Bästa slutna hörlurarna?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav JM » 2017-08-28 07:26

Intressant.
Var alla normalhörande?
Hur utvärderades resultaten?
Finns det möjligen tillfälle att se resultaten i Stockholm?

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Thomas_A » 2017-08-28 07:35

JM skrev:Intressant.
Var alla normalhörande?
Hur utvärderades resultaten?
Finns det möjligen tillfälle att se resultaten i Stockholm?

JM


Se här:

viewtopic.php?f=9&t=41876&hilit=hörlurar+MOLT

Det finns som sagt en tidigare version av AKG 271 Mk2 som har tillägget "studio", ingen lur som man kan köpa idag, mig veterligen. Det var den som testades i MoLT. Tror därför att det finns två olika varianter av den luren (minst). Alla var väl hyfsat normalhörande men vi hade garanterat olika öronformer.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav JM » 2017-08-28 07:46

Thomas_A skrev:
JM skrev:Intressant.
Var alla normalhörande?
Hur utvärderades resultaten?
Finns det möjligen tillfälle att se resultaten i Stockholm?

JM


Se här:

viewtopic.php?f=9&t=41876&hilit=hörlurar+MOLT

Det finns som sagt en tidigare version av AKG 271 Mk2 som har tillägget "studio", ingen lur som man kan köpa idag, mig veterligen. Det var den som testades i MoLT. Tror därför att det finns två olika varianter av den luren (minst). Alla var väl hyfsat normalhörande men vi hade garanterat olika öronformer.

Tack Thomas.
Kollar tråden.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav JM » 2017-08-28 08:30

En viktig aspekt att beakta vid utvärdering av hörlurar är att egentligt direktljud finns inte likt vid lyssnande på högtalare.
De flestas trumhinnor syns inte vid direkt okulär inspektion. Otoskop krävs.

Således är ljudet som når trumhinnan indirekt ljud - reflexljud. Ytterörat bidrar normalt i hög grad till spatial upplevelse. Ytterörat och hörluren kommer vid hörlurlyssnande skapa nya obekanta reflexer och resonanser.
Som vi alla vet ser ytteröronen väldigt olika ut och naturligt skapar olika ljudbilder vid ffa lyssnade på slutna lurar.

Teoretiskt kan människan, vid konstant lyssnande med hörlurar på omgivningen i mer än ca 3 veckor, adaptera och betrakta ljudbilden som helt normal.
Tar samma individ av lurarna för lyssna på omgivningen utan lurar kommer ljudbilden upplevas som förvrängd.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav petersteindl » 2017-08-28 10:15

JM skrev:En viktig aspekt att beakta vid utvärdering av hörlurar är att egentligt direktljud finns inte likt vid lyssnande på högtalare.
De flestas trumhinnor syns inte vid direkt okulär inspektion. Otoskop krävs.

Således är ljudet som når trumhinnan indirekt ljud - reflexljud. Ytterörat bidrar normalt i hög grad till spatial upplevelse. Ytterörat och hörluren kommer vid hörlurlyssnande skapa nya obekanta reflexer och resonanser.
Som vi alla vet ser ytteröronen väldigt olika ut och naturligt skapar olika ljudbilder vid ffa lyssnade på slutna lurar.

Teoretiskt kan människan, vid konstant lyssnande med hörlurar på omgivningen i mer än ca 3 veckor, adaptera och betrakta ljudbilden som helt normal.
Tar samma individ av lurarna för lyssna på omgivningen utan lurar kommer ljudbilden upplevas som förvrängd.

JM


Jag undrar hur du menar här? Menar du att ljudet som når trumhinnan från hörlurar skulle vara indirekt ljud - reflexljud, medans ljudet som når trumhinnan från högtalare skulle vara direkt ljud + reflexljud?

Jag vill nog hävda att det snarast är tvärtom gällande direkt ljud och indirekt ljud. Då ser jag i så fall det indirekta ljudet som det ljud som går runt huvudet innan det når respektive öra och det är helt beroende på ljudvågens infallsvinkel till huvudet d v s huvudets vinkel i förhållande till ljudvågen. Det är den kodning som huvud och torso lägger till. Man räknar oftast in ytteröronens respektive påverkan på ljudvågen i denna kodning. Ljudvågen är vad den är, dock kan man vinkla huvud och även torso för att ändra sitt egets huvuds vinkel i förhållande till ljudkällan. Varje vinkel har sin speciella HRTF Head Related Transfer Function, där ofta även Torso är inräknat i modern forskning.

Lyssning via hörlurar ger det man kallar In-head-localization d v s internalization av ljudet. Man pratar då inte om localization i vanlig mening med vinkel och avstånd till ljudkällor d v s vektorisering. Man använder istället lateralization som är parallellförskjutna plan inuti huvudet och vinkelräta mot linjen mellan öronen. Dessa plan är parallella gentemot varandra. Detta är till skillnad från externalization där localization sker utefter sagittalplan som är vinklat från huvudets mittpunkt. Utan höjd så utgörs detta av ett plan som är tvådimensionellt och inte längs en linje som enbart kan representera en dimension. Vill man ha med 3 dimensioner så skall höjdläget vara med. Höjdläget eller elevation sker med stor hjälp av ytteröronens filtrering som är olika i olika riktningar.

En fundamental skillnaden mellan hörlurslyssning och i princip all annan lyssning är att hörlurslyssning ger internalization med in head localization vilket beskrivs med lateralization.
En annan fundamental skillnaden mellan hörlurslyssning och i princip all annan lyssning är att vid hörlurslyssning flyttar sig ljudobjekten då man vrider på huvudet och speciellt om man lickas med externalization. Detta kan man kompensera för med hjälp av en så kallad head tracker som känner av huvudets vridning och räknar ut specifik HRTF för de olika vinklarna som uppstår då man vrider huvudet. Jag tror dock inte man räknar in torso. Det är viss skillnad att vrida huvudet och ha övriga delar av kroppen fixerad kontra att sitta på en kontorsstol och vrida hela kroppen där huvudets vinkel är fixerad i förhållande till kroppen.

För att kunna få externalization med hörlurar så används inspelningar med konsthuvud eller inspelning med små mikrofoner i sina egna öron.
Detta är inte helt oproblematiskt. Resultatet blir olika med in-ear hörlurar kontra over-ear hörlurar och troligtvis olika med olika lurar och man bör hålla huvudet stilla om man inte dessutom har en head tracker.

Men, som sagt, varför ger hörlurslyssning internalization? Vad är det egentliga problemet? Ja, om detta forskas det en del. Personligen undrar jag om man verkligen fokuserar på rätt problem och problemlösning.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav JM » 2017-08-28 15:10

petersteindl skrev:
JM skrev:En viktig aspekt att beakta vid utvärdering av hörlurar är att egentligt direktljud finns inte likt vid lyssnande på högtalare.
De flestas trumhinnor syns inte vid direkt okulär inspektion. Otoskop krävs.

Således är ljudet som når trumhinnan indirekt ljud - reflexljud. Ytterörat bidrar normalt i hög grad till spatial upplevelse. Ytterörat och hörluren kommer vid hörlurlyssnande skapa nya obekanta reflexer och resonanser.
Som vi alla vet ser ytteröronen väldigt olika ut och naturligt skapar olika ljudbilder vid ffa lyssnade på slutna lurar.

Teoretiskt kan människan, vid konstant lyssnande med hörlurar på omgivningen i mer än ca 3 veckor, adaptera och betrakta ljudbilden som helt normal.
Tar samma individ av lurarna för lyssna på omgivningen utan lurar kommer ljudbilden upplevas som förvrängd.

JM


Jag undrar hur du menar här? Menar du att ljudet som når trumhinnan från hörlurar skulle vara indirekt ljud - reflexljud, medans ljudet som når trumhinnan från högtalare skulle vara direkt ljud + reflexljud?

Med vänlig hälsning
Peter


Tack Peter för att du tog mitt utslängda bete!

Återigen beror det på kontexten.
Vid högtalarlyssning är direktljudet det ljud som når lyssningspositionen utan att studsa och ljudet som når lyssningspositionen efter minst en reflexion är naturligt reflexljudet.
I ytterörat har allt ljud studsat minst en gång innan ljudet når trumhinnan.
Vid hörlurslyssning adderas ytterligare reflexer inom 0,5 ms till de naturliga personliga reflexerna. I detta korta tidsintervall har precedence-effekten och ffa Haas-effekten inte startat att fungera. Sker först efter ca 5 ms. Moore Psychology of Hearing, 6 ed, s 266 ff.
Reflexerna blandas till en avvikande tonkurva via interferens. Dvs alla uppmätta avvikelser från personliga krokiga tonkurva upplever vi som förvrängning av ljudet.

lurar.gif
lurar.gif (56.55 KiB) Visad 8222 gånger


Första bilden (spkr frequency) visar tonkurvorna vid vanlig högtalarlyssning i ett ekofritt rum uppmätta vid trumhinnan i ytterörat. Varje testperson har varsin kurva. Intressant att notera att är att vi aldrig har uppmätt rak tonkurva vid trumhinnan vid rak tonkurva från högtalaren. Hjärnan korrigerar upplevelsen av den krokiga tonkurvan till en upplevt rak tonkurva.
Övriga bilder visar vad olika hörlurar ställer till med.
Den perfekta hörluren ger en identisk strikt personlig tonkurva med den vid trumhinnan uppmätta personliga tonkurvan vid högtalarlyssning i ekofritt rum.
Således är det komplicerat och nästintill omöjligt att tillverka bra universella hörlurar.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Thomas_A » 2017-08-28 22:11

Det är en så länge bitvis oklart för mig än så länge hur jag ska bedöma lurarna eftersom de ger så pass olika ljud i basen beroende på hur de sitter på huvudet. Så långt fram så att byglarna nästan sitter i pannan ger bäst balans. Jag kommer att göra en AB-jämförelse med en väns HD650 så småningom. Dock kvarstår intrycket att det finns en topp runt 7-8 kHz som inte låter så trevligt.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav RogerGustavsson » 2017-08-29 07:43

JM skrev:Första bilden (spkr frequency) visar tonkurvorna vid vanlig högtalarlyssning i ett ekofritt rum uppmätta vid trumhinnan i ytterörat.


Hur gör man mätningen vid trumhinnan? Mikrofonkapseln måste vara väldigt liten. Kommer den inte att påverka mätningen?

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav JM » 2017-08-29 09:00

RogerGustavsson skrev:
JM skrev:Första bilden (spkr frequency) visar tonkurvorna vid vanlig högtalarlyssning i ett ekofritt rum uppmätta vid trumhinnan i ytterörat.


Hur gör man mätningen vid trumhinnan? Mikrofonkapseln måste vara väldigt liten. Kommer den inte att påverka mätningen?


Bild
Bild

Bild
Annan lösning men i princip lika.
http://slideplayer.com/slide/676890/


JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Thomas_A » 2017-09-13 23:35

Lyssnade lite på Bose SC25/SC35 häromdan. De låter bättre balanserade än K271, men hade lite hörbar distorsion. K271 låter hyfsat om de placeras långt fram på huvudet (byglarna nästan i pannan). De är dock fortsatt lite för slanka i mina öron, vilket jag inte känner igen från lyssningen av K271 Studio.

Är det någon lyssnat på Oppo PM-3? Även om de är dyra i Sverige kanske man kan få tag på något billigare om man beställer från något annat ställe.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
peh
 
Inlägg: 221
Blev medlem: 2009-07-28
Ort: Lund, Skåne

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav peh » 2017-09-14 21:34

Bästa slutna hörlurarna enligt undertecknad är de klassiska Beyerdynamic DT150! Bytte till dessa, från Shure SRH840 (också mycket bra, förvisso), på jobbet nyligen.

Här pratar vi fullregister! Återger allt med stor trovärdighet. Inte är de dyra heller.

Finns det inga nackdelar? Jo, de är väl svårdrivna och kräver vettig förstärkare. En annan nackdel är att de kommer med rakt kablage enbart. Vill man ha "ringlat" (telefonsladd) kablage kostar det 350 spänn extra. :roll: Sen vet jag att det finns recensenter som klagat på komforten, men själv har jag inga bekymmer med det. Beror förstås på huvudform. Jag klarar inte av AKG:s lurar alls, t.ex., så det är ju mycket individuellt...

OBS! Förväxla inte DT150 med de ännu äldre DT100. Det är stor skillnad.
Rock me, Amadeus!

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Thomas_A » 2017-09-14 22:42

DT150 såg inte så pjåkig ut alls

https://www.innerfidelity.com/images/Be ... 250Ohm.pdf

Jag minns inte om jag lyssnat på just den eller oms det DT100 för de många år sedan vi lyssnade på +30 lurar.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Thomas_A » 2017-09-15 21:41

Och här är mätning när man bytt ut ear pads till DT100ans "velour" pads. Troligen läcker den lite mer då och basen blir lite mindre framträdande.

En nackdel är att de ser ut som de kom från andra världskriget och en del klagar på komforten.

Bild
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
peh
 
Inlägg: 221
Blev medlem: 2009-07-28
Ort: Lund, Skåne

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav peh » 2017-09-16 01:33

Thomas_A skrev:Och här är mätning när man bytt ut ear pads till DT100ans "velour" pads. Troligen läcker den lite mer då och basen blir lite mindre framträdande.

Det är DT150 med lillebrors "muffar" alltså? Förutom förändringen i basen är det ju också lustigt att det blir en våldsam dipp vid ~3100 Hz?

Thomas_A skrev:En nackdel är att de ser ut som de kom från andra världskriget och en del klagar på komforten.

Personligen gillar jag faktiskt även utseendet på "pansarlurarna". :D

Bild
Min nya avatar? :wink:
Rock me, Amadeus!

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav darkg » 2017-09-16 09:16

Jag har inte tänkt på hur kinky en strupmikrofon kan vara.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Thomas_A » 2017-09-16 14:05

peh skrev:
Thomas_A skrev:Och här är mätning när man bytt ut ear pads till DT100ans "velour" pads. Troligen läcker den lite mer då och basen blir lite mindre framträdande.

Det är DT150 med lillebrors "muffar" alltså? Förutom förändringen i basen är det ju också lustigt att det blir en våldsam dipp vid ~3100 Hz?

Thomas_A skrev:En nackdel är att de ser ut som de kom från andra världskriget och en del klagar på komforten.

Personligen gillar jag faktiskt även utseendet på "pansarlurarna". :D

[ Bild ]
Min nya avatar? :wink:


Just den dippen stör i princip inget som jag ser det. Hörlurar har ofast mycket större fel än så.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
peh
 
Inlägg: 221
Blev medlem: 2009-07-28
Ort: Lund, Skåne

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav peh » 2017-09-17 03:29

darkg skrev:Jag har inte tänkt på hur kinky en strupmikrofon kan vara.

Bild
Rock me, Amadeus!

Användarvisningsbild
tobm
 
Inlägg: 901
Blev medlem: 2008-01-23
Ort: Stockholm

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav tobm » 2017-09-17 09:19

Det här är min favoritsida när det kommer till hörlurar: https://diyaudioheaven.wordpress.com

De har en sida med hörlurar de rekommenderar: https://diyaudioheaven.wordpress.com/headphones/recommended-ones/

I menyn (och längst ner på sidan) finns länkar till artiklar där de beskriver sin inställning till hörlurar, och även sidor med mätningar på (och beskrivningar av) många hörlurar.

Det finns även ett forum för diskussioner: http://www.diyah.boards.net/

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Thomas_A » 2018-02-13 21:14

Har avlyssnat en kompis HD650 med AKG271 mk2 parallellt. Det är stor skillnad och inte den bild jag hade med AKG 271 Studio i LTS test. 271 mk2 har topping diskant och svag bas.

Beställde nyligen ett par DT150 för en tusenlapp samt kompletterade med "velour pads" från ett annat ställe. Kommer troligen till helgen och ska avlyssnas då.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav JB » 2018-02-13 21:54

Thomas_A skrev:Har avlyssnat en kompis HD650 med AKG271 mk2 parallellt. Det är stor skillnad och inte den bild jag hade med AKG 271 Studio i LTS test. 271 mk2 har topping diskant och svag bas.

Beställde nyligen ett par DT150 för en tusenlapp samt kompletterade med "velour pads" från ett annat ställe. Kommer troligen till helgen och ska avlyssnas då.


Mjo tyvärr verkar det ju vara väldigt få som kan bygga vettiga hörlurar, tycker högtalare i överlag brukar hålla mycket högre standard än hörlurar, även halvbilliga högtalare. Det verkar bara vara Sennheiser som kan göra hörlurar som är hyfsat neutrala i 1000-4000 kr klassen (HD800 ska man dock undvika såvida man inte bara vill lyssna på mässjazz och musik från -70 eller äldre)... Nästan alla lurar man provar är diskanthöjda, och ofta även rejält boostade i basen (hängmattskurva suger.. speciellt vid lyssning på modern musik)

Man undrar ibland om tillverkarna tävlar med varandra vilka som kan klämma in fetast diskanthöjning och därmed låta mest "detaljerat" =P

Användarvisningsbild
dawelito
 
Inlägg: 396
Blev medlem: 2016-03-02

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav dawelito » 2018-02-14 00:02

Ingen som testat Beyerdynamic DT770 eller DT880 :) ?
Gnistjagare & Psychedelic trance fantast

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav distad » 2018-02-14 01:15

peh skrev:Bästa slutna hörlurarna enligt undertecknad är de klassiska Beyerdynamic DT150! Bytte till dessa, från Shure SRH840 (också mycket bra, förvisso), på jobbet nyligen.

Här pratar vi fullregister! Återger allt med stor trovärdighet. Inte är de dyra heller.

Finns det inga nackdelar? Jo, de är väl svårdrivna och kräver vettig förstärkare. En annan nackdel är att de kommer med rakt kablage enbart. Vill man ha "ringlat" (telefonsladd) kablage kostar det 350 spänn extra. :roll: Sen vet jag att det finns recensenter som klagat på komforten, men själv har jag inga bekymmer med det. Beror förstås på huvudform. Jag klarar inte av AKG:s lurar alls, t.ex., så det är ju mycket individuellt...

OBS! Förväxla inte DT150 med de ännu äldre DT100. Det är stor skillnad.

Blir ju lite nyfiken på dessa BD DT150, efter"Här pratar vi fullregister" Vet du vad som skiljer ljudmässigt ifrån deras vanliga 770, 880, 990 ?
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Thomas_A » 2018-02-15 00:06

Enligt mig är de högre numren av sämre ljud. Hängmattelurar, vilket jag vill minnas även från LTS-testet.

DT250 verkar vara rätt bra men DT150 med DT100s plysch-kuddar för jämnare frekvensgång verkar en hel del tycka är är något av det bästa som går att frambringa avs slutna lurar.

Lurarna ska hämtas i morgon, fick tar i ett par för 1090:-. Kuddarna kommer någon dag senare då jag köpte dem från Tyskland.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Thomas_A » 2018-02-15 20:38

Första intrycket är positivt från dessa lurar. De är lite bastunga som mätingar också visar, men tror att nya kuddarna som jag väntar på kommer att lösa det. I övrigt låter de rent, möjligen kan diskanten bli lite tydligare. I jämförelse med AKG271 Mk2 så föredrar jag klart DT150, även med dessa standardkuddar.

Med nuvarande kuddar/muffar har jag inget att anmärka på vad gäller komforten.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav distad » 2018-02-15 23:17

Kommer nog köpa dem någon gång när det finns lite mer i plånboken.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Thomas_A » 2018-02-16 11:14

Har lyssnat lite mer nu på morgonen.

Sannerligen, dessa lurar är ett kap för sina lite dryga 1000-lappen. Visst det är en liten bashöjning, men övriga register låter rent och klart och inget som sticker ut. De nya muffarna kommer troligen idag så jag kommer att försöka jämföra med Sennheiser HD650 i helgen, om kompisen är hemma.

Nu blir jag fundersam om dessa lurar verkligen var med i LTS test eller om det var DT100 och de högre DT-modellerna. Jag skulle gradera dessa i toppskiktet, och troligen väldigt högt om man byter muffar.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-02-16 11:34

Ja Thomas A, jag tror det var dessa DT150 som var med i det stora testet vi gjorde för en massa år sedan. Vi hade lånat dem av en kompis till mig på Scania. Vi hade med både DT100 (de gråa) och DT150 (de som var nästan svarta). Vad jag minns från den tiden var det ingen som då gillade vare sig DT150 eller DT100. DT100 var ännu sämre än DT150. Det jag minns var att DT150 har ingen diffusfältskompensation som ju behövs för hörlurslyssning, samt att det var för mycket bas. Det verkar vara helt i linje med den mätning som ses ovan. För min del kan jag säga att jag inte alls gillade Beyerdynamic DT150.

Vi testade lurar igen i MoLt för några sedan. Ett undermåligt test i mitt tycke på grund av dålig planering (det saknades t.ex. flera hörlursförstärkare så man var tvungen att koppla i och ur samt justera nivå hela tiden). Dock hade vi med AKG K271 mkII samt det äldre "referensexemplaret" AKG K271 Studio, samt AKG K271 HD. Då uppfattade vi "mk II" och "Studio" som förhållandevis lika. Ljudet i basen beror mycket hur man får dem tätt mot huvudet. En gissning från min sida är att K271 HD har samma kapsel men har en luddig huvud/öronkudde som gör dem lite mer otäta och därigenom får en något för tunn basåtergivning.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Thomas_A » 2018-02-16 12:09

Johan_Lindroos skrev:Ja Thomas A, jag tror det var dessa DT150 som var med i det stora testet vi gjorde för en massa år sedan. Vi hade lånat dem av en kompis till mig på Scania. Vi hade med både DT100 (de gråa) och DT150 (de som var nästan svarta). Vad jag minns från den tiden var det ingen som då gillade vare sig DT150 eller DT100. DT100 var ännu sämre än DT150. Det jag minns var att DT150 har ingen diffusfältskompensation som ju behövs för hörlurslyssning, samt att det var för mycket bas. Det verkar vara helt i linje med den mätning som ses ovan. För min del kan jag säga att jag inte alls gillade Beyerdynamic DT150.

Vi testade lurar igen i MoLt för några sedan. Ett undermåligt test i mitt tycke på grund av dålig planering (det saknades t.ex. flera hörlursförstärkare så man var tvungen att koppla i och ur samt justera nivå hela tiden). Dock hade vi med AKG K271 mkII samt det äldre "referensexemplaret" AKG K271 Studio, samt AKG K271 HD. Då uppfattade vi "mk II" och "Studio" som förhållandevis lika. Ljudet i basen beror mycket hur man får dem tätt mot huvudet. En gissning från min sida är att K271 HD har samma kapsel men har en luddig huvud/öronkudde som gör dem lite mer otäta och därigenom får en något för tunn basåtergivning.


Hej!

Jag kan tänka mig att det var bashöjningen som gjorde att DT150 fick sämre - nu är dessa bashöjda helt klart, men övriga register är relativt rena i mina öron. Jag kommer som att att prova plyschuddarna för att få mindre bas. Tyvärr får jag inte mina exemplar av 271 mk2 att låta särskilt bra. Det är inte bara svag bas utan en ganska topping diskant som gör att de nästan blir olyssningsbara längre stunder. Jag har prövat båda kuddarna för 271 mk2 (konstläder, plysch), men intrycket består. Mätningen ovan är kompenserad i viss mån och även den på innerfidelity som använder en modifierad Harman-kompensation.

https://www.innerfidelity.com/images/Be ... 250Ohm.pdf

Jag vet inte hur Inner fidelity's mätningar och kompensationskurva (harman) jämför sig med den som LTS använde då, men från deras mätningar (kompenserad) så är kurvan också höjd ffa i området 100-300 Hz. Just detta området sänks med några dB om man då använder DT100 plyschkuddar. Jag ska få be att återkomma när jag monterat och avlyssnat lurarna med dessa kuddar.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Thomas_A » 2018-02-16 12:34

Innefidelitys mätningar av AKG271 Mk2:

https://www.innerfidelity.com/images/AKGK271MkII.pdf
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7326
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Bästa slutna hörlurarna?

Inläggav Thomas_A » 2018-02-16 12:50

Och när testet begav sig vet jag att det var ett par DT-lurar som jag tog på mig, lyssnade 5 s och sedan undrade om de var trasiga. Det var nog DT100:


Bild
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster