Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav JM » 2017-07-29 09:45

Svante skrev:
JM skrev:
Svante skrev:
Ja och bägge skulle man kunna testa. Var för sig.

Misstänker jag förstår varför du vill testa apparaterna var för sig. Min avsikt är mer att sticka ut hakan och skapa en kreativ diskussion kring frågan rör eller transistor än att göra en helt vetenskaplig jämförelse.


Ok, men den ska vara trippelblind? Varför undersöka en slafsigt formulerad hypotes med överstrikt metodologi?

JM skrev:Bland LTS medlemmar borde det gå att vaska fram bra rör resp transistorförförstärkare till testning.


Säkert, och sådana är ju intressanta att testa. Var för sig. Man kan säkert hitta många svarta och silvriga apparater också, men det kommer inte att bli något jämförande test mellan en svart och silvrig apparat för att se vilket som är bäst av svart och silvrigt.

JM skrev:Ett alternativt test kan vara att lyssnings/mättesta rörförstärkare med snarlika uppbyggnad men med hög respektive låg andratons distorsion för undersöka maskeringseffektens betydelse för ljudupplevelsen.


Ja, så kan man testa förstärkare var för sig. Ska man uttala sig om GRUPPEN rörförstärkare jämfört med GRUPPEN trisseförstärkare behöver man ett representativt urval från grupperna av rimlig storlek. Här talar vi om kanske 25-50 apparater från vardera gruppen innan det blir intressant att göra någon vetenskapligt värdefull spekulation kring gruppernas egenskaper.

JM skrev:Sannolikt är dessa studier redan gjorda. Hittar tyvärr inga.


...kanske för att frågeställningen i kombination med metoden inte är vettig?


Hur skulle du göra?

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6685
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav ChristianAndersson » 2017-07-29 11:04

Jag tycker att LTS skulle testa hur man nollställer kognitiv bias,
kan man efter en sådan avprogrammering lyssna utan fördomar?

Avseende märke, verkningssätt, miljö, programmaterial det finns många, stora och avgörande fördommar.
Shatterer of words

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav Laila » 2017-07-29 11:36

@ möjligt, förvisso hypotetiskt, testförfarande av apparajt A visavi apparajt B.

Fyra "guldöron" tyckte att apparajt A lät bäst, tre att apparajt B lät bäst å tre hörde
ingen skillnad medans i en annan test med "icke certifierade guldöron" så tyckte två
att apparajt A lät bäst medans hela åtta tyckte att apparajt B lät bäst. Testet utfördes
trippelblint samt under så liknande förutsättningar som möjligt förutom att testdeltagarna inte var identiska. Vilken apparajt skall ja som konsument välja om ja vill ha ett så bra å
naturtroget ljud som möjligt . . . ??? Ren rappakalja som inte är värt att öda tid på annat
än som ren, måhända trevlig förströelse, enligt maj . . . typ. :evil: :wink: :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav Svante » 2017-07-29 12:33

JM skrev:
Svante skrev:
JM skrev:Misstänker jag förstår varför du vill testa apparaterna var för sig. Min avsikt är mer att sticka ut hakan och skapa en kreativ diskussion kring frågan rör eller transistor än att göra en helt vetenskaplig jämförelse.


Ok, men den ska vara trippelblind? Varför undersöka en slafsigt formulerad hypotes med överstrikt metodologi?

JM skrev:Bland LTS medlemmar borde det gå att vaska fram bra rör resp transistorförförstärkare till testning.


Säkert, och sådana är ju intressanta att testa. Var för sig. Man kan säkert hitta många svarta och silvriga apparater också, men det kommer inte att bli något jämförande test mellan en svart och silvrig apparat för att se vilket som är bäst av svart och silvrigt.

JM skrev:Ett alternativt test kan vara att lyssnings/mättesta rörförstärkare med snarlika uppbyggnad men med hög respektive låg andratons distorsion för undersöka maskeringseffektens betydelse för ljudupplevelsen.


Ja, så kan man testa förstärkare var för sig. Ska man uttala sig om GRUPPEN rörförstärkare jämfört med GRUPPEN trisseförstärkare behöver man ett representativt urval från grupperna av rimlig storlek. Här talar vi om kanske 25-50 apparater från vardera gruppen innan det blir intressant att göra någon vetenskapligt värdefull spekulation kring gruppernas egenskaper.

JM skrev:Sannolikt är dessa studier redan gjorda. Hittar tyvärr inga.


...kanske för att frågeställningen i kombination med metoden inte är vettig?


Hur skulle du göra?

JM


För att avgöra hur transistorförstärkare, resp. rörförstärkare "låter"? Precis så som jag gör, jag skulle påpeka att det är fel på frågan såvida man inte avser genomsnittliga egenskaper. Och gör man det så skulle jag, givet obegränsade resurser sätta upp lyssningspaneler med klassade lyssnare, kanske 10-20 i varje klass, som blint skulle få avge omdömen om en tillräckligt stor andel av marknadens förekommande förstärkare. Sen skulle det analyseras statistiskt. Och med ett såpass stort projekt skulle man göra lite pilotstudier först, så att man vet vilka frågor som panelerna behöver besvara.

Vi pratar en budget på några miljoner här, åtminstone.

Jag tror att även om jag fick den budgeten så skulle jag backa ur av moraliska skäl. Det är inte vettigt att lägga så mycket pengar på en sån s**tfråga.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav Svante » 2017-07-29 12:40

ChristianAndersson skrev:Jag tycker att LTS skulle testa hur man nollställer kognitiv bias,
kan man efter en sådan avprogrammering lyssna utan fördomar?

Avseende märke, verkningssätt, miljö, programmaterial det finns många, stora och avgörande fördommar.


Jag tror att bästa sättet är att utsätta sig för öppna och blinda tester omväxlande. Man lär sig på så sätt förstå vad som är verkliga skillnader och vad som är inbillning, och framför allt får man en ödmjukare inställing till sin förmåga.

Och det går åt båda håll, ibland får man på pälsen när man tycker att en skillnad är jättetydlig och man missar att detektera den blint, men också att man kan tycka att en skillnad är väldigt liten, så liten att man tvekar om den finns, och ändå lyckas man detektera den. Med tiden blir man bättre på att förutse hur det kommer att gå i blindtestet, och det är väl att i någon mån nollställa den kognitiva biasen.

Man får dock aldrig tro att man har lyckats nollställa den helt.

Det är min egen personliga erfarenhet, som jag tror att flera som brukar vara med på blindtester känner igen.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav Svante » 2017-07-29 12:43

Laila skrev:@ möjligt, förvisso hypotetiskt, testförfarande av apparajt A visavi apparajt B.

Fyra "guldöron" tyckte att apparajt A lät bäst, tre att apparajt B lät bäst å tre hörde
ingen skillnad medans i en annan test med "icke certifierade guldöron" så tyckte två
att apparajt A lät bäst medans hela åtta tyckte att apparajt B lät bäst. Testet utfördes
trippelblint samt under så liknande förutsättningar som möjligt förutom att testdeltagarna inte var identiska. Vilken apparajt skall ja som konsument välja om ja vill ha ett så bra å
naturtroget ljud som möjligt . . . ??? Ren rappakalja som inte är värt att öda tid på annat
än som ren, måhända trevlig förströelse, enligt maj . . . typ. :evil: :wink: :)


Just vad en obekant person tycker "låter bäst" sätter jag ingen tilltro till alls. Om jag känner personen eller har något annat sätt att förankra vad personens omdöme betyder, då kan det ge en fingervisning om vad jag skulle tycka, dock.

Det är väl därför som FE är så bra, för där jämför man med det som är rätt, och då ligger det i sakens natur att om det låter annorlunda så är det fel.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav IngOehman » 2017-07-29 13:12

Håller helt med om hela Svantes och hela Lailas inlägg.

Lailas vill jag dock kommentera eftersom referenslös jämförelselyssning mellan apparater är till och med värre än han visar.

Den där sortens subjektiva lyssningar (hur trippel- eller qvintuppelblindt man än arrangerar lyssningen) får ju inte bara ett resultat som präglas av lyssnarna - utan i ofta ännu högre grad av kringutrustningen. Att testa (i betydelsen "lyssna på") en apparat A i en anläggning X ger inte alls samma intryck av den som om den istället lyssnas på i anläggning Y (vilket förstås inkluderar att även rummet är annat).

Det är kanske den största styrkan med F/E-lyssning. Resultatet bli snarlikt oavsett lyssnare och oavsett lyssningsanläggning. Man får ett abjektiviserat svar på hur apparaten påverkar musiksignalen.

Möjligen skulle man kunna använda metoden på kompletta anläggningar, alltså om man åkte runt och recenserade människors hifi-lyssningsrum, i hemma-hos-reportage. Eller för hörlurar (där hörluren ju är både högtalare och rum). Men även om hemma-hos-reportage kan vara trevliga så är det djupt olyckligt om någon som läser dem drar slutsatser om t ex förstärkaren baserat på att reportern gillade det han eller hon hörde hos ägaren av anläggningen...

PerStromgren skrev:JM skrev ju att man skulle testa de bästa ( "internationellt erkänt absolut bästa sorten") i respektive värld, inte vilka dussinapparater som helst.

Har skrev inte att de skulle testas, bara jämföras. Han skrev ingenting om dussinapparater (seriestorlekar) och inte heller något om hur bra apparaterna skulle vara, bara att de skulle vara "internationellt erkända".

Helt absurt att använda kriterier som gör att man då ju måste göra en bedömning av det internationella erkännandet. Vilka tidskrifter gäller, hur många skall tittas på för att få en uppfattning om hur internationellt erkända de är, och vem skall undersöka den ryska, indiska, kinesiska och... ja alla asiatiska marknaders tidskrifter?

De utgör ju mer än 70% av världens innevånare.

Hur bedömer man dem som gjort bedömningarna (nästan undantagslöst subjektivt) för att få fram objekten att jämföra?

PerStromgren skrev:Det vore inte helt ointressant, tycker jag. Vetenskapligheten är nog inte MoLTs viktigaste uppdrag, i alla fall är det inte därför jag är medlem i LTS.

Vetenskaplighet är väl aldrig ett uppdrag. Eller hur menar du?

Det är en uppsättnkng principer som uppdragen (vilka de än är) kan göras enligt.

Den föreslagna studien är för övrigt inte ovetenskaplig, den bara saknar vetenskapligt värde. Den säger ingenting om just någonting som inte redan är välkänt och är därför framförallt ett sätt att slösa på energi, tid och trycksvärta.

Att jämföra olika apparater med varandra i en tidskrift är slöseri på tid*. Vill man veta något om apparaterna är det lyssningar mot vettig referens man bör utföra. Det går inte alltid, men man kan alltid försöka undvika att raggla ut på den värsta gungflyn.


Vh, iö

- - - - -

*Att göra det själv, hemma (alltså jämföra apparater med varandra) är inte riktigt lika meningslöst, för där får man automatiskt svar på även frågan hur respektiva apparat uppfattas i den aktuella egna anläggningen. Och det kan absolut vara information av värde för ägaren av anläggningen.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav Belker » 2017-07-29 14:00

JM skrev:
Hypotesen bör vara att det går att höra skillnad på rör- och transistorförförstärkare.

JM


Om det just är rör eller trissa som är intressant är det väl bara för nåt snille att mecka ihop nån sorts 0-gainkrets med respektive utan rör och f/e lyssna med den i signalkedjan eller inte på korsan och tvärsan enligt konstens alla regler. Men denna magiska krets kanske inte låter sig göras?

Ändå, oklart vad man ska göra med eventuell information.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav Svante » 2017-07-29 14:31

IngOehman skrev:Att jämföra olika apparater med varandra i en tidskrift är slöseri på tid*.


Håller med om det andra, men kåserier är väl trevliga ibland och inte helt slöseri med tid ändå? Men visst som konsumentinformation är det tämligen värdelöst, och i en värld med alltför många alltför kåserande tidskrifter håller jag med.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav Svante » 2017-07-29 14:35

Belker skrev:
JM skrev:
Hypotesen bör vara att det går att höra skillnad på rör- och transistorförförstärkare.

JM


Om det just är rör eller trissa som är intressant är det väl bara för nåt snille att mecka ihop nån sorts 0-gainkrets med respektive utan rör och f/e lyssna med den i signalkedjan eller inte på korsan och tvärsan enligt konstens alla regler. Men denna magiska krets kanske inte låter sig göras?

Ändå, oklart vad man ska göra med eventuell information.


Problemet med det upplägget är att man testar något annat än testresultatet kommer att användas till att dra slutsatser om. Anledningen att ställa frågan "vilket är bäst av rör och trissor" är nog tämligen starkt kopplad till om man ska skaffa sig en rör- eller trisseförstärkare. Eller? Tror du att många undrar "Hur beter sig en zero-gain-krets med rör resp. trissor? Alltså en sån där som jag INTE kommer att använda."? Det är iofs en rolig fråga, men jag tror att jag är mer intresserad av den än läsarna egentligen är.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav i » 2017-07-29 14:45

Svante skrev:
Belker skrev:
JM skrev:
Hypotesen bör vara att det går att höra skillnad på rör- och transistorförförstärkare.

JM


Om det just är rör eller trissa som är intressant är det väl bara för nåt snille att mecka ihop nån sorts 0-gainkrets med respektive utan rör och f/e lyssna med den i signalkedjan eller inte på korsan och tvärsan enligt konstens alla regler. Men denna magiska krets kanske inte låter sig göras?

Ändå, oklart vad man ska göra med eventuell information.


Problemet med det upplägget är att man testar något annat än testresultatet kommer att användas till att dra slutsatser om. Anledningen att ställa frågan "vilket är bäst av rör och trissor" är nog tämligen starkt kopplad till om man ska skaffa sig en rör- eller trisseförstärkare. Eller? Tror du att många undrar "Hur beter sig en zero-gain-krets med rör resp. trissor? Alltså en sån där som jag INTE kommer att använda."? Det är iofs en rolig fråga, men jag tror att jag är mer intresserad av den än läsarna egentligen är.


Har det funnits/finns det ett rörsteg som gått odetekterat genom ett F/E-test?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav Belker » 2017-07-29 15:11

Svante skrev:
Belker skrev:
JM skrev:
Hypotesen bör vara att det går att höra skillnad på rör- och transistorförförstärkare.

JM


Om det just är rör eller trissa som är intressant är det väl bara för nåt snille att mecka ihop nån sorts 0-gainkrets med respektive utan rör och f/e lyssna med den i signalkedjan eller inte på korsan och tvärsan enligt konstens alla regler. Men denna magiska krets kanske inte låter sig göras?

Ändå, oklart vad man ska göra med eventuell information.


Problemet med det upplägget är att man testar något annat än testresultatet kommer att användas till att dra slutsatser om. Anledningen att ställa frågan "vilket är bäst av rör och trissor" är nog tämligen starkt kopplad till om man ska skaffa sig en rör- eller trisseförstärkare. Eller? Tror du att många undrar "Hur beter sig en zero-gain-krets med rör resp. trissor? Alltså en sån där som jag INTE kommer att använda."? Det är iofs en rolig fråga, men jag tror att jag är mer intresserad av den än läsarna egentligen är.


Nä, precis. Det var därför även jag ifrågasatte nyttan med allt detta.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav IngOehman » 2017-07-30 01:19

i skrev:
Svante skrev:
Belker skrev:
Om det just är rör eller trissa som är intressant är det väl bara för nåt snille att mecka ihop nån sorts 0-gainkrets med respektive utan rör och f/e lyssna med den i signalkedjan eller inte på korsan och tvärsan enligt konstens alla regler. Men denna magiska krets kanske inte låter sig göras?

Ändå, oklart vad man ska göra med eventuell information.


Problemet med det upplägget är att man testar något annat än testresultatet kommer att användas till att dra slutsatser om. Anledningen att ställa frågan "vilket är bäst av rör och trissor" är nog tämligen starkt kopplad till om man ska skaffa sig en rör- eller trisseförstärkare. Eller? Tror du att många undrar "Hur beter sig en zero-gain-krets med rör resp. trissor? Alltså en sån där som jag INTE kommer att använda."? Det är iofs en rolig fråga, men jag tror att jag är mer intresserad av den än läsarna egentligen är.


Har det funnits/finns det ett rörsteg som gått odetekterat genom ett F/E-test?

Jah är inte säker på det, så jag säger ingenting, men jag kan berätta att jag på 70-talet (jag började göra F/E-lyssningar på 70-talet, långt innan jag introducerade sådana i MoLt) F/E-lyssnade ett stort antal förstärkare (lastade med komplex konstlast) som faktiskt allihopa skapligt lätt gick att detektera. Statistiskt har förstärkare blivit bättre sedan dess.

Och en dag så ville någon att jag skulle titta närmare på ett slutsteg från Audio Research (minns inte modellbeteckningen),ö så jag F/E-lyssnade detta. Och det var det bästa jag dittills hade testat! Alltså om man med bäst menar minst färgande.

Och det hade både rör och utgångstransformator!

Sedan dess hag jag stött på några få slutsteg som jag inte sett någon lyssnare kunna detektera (med det programmaterial som användts) och som även på mätbänken ger mig skäl att tro att ingen kan detektera.

- - -

Om det finns något rörslutsteg som är så bra att det är svårt att hitta någon som kan detektera i F/E-lyssning vet jag inte. Min gissning är att det är svårt att göra steg med rör och utgångstrafo (hur mycket återkoppling man än använder) som ingen kan detektera. Men det AR-steg som jag testade var dock, vågar jag påstå, mindre färgande än någon högtalare eller något rum jag någonsin träffat på. Så svagaste länken blir det nog typ aldrig om man använder det i en anläggning där effekten räcker till.

Så skall man vara kritiskt mot det då är det rimligen prislappen som är den största svagheten.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav i » 2017-07-30 06:48

IngOehman skrev:
i skrev:
Svante skrev:
Problemet med det upplägget är att man testar något annat än testresultatet kommer att användas till att dra slutsatser om. Anledningen att ställa frågan "vilket är bäst av rör och trissor" är nog tämligen starkt kopplad till om man ska skaffa sig en rör- eller trisseförstärkare. Eller? Tror du att många undrar "Hur beter sig en zero-gain-krets med rör resp. trissor? Alltså en sån där som jag INTE kommer att använda."? Det är iofs en rolig fråga, men jag tror att jag är mer intresserad av den än läsarna egentligen är.


Har det funnits/finns det ett rörsteg som gått odetekterat genom ett F/E-test?

Jah är inte säker på det, så jag säger ingenting, men jag kan berätta att jag på 70-talet (jag började göra F/E-lyssningar på 70-talet, långt innan jag introducerade sådana i MoLt) F/E-lyssnade ett stort antal förstärkare (lastade med komplex konstlast) som faktiskt allihopa skapligt lätt gick att detektera. Statistiskt har förstärkare blivit bättre sedan dess.

Och en dag så ville någon att jag skulle titta närmare på ett slutsteg från Audio Research (minns inte modellbeteckningen),ö så jag F/E-lyssnade detta. Och det var det bästa jag dittills hade testat! Alltså om man med bäst menar minst färgande.

Och det hade både rör och utgångstransformator!

Sedan dess hag jag stött på några få slutsteg som jag inte sett någon lyssnare kunna detektera (med det programmaterial som användts) och som även på mätbänken ger mig skäl att tro att ingen kan detektera.

- - -

Om det finns något rörslutsteg som är så bra att det är svårt att hitta någon som kan detektera i F/E-lyssning vet jag inte. Min gissning är att det är svårt att göra steg med rör och utgångstrafo (hur mycket återkoppling man än använder) som ingen kan detektera. Men det AR-steg som jag testade var dock, vågar jag påstå, mindre färgande än någon högtalare eller något rum jag någonsin träffat på. Så svagaste länken blir det nog typ aldrig om man använder det i en anläggning där effekten räcker till.

Så skall man vara kritiskt mot det då är det rimligen prislappen som är den största svagheten.


Vh, iö


Ang. det sistnämnda, antar att de låga serierna påverkar priset mycket. Och att t ex komponenter som rören blir dyra om man vill ha kvalitet och produktionsjämnhet.
Sådant skulle vara intressant att se belyst i en teknisk genomgång av en högkvalitativ rörförstärkare. Tillsammans med ett reportage om produktionen av samma förstärkare. Fast just det är väl lite mycket att begära av LTS m t p resurser.

Annars skulle det kunna vara intressant att jämföra olika rörsteg m a p hur den presumtiva färgningen låter. Dvs hur "attraktiv" den kan te sig för lyssnaren. Kanske.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav Conan » 2017-07-30 16:50

Kanske t.o.m. ett byggprojekt: "LTS-rörhäcken"? :)

Alfacruizer
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 2015-12-26
Ort: Stockholm

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav Alfacruizer » 2017-07-30 18:59

Jag skulle vilja se en test där musikerna, som står för testmusiken är med och talar om vilken anläggning, som låter mest likt det de ville ge ut :)

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav DVD-ai » 2017-07-30 19:03

Alfacruizer skrev:Jag skulle vilja se en test där musikerna, som står för testmusiken är med och talar om vilken anläggning, som låter mest likt det de ville ge ut :)


Skulle ju inte säga någonting om hur bra en anläggning är på att återge den faktiskt information som finns på inspelningen :)

Enbart vad musikerna till just denna lått tycker liknar originalhändelsen mest vid just rådande omständigheter, skulle alltså lika gärna kunna bli så att i nästa låt så låter det jätte fel jämnfört med just den originalhändelsen och kanske riktigt illa ?!
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav IngOehman » 2017-07-30 20:42

Dessutom kan man inte veta om fonogrammet relaterar till originalhändelsen maximalt bra.

Hur bra och på vilket sätt det relaterar och med vilken lyssningsutrustning som det sker bäst, beror ju på vilken anläggning som har används för monitorlyssningen. Så en sådan jämförelse är inte meningsfullare av att just musikerna gör bedömningen. Särskilt olämpliga är de av två skäl:

1. Musiker är statistiskt bra på att "lyssna igenom" återgivningens fel, vilket gör att musiker typiskt är sämre på att bedöma teknisk återgivningskvalitet eller att alls höra skillnad på olika alternativ. De hör musiken och hur det spelades, även i påtagligt dåliga anläggningar. Statistiskt alltså.

2. Musikerna är, av de som närvarade vid inspelningen, de enda som garanterat inte hört musiken ur lyssnarperspektivet. Så deras bild av hir det lät stämmer aldrig med hur de hörs.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav darkg » 2017-07-30 20:45

LTS / Molt skulle också kunna testa läsarnas tålamod. :roll:
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4284
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav bassman » 2017-07-30 20:54

+1 där Öhman.

Dessutom är mångfalden musiker i stor grad inte särskilt intresserade av återgivningskvalitet. Jag har omvänd några av mina musikkamrater med ahaaa. :-)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11858
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-07-30 21:20

bassman skrev:+1 där Öhman.

Dessutom är mångfalden musiker i stor grad inte särskilt intresserade av återgivningskvalitet. Jag har omvänd några av mina musikkamrater med ahaaa. :-)

Har samma erfarenhet.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav DVD-ai » 2017-07-31 09:21

IngOehman skrev:Dessutom kan man inte veta om fonogrammet relaterar till originalhändelsen maximalt bra.

Hur bra och på vilket sätt det relaterar och med vilken lyssningsutrustning som det sker bäst, beror ju på vilken anläggning som har används för monitorlyssningen.

Vh, iö



Ja vist är det så!
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav IngOehman » 2017-08-03 19:37

JM skrev:Hypotesen bör vara att det går att höra skillnad på rör- och transistorförförstärkare.

JM

En helt oanvändbar hypotes, om man vill hantera frågan vetenskapligt. Och det förmodar jag att du vill när du använder begreppet hypotes.

Det finns några grundprinciper när det gäller sådana här saker. Lite grundläggande om vetenskaplig teoribildning: Krav 1A när det gäller hypoteser är att de kan falsifieras. Annars är de nonsens och utan vetenskapligt värde.

Hypotesen att världen skapades av ett spaghettimonster som lever i en annan dimension är de vi har kontakt med, lider av samma fel - det går inte att falsifiera den. Att vi inte hittar speghettimonstret gör inte att vi bevisat att det inte finns.

- - -

Därför behöver hypoteser utformas således att resultatet kan bevisa att hypotesen var falsk (om den var det).

Problemet med en hypotes som säger att det går att höra skillnad är alltså att man inte kan bevisa att det inte går, eftersom ett misslyckande att detektera inte bevisar odetekterbarhet*.

Första vetenskapliga tesen glöms som vanligt bort, trots att den var välkänd sedan typ 3000 år sedan - man kan med ett experiment i bästa fall påvisa en egenhet, men man kan inte bevisa att ingen egenhet finns genom att inte hitta något. Tesen Återupptäcktes av Popper.

- - -

Förvisso skulle man kunna ha hypotesen att det INTE går att höra skillnaden mellan testobjekten. Då kan man visa att det går, om man lyckas. Men vad säger det?

Det säger ändå INGENTING om rör kontra transistorer. Två olika transistorförstärkare kan ju vara mera olika. Det är helt enkelt en rätt så meningslös studie - ÄVEN om man skulle göra det vetenskaplig genom att invertera den ovetenskapliga hypotesen som du föreslog.


Vh, iö

- - - - -

*Så länge man testar apparater så är det som beskrivet ovan. Men om man testar mönniskor och deras förutfattade meningar så kan man vända uppåner på saker.

En person (ett självutnämnt guldöra?) som är övertygad om att - i ett bilndtest i en anläggning av deras val och med programmaterial enligt deras val, det enda de inte får styra över är testledandet - kunna höra skillnad mellan två apparater, kan få sin uppfattning falsifierad, eftersom frågan isolerades till händelserna under själva testen.

Sådana studier kan vara bra, inte för att man skall lära sig något om apparater, men för lyssnare som behöver lära sig mera om sig själva. ;)

LTS (framförallt jag och Almen) arrangerade ett test i den stilen i Göteborg för några år sedan, men det var för att de närvarande skulle få chansen att lära sig en massa saker om apparater och om sig själva. Det var framgångsrikt men inget att ha som grund för att författa artiklar från.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav petersteindl » 2017-08-03 20:22

Jag såg spagettimonstret här om dan. Det var med i en Västern av Ennio. :D
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav Bill50x » 2017-08-03 21:18

darkg skrev:LTS / Molt skulle också kunna testa läsarnas tålamod. :roll:

Det gör dom redan med skillnaden mellan planerad och faktisk utgivning :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav Svante » 2017-08-04 00:43

Bill50x skrev:
darkg skrev:LTS / Molt skulle också kunna testa läsarnas tålamod. :roll:

Det gör dom redan med skillnaden mellan planerad och faktisk utgivning :-)


Det var länge sedan. Senaste åren har väl Molten kommit som planerat inom någon vecka iaf?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav RogerGustavsson » 2017-08-04 07:11

Jo, MoLt:en kommer rätt regelbundet numera. Det fanns några katastrofår men det är länge sedan.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav PekkaJohansson » 2017-08-04 12:49

Jo, under alla mina år som redaktör har tidningen utkommit enligt schema. Tror att ett julnummer som kom i mellandagarna något år är undantaget. För mig och övriga styrelseledamöter är det högprioriterat att medlemmarna får sin tidning som förutsett även om det handlar om frivilliga arbetsinsatser från alla inblandade.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav i » 2017-08-04 13:53

PekkaJohansson skrev:Jo, under alla mina år som redaktör har tidningen utkommit enligt schema. Tror att ett julnummer som kom i mellandagarna något år är undantaget. För mig och övriga styrelseledamöter är det högprioriterat att medlemmarna får sin tidning som förutsett även om det handlar om frivilliga arbetsinsatser från alla inblandade.

Med vänlig hälsning

Pekka


Ert jobb uppskattas mycket! :)
Mundus Vult Decipi

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Vad skulle du vilja få testat av LTS?

Inläggav JM » 2017-08-04 14:07

i skrev:
PekkaJohansson skrev:Jo, under alla mina år som redaktör har tidningen utkommit enligt schema. Tror att ett julnummer som kom i mellandagarna något år är undantaget. För mig och övriga styrelseledamöter är det högprioriterat att medlemmarna får sin tidning som förutsett även om det handlar om frivilliga arbetsinsatser från alla inblandade.

Med vänlig hälsning

Pekka


Ert jobb uppskattas mycket! :)

Instämmer.
Äntligen råder stabilitet och professionalism efter för många år av kaos.
Uppskattar era möten.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: jonasz och 13 gäster