Det här med streaming och streamers

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Det här med streaming och streamers

Inläggav sprudel » 2017-09-25 11:48

Började min karriär med SqeezeBox, bytte till SB Touch och sedan blev det några AirportExpress för just Spotify. Nu fungerar Oppo BDB 105 som streamer och uppackare av filer som går vidare till Chord 2Qute.
Marknaden för olika streamers växer och utbudet ökar med ibland hysteriskt prissatta hi-end-prylar.
Bryston har lancerat BDP 3, Bluesound är kanske ute ur leken numera, Auralic har en intressant pryl, Aurender får fin kritik av många.
Hur gör du när du stremar, är du nöjd med kvaliteten?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Doofus
 
Inlägg: 913
Blev medlem: 2011-05-29
Ort: Örebro

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Doofus » 2017-09-25 11:53

Chromecast audio med Plex på mobilen för lokala filer, Spotify och diverse radioappar för övrigt.

Jag har också en tystgående HTPC som står bredvid om något annat ska spelas upp.

Kvalitén anser jag inte vara ett problem.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Bill50x » 2017-09-25 12:15

Använder Squeezebox Classic i min huvudanläggning. Den fungerar bra, inte världsbäst återgivning men bra nog. Min Linn Ikemi cd-spelare har ett vassare ljud. SB Classic fungerar än så länge på Spotify med en tredjeparts plugin. Kräver dock att datorn med Logitech Media Server är igång.

I källaren har jag en Samsung Galaxy S mobil (originalet från 2010) som strömmare, matar en anläggning via hörlursuttaget. Styrs med en liten app och kan hanteras/styras med samma gränssnitt som Classic'en. Iom att det är LMS som är basen har jag samma funktioner när det gäller Spotify osv. Tidal har jag inte aktiverat men finns som plugin och jag förutsätter att det fungerar om jag skulle vilja använda T. någon dag.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav shifts » 2017-09-25 12:23

Bra fråga sprudel och skitsvår. Jag funderar mycket kring samma sak och kommer inte riktigt fram till något bra svar för egen del ännu.

Just nu är planen QNAP NAS som får husera mediafilerna som skickar detta till min Chord Mojo+Poly-kombo. I dag finns bara min Mojo i denna setup, så har en del att bygga upp framöver. :lol: Polyn släpps 19:e oktober och är mycket sugen på att addera den till min setup.

Meeen tror jag kommer ha svårt att helt ta väck min vanliga dator ur ekvationen. Gillar verkligen att bygga spellistor, sköta taggar osv där och gör detta nu med iTunes-klonen Swinsian (OS X) som jag är skitnöjd med. Polyn skulle nog vara en parallellösning. Kanske blir det bara en NAS i slutänden som jag kommer koppla till anläggningen på, i dagsläget, ett oklart vis…

Det som gör att jag drar mig för att addera en streamer är att jag i princip är tvärsäker på att användarvänligheten kommer gå ner jämfört med att köra en datorlösning, möjligheten att anpassa uppspelningen blir nog snävare. Roon verkar däremot mycket lovande (dock apdyrt) och Polyn kommer ha Roon-support, så med Polyn håller jag fortfarande flera vägar öppna.

Huvva, svårt det där med att inte måla in sig i ett hörn. Det är alltid något som måste försakas.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav ottovonkopp » 2017-09-25 15:54

Helnöjd med min Squeezebox Touch. Kör LMS på en NAS där alla musikfiler ligger.

Använder även Spotify Connect, Airplay och Chromecast Audio på lite olika sätt men Squeezboxen piskar alla

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav PerStromgren » 2017-09-25 16:19

Vi har fem Squeezeboxar av skiftande modell runt om i huset. De spelar för det mesta radio (SR, DR och Swiss Radio Jazz) och Spotify (via appen Spotty), men vi har nog några hundra CD:ar kopierade till en NAS, som också används som kontroll av Squeezeboxarna.

Jag tycker det låter bra, men jag är inte så kräsen; huvudsaken är att det inte knastrar! :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav shifts » 2017-09-25 16:25

Jag har inte sett en Squeezebox i användning på bra många år, men det jag hade svårt med då var hur sjutton man hittar till sina ljudspår. Det som fanns att navigera med var en yttepytteliten skärm och två, tre rader med artister. I övrigt var man nödgad att scrolla (alternativt minnas i huvudet vad som fanns i biblioteket och bokstavera det). Fungerar det annorlunda i dag?

En streamer måste ha en ordentligt överblickbar struktur och hierarki, annars går den bort. Jag skulle helt enkelt inte finna det mesta av mina musik (uruselt minne när det kommer till namn).
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Harryup » 2017-09-25 16:37

Jag använder Roon för musik och Plex för film. (just nu)
Roon är helt överlägsen för klassisk musik och jazz som jag ser det. Ett "okynne" med streaming är just att man inte lyssnar på hela skivor vilket man hade gjort i större utsträckning om man spelat vinyl i synnerhet men även CD. Men som det känns så har inte artister tid att vänta på att de har material till en hel CD och ger ut enskilda låtar så snabbt det går vilket gynnar spellistelyssnandet. Förstås får man göra precis som man vill men jag känner personligen att en bra arrangerad CD/LP ger en annan upplevelse till musiken om man spelar skivor. I synnerhet om man spelar klassiskt eller jazz. Använder en Auralic streamer för musik och kör inte längre med Squeezeboxar utan har valt att köra Sonos på ett par ställen och Sonos connect till terassljudet. Roon stödjer också att spela direkt till Sonos. Det låter lite sisådär men jag använder på platser som det inte är särskilt kritiskt. När det gäller det streamade ljudet känns det som att det är min bästa källa för digitalt lagrad musik. Roon stödjer också Tidal så att man kan blanda sin egen musiksamling ihop med Tidal. Spotify kan jag spela lite här och använder det bara till bakgrundsmusik. Om nu Spotify kommer att sända sina filer med HiFi-kvalité framöver så känner jag mig tveksam till att det kommer göra nån större skillnad. Upplever det som att Spotify har för dåliga original så det spelar ingen roll om det är lossless eller inte.

/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Harryup » 2017-09-25 16:38

shifts skrev:Jag har inte sett en Squeezebox i användning på bra många år, men det jag hade svårt med då var hur sjutton man hittar till sina ljudspår. Det som fanns att navigera med var en yttepytteliten skärm och två, tre rader med artister. I övrigt var man nödgad att scrolla (alternativt minnas i huvudet vad som fanns i biblioteket och bokstavera det). Fungerar det annorlunda i dag?

En streamer måste ha en ordentligt överblickbar struktur och hierarki, annars går den bort. Jag skulle helt enkelt inte finna det mesta av mina musik (uruselt minne när det kommer till namn).


En vettig streamer körs ifrån en app. För litet teckenfönster och för stor skivsamling funkar inte. Roon stödjer Squeezeboxar direkt så man kan spela till blandade streamers i ett hus med samma gränssnitt.

/Harryup

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav PerStromgren » 2017-09-25 16:53

shifts skrev:Jag har inte sett en Squeezebox i användning på bra många år, men det jag hade svårt med då var hur sjutton man hittar till sina ljudspår. Det som fanns att navigera med var en yttepytteliten skärm och två, tre rader med artister. I övrigt var man nödgad att scrolla (alternativt minnas i huvudet vad som fanns i biblioteket och bokstavera det). Fungerar det annorlunda i dag?


Både ja och nej. Om du bara har SB:ns eget GUI har du helt rätt, men om du - som jag - använder en app på en surfplatta eller en webbsida på en dator funkar det som vilket program som helst. Då blir det ungefär som att köra Spotify direkt i datorn eller surfplattan.

Så här ser websnittet ut (om jag använder en dator eller Chromebook för att styra):

Bild

Eller missförstod jag frågan?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare
 
Inlägg: 1072
Blev medlem: 2007-02-26

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Zzombie » 2017-09-25 17:04

Kör en SB Touch genom en Quad Elite CDP. Filerna ligger på en QNAP NAS. Använder även Tidal och väldigt sällan Spotify. SB Touch är bit perfect så den ska väl inte påverka ljudet så mycket när man har en bra DAC efter den...

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav galder » 2017-09-25 17:24

Frågan om streamer har hos mig varit på tapeten en längre tid. Tittade på lite olika, både enklare och s.k. high end produkter. Fick sedan upp ögonen för en streamer från Audio-gd via en bekant som var helnöjd med den. Tittade lite på konstruktionen och såg att den var byggd runt en RaspberryPi! Tittade på just en sådan och såg att enbart en sådan med lite påbyggnad inte kostade mer än peanuts. Dessutom kunde jag läsa att den skall vara bitperfekt! Kopplad till routern via kabel, och styrs via en android app, BubbleUpnp på en mobil som numera hanterar all media.
Helnöjd med denna lösning som inte har fått mig att fundera på något annat, då den har fungerat problemfritt och stabilt.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav shifts » 2017-09-25 17:30

Harryup: Är lite nyfiken både på Plex och Roon. Skulle vara trevligt med ett hembesök igen – om inte annat för att få det hela demonstrerat för mig.

PerStromgren: Du förstod frågan perfekt och är glad att det där alternativet finns, det underlättar ju en hel del jämfört med vad jag mindes. Stor skillnad mot det bättre!
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare
 
Inlägg: 1072
Blev medlem: 2007-02-26

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Zzombie » 2017-09-25 18:15

Snabb fråga om Roon: kan man köra slumpmix från sina NAS-filer och sparade favoritalbum/artister på Tidal eller måste man spara ner som låtar för att i så fall kunna mixa?

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav NADifierad » 2017-09-25 21:09

Jag matar anläggningen från datorn, med ca 15 meter optisk kabel för ljudet, och lika mycket HDMI för bilden.
Styr det hela med trådlös mus och tangentbord. Den enda musiken jag streamar är via Spotify.
Har testat en WD mediaspelare, men föredrar att använda min PC.
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
Mirage
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2008-11-17
Ort: Arvika

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Mirage » 2017-09-25 22:02

Jag kör med Squeezebox Touch i huvudanläggningen, samt Boom, Classic och Radio i andra rum. Den elektriska digital signalen (S/PDIF) går från Touch till försteget och jag kan i min enfald inte förstå hur det skulle kunna låta bättre med någon annan mediaspelare. När tidningen Stereophile testade Touch för många år sen så visade mätningarna att den gav en i princip "perfekt" digital signal: https://www.stereophile.com/content/log ... asurements

För styrning använder jag appen Ipeng i Iphone och Ipad. Jag tycker att den har ett väldigt bra användargränssnitt, där man får såväl egna filer som radio och tjänster för musik strömmad från nätet enkelt tillgängligt. De enda system jag sett som kan vara bättre är Meridian Sooloos och Roon, men där saknas t.ex. Spotify.

Väger man in priser för såväl hårdvara som mjukvara så är Squeezebox svårslaget. Någon må invända att spelarna inte tillverkas längre, men man kan enkelt bygga sin egen av en Raspberry Pi. Med t.ex. piCorePlayer kan man få en spelare med bra prestanda och precis de utgångar man behöver: https://sites.google.com/site/picoreplayer/home

Bifogar en bild på hur det kan se ut i Ipeng. Den här typen av bilder på artisterna är något som kommit till på senare år, rätt kul tycker jag. :)

IMG_0064.jpg
Ipeng albumartister
IMG_0064.jpg (246.08 KiB) Visad 6177 gånger
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Harryup » 2017-09-25 22:33

shifts skrev:Harryup: Är lite nyfiken både på Plex och Roon. Skulle vara trevligt med ett hembesök igen – om inte annat för att få det hela demonstrerat för mig.


Jaja :) Går väl bra. Hör av dig.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav distad » 2017-09-25 22:55

Och jag kör fortfarande CD plattor,med Dac-CD-spelare som transport 8O Men jag lyssnar på Spotify på nya plattor innan köp osv på datorstereon. Och den är i sig är ganska påkostad för att vara en datorstereo.
Kommer nog dröja innan jag går över helt till streaming, mest pga jag är en idiot med allt som handlar om datorer. :roll:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav dewpo » 2017-09-26 09:44

Så här ser Spotify ut med Mopidy+Cantata

Spotify.PNG
Spotify.PNG (544.18 KiB) Visad 6057 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav AndersP » 2017-09-26 11:54

Jag har bara en anläggning och den används till all tänkbar media från bluray till tv.
Jag strömmar lokala media från server till min trogna PopcornHour C-200; Delvis pga att jag inte fått Plex att fungera ännu. Jag strömmar Tidal och Spotify genom Chromecast Ultra till min gamla surroundpreamp via HDMI. Jag har hunnit lyssna på Chromecasten bra många timmar nu och sammanfattningsvis upplever jag att det låter som det brukar göra när preampen jobbar digital; Lite avrullat i toppen. Chromecasten är altså knappast flaskhalsen hos mig.
Skulle jag ha nåt annat vore det en Oppo 105 kopplad analogt 7.1 till preampen för att kunna få referensljud från digitala källor. Jag tror inte att kan bli mycket bättre än så.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav sprudel » 2017-09-26 12:54

Ingen här på forumet som lekt med/lyssnat via en "fin-streamer" som Aurender, Auralic Aries, eller ännu hellre en Lumin A1 :P
http://www.luminmusic.com/reviews-a1.html
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav ottovonkopp » 2017-09-26 13:00

Verkar som Spotify > Chromecast maxar 256kbit/s.

https://support.spotify.com/us/article/ ... streaming/

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare
 
Inlägg: 1072
Blev medlem: 2007-02-26

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Zzombie » 2017-09-26 13:04

Det är troligen en bättre DAC man "lyssnar på" i så fall. Är streamern bit perfect spelar den ingen roll, en SBT duger alltså och pengar över till en lång semester.

sprudel skrev:Ingen här på forumet som lekt med/lyssnat via en "fin-streamer" som Aurender, Auralic Aries, eller ännu hellre en Lumin A1 :P
http://www.luminmusic.com/reviews-a1.html

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Harryup » 2017-09-26 15:01

sprudel skrev:Ingen här på forumet som lekt med/lyssnat via en "fin-streamer" som Aurender, Auralic Aries, eller ännu hellre en Lumin A1 :P
http://www.luminmusic.com/reviews-a1.html


Har en Auralic Aries och en Mini. Och det låter väl bra. Utan att testa särskilt mycket så låter squeezebox en smula långsam och dov i jäämförelse.
Kör den med Roon.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Harryup » 2017-09-26 15:04

Zzombie skrev:Det är troligen en bättre DAC man "lyssnar på" i så fall. Är streamern bit perfect spelar den ingen roll, en SBT duger alltså och pengar över till en lång semester.

sprudel skrev:Ingen här på forumet som lekt med/lyssnat via en "fin-streamer" som Aurender, Auralic Aries, eller ännu hellre en Lumin A1 :P
http://www.luminmusic.com/reviews-a1.html


Har pratat en del med dactillvekare och de skulle inte påstå att bit-perfect är ett begrepp som är heltäckande. Timing, analoga störningar, känslighet för omgivning, dåliga kablar m.m.m.m kan och verkligen gör påverkan ytterligare. Personligen ser jag bit-perfect som endast en bra början och inget mer.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav Emanuelgbg » 2017-09-26 15:57

Har lyssnat via Naim och tyckt att det både låter bra och har bra handhavande.

Just nu kör jag via Yamaha och deras MusicCast, funkar tipptopp från Spotify och från lagrat på mobilen. Från min gamla NAS (LG) är det lite värre iaf via WiFi. Inga problem med själva ljudet i sig men den har svårt att ladda upp listorna och menyerna tar tid när jag bläddrar eller söker. Vet inte om det är NASen som spökar eftersom det funkar finfint från lagrat på telefonen. Kör flac.

Användarvisningsbild
-Palle-
 
Inlägg: 2652
Blev medlem: 2009-04-18
Ort: Muppsala

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav -Palle- » 2017-09-26 19:44

Streamar Spotify och internetradio till inbyggd mottagare i recievern.
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav sprudel » 2017-09-26 21:24

-Palle- skrev:Streamar Spotify och internetradio till inbyggd mottagare i recievern.


Hur gör du med rippade filer?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
gflar
 
Inlägg: 1628
Blev medlem: 2012-05-13

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav gflar » 2017-09-26 21:39

Chromecast Audio används här, 2st, båda med nätverksadapter för stabilitet. Använder även MacMini fjärrstyrd mha Splashtop i Android-platta, Ipad och W10 laptop.
Cromecasten klarar rippat från Nas, även i högre upplösning än T.ex Airport Express.

Användarvisningsbild
-Palle-
 
Inlägg: 2652
Blev medlem: 2009-04-18
Ort: Muppsala

Re: Det här med streaming och streamers

Inläggav -Palle- » 2017-09-26 22:24

sprudel skrev:
-Palle- skrev:Streamar Spotify och internetradio till inbyggd mottagare i recievern.


Hur gör du med rippade filer?


Har inga rippade filer. ;)

Men recievern fixar det också om man vill om jag förstått saken rätt.
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 3 gäster