Moderator: Redaktörer
PekkaJohansson skrev:....
Prova dig fram metodiskt och håll reda på vad du gör. Trots röster som tycks vilja påskina annat vilar all skivavspelning, liksom annat i vår tillvaro, på fysikens lagar.
Med vänlig hälsning
Pekka
Laila skrev:PekkaJohansson skrev:....
Prova dig fram metodiskt och håll reda på vad du gör. Trots röster som tycks vilja påskina annat vilar all skivavspelning, liksom annat i vår tillvaro, på fysikens lagar.
Med vänlig hälsning
Pekka
Menar du att någon i den här tråden påstått något annat . . . typ ?
RogerGustavsson skrev:En hyfsad Analog-till-Digital-omvandlare behövs för att få ljudet in i datorn.
Johan_Lindroos skrev:Nej, typ.

Laila skrev:Måste visa en tysk spelare PE 4040 med, av vad jag förstår, "magnetstödd" tallrikslagring,
trefasmotor för remdrivningen, Thorens* tonarm mm. Tycker att den är fantastiskt snygger
. . . typ.
[ Bild ]
Ena filtmatta på den så . . .![]()
En recension:
http://www.weaudiosystems.com/wp-conten ... glisch.pdf
*Verkar även gå att få med bl a en JELCO-750D.
Thomas_A skrev:Laila skrev:Måste visa en tysk spelare PE 4040 med, av vad jag förstår, "magnetstödd" tallrikslagring,
trefasmotor för remdrivningen, Thorens* tonarm mm. Tycker att den är fantastiskt snygger
. . . typ.
[ Bild ]
En recension:
Snygg ja. Dock en sak: Enligt mätning snurrar den 0.7 % för snabbt. Det är på tok för mycket och om det inte går att justera så går den bort, IMO.
paa skrev:Troligen har väl konstruktörerna som jobbar där idag inte kunskap nog om hur man beräknar utväxlingen mellan drivhjul och tallrik för en planremsdrift, utan tror att det är så enkelt som att beräkna på deras respektive diametrar. Det hjälper inte alltid att ett företag har lång historia.
Men även märkligt att det inte går att justera hastigheten fast motorn har elektroniskt genererade varvtal.
Laila skrev:Thomas_A skrev:Laila skrev:Måste visa en tysk spelare PE 4040 med, av vad jag förstår, "magnetstödd" tallrikslagring,
. . . typ.
[ Bild ]
En recension:
Snygg ja. Dock en sak: Enligt mätning snurrar den 0.7 % för snabbt. Det är på tok för mycket och om det inte går att justera så går den bort, IMO.
Jo, men med ena filtmatta kanske den slirar ner sig till rätt hastighet ?![]()
RogerGustavsson skrev:Hade inte gamla Linn lite förhöjd hastighet?
Laila skrev:Eller "Skivpucksmaffian" . . . typ.
MichaelG skrev:Nu har jag undersökt detta med slirning litet mer. Jag använder en kolfiberborste att borsta av skivorna med innan jag spelar dessa. Ibland bromsar detta upp skivtallriken något när kolfiberstråna tränger ner i spåren. Trots att kraften är så stor att hela tallriken bromsas något, så börjar normalt inte skivan slira ovanpå filtmattan. Jag har prövat på massa olika sätt och endast undantagsvis lyckats få skivan att slira. Normalt gör den inte detta, så jag har därför svårt att se hur kraften från en pickup-nål som som ju är avsevärt mycket mindre skulle kunna få skivan att slira. Såvitt inte någon presenterar några trovärdiga bevis på att en nål kan sätta en grammofonskiva i slirning på en filtmatta, väljer jag att betrakta detta som en modern myt skapad av gummimattemaffian. (Möjligen kan även korkmattemaffian ha ett finger med i spelet.)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster