Senaste konserten

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Senaste konserten

Inläggav Nattlorden » 2017-03-06 10:07

Jakob Hellman med MSO på Malmö Live.

Bild

Första gången i denna lokalen.... helt fantastisk... akustikbehandlingen har verkligen gått hem... rummet försvinner verkligen så att fokus ligger på scen.
Möjligtvis skulle högtaleriet kunna förbättras ytterligare för att integrera bättre med orkestern.

Alldeles lysande rakt genom. Tyvärr sitter Jante lite väl hårt i Jakob - han borde lära sig att ta till sig uppskattningen har får lite mer.

Här någon som smygfilmet visst:

Vara vänner. Upplevdes lite John Barry-bombastiskt nere i publiken, kommer kanske inte igenom helt på denna filmen.


Tårarna (extranummer)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Senaste konserten

Inläggav shifts » 2017-03-06 11:16

Swans på Gagarin 205 i Aten den gångna helgen. Magnifikt.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
30Hzbone
 
Inlägg: 2043
Blev medlem: 2010-02-19
Ort: Oxie

Re: Senaste konserten

Inläggav 30Hzbone » 2017-03-06 21:36

Det är mycket nu,
PÅ lördag den 12/3 är jag on stage igen på Malmö Live med Polisens musikkår.
Bild
Röd lampa alla (1600) biljetter är sålda.

Biljetter finns fortfarande till nedanstående konsert den 19/3 med Torgny Hanson Wind Orchestra
som består av nästa 50 musikanter från Lycksele i norr till Ystad i söder.
Denna orkester samlas, repeterar och konserterar två gånger per år.
En mycket fin orkester
Bild
Välkomna!
I'm only in it for the music.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Senaste konserten

Inläggav darkg » 2017-03-17 01:34

Pastoralsymfonin, Bethåvens alltså + lite annat krafs, med MSO på Malmö Live.

Jag glömde ta ett program så jag visste inte vad det var de började med, lät lite pastoralt tänkte jag. Det var en ung Berlioz. Close enough.

Därpå: Strauss "något av det mest uttrycksfulla som finns" fyra sista sånger dvs "diamanten i Strauss lied-produktion". Det var säkert uppskattat och bra på många sätt, men jag somnade. Camilla Tilling, sopranen i den uttrycksfulla diamanten, liknar Seven of Nine, vilket inte är ett krav men mycket meriterande.

Det var något som inte lät riktigt som det skulle, antagligen mina öron, som intermodulationsdist eller kamfiltereffekt eller så.

Bäst och roligast var tredje satsen i Beethovens pastoral, för där bröt åskan igenom det avdankade landskapets växlande molnighet.

Bild
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Senaste konserten

Inläggav hifikg » 2017-04-10 01:29

Avnjöt Sophie Zelmanis konsert i Eskilstuna 8 april Hon var märkbart tagen av de tragiska händelserna dagen innan men gav trots det en intim och bra konsert. Tyvärr lämnade ljudet en hel del övrigt att önska. Lars Halapi blev en stor del av kvällens behållning och hans skiva (som gavs ut redan 2005) har snurrat i bilar och hemma sedan dess. Riktigt bra artist.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
oa51
 
Inlägg: 1319
Blev medlem: 2006-10-26
Ort: Tokstaden

Re: Senaste konserten

Inläggav oa51 » 2017-04-12 16:34

11/4 i Grunewaldsalen, Konserthuset, Stockholm
"Dances of sorrow"


Bild Magiska solister, mycket bra
In Christi Morimur – en påskpassion i kammarmusikformat av J.S Bach.
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1, Pioneer S-Cn301, 8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna)

Användarvisningsbild
Jonas
 
Inlägg: 673
Blev medlem: 2003-12-11
Ort: Göteborg

Re: Senaste konserten

Inläggav Jonas » 2017-05-09 09:13

Första besöket på Malmö Live i lördags. GSO gästspelade,Prokofievs cellokonsert med Truls Mörk på cello som huvudnummer :D
Måste säga att Malmö Live är ett fantastiskt konserthus!! 8O 8O Bara att gratulera er som bor nära, jag kommer garanterat att återkomma....
En god vän som var med hade hört samma program i GBG konserthus på torsdagen innan och detta klingade helt klart bättre!!

Användarvisningsbild
30Hzbone
 
Inlägg: 2043
Blev medlem: 2010-02-19
Ort: Oxie

Re: Senaste konserten

Inläggav 30Hzbone » 2017-05-09 18:41

Jonas skrev:Första besöket på Malmö Live i lördags. GSO gästspelade,Prokofievs cellokonsert med Truls Mörk på cello som huvudnummer :D
Måste säga att Malmö Live är ett fantastiskt konserthus!! 8O 8O Bara att gratulera er som bor nära, jag kommer garanterat att återkomma....
En god vän som var med hade hört samma program i GBG konserthus på torsdagen innan och detta klingade helt klart bättre!!

Jag var också på Malmö Live i lördags och instämmer, fint konserthus och GSO och Truls Mörk glänste verkligen.
I'm only in it for the music.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Senaste konserten

Inläggav Kalejdokom » 2017-06-20 23:50

Bump!

Sting i Dalhalla i fredags 16/6. Hängde på låset i december när biljetterna släpptes och vill nog mena att vi satt mitt i Sweet Spot - såväl på konserten som i frukostmatsalen på Mora hotel & Spa - vi bodde på samma hotell... 8) :D .

Bild

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel
 
Inlägg: 3259
Blev medlem: 2013-10-04

Re: Senaste konserten

Inläggav BORIS » 2017-06-22 19:11

Väntat att halva publiken har en begynnande flint, och att Sting ser lite kissnödig ut.

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: Senaste konserten

Inläggav BosseS » 2017-06-22 21:22

Kalejdokom skrev:Sting i Dalhalla i fredags 16/6. Hängde på låset i december när biljetterna släpptes och vill nog mena att vi satt mitt i Sweet Spot - såväl på konserten som i frukostmatsalen på Mora hotel & Spa - vi bodde på samma hotell... 8) :D .

Nice, halva nöjet är väl bara att vara där bland alla andra!

Användarvisningsbild
Dartman
 
Inlägg: 7127
Blev medlem: 2009-01-15
Ort: ofon OM 30

Re: Senaste konserten

Inläggav Dartman » 2017-06-23 00:52

BORIS skrev:Väntat att halva publiken har en begynnande flint, och att Sting ser lite kissnödig ut.


:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Bra observation!


/Jonas - håller sig snaggad/rakad (ingen behöver gissa varför)
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Senaste konserten

Inläggav Kalejdokom » 2017-06-24 11:58

BORIS skrev:Väntat att halva publiken har en begynnande flint, och att Sting ser lite kissnödig ut.

På spiken! Halva (?) nöjet var att betrakta alla stela 50+ fans som klappade på 1 och 3, fullständigt tappade fattningen och spelade luftgitarr och trummade på knäna - vi hade dock våra youngsters med oss och dom var helt tagna av konserten och led inte pinsamhetsdöden. :D

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Senaste konserten

Inläggav Almen » 2017-07-14 20:40

Orfeus och Eurydike på Confidencen. Bra Orfeus! (Och bra flöjtist, så klart. :))
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Senaste konserten

Inläggav petersteindl » 2017-07-14 23:54

Almen skrev:Orfeus och Eurydike på Confidencen. Bra Orfeus! (Och bra flöjtist, så klart. :))


Det där verkar jättekul. :D Takar för tipset! Tror jag skall försöka få tag på biljett. Då kan man passa på att gå på Ulriksdals världshus. :) Gjorde du det?

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1558
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Senaste konserten

Inläggav jockewe » 2017-07-16 01:18

Almen skrev:Orfeus och Eurydike på Confidencen. Bra Orfeus! (Och bra flöjtist, så klart. :))

Jag gillar verkligen Arnold! Har du tid att berätta ungefär vad det var för orkester? (storlek)
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Senaste konserten

Inläggav Almen » 2017-07-16 10:12

petersteindl skrev:
Almen skrev:Orfeus och Eurydike på Confidencen. Bra Orfeus! (Och bra flöjtist, så klart. :))


Det där verkar jättekul. :D Takar för tipset! Tror jag skall försöka få tag på biljett. Då kan man passa på att gå på Ulriksdals världshus. :) Gjorde du det?

Med vänlig hälsning
Peter

Gör så! Nej, värdshuset har jag inte varit på, är det bra?
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Senaste konserten

Inläggav Almen » 2017-07-16 10:15

jockewe skrev:
Almen skrev:Orfeus och Eurydike på Confidencen. Bra Orfeus! (Och bra flöjtist, så klart. :))

Jag gillar verkligen Arnold! Har du tid att berätta ungefär vad det var för orkester? (storlek)

Liten. :) Enkel uppsättning i blåset (oboe, klarinett, traversflöjt), cello & bas, tre violin och två viola.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Senaste konserten

Inläggav Bill50x » 2017-07-16 10:15

Laleh - Sommarturné 2017 med Lisa Ekdahl och Sousou & Maher Cissoko på Skansen.
Tyvärr var Lisa Ekdahl sjuk och ställde in så Laleh fick dra hela lasset tillsammans med "supportakten" Cissoko. Laleh är som vanligt ruskigt kompetent med duktiga musiker omkring sig och en radda starka låtar. Men, hon har blivit mer strömlinjeformad än tidigare. Lekfullheten och variationerna/bredden är nästan borta även om hennes publikkontakt är god. Men nog märks det att hon är avslipad av sitt jobb som producent i USA.

Efter hennes första skiva och tidigaste konserter fick hon ju till och med Cornelis-priset för sina låtar i samma anda.

Personligen börjar jag dock bli för gammal att stå i timtals utan möjlighet att sitta ner och på Solliden fanns bara ståplatser.

Synnerligen blandad publik från de allra yngsta till pensionärer. De som möjligen saknades var väl hipsters från Södermalm i 30-årsåldern :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Senaste konserten

Inläggav Kalejdokom » 2017-07-23 18:09

Hamnade på en magiskt bra konsert i Truro Cathedral (Cornwall/England) i lördags, förra veckan, med Truro Symphony Orchestra. På repertoaren stod Tjajkovskij och som inledning spelades 1812 Overture :) 8) . Lite fundersam var jag över hur dom skulle få in bronskanonerna i katedralen...
...men det visade sig att dom hade tänkt till på det. På varje stol låg sex papperspåsar. I slutet av stycket reste sig en "extra" dirigent vars enda ansvar gällde avfyrandet av kanonerna. Publiken var indelad i en väster och en höger "krigshär". På givet tecken blåstes luft i påsarna varpå följde unison salut medelst bestämd handklapp - mycket effektfullt, och stämningsfull sorti på det pampiga stycket!

Efter paus följde den mäktiga 5:e symfonin; ett mästerverk med full dynamik. I andra satsens inledning förstår vi varifrån John Denver fick inspiration till Annies song :) .

Bild

Användarvisningsbild
oa51
 
Inlägg: 1319
Blev medlem: 2006-10-26
Ort: Tokstaden

Re: Senaste konserten

Inläggav oa51 » 2017-07-24 19:31

Var på Smedjan i Stjärnsund 21/7. Där spelade Gunhild Carling med sitt band. En helt otrolig spelglädje :D Lokalen, en gammal smedja i bruksorten var perfekt. Kommer sent att glömma då vi gick till bilen förbi musikerna spelande på gårdsplanen, improviserande efter konsertens slut!
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1, Pioneer S-Cn301, 8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna)

Användarvisningsbild
HenrikTornquist
 
Inlägg: 3622
Blev medlem: 2011-02-17
Ort: Helsingborg

Re: Senaste konserten

Inläggav HenrikTornquist » 2017-08-21 22:39

Slottsskogen Goes Progressive. Mycket bra som vanligt, särskilt den goda stämningen. Dock kunde vädret varit lite bättre, det regnade rejält, med jämna mellanrum. Kort sammanfattning av banden:
Khadavra: bra, lite flummigt, lite opolerat. Klar potential.

Pymlico: bra, riktigt bra när det var bra. Dock lite för spretigt för min smak. För mycket funk/jazz-inslag.

Structural Disorder: nej, det var helt enkelt inte min påse. Oengagerande helt enkelt.

Høst: nu blev det bra på allvar! Bara vansinnigt medryckande och bra, trots den höga åldern på bandet. Mersmak.

Hasse Bruniusson presents the music of Samla Mammas Manna: otroligt nog är detta mitt första möte med Samla, nånsin. Vilket möte!
Sällan har jag sett ett gäng musiker så samspelta. Den klart lysande stjärnan Roine Stolt var nog den som var blekast ikväll. Trummis, basist och inte minst keyboardist var fullkomligt lysande! Fyra oerhört kompetenta musiker som verkligen kom överens, och så denna vansinnesmusik. Mycket lyckat för min del, och jag hörde ingen som var besviken på dem.

I pauserna spelade som vanligt MagNiFZnt akustiska Zappa-låtar. Jag gillade inte dem för några år sedan, men de har växt på mig. Bra!

Dessutom fick jag hälsa på Dartman med sällskap, vilket ytterligare bidrog till en bra kväll.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Dartman
 
Inlägg: 7127
Blev medlem: 2009-01-15
Ort: ofon OM 30

Re: Senaste konserten

Inläggav Dartman » 2017-08-22 22:50

Det var verkligen trevligt att träffas, Henrik! :)

Nedan mina kommentarer om banden:

Khadavra kändes något ofärdiga. Plågades av en alldeles för vass gitarrton. Bra flum som vunnit på bättre ljud - håller med om att här finns potential.

Pymlico - Håller med här också om att de var riktigt bra när de var bra. Gillade jazz/funk-tendenserna. Ogillade den sura saxofontonen och bristen på attack från sax/klaviaturspelaren.

Structural Disorder gillade jag! Bra driv och bra häng. Sen är det ju inte alla progmetalband som har dragspel i sättningen. Köpte plattor som signerades, se där en trevlig sak med SGP - man kan snacka med banden.

Høst - Bra sjuttiotalsprog(g). Påminde mig en del om Friskt Vatten, framför allt deras andra platta. Vitala gubbar med en sångare som fortfarande hade rösten i behåll. Kanonspelning!

HB/Samla - Håller helt med Henrik. Ett musikaliskt spektakel, ett fantastiskt lekfullt hantverk. Glädje över hela linjen!

MagNiFZnt tycker jag gör sin pryl jävligt bra. Till och med Zappaska gitarrutflykter löses på två akustiska. Det blir lite jämntjockt över tid, men på en hög nivå.

Hoppas vi ses nästa år på vad som måste tillhöra Sveriges trevligaste festivaler! :)


/Jonas (och Pia)
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Senaste konserten

Inläggav petersteindl » 2017-08-22 23:18

Samla Mammas Manna var extremt skickliga och bra musiker och det var en svensk variant på Mothers of Invention/Frank Zappa. De var lite annorlunda än den övriga proggen. Det fanns även lite av Bo Hansson i deras musik.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Senaste konserten

Inläggav Laila » 2017-08-23 01:00

Förutom då att den ledande figuren i Samla Mammas Manna, Lars Hollmer, var en
icke notläsande autodidakt, vilket man nog inte kan beskylla medlemmarna i någon
av Zappas konstellationer för . . . typ. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Anders J
 
Inlägg: 321
Blev medlem: 2015-08-07
Ort: Ösmo

Re: Senaste konserten

Inläggav Anders J » 2017-08-27 10:20

Jag var på Valerij Gergiev/Marinskijteaterns Wagner-konserter inom Östersjöfestivaln i går (Rhenguldet) och i förrgår (tredje akten Parsifal).

Jag har tidigare varit väldigt frustrerad över akustiken i BWH, men denna gång provade jag ett nytt grepp, nämligen att sitta väldigt långt fram i mitten på parkett för "stor" musik. Det fungerade alldeles utmärkt. Om man ser sig omkring är det lätt att se att det antagligen blir störst andel sidoreflexer där.

Så får det bli fortsättningsvis.

När det gäller konserterna så var Rhenguldet mycket, mycket bra, Parsifal ojämnare. Fint att lyssna på Wagner med sångarna framför orksetern istället för bakom. När det mäktiga slutet i Wagners sista verk till sist kommer till ro i en väldigt meditativ stämning och Gergiev till sist slog av slutackordet så höll han kvar tystnaden länge, länge.

Ofta brukar någon idiot skrika "Bravo" efter 50 ms, men här uppstod en fullständigt monumental tystnad, kan ha varit 15-20 sekunder, ni vet sådan där väldig intensiv närvarotystnad som man inte så ofta upplever.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Senaste konserten

Inläggav darkg » 2017-10-03 02:31

darkg skrev:Entombed & MSO på Malmö Live ikväll. Symfoniska delen var bra, eller ganska bra, och lite intressant. Lät bra. Jag hade väntat mig mer träblås, typ oboe. Det var mer flöjt än jag gissat, men det funkade ju. Kören bjöd på en höjdpunkt när de visk-sjöng. Arrangemanget för orkester var liksom dessvärre bäst när det var som sämst, nä, jag menar att det var ett par "scener" som återkom, jättebra hopkokade, där var "Arme x rycker närmare" (det blir väl så med valthorn...) och "ett underbart äventyr börjar". Sån musik som gör att man vill göra en film runt den. Men dessa teman ("scener") finns inte på skivan, tycker jag, så därför bra-och-dåligt. Flera gånger kände jag inte igen låtarna. Men det var njutbart och lite intressant.

Entombed själva lät för jävligt. Obehagliga ljuseffekter på det. En multimodal flopp (subjektivt). Men det kanske blev bättre - jag gick efter Sinners Bleed.


Och nu kom skivan i brevlådan.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Senaste konserten

Inläggav Laila » 2017-10-22 23:27

Var på Konserthuset(Stockholm) igår å avnjöt lite Stravinskij med Kungliga Filharmonikerna
under ledning av Sakari Oramo. Hej hopp va dä svängde . . . typ. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1558
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Re: Senaste konserten

Inläggav jockewe » 2017-10-24 23:18

Laila skrev:Var på Konserthuset(Stockholm) igår å avnjöt lite Stravinskij med Kungliga Filharmonikerna
under ledning av Sakari Oramo. Hej hopp va dä svängde . . . typ. :)


Vaffö saru inte hej?
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Senaste konserten

Inläggav Laila » 2017-10-24 23:50

Vesste inte vicken violinstämma som du spelte*, men fy för tusan va bra ni va, dä rann faktister ena små tårar, då å då . . . typ. :oops: :D

*Vicken varä . . . ?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster