Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jonaz81a

Re: Lagom distade stärkare, skräphögtalare och dålig musik

Inläggav jonaz81a » 2016-12-05 20:41

Stressiga tider med lite tid över för tveksam musik och mer eller mindre spännande apparatur.

Idag har jag i alla fall hunnit lyssna igenom några fler av mina "femkronorsfynd".

Först ut var "Men at Work - Cargo". En lagom sunkig skiva, ganska trevlig så länge man bara slölyssnar.

Bild

Sen blev det "Donna Summers - She works hard for the money". Vad för typ av arbete är det som avses egentligen?

Bild

Vi avslutar med "Pointer Sisters - Black and White" där det altså är systrarnas klädsel som man anspelar på i albumtiteln.

Bild

Jag hann med ytterligare en skiva men den passade bättre i en annan tråd. Det gäller helt enkelt att spamma lite här och var när man för en gångs skull har tid över (och inte är på jobbet).
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-12-07 12:38

Jag vet inte riktigt om föregående inlägg är OT eller inte... Hursomhelst tycker jag att du ska känna dig hedrad av att TinGLind tyckte att just din tråd var bäst lämpad för sina great erotic nude links.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-12-07 12:42

Tankeväckande:
Cole sat watching the fire his mind wandering back to the mermaids as he took another bite from the meat Avery had prepared.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2016-12-07 12:49

Tarzan skrev:Jag vet inte riktigt om föregående inlägg är OT eller inte... Hursomhelst tycker jag att du ska känna dig hedrad av att TinGLind tyckte att just din tråd var bäst lämpad för sina great erotic nude links.

Almen skrev:Tankeväckande:
Cole sat watching the fire his mind wandering back to the mermaids as he took another bite from the meat Avery had prepared.

En kort stund så trodde jag att det var min email-inkorg som spillt över i tråden!
Presentation kommer

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2017-02-03 22:43

Eftersom porrbottarna verkar ha tröttnat på tråden så får jag väl orka ta tag i den själv igen.

Vi börjar med lite trevliga skivor som troligen inte ingår i andra faktiskt-medlemmars samlingar.

Först ut är discoskivan "A Motown Special Disco Album". Skivan låter som omslaget antyder, d.v.s i sammanhanget bra.

Bild

Skivan har också en trevlig inner sleve väl värd en bild.

Bild

Nästa skiva visar både med bild, låttexter och musik hur det är att leva på landet. "Country Giants Vol. 6", även denna skiva får klart godkänt även om det är covers framförda av lantisar.

Bild

Tillbaka till DIsco, "Disco 78" för att vara exakt. Skivan är exakt vad man kan förvänta sig, varken mer eller mindre.

Bild

Country igen, i det här fallet i form av satir. Nåja vad republikaner på landsbyggden år 1962 kallade satir, lite lagom roligt är det i alla fall.

"Christopher Weeks With Fran Stacy ‎– My Son, The President". Denna skiva sålde mindre bra efter den 22a November 1963, "Last Sold: Never " enligt Discogs

https://www.discogs.com/Christopher-Wee ... se/7991744

Bild

Vi avslutar dagens skivkavalkad med lite riktigt bra "Scrumpy & Western" från Gloucestershire.

Skivan heter "Furzlin' with Shag Conners and The Carrot Crunchers" och är från 1970. Mick "Shag" Conners upträdde vanligtvis med en öldrickande tupp.

https://www.discogs.com/Shag-Connors-An ... se/4262826

Bild

Tyvärr finns inte en enda av låtarna på skivan tillgänglig på Internet 8O men här är ett (klart sämre) exempel på en låt från en nyare skiva.

Bonusklipp.

Vi hinner kanske också med en kluring?

Vad är det för märke på denna defekta skapelse från 1975 som jag just har köpt för 50:- och vem har tillverkat den?

Bild

Som ledtråd så kan jag nämna att det förutom knappdesignen och skivsplaren (BSR P157 vs BSR P128R) är exakt samma maskin som Blaupunkt Studio 3001.

Bild

Nästa ledtråd är att det här är svårare än vad man kan tro men med hjälp av ledtrådarna så kanske det går upp ett ljus.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-02-04 00:18

Äntligen ! :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2017-02-04 20:47

Den lilla stereon kallas Luma i Sverige.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2017-02-04 23:36

Tack för två underbara timmar! :D
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-02-04 23:55

CODY skrev:Tack för två underbara timmar! :D

Ja, den här tråden är jättefin. Massor med fantastiska saker.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-02-04 23:59

Hade inte Centrum något dylikt?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

rolfzetterberg

Inläggav rolfzetterberg » 2017-02-05 19:08

Jo,men just det här utförandet med aluminiumtangenter ser ut att vara Luma.Modellen heter troligen LS12.
Byggda av ASA Finland.
Har ett ex i skrothögen så det var lätt att kolla!
http://rewtnull.tumblr.com/post/1301437 ... ereo-1970s

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2017-02-05 22:00

rolfzetterberg skrev:Jo,men just det här utförandet med aluminiumtangenter ser ut att vara Luma.Modellen heter troligen LS12.
Byggda av ASA Finland.
Har ett ex i skrothögen så det var lätt att kolla!
http://rewtnull.tumblr.com/post/1301437 ... ereo-1970s

Du har helt rätt!

Google visste inget om denna LUMA alls när jag sökte, kanske för att jag inte sökte på "LS12J51" utan på "High Fidelity 12" men att ASA tillverkade den stod praktiskt nog på baksidan.

ASAs motsvarande modell heter ASA 2201 Q.

ASA2201Q.jpg
ASA2201Q.jpg (60.52 KiB) Visad 17790 gånger

Det finns även en ASA 2200 Q som är identisk fast med en annan skivspelare, BSR P128R istället för BSR P157 och det är denna modell Blaupunkt gav en kosmetisk makeover och sålde som Blaupunk Studio 3001.

Tekniska data för dessa modeller finns fast bara på finska. Radbrytning sysslar man inte med i Finland.

Sama malli tekniikaltaan kuin malli 2200. Ambiofoninen nelisointimahdollisuus, Quadro-Sound. Viritinvahvistin täyttää hifi- normin DIN 45.500. Vahvistimen jatkuva siniteho 2x20 W, musiikkiteho n. 2x32 W. Toistoalue 20...20000 Hz +- 1,5 dB. Harmoninen särö nimellisteholla alle 0,5 %/1 kHz. Tehokaistaleveys 20...20000 Hz. Keskeismodulaatiosärö alle 1,5 %. AM- virittimen taajuusalue 540...1500 kHz. Viritettyjä etupiirejä 3 kpl, viritetyjä piirejä 7 kpl + keraaminen suodin. Suurtaajuusasteessa dual gate FET transistori. Herkkyys parempi kuin 10 mikrovolttia. FM- virittimen taajuusalue 87,5...104 MHz. Viritettyjä etupiirejä 4 kpl. Suurtaajuusasteessa dual gate FET transistori. Herkkyys parempi kuin 1,5 mikrovolttia kohinasuhteen ollessa 26 dB. Stereoilmaisin FCC- normin mukainen ja tehty IC- mikropiirillä ilman keloja vaihelukittua vahvistinketjua käyttäen. Kanavaerottelu parempi kuin 25 dB. Stereolähetystä osoittava automaattisesti syttyvä merkkivaloteksti. Stereo/mono- näppäin yhdistettynä kanavien tasaussäätimeen. Kanavatasaussäätimen säätöalue 10 dB. Äänenvoimakkuussäätimeen on yhdistetty lineaarinäppäin, jolla fysiologinen toisto saadaan suoraviivaiseksi (Loudness- kytkentä). Basso ja diskantti erikseen säädettävissä 0- tason ylä- ja alapuolelle : Bassosäädin +15 dB...-15 dB (40 Hz), diskanttisäädin +13 dB...-13 dB (10 kHz). Ohjelmavalintanäppäimet Am- ja FM- alueita, levysoitinta ja nauhuria varten. AM- ja FM- alueilla jatkuva viritys ja kummallekin erilliset valaistut asteikot. Neljä esiviritettävää ulan pikavalintanäppäintä, joille oma valaistu mittariasteikko. Ulan automaattinen hienoviritys, joka haluttaessa poiskytkettävissä. Kohinasuodinnäppäin heikkokuntoisen äänilevyn aiheuttaman korkeaäänisen kohinan vaimentamiseksi. Kahdet kaiutinliitännät, joista toiset ambiofonisia lisäkaiuttimia varten. Kaiutinliitäntäimpedanssi 4 ohmia. Kuulokeliitäntä vahvistimen etuosassa, impedanssi 8...2000 ohmia. Painonäppäin kaiutin/kuulokekytkentää varten. Nauhuriliitäntä DIN- normin mukaisia kasetti- tai kelanauhureita varten. Antennin sisääntuloimpedanssi 60 ohmia. Käyttöjännite 220 V/50 Hz. Verkkovirtaa osoittava merkkivalo. Puolijohteita yhteensä 41 kpl, joista transistoreja 28, IC- mikropiirejä 6 ja diodeja 7 kpl. Stereolevysoittimena BSR P157. Levysoittimen himmeä akryylikansi kitkasaranoitu. Kotelo joko pähkinää tai palisanderia ja myös musta tai valkoinen, etuosa kaikissa mattamusta. Leveys 536 mm, korkeus kansineen 175 mm ja syvyys 353 mm.

Jag tog ett par bilder på innehållet när jag lagade skivspelaren, eller i alla fall fick den att fungera... Reglaget som lyfter tonarmen fungerar fortfarande inte och jag kommer inte åt att fixa det enkelt då mekanismen för detta verkar gömma sig i backeliten. De andra problemen som helt hindrade armens rörelse fixade jag, mekaniken hade (som alltid) kärvat ihop. Remmen var förvånansvärt nog i perfekt skick.

Här är en bild på nätdelen, den verkar vara i fint skick.

En fin liten nätdel.jpg
En fin liten nätdel.jpg (353.22 KiB) Visad 17790 gånger

Här är en bild på det lilla lilla slusteget som ska ge "Viritinvahvistin täyttää hifi- normin DIN 45.500. Vahvistimen jatkuva siniteho 2x20 W, musiikkiteho n. 2x32 W." och även stödja "Quadro-Sound".

Ett litet litet slutsteg.jpg
Ett litet litet slutsteg.jpg (328.34 KiB) Visad 17790 gånger

Jag orkade inte koppla in en CD-spelare men med min dragspels-LP-testskiva så lät slutsteget bra. Radion behöver dock justeras (eller så hatar den min trådantenn), motagning fick jag men också gott om brus. Jag måste titta lite mer på skivspelaren vid tillfälle då den lyckades stuka nålen lite när den spelade innerspåret på min dragspelsskiva.

Visserligen kan det vara så enkelt att nålens upphängning helt enkelt är slut men eftersom jag endå har manualen för skivspelaren så ska jag se om jag missat något om jag någonsin får för mig att använda den igen. Jag nöjde mig med att balansera, och sen ställa 2g nåltryck och antiskatingen på 2 utan att ens titta i manualen.

I vilket fall så är jag nöjd med köpet, 50kr kan det lilla slutsteget och nätdelen vara värda och den förvånansvärt tunga skivtallriken kan nog anpassas för att passa på andra skivspelare om jag i framtiden känner att jag inte har plats för åbäket.

Slutligen en bild på HiFi *host, host* -systemet spelandes *host, host* musik.

Luma High Fidelity 12 in action.jpg
Luma High Fidelity 12 in action.jpg (376 KiB) Visad 17786 gånger

DVD-ai skrev:Äntligen ! :D

CODY skrev:Tack för två underbara timmar! :D

petersteindl skrev: Ja, den här tråden är jättefin. Massor med fantastiska saker.

Det ska nog bli lite bättre fart på testandet igen om jag bara får tid över. :)
Presentation kommer

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2017-09-01 20:17

Liket lever!

Det har varit väldigt väldigt körigt på jobbet det senaste halvåret samtidigt som jag åter igen tog tag i och den här gången faktiskt slutförde uppfräshningen av det rum jag börjat snygga till. Det är nu det enda rummet i lägenheten som ser någorlunda respektabelt ut så därför används det enbart till förråd och är åter igen fyllt med allehanda bråte. Vardagsrummet är tack och lov åter i bruk som vardags/Hi-Fi-rum men nu med ett avskilt hörn där jag har en arbetsbänk. I vilket fall så kände jag att jag inte riktigt hade tid att uppdatera den här tråden även om det inte varit helt stiltje på Sunk-Fi-fronten men nu så kunde jag inte hålla mig borta längre.

Jag kommer ha som mål att ladda upp alla bilderna direkt till forumet från och med nu då trådar tenderar att bli lite tråkiga den dag den valda hosting-siten väljer att ursäkta ordvalet rövknulla sina användare. Jag har haft tur, Cubeupload fungerar tidvis visserligen ganska dåligt men än så länge hörs i alla fall inga banjos och jag kommer tills vidare att fortsätta använda denna site för hosting när jag tycker att det behövs länkade högupplösta versioner av bilder jag postar i tråden.

Vi går ut lugnt med lite musiktips.

Först ut och bäst är så klart Frank Valdor. "Frank Valdor -Unter Südlicher Sonne" är precis som alla andra Frank Valdor-skovor full av Frank Valdor och vad kan man mer önska sig av en Frank Valdor-skiva än Frank Valdor?

Frank Valdor -Unter Südlicher Sonne (small).JPG
Frank Valdor -Unter Südlicher Sonne (small).JPG (373.98 KiB) Visad 17261 gånger

Sverigies svar på Frank Valdor eller i alla fall Jokkmokks svar på Frank Valdor måste vara Jokkmokks-Jokke. "Jokkmokks-Jokke - Gulli Gullan" gör sig dock betydligt bättre på väggen än på skivspelartallriken...

Jokkmokks-Jokke - Gulli Gullan (small).JPG
Jokkmokks-Jokke - Gulli Gullan (small).JPG (477.07 KiB) Visad 17261 gånger

En annan ny skiva i samlingen är "Mycket Siw och lite dragspel". Detta citat passar bra: "En äkta gentleman är en man som kan spela dragspel men som väljer att avstå" - Sten Broman.

Mycket Siw och lite dragspel (small).jpg
Mycket Siw och lite dragspel (small).jpg (349.72 KiB) Visad 17261 gånger

Robert Gustavsson är en nästan lika bra Sten Broman som Sten Broman själv var.

Som avslutning så kommer här en bild på mitt senaste soprumsfynd som troligen också är mitt bästa soprumsfynd genom tiderna (och jag har gjort bra många). Kanske kan någon med bildens hjälp lista ut vad det är för förstärkarmodell? :D

Fynd hittat i soprummets elektroniktunna (small).jpg
Fynd hittat i soprummets elektroniktunna (small).jpg (484.36 KiB) Visad 17261 gånger

Full upplösning.

http://u.cubeupload.com/jonaz81a/Fyndhi ... rummet.jpg
Senast redigerad av jonaz81a 2017-09-01 20:23, redigerad totalt 1 gång.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-09-01 20:22

Jag har saknat dig.
Don’t just do something, sit there.

rolfzetterberg

Inläggav rolfzetterberg » 2017-09-01 20:39

Marantz PM84 Mk2?

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2017-09-01 20:59

darkg skrev:Jag har saknat dig.

:D

rolfzetterberg skrev:Marantz PM84 Mk2?

Helt rätt!

Här är förstärkaren när jag just burit in den från soprummet och torkat av den lite snabbt. Ursäkta det skitiga golvet! :)

Marantz PM-84II just räddad (small).jpg
Marantz PM-84II just räddad (small).jpg (326.89 KiB) Visad 17242 gånger

Marantz PM-84II lätt uppsnyggad. Inte för att den var särskilt skitig när jag hittade den nästan överst i elektroniktunnan.

Marantz PM-84II uppsnyggad (small).jpg
Marantz PM-84II uppsnyggad (small).jpg (338.65 KiB) Visad 17242 gånger

En till bild på inälvorna.

Marantz PM-84II innsida small.jpg
Marantz PM-84II innsida small.jpg (577.64 KiB) Visad 17242 gånger

Full upplösning http://u.cubeupload.com/jonaz81a/Marant ... nnsida.jpg

Självklart fungerade förstärkaren perfekt. Någon har kanske blivit övertalad av sin flickvän att skaffa en bluetoothhögtalare stället?

Marantz PM-84II fungerar perfekt (small).jpg
Marantz PM-84II fungerar perfekt (small).jpg (327.34 KiB) Visad 17242 gånger

Någon utförlig recension av denna förstärkare blir det inte i den här tråden då det är helt "off topic".
Presentation kommer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-09-02 09:35

Sådärja. Nu finns det en massa roliga saker att titta på, på forumet igen :)

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2017-09-02 09:48

petersteindl skrev:Sådärja. Nu finns det en massa roliga saker att titta på, på forumet igen :)

+1

JM

Inläggav JM » 2017-09-02 09:54

Jag ärvde en riktig skitförstärkare av min svärfar. Klart sämsta ljudet jag någonsin hört. Han menade på att den hade germanium transistorer.

Bild
FISHER GERMANIUM TX-300 PHONO 100 WATT PREAMP AMPLIFIER
(Ärvde ej denna germaniumförstärkare. Hade en liknade Fisher med rör som lät hyffsat)

Germaniumtransistorer verkar ha fått en renässans .
Hur är detta möjligt?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-09-02 10:30

Ja denna tråden är saknad ! :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2017-09-02 14:05

petersteindl skrev:Sådärja. Nu finns det en massa roliga saker att titta på, på forumet igen :)

MichaelG skrev:

+1

DVD-ai skrev:Ja denna tråden är saknad ! :D

:)

Jag ska försöka att i alla fall uppdatera tråden varje vecka. Jag har grävt ur delar av det till lägenheten tillhörande vinds/varmförrådet vilket har genererat en hel del spännande saker jag tydligen samlat på mig genom åren. Jag har också råkat köpa en del nya prylar när jag stött på mer eller mindre intressanta saker i de återvinningsbutiker jag regelbundet besöker i jakt på nya skivor.

Tidigare i tråden har en aningens defekt JVC-skivspelare modell QL-A2 som jag fyndade billigt figurerat. Defekten var att skivspelararmen efter återgång inte stannade i klykan utan hoppade tillbaka till skivan och därefter dansade runt och skapade nya spår. Detta gjorde att man var tvungen att passa skivspelaren så man inte råkade missa när skivan tar slut vilket inte var helt optimalt.

Orsaken till JVC-skivspelarens beteende är känt, det är en bit skum som dämpar armens återgång som förvandlats till klibbig sörja. Nu när jag åter igen har en finanläggning i vardagsrummet behövdes en skivspelare så det var dags att ta tag i det hela.

Nytt skum på plats, man kan även se spår av det gamla skummet lite här och var.

Skum JVC  QL-A2 (small).jpg
Skum JVC QL-A2 (small).jpg (440.99 KiB) Visad 17119 gånger

Full upplösning: http://u.cubeupload.com/jonaz81a/SkumJVCQLA2.jpg

Här spelas en skiva. Det är inte JVC-förstärkaren som är i drift utan den till vänster, den hör inte riktigt hemma i den här tråden.

JVC QL-A2 tillbaka  i vardagsrummet (small).jpg
JVC QL-A2 tillbaka i vardagsrummet (small).jpg (301.47 KiB) Visad 17119 gånger

Frank Valdor besöker den här gången södra Amerika I sin jakt på den ultimata "party"-musiken. "Frank Valdor - Hot Nights In Rio" är precis som alla andra Frank Valdor-skivor en enda lång fest.

Frank Valdor - Hot Nights In Rio (small).jpg
Frank Valdor - Hot Nights In Rio (small).jpg (394.72 KiB) Visad 17119 gånger

Ett nytt inköp är detta kompaktsystem från vårat grannland. Månad in och månad ut stod detta system på en hylla i en av återvinningsbutkerna utan att bli såld. Först ville butiken ha 250kr för systemet med tillhörande högtalare, sen 100kr och slutligen 30kr. För 30kr kändes kilopriset överkomligt och jag slog till, det medföljde en FM-antenn med kontaktdon som passar i andra tuners jag äger och både gummi- och filtmatta till skivspelaren, dock ingen pickup.

Det nya fyndet med ursprung i vårat grannland till väster.

Nytt fynd (small).jpg
Nytt fynd (small).jpg (254.34 KiB) Visad 17119 gånger
Presentation kommer

rolfzetterberg

Inläggav rolfzetterberg » 2017-09-02 14:54

Ser ut att vara en Radionette SM250.

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2017-09-02 16:28

rolfzetterberg skrev:Ser ut att vara en Radionette SM250.

Just den här heter Radionette SM-230 men jag vet inte vad skillnaden är jämfört med SM-250. Jag laddade ner servicemanualer och "parts lists" för båda modellerna, vid en snabb genomskummning så verkar de vara mer eller mindre identiska.

Radionette SM-230

Radionette SM-230 (small).jpg
Radionette SM-230 (small).jpg (322.09 KiB) Visad 17080 gånger

De tillhörande högtalarnas basar har skumma skumkanter. Det ser ut som de är angripna av svamp men de lukatar inte mögel och kanterna är heller inte så "slappa" som de ser ut.

Radionette SM-230  högtalare (small).jpg
Radionette SM-230 högtalare (small).jpg (390.04 KiB) Visad 17080 gånger

Det finns en en klisterlapp på locket som informerar om att drivremmen är defekt. Det visade sig vara korrekt...

Drivrem defekt (small).jpg
Drivrem defekt (small).jpg (432.92 KiB) Visad 17072 gånger

Drivrem defekt 2 (small).jpg
Drivrem defekt 2 (small).jpg (366.57 KiB) Visad 17072 gånger

Jag lyckades lägga tallriken på filtmattan... som blev kladdig... sen flyttade jag den till bänken som blev kladdig...

Än så länge har jag bara testat ljudet med hjälp av radion och den inbyggda fungerande! kassetbandspelaren men det låter (i sammanhanget) inte illa alls. Systemet har däremot helt ofattbart dålig känsla i knappar och pottar, inget motstånd alls men däremot en del gnissel. Skivspelarens motor fungerar fint, gissningsvis mekaniken också även om jag inte testat den så noga då pickup saknas och drivremmen är "defekt".
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-09-02 18:26

jonaz81a skrev:
rolfzetterberg skrev:Ser ut att vara en Radionette SM250.

Just den här heter Radionette SM-230 men jag vet inte vad skillnaden är jämfört med SM-250. Jag laddade ner servicemanualer och "parts lists" för båda modellerna, vid en snabb genomskummning så verkar de vara mer eller mindre identiska.

Radionette SM-230

Radionette SM-230 (small).jpg

De tillhörande högtalarnas basar har skumma skumkanter. Det ser ut som de är angripna av svamp men de lukatar inte mögel och kanterna är heller inte så "slappa" som de ser ut.

Radionette SM-230 högtalare (small).jpg

Det finns en en klisterlapp på locket som informerar om att drivremmen är defekt. Det visade sig vara korrekt...

Drivrem defekt (small).jpg

Drivrem defekt 2 (small).jpg

Jag lyckades lägga tallriken på filtmattan... som blev kladdig... sen flyttade jag den till bänken som blev kladdig...

Än så länge har jag bara testat ljudet med hjälp av radion och den inbyggda fungerande! kassetbandspelaren men det låter (i sammanhanget) inte illa alls. Systemet har däremot helt ofattbart dålig känsla i knappar och pottar, inget motstånd alls men däremot en del gnissel. Skivspelarens motor fungerar fint, gissningsvis mekaniken också även om jag inte testat den så noga då pickup saknas och drivremmen är "defekt".

Prova siliconspray på skumkanterna, men försiktigt så du inte dränker dom helt.
Det är troligen tidiga peerless efter vad det ser ut.
Om dom är hela i övrigt tycker jag att du satsar på nya kanter så har du en trevlig högtalare.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2017-09-04 19:33

Perfector skrev:Prova siliconspray på skumkanterna, men försiktigt så du inte dränker dom helt.
Det är troligen tidiga peerless efter vad det ser ut.
Om dom är hela i övrigt tycker jag att du satsar på nya kanter så har du en trevlig högtalare.

Efter det att systemet spelat några timmar kan man se små sprickor i skumkanterna så nya behövs, elementen är hela i övrigt. Det är mest problemet med begränsad tid som hindrar uppfräshing av dylika högtalare. De låter trevligt nog för att platsa i staplen med högtalare som ska fixas "senare".

Här är en bild på baselementet och det enkla filtret.

Radionette SM-230 Baselement (small).jpg
Radionette SM-230 Baselement (small).jpg (318.58 KiB) Visad 16983 gånger

Och här är en bild på diskantelementet.

Radionette SM-230 diskantelement (small).jpg
Radionette SM-230 diskantelement (small).jpg (412.36 KiB) Visad 16983 gånger

Jag tog även en bild på den svamp jag använde för att avlägsna den gamla skivspelarremmen.

Radionette SM-230 svamp (small).jpg
Radionette SM-230 svamp (small).jpg (452.93 KiB) Visad 16983 gånger

Radionettesystemet får vila lite nu men jag kanske testar systemet med andra högtalare och en CD-spelare senare för att se hur det står sig mot nyare kompaktsystem.

Lyssnat lite på musik har jag så klart också gjort. Countrycoverskivan "The Big, The Bad and The Lonely" var klart lyssningsvärd.

The Big, The Bad and The Lonely (small).jpg
The Big, The Bad and The Lonely (small).jpg (411.12 KiB) Visad 16983 gånger
Presentation kommer

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2017-09-05 21:42

Nya äventyr i Svennson-Fidelity-träsket.

För en tid sedan såg jag ett par Mission bokhyllehögtalare i en återvinningsbutik, de såldes som "otestade" vilket denna butik endast gör när de testat saker och funnit att de inte fungerar. Det här var en modell med 6.5" bas och efterrsom jag äger en liknande modell fast mycket mindre (4" bas) som jag verkligen gillar så väcktes mitt intresse.

Tidigare när jag kollade upp de små högtalare jag redan äger stötte jag på mängder med forumtrådar som avhandlade defekta Mission-högtalare, betydligt fler trådar än som avhandlade fungerade Mission-högtalare. Det är tydligen så att Mission under alla de år dessa serier av högtalare tillverkades använde ett dåligt lim för att limma "plastbaffeln" mot spånskivan, delar av limmet spricker med tiden och högtalaren börjar att skorra och skallra. Lösningen på detta problem involverar destuktivt våld samt mängder med nytt bättre mer beständigt lim, i värsta fall får man bygga en ny låda. Jag trodde så klart att dessa Mission-högtalare led av just detta fel eftersom det var det enda fel jag läst om.

Med tanke på det troliga felet var priset oskäligt dyrt då affären ville ha 300:- för högtalarna plus en (av okänd anledning) medföljande 6.5" passiv sub-låda från ett "all in one hemmabiosystem". Element och filter i dessa högtalare är skapliga och jag tänkte att spånskiva har jag. Kan jag bara få loss plastbaffeln utan att den skadas så bygger jag lätt nya lådor med samma mått om demonteringen skulle visa sig vara oacceptabelt destruktiv. Synd om någon annan skulle gå på den här niten och sen slänga högtalarna rationaliserade mitt huvud och jag slog till.

När jag kom hem och stack ett par bananer i högtalarnas polskruvar så visade sig den ena lådan fungera fint medans den andra lät lite när den ville låta och inte riktigt rent när den väl lät, inte alls det fel jag tänkt mig. Felet visade sig dock vara enkelt fixat, båda polskuvarna var helt av 8O. Jag hade endå ett annat ärende på Biltema så jag köpte en högtalarterminal för 29:- (rationaliserat pris är dock minus 46:- eftersom den planerade kebabpizzan för 95:-förvandlades till 4st varmkorv för 5kr stycket).

Med polskruvarna från Biltema-terminalen överflyttade så fungerade den felande högtalaren fint. Jag kommer nog återkomma med lite fler bilder och lite specifikationer på dessa högtalare senare. Högtalarna är visserligen inte skräp men eftersom de såldes i elektroniklador och inte kostade mer än två, kanske tre tusen så passar de endå utmärkt i tråden.

Trasiga polskruvar, vakant Biltema-terminal och hela polskruvar monterade på Mission-terminalen.

Mission - Problem med enkel lösning (small).jpg
Mission - Problem med enkel lösning (small).jpg (467.61 KiB) Visad 16901 gånger

Bananerna passar!

Mission - Resultat (small).jpg
Mission - Resultat (small).jpg (462.9 KiB) Visad 16901 gånger

Vi firar det lyckade resultatet med lite musik!

Föst så har vi en skiva med det spännande namnet "16 Original Top Hits Volume 5". "Top hits"...nja Gyllene Tider och Hansa Bands enda hit hör till de starkare korten på skivan...

16 Original Top Hits Volume 5 (small).jpg
16 Original Top Hits Volume 5 (small).jpg (362.01 KiB) Visad 16901 gånger

Hansa Bands enda hit. "Hansa band- Mörkret faller på"

Den andra skivan som jag lyssnade på idag är "Super Disco Party 2" Den mest intressanta låten (vill inte skriva "bästa") är så klart "Boney M - Rasputin"

Super Disco Party 2 (small).jpg
Super Disco Party 2 (small).jpg (467.7 KiB) Visad 16901 gånger

"Boney M - Rasputin". Det finns bä.. starkare versioner vad det gäller ljudkvalitet på Tuben men den här är en bra demonstration av "discokaffe" och därför extra rolig.

Senast redigerad av jonaz81a 2017-09-05 22:38, redigerad totalt 3 gånger.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-09-05 21:58

Vilken annan tråd på internet kan konkurrera med denna? :)

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2017-09-05 22:09

Bra tips! Den dagliga(?) kebabpizzan ersätts med fyra korvar. Besparing/år=27375:-
Det blir ett par pi60 (monteringssats-mdf) på bara ett år :)

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2017-09-13 21:12

petersteindl skrev:Vilken annan tråd på internet kan konkurrera med denna? :)

Konkurransen när det gäller trådar som avhandlar Svennson-Fi samt ljudvärldens C-lag och avfällingar är ytterest begränsad! :D

gflar skrev:Bra tips! Den dagliga(?) kebabpizzan ersätts med fyra korvar. Besparing/år=27375:-
Det blir ett par pi60 (monteringssats-mdf) på bara ett år :)

Nej men jag äter däremot Thai 5 dagar i veckan då det är det enda förutom Subway som finns inom en 500-meters radie från min arbetsplats. Det är bara ytterligare 500 meter till Biltema men eftersom besparingen bara blir 9120kr per år om man tänker sig att jag får ut 4 veckors semester (vilket jag inte får) så känns det inte värt den extra mödan. :wink:

Det har varit tyst från mig den senaste veckan, varför då?

Jo det är så att jag varje år drabbas av vaxproppar. Detta inträffar endast en gång per år och alltid på hösten. Ingen spolning i världen hjälper annat än ytterest temporärt så det är bara att gilla läget och upprepa "Va?". I år dök detta otrevliga omen upp tidigare än vanligt så jag tror vi får en hemsk höst och en en snörik samt kall vinter. Inget ont som inte för något gott med sig! Jag såg detta som ett perfekt tillfälle att lyssna på ett par riktiga klassiker som finns i många svenska hem.

Tidigare på den här sidan i tråden har vi avhandlat Jokkmokk-Jokke, Jokkmokk-Jokkes största rival var Pajala-Hasse. Jag är stolt ägare till skivan "Pajala-Hasse - Pajala-Hasse" och nu var det dags för provlyssning. Hur det lät? Ungefär som att höra en katt bli strypt genom en trådtelefon. Här är det kanske bäst att tillägga så att den yngre generationen förstår att en trådtelefon inte är en idoliserad kobratelefon eller en sån där klassisk variant med snurrskiva utan det är en ytterst enkel konstruktion bestående av två burkar och ett snöre, se Wikipedia

Pajala-Hasse ‎– Pajala-Hasse small.jpg
Pajala-Hasse ‎– Pajala-Hasse small.jpg (345.85 KiB) Visad 16766 gånger

Längre söderut, inte långt ifrån orten där jag växte upp huserade Gnesta-Kalle. Skivan "Gnesta-Kalle - Gnesta-Kalle" lät precis som skivan med Pajala-Hasse utifrån vad jag kunde uttyda men det är nog bäst om ni själva bildar er en uppfattning.

Gnesta-Kalle - Gnesta-Kalle small.jpg
Gnesta-Kalle - Gnesta-Kalle small.jpg (377.86 KiB) Visad 16766 gånger

Igår, när vaxproppen släppt på ena örat var det dags att hälsa hörlsens återkomst med något mer välljudande, det blev skivan "Kamahl - The Elephant Song". Kandiah Kamalesvaran som han egentligen heter är en Australiensk Tamilisk sångare ursprungligen från Malaysia. Han är mest känd för titellåten på skivan men jag kom först i kontakt med honom genom filmen "Fat Pizza" som bygger på TV-serien "Pizza".

Kamahl - The Elephant Song small.jpg
Kamahl - The Elephant Song small.jpg (361.04 KiB) Visad 16766 gånger

Eftersom ni alla så klart redan har denna skiva så valde jag att länka en låt som inte finns på skivan.

Idag var hörseln helt återställd, detta måste firas! Vad kan vara bättre än låtar utvalda av en "persona" så makalös att han till och med inspirerat en fiktiv relig... ehm låt oss inte gå in närmre på den saken. Jag pratar så klart om Fonzie eller "The Fonz". På skivan "Fonzie Favorites Volume II" har han lyckats klämma in 21 låtar varav det sista spåret på sida två är riktigt riktigt långt. Trots den långa speltiden så låter många låtar riktigt bra, andra låter rent illa men det beror nog på dåliga inspelningar.

Fonzie Favorites Volume II small.jpg
Fonzie Favorites Volume II small.jpg (363.9 KiB) Visad 16766 gånger

Bästa spåret på skivan är "The Fireballs - Bottle of Wine" med Jimmy Gilmer. Jag tror nästan att jag redan har länkat den här låten på forumet då den är så bra att den har letat sig in på många skivor.

Som avslutning låt oss alla säga Eyy!

Det kommer snart mera hårdvara men jobbet har helt enkelt tagit upp det mesta av min tid den senaste veckan.
Senast redigerad av jonaz81a 2017-09-13 21:44, redigerad totalt 5 gånger.
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2017-09-13 21:19

En sån där Marantz PM-84II hade jag hemma en period för en massa år sedan. Minns inte varför. Fruktansvärt trevlig i alla fall, var den.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi