem hos Ultimate Hifi i Vimmerby för några veckor sedan.
Jag tvivlar starkt på att någon DIY-byggare är kapabel att åstadkomma ett högtalarpar som är bättre än dessa för under 7.000 kr med alla kostnader inräknade inklusive en sjyst finish.
Du bör inte missa att lyssna på dem, även om djupet är en aning större än du önskar.
De ser smutta ut!
schmutziger skrev:slutna 9laeh
slutna pK
ip klarar inte -3dB vid 80hz, det gör inte pK heller iofs, 9laeh går väl o lösa då du bygger lådorna själv.
Laila skrev:Johan_Lindroos skrev:lennartj skrev:ELAC uni-fi-b5-slim imponerade STORT på mig när jag hörde dem hos Ultimate Hifi i Vimmerby för några veckor sedan.
De ser smutta ut!
Jo, men kanske inte direkt lämpade att hänga på ena vägg då reflexporten sitter på
baksidan . . . typ ?
Emanuelgbg skrev:Var han inte hos Pioneer och hade finger med i s-ex1 osv?
lennartj skrev:Laila skrev:Johan_Lindroos skrev:
De ser smutta ut!
Jo, men kanske inte direkt lämpade att hänga på ena vägg då reflexporten sitter på
baksidan . . . typ ?
Hoppsan!
Du har alldeles rätt att jag missat den lilla, men ack så viktiga detaljen.![]()
Det är alltså Andew Jones som har flyttat på sig igen.
Han är väl mest känd för att ha utvecklat mycket välljudande koaxialelement för mellanregister och diskant, först Uni-Q elementen hos KEF, sedan det extremt kostsamma 6,5-tumselementet med beryll i både mellanregister och diskant hos TAD och nu Uni-fi för Elac, som är det minsta och billigaste hittills.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster