Filtmatta, skivspelare

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MichaelG

Re: Filtmatta, skivspelare

Inläggav MichaelG » 2017-08-19 20:02

Intressant det här med underlaget som skivspelaren står på. Rent intuitivt kan jag se flera fördelar med en väggfast hylla som inte är alltför resonant. Själv har jag en stabil lagerhylla (kraftig plåtstomme med kraftiga hyllplan av spånplatta) som är god för 160 kg per hyllplan. I den har jag hela stereon (Skivspelare, bioreceiver, blu-rayspelare, två stora/tunga monosteg.) Eftersom det hela står på ett betonggolv, är det helt stabilt. Frågan är om ni skivspelarkonnessörer ser någon anledning för mig att börja experimentera med olika underlag. Skivspelaren är en Rega P3 (2016).
1. Spelaren står direkt på spånhyllan.
2. Spelaren står på ett par kraftiga glasplattor med gucka mellan. (Vilket innebär att resonanser från hyllan inte letar sig upp i spelaren så lätt.)
2. Spelaren står på en platta av poröst träfibermaterial.
4. Annat.

Något jag kan förvänta mig av dylika experiment?

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2017-08-19 20:57

Upplever du att du har problem med stomburna resonanser? Du kan börja med att sätta fingertopparna mot hyllan och skivspelarchassit och undersöka om du känner vibrationer under spelning. Om så är fallet, eller om du hör något som är misstänkt under spelning, skulle jag börja med att lägga en isolerskiva under spelaren. Ett sådant lätt och poröst underlag agerar lågfrekvensfilter.

Det torde för övrigt, om inte problemen är påtagliga, vara svårt att genom lyssningstest jämföra olika underlag i realtid. En möjlighet är att spela in samma snutt med olika underlag på dator eller inspelningsbar kompaktskiva och sedan göra snabba växlingar för att höra om det går att uppfatta några skillnader.

Prova dig fram metodiskt och håll reda på vad du gör. Trots röster som tycks vilja påskina annat vilar all skivavspelning, liksom annat i vår tillvaro, på fysikens lagar.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-08-19 21:58

PekkaJohansson skrev:....
Prova dig fram metodiskt och håll reda på vad du gör. Trots röster som tycks vilja påskina annat vilar all skivavspelning, liksom annat i vår tillvaro, på fysikens lagar.

Med vänlig hälsning

Pekka

Menar du att någon i den här tråden påstått något annat . . . typ ?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2017-08-19 22:05

App, app, app... Inte bråka nu barn!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-08-20 05:37

Laila skrev:
PekkaJohansson skrev:....

Med vänlig hälsning

Pekka

Menar du att någon i den här tråden påstått något annat . . . typ ?

+1

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2017-08-20 13:34

Nu har jag testat olika underlag:
1. Direkt på lagerhyllan
2. På dubbla glasskivor med gukka mellan.
3. På en porös, några cm tjock trä-/pappfibersplatta.

Helt ovetenskapligt har jag bara lyssnat och tyckt och förvånansvärt nog tycker jag att karaktären på ljudet blir något olika beroende på underlaget.
1. Låter som mitt emellan 2 och 3.
2. Ljudet blir litet hårt, särskilt när jag drar på volymen rejält.
3. Mest avslappnade ljudet. Lättlyssnat och går att dra på rejält utan att det blir hårt.

Nu vet jag av egen erfarenhet att det är jättelätt att inbilla sig saker och ting när man testar olika saker. Det är också jättelätt att misstolka sådant man hör. Så den enda slutsats jag egentligen drar är att det KAN vara skillnad på ljudet beroende på underlaget. Så nästa utmaning blir hur 17 jag ska göra för att spela in ljudet från skivspelaren med respektive underlag. Jag tänker inte att jag ska använda mikrofon, utan direkt in till datorn på något sätt. Men jag får klura på hur jag gör detta. (Om inte någon har bra tips på detta.)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-08-20 14:15

Koppla på tape out. :)
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-08-20 15:26

En hyfsad Analog-till-Digital-omvandlare behövs för att få ljudet in i datorn.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-08-20 16:34

RogerGustavsson skrev:En hyfsad Analog-till-Digital-omvandlare behövs för att få ljudet in i datorn.

Även kallat USB-ljudkort.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-08-20 16:57

Det behöver inte nödvändigtvis vara USB-anslutet. Det kan vara ett bra ljudkort i datorn från början, fast många som sitter direkt på moderkortet är inte så bra utan det blir kanske separat ljudkort. Själv har jag även några ljudkort i PC Card-format i några datorer.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2017-08-20 17:16

Datorn är ansluten med HDMI till samma receiver som skivspelaren är kopplad till. Hjälper det?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-08-20 18:27

Nej, typ. ;)
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2017-08-20 19:06

Johan_Lindroos skrev:Nej, typ. ;)

Ajdå. Men hur funkar det med en analogkabel från "AV out" på receivern (till för inspelningsapparatur står det) och analogt in på moderkortet. Då får jag ju i alla fall in en analogsignal till datorn. Frågan är vad jag gör med den sedan... Fast jag har ju cd RW i datorn. Kanske kan jag bränna en CD av insignalen? Fast den behöver ju AD-omvandlas på något sätt. Fast det kanske moderkortet tar hand om? Många frågor blir det...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-08-20 20:36

Har din dator analog ingång för signaler på linjenivå?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-08-21 20:47

Måste visa en tysk spelare PE 4040 med, av vad jag förstår, "magnetstödd" tallrikslagring,
trefasmotor för remdrivningen, Thorens* tonarm mm. Tycker att den är fantastiskt snygger
. . . typ. :)
Bild

Ena filtmatta på den så . . . :wink:

En recension:
http://www.weaudiosystems.com/wp-conten ... glisch.pdf

*Verkar även gå att få med bl a en JELCO-750D.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2017-08-21 22:26

Laila skrev:Måste visa en tysk spelare PE 4040 med, av vad jag förstår, "magnetstödd" tallrikslagring,
trefasmotor för remdrivningen, Thorens* tonarm mm. Tycker att den är fantastiskt snygger
[ Bild ]

En recension:

Snygg ja. Dock en sak: Enligt mätning snurrar den 0.7 % för snabbt. Det är på tok för mycket och om det inte går att justera så går den bort, IMO.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-08-22 04:19

Fast man hinner ju lyssna på mer musik då.

/Harryup :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-08-22 08:11

Troligen har väl konstruktörerna som jobbar där idag inte kunskap nog om hur man beräknar utväxlingen mellan drivhjul och tallrik för en planremsdrift, utan tror att det är så enkelt som att beräkna på deras respektive diametrar. Det hjälper inte alltid att ett företag har lång historia.
Men även märkligt att det inte går att justera hastigheten fast motorn har elektroniskt genererade varvtal.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-08-22 10:12

Thomas_A skrev:
Laila skrev:Måste visa en tysk spelare PE 4040 med, av vad jag förstår, "magnetstödd" tallrikslagring,
[ Bild ]

En recension:

Snygg ja. Dock en sak: Enligt mätning snurrar den 0.7 % för snabbt. Det är på tok för mycket och om det inte går att justera så går den bort, IMO.

Jo, men med ena filtmatta kanske den slirar ner sig till rätt hastighet ? :wink: :D

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-08-22 13:38

paa skrev:Troligen har väl konstruktörerna som jobbar där idag inte kunskap nog om hur man beräknar utväxlingen mellan drivhjul och tallrik för en planremsdrift, utan tror att det är så enkelt som att beräkna på deras respektive diametrar. Det hjälper inte alltid att ett företag har lång historia.
Men även märkligt att det inte går att justera hastigheten fast motorn har elektroniskt genererade varvtal.

Borde det inte bli mer än 0.7% i så fall . . . typ ?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2017-08-22 19:31

Laila skrev:
Thomas_A skrev:
[ Bild ]

En recension:

Jo, men med ena filtmatta kanske den slirar ner sig till rätt hastighet ? :wink: :D

Ha! :D

...fast snarare sker slirning mellan drivhjul och rem...
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-08-22 20:15

Hade inte gamla Linn lite förhöjd hastighet?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2017-08-22 20:19

RogerGustavsson skrev:Hade inte gamla Linn lite förhöjd hastighet?

Enl prat på nätet ja, men har inte sett några publicerade värden vad jag minns.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-08-22 21:04

Var nog tidiga modeller av Rega*, har jag förmig . . . typ.

*Å ev någon 60 Hz Linn där man hade lyckats göra drivtrissan lite störrare än optimalt . . .

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2017-08-29 17:17

Nu har jag undersökt detta med slirning litet mer. Jag använder en kolfiberborste att borsta av skivorna med innan jag spelar dessa. Ibland bromsar detta upp skivtallriken något när kolfiberstråna tränger ner i spåren. Trots att kraften är så stor att hela tallriken bromsas något, så börjar normalt inte skivan slira ovanpå filtmattan. Jag har prövat på massa olika sätt och endast undantagsvis lyckats få skivan att slira. Normalt gör den inte detta, så jag har därför svårt att se hur kraften från en pickup-nål som som ju är avsevärt mycket mindre skulle kunna få skivan att slira. Såvitt inte någon presenterar några trovärdiga bevis på att en nål kan sätta en grammofonskiva i slirning på en filtmatta, väljer jag att betrakta detta som en modern myt skapad av gummimattemaffian. (Möjligen kan även korkmattemaffian ha ett finger med i spelet.) :wink:

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-08-29 17:24

Eller "Skivpucksmaffian" . . . typ. :wink:

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2017-08-29 17:26

Laila skrev:Eller "Skivpucksmaffian" . . . typ. :wink:

Gott om maffior finns det...

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2017-08-29 23:50

MichaelG skrev:Nu har jag undersökt detta med slirning litet mer. Jag använder en kolfiberborste att borsta av skivorna med innan jag spelar dessa. Ibland bromsar detta upp skivtallriken något när kolfiberstråna tränger ner i spåren. Trots att kraften är så stor att hela tallriken bromsas något, så börjar normalt inte skivan slira ovanpå filtmattan. Jag har prövat på massa olika sätt och endast undantagsvis lyckats få skivan att slira. Normalt gör den inte detta, så jag har därför svårt att se hur kraften från en pickup-nål som som ju är avsevärt mycket mindre skulle kunna få skivan att slira. Såvitt inte någon presenterar några trovärdiga bevis på att en nål kan sätta en grammofonskiva i slirning på en filtmatta, väljer jag att betrakta detta som en modern myt skapad av gummimattemaffian. (Möjligen kan även korkmattemaffian ha ett finger med i spelet.) :wink:

På remdrivna sker slirning mellan rem och drivhjul. Möjligtvis kan man få en skiva att slira på en Technics direktdriven när man borstar av den.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-08-30 00:52

Thomas,

Vad tycker du om Muffsy RIAA:t . . . typ ?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-08-30 11:03

http://www.biltema.se/sv/Hem/Inredning/ ... 000028617/
Sån't här då på tallriken?
Då kan man leka konstnär och sätta dom exakt där dom behöver vara.
Bilagor
gummitassar, små.jpg
gummitassar, små.jpg (14.95 KiB) Visad 5590 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum