Tidiga reflektioners påverkan på musikåtergivning

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Tidiga reflektioners påverkan på musikåtergivning

Inläggav IngOehman » 2017-10-09 16:37

petersteindl skrev:
matssvensson skrev:
IngOehman skrev:Men när det gäller just det han skriver om "öronens psykoakustiska funktion" så skulle jag ha kunnat uttrycka mig liknande, och vad jag då hade menat (påstår inte att JM menar detta) är att de har en funktion som ett verktyg (ett som ger olika infallsvinklar olika klanglig signatur) för den analys som hjärnan gör av ljudhändelsen- och där har vi psykoakustiken.

Ytteröronens form, liksom avståndet mellan öronen, är verktyg som hörseln (genom öronens påverkan) använder för att förstå ljudhändelsen.

Ja, det är inte svårt att se de fysiska likheterna med oss hos schimpansernas öron (och kanske inte heller fysiologiska likheter av nervimpulserna från örat till hjärnan om vi skulle få för oss att studera dem). Men vad jag fortfarande inte begriper är hur vi kan veta något om den analys schimpansens hjärna gör av ljudhändelsen - det jag sorterar in som just psykoakustik. Det vill säga inte det fysiska/fysiologiska händelseförloppet, utan regelsystemet som formar själva tolkningen av dessa signaler. Vilka belägg har vi för att andra djurs hjärnor tolkar ljud på samma sätt som vi?

mvh, mats

Det vi med absolut säkerhet vet är att de inte tolkar tal och musik på samma sätt som oss människor. För övrigt skiljer man på psykofysik och psykoakustik. Ytteröronen och deras funktion som man fysikaliskt kan mäta tillhör snarast området psykofysik. Det tillhör bottom-up funktion. Hörseln är starkt präglad av Top-down processer d v s kognitiva processer och då är det snarast psykoakustiska processer.

Ja, öronen och det de gör med utifrån anländande ljud är verktyg som möjliggör för oss att förstå ljudhändelsen. Verktyg som det är viktigt att förstå sig på om man vill kartlägga oss psykoakustiskt.

Jag har utöver att ägna många år åt att studera "den friska hörseln" även studerat den skadade hörseln. Alltså undersöka hur olika typer av hörselnedsättningar påverkar vår förmåga att desciffrera en ljudhändelse. Och det är faktiskt så att några av dessa studier har berättat mera om den friska hörseln än studier gjorda med bara människor med frisk hörsel!

Apors hörsel ser jag inte några större poängen med att studera. Men självklart finns det likheter mellan hur många olika däggdjur hör. Vi är ju släkt. Men jag kan inte se hur studier på djur skulle hjälpa mig att bättre förstå hur vi hör.

Som Peter nämner är det välkänt att vår (människans) förmåga att skilja (på olika värdeskalor) mellan olika musikaliska uttryck är i det närmaste icke-existerande i djurvärlden. Många djur verkar dock ha god förmåga att lära sig att förstå tal, och t ex hundar är duktiga även på att förstå andra dimensioner (t ex känsloläget) i mänskligt tal.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-10-09 18:22

petersteindl skrev:
paa skrev:
Svante skrev:
Faktum kvarstår: Paa säger att det är intressant, inte att de har rätt. Paa eller artikelförfattarna påstår heller inte att precedenseffekten inte har något med icke artificiella ljudkällor att göra, så jag undrar vem du håller med. "Little to do with" är inte samma sak som "ingenting". För att vara en som ska vara vetenskapligt påläst så har du många glidningar i betydelsen av vad andra har skrivit.

Jag vill bara för protokollet skriva att jag inte på något sätt anser mig förstå texten bättre än t.ex Peter, Ingvar eller Svante, men det fattar nog de flesta läsare av tråden.

Enligt vetenskapliga skapliga estimat så bör du ha 4 björkar och 2 ekar utblandat i den glesa skogen om du skall återge opera på naturligast sätt. Vill du återge stråkkvartett så naturligt som möjligt så rekommenderas att ha några enar runtomkring. Asp och hägg är också bra. Om du vill lyssna på David Bowie så måste det dessutom finnas några bokar runtomkring. Annars funkar björk uppblandat med eukalyptusträd väldigt bra om du dessutom har några tallar med och då skall de ha fällt lagom mycket kottar på marken. Då lokaliserar man sabeltandstigrar bäst.

Med vänliga reflektioner
Häggmannen

Om det är Björk man skall lyssna på så skall man omge sig med hampa och... kanske ett och annat pälsdjur.

Vh, iö

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2017-10-09 21:41

IngOehman skrev:Apors hörsel ser jag inte några större poängen med att studera. Men självklart finns det likheter mellan hur många olika däggdjur hör. Vi är ju släkt. Men jag kan inte se hur studier på djur skulle hjälpa mig att bättre förstå hur vi hör.

Det ser inte jag heller och jag ber om ursäkt för dessa inlägg som inte fört ämnet framåt. Men jag reagerade på inlägg som hänvisade till psykoakustiska likheter mellan djur och människor, och att vi människor därmed skulle höra bäst i djurens miljö. Vilket jag då blev nyfiken på hur man kunde söka belägg för.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

JM

Inläggav JM » 2017-10-10 06:09

matssvensson skrev:
IngOehman skrev:Apors hörsel ser jag inte några större poängen med att studera. Men självklart finns det likheter mellan hur många olika däggdjur hör. Vi är ju släkt. Men jag kan inte se hur studier på djur skulle hjälpa mig att bättre förstå hur vi hör.

Det ser inte jag heller och jag ber om ursäkt för dessa inlägg som inte fört ämnet framåt. Men jag reagerade på inlägg som hänvisade till psykoakustiska likheter mellan djur och människor, och att vi människor därmed skulle höra bäst i djurens miljö. Vilket jag då blev nyfiken på hur man kunde söka belägg för.

mvh, mats

Jag har noterat vid flera tillfällen att olika individer ber om ursäkt för inlägg som inte sanktioneras av Ingvar.
Det är som Ingvar styr vad som är ok att tycka?
Har jag uppfattat ursäkterna rätt?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-10-10 07:00

Det är nog social kompetens du ser.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2017-10-10 08:24

Min ursäkt var riktad till trådskaparen och läsarna, inte specifikt Ingvar. Jag var nyfiken på belägg när du JM började med att likna schimpansers psyko-akustiska funktion med människans. Men det gav inget så nu lägger jag undan det lösa påståendet och går vidare i trådämnet.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

ante_77

Inläggav ante_77 » 2017-10-10 09:48

JM skrev:
matssvensson skrev:

mvh, mats

Jag har noterat vid flera tillfällen att olika individer ber om ursäkt för inlägg som inte sanktioneras av Ingvar.

JM

Då ska jag vara lite styrd av Ingvar.

Saken är det att detta ämne inte är ett tyckande. Det är väl fakta, och då kan man inte komma dragandes med vad man tycker

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2017-10-10 09:49

Johan_Lindroos skrev:Om jag har missuppfattat JM i och med min ovanstående text, ber jag såklart om ursäkt. JM, skulle du vilja brodera ut ditt påstående en smula ytterligare.

Det kan kanske vara svårt att se, men ovanstående är nog riktat till JM.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-10-10 19:53

petersteindl skrev:Enligt vetenskapliga skapliga estimat så bör du ha 4 björkar och 2 ekar utblandat i den glesa skogen om du skall återge opera på naturligast sätt. Vill du återge stråkkvartett så naturligt som möjligt så rekommenderas att ha några enar runtomkring. Asp och hägg är också bra. Om du vill lyssna på David Bowie så måste det dessutom finnas några bokar runtomkring. Annars funkar björk uppblandat med eukalyptusträd väldigt bra om du dessutom har några tallar med och då skall de ha fällt lagom mycket kottar på marken. Då lokaliserar man sabeltandstigrar bäst.

Med vänliga reflektioner
Häggmannen

Häggmannen, hur funkar kombinationen Asp och berg om man vill kunna lokalisera väderkvarnar?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-10-10 22:41

Väderkvarnar? Lagom högt gräs behövs också eftersom man ju har Rosinante. Bäst är att vara 4 öron d v s ta med en till. Då kan man ta med sig Sancho. Lämplig musik då man lokaliserar väderkvarnar är ett stycke av Richard Strauss eller en opera av Massenet. Annars duger Afzelius. :)

Egentligen är det väl så att många jagar väderkvarnar inom hifi. De gamla riddarna tillhör en svunnen tid.

Slut OT.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2017-10-11 20:59

JM skrev:
Svante skrev:
JM skrev:En av Sveriges dominerande akustiker nämner på föreläsning att få gånger är ljudet så bra som i en gles skog.
Vår hörsel fungerar bra i skogen.
http://www.ljudskolan.se/ljudfakta/hur- ... ar-horsel/
http://www.auris.nu/varfor-hor-man-sa-bra-i-skogen

JM

Jag anade att det var Jonas du syftade på. Det han gör är att designa klassrum med god taluppfattbarhet. Det är inte riktigt samma sak som att göra ljudrum för bra ljudåtergivning.

God taluppfattbarhet och god ljudåtergivning i lilla rummet har mycket gemensamt. Båda belyser vikten av reflexernas relativa intensitet och tiden när vi hör reflexerna.

Och i ena fallet kan det vara bra (uppfattande av live-händelse) och i andra dåligt (återskapande av inspelad händelse). Det gäller att inse skillnaden på dessa saker också.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-10-11 22:14

Helt riktigt. Och tappar man helt bort det återgivna ljudet och bara jämför salar för tal och salar för musik så har de väldigt lite gemensamt - bortsett ifrån att båda naturligtvis är psykoakustiskt förklarbara.

Skillnaden mellan lokalsorterna har dock inte med vår hörsel att göra lika mycket som den har med skillnaden mellan tal och musik. Jag brukar tala om informationsfrekvens när jag håller föreläsningar i ämnet. Men det är lätt att missförstå vad det är för något. Lite förenklat kan man säga att tal är en annan sorts kod för att kommunicera information - en som behöver kunna förmedla en mycket hög informationsfrekvens, där informationen hos själva koden är den på varandra följande språkljuden.

Frekvensen för tal sträcker sig uppåt 50 Hz, med vissa talare ännu högre. Talare som är vana att tala i större lokaler försöker ofta hålla fonemfrekvensen väsentligt lägre, typ 25 Hz. Det betyder att varje litet språkljud kan hjälpas/förstärkas om det kommer en reflex väl inom språkljudets fonemets dominansperiod.

Perioden är sisådär 1/100 -1/50 sekund så reflexer i intervallet från 0 ms till 10-20 ms hjälper alltså, alltså reflekterade ljud som har en gångtid 3-6 meter längre än direkljudet.

För musik gäller helt andra saker, och typiskt låter musik subjektivt bäst i lokaler med svaga reflexioner inom de första 10 ms. Golv kan vara knepiga därvidlag, och det är inget mysterium att musiker kan låta bättre när de står än när de sitter, men det är komplicerat så jag skall inte förenkla det till att stå är bättre än sitta. Det beror på och det beror på mycket. Den mesta musiken låter sedan väldigt mycket bättre om direktljuden får kompletteras med RIKLiGA reflexer (i intervallet upp till ett par hundra ms, eftersom informationsfrekvensen är låg) och sedan en för musiksorten passande efterklang (eftersom en del av kompositionen bygger på samklang med sin egen historik!).

Talar vi däremot musikåtergivning så vill jag ha så fritt som det går de första 20 ms. Det är svårt att uppnå i ett lyssningsrum, men man kan göra sitt bästa - försöka trycka ned alla tidigare tidiga reflexer till under -15 eller till och med -20 dB. Speciellt viktigt är det från riktningar som vi på grund av hörselns konstruktion har svårare att skilja från direktljudet.

Sen ser jag gärna att man har en period med reflexer som faller i styrka ganska snabbt (kort efterklang, efterklangen finns ju på inspelningen - och just den som musikerna hörde dessutom! :)).

Helst har jag kvar mindre än en miljondel av den akustiska energin (en tusen del av ljudtrycket) i rummet, efter en kvarts sekund. I sådana rum är det lätt att känna igen originalhändelsen när man lyssnar in till orginalhändelsen via ljudbildsöppningen som anläggningen skapar.

Någon annan kan dock föredra en helt annan presentation av de inspelade ljuden. Det är inte en moralfråga. Men talar man om ÅTERGIVNING så går det att kartlägga hur anläggning och rum skall prestera för att lyssnaren skall uppleva något så ursprungstroget som möjligt.

JM skrev:
matssvensson skrev:

mvh, mats

JM

Det är du som (försöker) styra vad som är okej att tycka. Med just den där sortens inlägg.

Jag delar Mats uppfattning. Jag håller med honom. Det är allt.

Så även jag ber också om ursäkt för att jag inte kunde låta bli att föra tråden på irrvägar genom att kommentera dumheterna om att VI hör bäst i skogen... då Schimpanser har öron som liknar våra! :roll:

Pseudovetenskap av värsta sort.

Från sådan "data" kan man inte ens dra slutsatsen att Schimpansen hör bäst i skogen! Den kan mycket väl höra bättre någon helt annanstans. Det som man KAN sluta sig till är att den hör tillräckligt bra för att ha kunnat överleva i den miljö den befunnit sig.

Men din slutsats där du försöker leda i bevis (utan minsta bevis) att den hör bäst i skogen, är lika begåvad som att säga att en mullvad ser bäst under jorden. :lol:

Man kan dock sluta sig till att Mullvaden ser tillräckligt bra (typ nästan inte alls, olika arter är blinda till praktiskt taget blinda) för att ha överlevt i sin miljö - precis som Schimpansen alltså. Båda fungerar helt enkelt tillräckligt bra för att ha överlevt - det är därför de har överlevt. (Duhh...!)

Kort sagt: Vissa djur som lever där det är väldigt, väldigt mörkt har avvecklat synen, andra har utvecklat en syn med enorm känslighet. Raka motsatsen alltså.

I skogsmiljö finns djur med allt från väldigt välutvecklad hörsel till ingen hörsel alls. Att säga att ett djur som lever i en viss skogsmiljö har utvecklat en hörsel som är särdeles specialgjord för just den miljön, är nonsens. Möjligen kan man hypotetisera om att t ex vårt språk (och med det den enorma nytta vi har av det) kan ha gjort dövhet till ett större handikapp än för andra djur, under delar av människans utvecklingshistoria?

Vh, iö

Användarvisningsbild
AndersHa

Inläggav AndersHa » 2017-10-11 22:46

matssvensson skrev:Min ursäkt var riktad till trådskaparen och läsarna, inte specifikt Ingvar. Jag var nyfiken på belägg när du JM började med att likna schimpansers psyko-akustiska funktion med människans. Men det gav inget så nu lägger jag undan det lösa påståendet och går vidare i trådämnet.

mvh, mats

Jag är ju trådskaparen om kommenterar gärna vad jag tycker att diskussionerna är på väg. Jag har tyvärr inte haft tid ännu att sätta mig in allas kommentarer så mina reflektioner blir på övergripande nivå. Jag undviker även att kritisera något enskilt inlägg utan ger istället min bild. Jag tänker i första hand på två områden som jag tycker kan ifrågasättas om de för diskussionen framåt eller bara är sidospår i tråden.

Först diskussionerna kring djurs likheter eller olikheter med människors physkoakustiska funktion. En möjlig relevans är att det ibland underlättar för att förstå ett problem genom att titta på om problemet förekommer i en annan kontext eller i en helt annan situation. Ofta kan sånand dynamiskt tänkande ge ökad förståelse för delar av ett komplext problem. För information så är min vardag inte inom akustik - vilket många av er som läst mina inlägg säkert förstått :-) men däremot jobbar jag med strukturer och metoder för att lösa komplexa problem i en helt annan domän. Är det ett komplext problem så behöver det ofta brytas ned eller förenklas. Där man sedan kan sätta ihop de olika delarna till en modell eller ett väl underbyggt resonemang som förhoppningsvis kommer närmare den sanning man letar efter. I alla fall närmare än man var när man började. Själv inser jag nog inte hur djurdiskussionerna bidrar till en ökad förståelse för trådens frågeställning. Men någon kan kanske hjälpa till att förklara det?

Det andra området är att jag se viss kritik till att förenkla verkligheten för mycket. Sådant har ju förstås potential att skapa osanningar som kan bli förödande för fortsatta konstruktiva diskussioner. Men ofta är kraftiga förenklingar nödvändiga, men då måste man vara mycket noggrann med sina tolkningar och slutsatser av resultatet. Vad säger ett resultat och än viktigare vad säger det inte.

Mvh, Anders

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2017-10-12 08:28

IngOehman skrev: För musik gäller helt andra saker, och typiskt låter musik subjektivt bäst i lokaler med svaga reflexioner inom de första 10 ms. Golv kan vara knepiga därvidlag, och det är inget mysterium att musiker kan låta bättre när de står än när de sitter, men det är komplicerat så jag skall inte förenkla det till att stå är bättre än sitta. Det beror på och det beror på mycket. Den mesta musiken låter sedan väldigt mycket bättre om direktljuden får kompletteras med RIKLiGA reflexer (i intervallet upp till ett par hundra ms, eftersom informationsfrekvensen är låg) och sedan en för musiksorten passande efterklang (eftersom en del av kompositionen bygger på samklang med sin egen historik!).

Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter. Hela inlägget är intressant.

Jag trodde musicerande musiker (exempelvis en orkester i ett konserthus) var behjälpta av tidiga reflexer för att höra vad de och deras medmusikanter spelar. Varför det ingår i väl fungerande och omtyckta konsertmiljöer. Om det stämmer, hur fungerar det behovet tillsammans med det du beskriver ovan, att vi lyssnare helst inte hör några tidigare reflexer för att vi ska tycka om det vi hör?

mvh, mats

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2017-10-12 12:39

matssvensson skrev:
IngOehman skrev: För musik gäller helt andra saker, och typiskt låter musik subjektivt bäst i lokaler med svaga reflexioner inom de första 10 ms. Golv kan vara knepiga därvidlag, och det är inget mysterium att musiker kan låta bättre när de står än när de sitter, men det är komplicerat så jag skall inte förenkla det till att stå är bättre än sitta. Det beror på och det beror på mycket. Den mesta musiken låter sedan väldigt mycket bättre om direktljuden får kompletteras med RIKLiGA reflexer (i intervallet upp till ett par hundra ms, eftersom informationsfrekvensen är låg) och sedan en för musiksorten passande efterklang (eftersom en del av kompositionen bygger på samklang med sin egen historik!).

Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter. Hela inlägget är intressant.

Jag trodde musicerande musiker (exempelvis en orkester i ett konserthus) var behjälpta av tidiga reflexer för att höra vad de och deras medmusikanter spelar. Varför det ingår i väl fungerande och omtyckta konsertmiljöer. Om det stämmer, hur fungerar det behovet tillsammans med det du beskriver ovan, att vi lyssnare helst inte hör några tidigare reflexer för att vi ska tycka om det vi hör?

mvh, mats

Nu skrev väl IÖ även svaret på den frågan redan i inlägget "Sen ser jag gärna att man har en period med reflexer som faller i styrka ganska snabbt (kort efterklang, efterklangen finns ju på inspelningen - och just den som musikerna hörde dessutom! :)).

Helst har jag kvar mindre än en miljondel av den akustiska energin (en tusen del av ljudtrycket) i rummet, efter en kvarts sekund. I sådana rum är det lätt att känna igen originalhändelsen när man lyssnar in till orginalhändelsen via ljudbildsöppningen som anläggningen skapar."

-Om reflektionerna i det egna rummet är starka (starkare än cirkus -10 a' -15 dB), jämfört med direktljudet från högtalarna och dessutom inte kommer senare än cirkus 15 a' 20 ms, blir det svårare att höra hur det inspelade var tänkt att låta, iom att det egna rummet "blandar sig i" med sina egna reflektioner så du hör mindre av orginalet. Kommer hörbara reflektioner efter ca 15 a' 20 ms tycker jag att ljudet får mera "rymd" och det låter allmänt trevligt samtidigt som orginalet bevarats. Ca 1/4 sek (250 ms) i utklingningstid (T60) kan vara lämpligt för ett 70-talet m³ stort rum, ungefär vanligt vardagsrum i storlek, det är ganska dämpat men inte "dött", en del kanske föredrar någonstans 300 a' 400 ms.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2017-10-12 16:05

Jag läste inte iö:s inlägg så, utan som en önskan om avsaknad av tidiga reflexer vid livelyssning kontra vad jag trott vara en önskan om tidiga reflexer till de som musicerar. Alltså inget som har med återskapande av det tillfället att göra, vilket jag tolkade resten av hans inlägg handlade om.

mvh, mats

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-10-12 17:05

Gärna avsaknad eller snålt med reflexer tidigare än 10-20 ms (3-6 meter gångväg = nedåt 1,5 - 3 meter enkel resa).

I många konserthus finns ett "tak" ovanför musikerna som hjälper dem att höra sig själva och varandra. De sitter normalt på en sådan höjd att reflexerna kommer åter uppåt eller över 20 ms fördröjda.

Att åstadkomma ett "tomt intervall" mellan direktljud och första reflexerna om uppåt 20 ms i ett vanligt vardagsrum är svårare. Det är för litet helt enkelt. Men det går. Det finns dock alternativa lösningar för att snällgöra reflexer som kommer tidigare än 20 ms. I brist på att slippa dem helt.

Och en sak till - "tidiga reflexer" betyder inte reflexer före en viss tidpunkt. Tidiga reflexer är de som är urskiljbara. De kan sträcka sig både 100 ms och mera fram i tiden från direktljudet. Så det är bara de tidigaste av dem som jag helst ser är svaga.

Vh, iö

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2017-10-12 22:53

Tack för förtydligandet och tidsangivelserna. Kul att få dina erfarenheter på det. Det hjälpte till att sätta saker i sitt sammanhang.

Har funderat vidare på din kommentar om att musikanter kan låta bättre stående än när de sitter ner. Låter alltså en symfoniorkester bättre om den ställer sig upp och spelar? Och vilken skillnad blir det om pianisten sitter eller står och spelar :wink:?

mvh, mats

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-10-15 18:35

Almen skrev:
Johan_Lindroos skrev:Om jag har missuppfattat JM i och med min ovanstående text, ber jag såklart om ursäkt. JM, skulle du vilja brodera ut ditt påstående en smula ytterligare.

Det kan kanske vara svårt att se, men ovanstående är nog riktat till JM.

Det har du nog rätt i.

Men om inte JM har varken svarat eller protesterat så reser det även en viktig fråga: Jag vill få svar från JM på om han tycker att människor som skriver inlägg som inte JM sanktionerat, bör be honom om ursäkt eller inte?

Det är ju lustigt att du JM själv skriver tendensiösa inlägg mot människor som ber om ursäkt till TS och trådens övriga läsare, med avsikt att klandra dem (och dessutom försöker blanda in mig! I saken. 8O :( ).

IQ=stampad fiskmås...

- - -

Men JM tycks nu inte tycka att det finns något problem, när han själv står som TYDLIG mottagare av ursäkten... :roll:

Så vad kan man säga om saken? Vore jag som JM så kanske jag skulle kommentera Johans inlägg såhär:

"Jag noterar individer som ber om ursäkt för inlägg som inte sanktioneras av JM.
Det är som om JM styr vad som är ok att tycka?

JM"

Men jag är inte som JM. ;)

- - -

Frågan kvarstår dock: Varför förpestar du faktiskt.se med den sortens JM-inlägg, JM? :?

Kan du JM inte bara skippa personkommentarerna och lägga av försöken att så onda frön mot människor? Läs vad folk skriver och bemöt sakligt. Skippa skitpratet om människorna. Skippa konspirationsteorierna. De berättar bara saker om DIG, saker som du kanske skulle vara försiktig med att låta folk veta om dig...

Vh, iö

Ingvar! Skärpning! Detta inlägg tillför inge förutom en sur eftersmak. / Per

JM

Inläggav JM » 2017-10-15 19:27

Jag förutsätter att Ingvars inlägg ovan tas bort.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2017-10-16 09:20

PeStromgren skrev:Ingvar! Skärpning! Detta inlägg tillför inge förutom en sur eftersmak. / Per

Men JM:s inlägg var helt OK och gav inte dig någon sur eftersmak?

JM skrev:Jag har noterat vid flera tillfällen att olika individer ber om ursäkt för inlägg som inte sanktioneras av Ingvar.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-10-16 09:37

Ja, angrepp på mig är uppenbart sanktionerat från högre ort. :?

Jag vill även påminna om att ENDA skälet till mitt inlägg är JMs inlägg. Det vill säga han är orsaken till båda. Det är mig oändligt främmande att oprovocerat gå till angrepp på det sätt han gjorde, men jag var inte oprovocerad (som han var) jag försvarade mig. Men då så väljer moderator Per att angripa den som försvarar sig och ställa sig bakom den som angriper... 8O

Vh, iö

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-10-16 10:01

IngOehman skrev:Ja, angrepp på mig är uppenbart sanktionerat från högre ort. :?

Jag vill även påminna om att ENDA skälet till mitt inlägg är JMs inlägg. Det vill säga han är orsaken till båda. Det är mig oändligt främmande att oprovocerat gå till angrepp på det sätt han gjorde, men jag var inte oprovocerad (som han var) jag försvarade mig. Men då så väljer moderator Per att angripa den som försvarar sig och ställa sig bakom den som angriper... 8O

Vh, iö

Vet inte riktigt. Tror snarare han lyckades provocera dig att gå över gränsen kanske. Försök skita i det istället.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-10-16 10:24

Om moderatorerna säger ifrån när JM beter sig så kan ju jag strunta i det, men de ställer sig ju bakom honom och släpper fram vad skit som helst. Hur många gånger han han inte kommit med beskyllningar om "desinformation"?

Jag utgår ifrån att Per vet vad ordet desinformation betyder. Ganska magstarkt att påstå att någon sysslar med desinformation, speciellt när sådant skrivs utan några konkreta motivationer.

Vh, iö

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-10-17 07:53

Till Ingvar:

Se JM för vad han är och låt han vara det bara... lättare i slutänden att helt enkelt låta folk hålla på och bara visa tydligt VAD det är dom gör som är så fel, men utan att ta försvar/ ta åt sig på vägen.
Menar inte att det nödvändigtvis är lätt att göra det, bara att det i slutänden ortast visar sig vara lättare för en personligt. :)

Allmänt:

Jag tycker det är tråkigt att sådant här chaffs ska finnas i forumet, medvetna eldkastningar är skit trist och tyvärr så resulterar reaktionerna på dom ofta i än mer tristheter...
Tänk om alla bara kunde skriva om fakta och upplevelser prestigelöst !
Och om känslor och person fick vara ifred, utan att någon ska insinuera eller antyda något...

Även om just det har minskat på forumet senaste året så är jag själv ändå så trött på det att jag bara får lust att spy rakt över den som medvetet börjar med att angripa känslor eller person.
Kan vara genom det klassiska att hävda en viss "grupp" vara si och så utan hänsyn till att vi alla är individer, att skriva ner något som är starkt förknippat med en person för att minska trovärdigheten från den personen eller att bara kasta in ett brinnande vedträ i vad än för disskusion som än råkar förekomma.

Verkligen fjantigt bettende och om DU slutar med detta så kanske dom andra slutar också och vi kan få ett trevligare klimat! och detta gäller alla inkl mig, alla behöver skärpa sig.
Det är fel att till en början fälla kommentarer ämnade att göra någon arg, förminska någons åsikt (eller delgivning av fakta) eller rent av förlöjliga någon.
Men det blir inte bättre av att reaktionerna väcker ett intresse att fortsätta, det är ej heller bra om reaktionerna blir på samma låga nivå.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2017-10-17 12:12

JM skrev:
matssvensson skrev:

mvh, mats

JM

Så har det alltid varit. (och flocken följer efter)
DVD-ai skrev:Allmänt:

Jag tycker det är tråkigt att sådant här chaffs ska finnas i forumet, medvetna eldkastningar är skit trist och tyvärr så resulterar reaktionerna på dom ofta i än mer tristheter...
Och om känslor och person fick vara ifred, utan att någon ska insinuera eller antyda något...

Även om just det har minskat på forumet senaste året så är jag själv ändå så trött på det att jag bara får lust att spy rakt över den som medvetet börjar med att angripa känslor eller person.
Kan vara genom det klassiska att hävda en viss "grupp" vara si och så utan hänsyn till att vi alla är individer, att skriva ner något som är starkt förknippat med en person för att minska trovärdigheten från den personen eller att bara kasta in ett brinnande vedträ i vad än för disskusion som än råkar förekomma.

Verkligen fjantigt bettende och om DU slutar med detta så kanske dom andra slutar också och vi kan få ett trevligare klimat! och detta gäller alla inkl mig, alla behöver skärpa sig.
Det är fel att till en början fälla kommentarer ämnade att göra någon arg, förminska någons åsikt (eller delgivning av fakta) eller rent av förlöjliga någon.
Men det blir inte bättre av att reaktionerna väcker ett intresse att fortsätta, det är ej heller bra om reaktionerna blir på samma låga nivå.

Kommer aldrig att hända. Det är ju inte för inte som mångfalden aldrig kommer nå hit då det inte är okej att tycka utanför boxen utan att flocken går till attack och att förminska andras åsikter har alltid varit det stora målet. Det råder en ljudlig https://sv.wikipedia.org/wiki/Extremism här.
Ps. Tänkte först skriva en reflektion angående ämnet, men efter jag såg inläggen i tråden så insåg jag att det är ingen ide pga av det jag skrev ovan.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-10-17 12:47

FBK skrev:
JM skrev:
matssvensson skrev:Det ser inte jag heller och jag ber om ursäkt för dessa inlägg som inte fört ämnet framåt. Men jag reagerade på inlägg som hänvisade till psykoakustiska likheter mellan djur och människor, och att vi människor därmed skulle höra bäst i djurens miljö. Vilket jag då blev nyfiken på hur man kunde söka belägg för.

mvh, mats

JM

Så har det alltid varit. (och flocken följer efter)
DVD-ai skrev:Allmänt:

Kommer aldrig att hända. Det är ju inte för inte som mångfalden aldrig kommer nå hit då det inte är okej att tycka utanför boxen utan att flocken går till attack och att förminska andras åsikter har alltid varit det stora målet. Det råder en ljudlig https://sv.wikipedia.org/wiki/Extremism här.
Ps. Tänkte först skriva en reflektion angående ämnet, men efter jag såg inläggen i tråden så insåg jag att det är ingen ide pga av det jag skrev ovan.

FBK nu citerade du lite knasigt, det kan tolkas som om det jag skrev var specifikt riktat till Ingvar, vilket ej stämmer så det borde göras om. :)
Så den som läser detta får tänka bort "till ingvar" i det citerade inlägget, lämna endast kvar "allmänt". (Fixat. Per)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-10-17 13:22

Av de svenska forum jag har varit aktiv på, så är faktiskt.se det forumet jag upplever ha den högsta ljudkompetensen, och den överlägset lägsta sociala kompetensen.
Vill man ha mys och trevligt med andra entusiaster är nog hififorum.nu bättre att hänga på? Inte osannolikt att jag själv kommer den vägen vandra.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2017-10-17 14:02

rajapruk skrev:Av de svenska forum jag har varit aktiv på, så är faktiskt.se det forumet jag upplever ha den högsta ljudkompetensen, och den överlägset lägsta sociala kompetensen.
Vill man ha mys och trevligt med andra entusiaster är nog hififorum.nu bättre att hänga på? Inte osannolikt att jag själv kommer den vägen vandra.

Högsta ljudkompetens här? Nja, mer medvetenhet bland den stora massan om grunderna för att få till bra ljud, svar JA. Finns mycket mer folk på andra forum som gör så konstiga prioriteringar, dvs. de tänker inte på helheten utan de köps dyra grejer och ställer in i usla förhållande. Men om man sållar lite mer och därmed läsa mer och läsa längre för att se vilka som har det och inte så finns de även på andra forum. Sedan så handlar inte om mys hit eller dit, utan om att man behandlar andra som man själv vill behandlad och det är något som de flesta vet. Men visst finns det undantag då en del inte verkar förstå eller är helt enkelt annorlunda. Och om man varit med länge i forum världen och besökt mycket mässor så märker man att det är lät att vara otrevlig hemma bakom tangentbordet, men de flesta är oftast dödstysta IRL.
Senast redigerad av distad 2017-10-17 14:22, redigerad totalt 1 gång.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
sladdbarn

Inläggav sladdbarn » 2017-10-17 14:14

rajapruk skrev:Av de svenska forum jag har varit aktiv på, så är faktiskt.se det forumet jag upplever ha den högsta ljudkompetensen, och den överlägset lägsta sociala kompetensen.

Stämmningen på hififorum.nu är riktigt bra, tyvärr är aktiviteten alldeles för låg.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi