matssvensson skrev:Behöver du placera dina QM10 nära väggen bakom högtalarna för att få stöd i basområdet kan det vara klokt att försöka dämpa tidiga reflexer från den bakväggen. Reflexer som annars blandar sig med ljudet som kommer direkt från högtalarna, och eftersom de kommer från i princip samma riktning som högtalarna har hörseln extra svårt att hålla isär vad som är ljud från högtalaren och vad som är reflexer.
Alternativ metod för reflexer från bakvägg kan vara att just flytta ut högtalarna från vägg en bra bit, säg en meter eller så. Då förskjuts reflexerna från bakväggen tillräckligt långt i tid för att hjälpa hörseln separera dem från ljudet direkt från högtalarna. Men då behöver högtalarna klara sin klangbalans utan väggstöd.
Första reflexer från sidoväggar skulle jag i första hand försöka påverka med diffusion istället för dämp. Om inte högtalarplaceringarna av nödvändighet hamnar nära sidoväggarna. I så fall kan dämp pss som bakväggen vara värt ett försök.
Första golvreflexen är vår hörsel så van vid att den vanligtvis inte behöver speciell bearbetnning. Men mycket mattor på golvet är ofta positiva för välljudet. Och ett soffbord mellan högtalarna och lyssningspositionen kan hjälpa till att diffundera första golvstudsen.
Har du lite avstånd till väggen bakom lyssningsplatsen och tak behöver de ytorna kanske inte så mycket bearbetning för ett trevligt resultat.
MEN, det finns verkligen inga generella lösningar utan du behöver pröva dig fram till vad som funkar bäst hos just dig.
mvh, mats
Precis, som jag förstår det är QM10 designade för att placera nära bakväggen. Det behöver stödet som detta ger vid lägre frekvenser. Och mina enkla lyssningstester visar att detta stämmer riktigt bra. Även om detta ger önskad effekt vid låga frekvenser får man i viss mån med reflektioner en bit upp i frekvens. Något man kanske inte vill (?) eller så är det så att QM10 är designad med tanke på dessa reflektioner (?). Dessa reflektioner ligger bara ca 1ms efter direktljudet vilket borde göra att vår hörsel summerar detta till direktljudet. Synpunkter på det?
Det allmänna rekommendationerna är att man bör reducera reflexer men en så jämn dämpning/spridning som möjligt över "hela" frekvensområdet. Jag kan väldigt lite om diffusion... Finns det bredbandiga lösningar som baseras på diffusion och som funkar i ett "vanligt" vardagsrum?
Min lyssningsposition är något framför mitten i rummet (6x3,5x2.4m). Avståendet till högtalaren är ca 2,2m. Har en tjockare matta och soffbord framför soffan som sätter min lyssningsposition.
Mvh, Anders