Högtalaruppgradering från Voighthorn med fostex fp203

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bose

Högtalaruppgradering från Voighthorn med fostex fp203

Inläggav bose » 2006-01-30 22:25

Hej!
Jag skulle vilja ha tips till just min anläggning om ett par schyssta högtalare.
Som sagt har jag nu ett par Voighthorn med fostex 203 i. Jag tycker dessa spelar vädigt rent osv men jag har inte lyssnat på så många andra anläggningar med bra komponenter.
Jag söker nu en uppgradering.
Jag lyssnar på den mesta sorts musik, såsom hårdrock (Iron Maiden, metallica m.fl) lite skate-punk eller vad det kallas och är faktiskt en allätare. Mina högtalare ska kunna återge all sorts musik. Jazz och klassiskt är ju inget krav då dessa skivor skulle hamna långt ner i cd högen.
Jag har en Zappulse 2.3SE diy förstärkare och ett Försteg ala Naqref är påväg.

Högtalarna kan vara antingen diy projekt, begagnade eller nya fabrikshögtalare.

Prisklass: runt 10kkr

Jag har läst ganska mycket om ino audio pi60 men det råder delade meningar om den och jag avstår helst från allt tjafs som brukar komma upp när man snackar om den tillverkaren. Men om detta är ett bra alternativ så får ni gärna säga det.

Tacksam för svar!

MVH bose

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Re: Högtalaruppgradering från Voighthorn med fostex fp203

Inläggav MP_inaktiv » 2006-01-30 23:21

bose skrev:Jag har läst ganska mycket om ino audio pi60 men det råder delade meningar om den och jag avstår helst från allt tjafs som brukar komma upp när man snackar om den tillverkaren. Men om detta är ett bra alternativ så får ni gärna säga det.

Tacksam för svar!

MVH bose

Jag har nog aldrig sett eller hört någon annan påstå annat än att det i sämsta fall är "en mycket bra och mycket prisvärd högtalare" och i bästa fall att "det inte går att få tag i något bättre", vilket i sig måste vara det bästa genomsnittsbetyg en högtalare kan få. 8O

Personligen skulle jag inte tveka om jag ville lägga ner 10.000:- på ett par högtalare :wink:

Om du tycker att dina voigthorn med fostex FP-203 låter rent och fint så är jag 100% säker på att du kommer att revidera din uppfattning om dem efter ett möte med pi60
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
krellmaster

Inläggav krellmaster » 2006-01-30 23:32

Ska du byta bort Voigthornen som är så goa på just rock/hårdrock......

Användarvisningsbild
bose

Inläggav bose » 2006-01-31 12:26

Måste man åka till herr Öhman och lyssna på hans anläggning för att ens få chans att köpa ett par pi60? Jag känner ju inte för att sälja mina högtalare nu och åka till öhman och få reda på att han inte vill sälja till mig. Jag har ju trots allt 60 mil till sthlm och lika långt hem. Så ifall jag kommer dit vill jag ju gärna komma hem med ett par nya högtalare med.

Morello byggde ett par högtalare med 2 Ino basar i varje kommer jag ihåg. Något liknande dom skulle nog vara något för mig annars..

krellmaster: Ja jag känner för ett par nya högtalare och dessutom är mitt rum lite för litet för dom tycker jag.

Någon som är sugen på att köpa Voighthornen?

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-01-31 12:35

bose skrev:Måste man åka till herr Öhman och lyssna på hans anläggning för att ens få chans att köpa ett par pi60? Jag känner ju inte för att sälja mina högtalare nu och åka till öhman och få reda på att han inte vill sälja till mig. Jag har ju trots allt 60 mil till sthlm och lika långt hem. Så ifall jag kommer dit vill jag ju gärna komma hem med ett par nya högtalare med.

Morello byggde ett par högtalare med 2 Ino basar i varje kommer jag ihåg. Något liknande dom skulle nog vara något för mig annars..

krellmaster: Ja jag känner för ett par nya högtalare och dessutom är mitt rum lite för litet för dom tycker jag.

Någon som är sugen på att köpa Voighthornen?

Såvitt jag vet måste pi60 provlyssnad innan affär kan bli av direkt från Öhman. Å andra sidan finns nog ingen risk (chans?) att du får med dig ett par högtalare hem eftersom det är rätt lång leveranstid på dem just nu om alls. 120 mil är annars en petitess i sammanhanget.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-01-31 14:24

Det finns ju många här på forumet som har skaffat pi60 så en provlyssning kan du nog få på närmare håll
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
krellmaster

Inläggav krellmaster » 2006-02-01 13:58

Bose: Det är nästan så man blir sugen på dina Voigthorn.....men jag vet inte om jag har plats å min sambo skulle få spader.

Jag kan samtidigt förstå dig som vill ha nåt nytt. Själv är jag oxå sugen på ett par pi60 trots att jag egentligen är nöjd med dom burkar jag redan har.

Användarvisningsbild
bose

Inläggav bose » 2006-02-01 23:52

Någon i Blekinge/skåne som har pi60 här på forumet som skulle vara sugen på att provspela dem för mig :?:

Krellmaster: Det är bara till att maila eller PMa mig om du är intresserad. De flyger nog inte iväg. Dock är det uppsågat ett hål för gamma VLD13 diskanter i en "separat" låda på toppen men det ska ordnas med en snygg täckplatta så det ska gå att montera en annan diskant i.

Användarvisningsbild
bose

Inläggav bose » 2006-02-07 21:23

Ingen som kan komma med något annat förslag? Då jag tyckte att pi60 var lite dyr när jag fick den nya prislistan :cry:

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-02-07 22:12

Kostar de inte runt 10' i byggsats ?
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
bose

Inläggav bose » 2006-02-08 10:10

njaa om man ska ha lådan i rå mdf kostar de 16000... =( och utan låda överhuvudtaget så kostar de 13000.. Lite dyrt tycker jag..

Användarvisningsbild
basse_inaktiv

Inläggav basse_inaktiv » 2006-02-09 14:48

Snälla kom med förslag!!
Kanske nån variant på scanspeak ref plus eller något liknande..
Vet att det kan vara svårt att komma upp i renheten hös bredbandarna men jag behöver ha ett par andra högtalare nu..
Kom med förslag, allt är välkommet :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-02-09 16:46

Jag skulle prova att stoppa ett par Manger-element i Voighthornen samt komplettera med att par baslådor för djupbasen.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
bose

Inläggav bose » 2006-02-10 14:40

Okej. Men jag vill inte ha kvar dessa lådor då de behöver ett större rum än vad jag kan tillgå.
Jag hade tänkt mig ett par bra golvare...
Någon?

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2006-02-11 12:05

Nattlorden skrev:Jag skulle prova att stoppa ett par Manger-element i Voighthornen samt komplettera med att par baslådor för djupbasen.

Då kan det se ut ungefär såhär :

Bild
Låter förvånansvärt bra med tanke på den låga totalkostnaden.

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2006-02-11 12:05

blev visst en kopia här på föregående

/ Thord
Senast redigerad av X-ray 2006-02-14 08:33, redigerad totalt 1 gång.
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
basse_inaktiv

Inläggav basse_inaktiv » 2006-02-11 21:25

Mycket snyggt! men för stort.. :?
Något annat förslag?

Användarvisningsbild
bose

Inläggav bose » 2006-02-12 01:14

Oj jag såg nu att jag har två användare?? basse och bose är samma person. Den användaren jag ska använda mig av är bose. Det har nog råkat bli såhär pga att jag använt olika datorer..Vilken kontaktar man för att ta bort användare?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-02-12 19:30

X-ray skrev:
Nattlorden skrev:Jag skulle prova att stoppa ett par Manger-element i Voighthornen samt komplettera med att par baslådor för djupbasen.

<bild>

Jaså, du har den förändrade basporten i dina? Mina har full baffelbredd på porten (originalritningen).

Jo, då skulle det kunna se ut. Fast utan diskant då, för Manger-elementet är ju fullregister förutom djupbasen.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-02-12 20:09

För den som undrar kan nämnas att ett voight-horn trots namnet inte är ett horn (bredbandig akustisk transformator), utan en variant av en öppen ljudledningshögtalare*. Sådana kallas ofta kvartsvågspipor. Det är alltså en resonanslåda, på samma sätt som en basreflexlåda exempelvis.

Det som skiljer ett voight-horn från en vanlig kvartsvågspipa är att drivelementet inte sitter i pipans start, utan är inflyttad (~1/3) så att inte första övertonen i pipan (3/4-vågsresonansen, som ligger på 3 ggr grundtonen i frekvens) skall anslås så starkt. Detta försämrar verkningsgaden en del, men i gengäld minskar det behovet av dämpning inuti pipan, så oftast är verkningsgraden lika hög eller bättre än en vanlig kvartsvägspipa, men förstås inte lika hög som från en basrelexlåda.

Till sist undrar jag om förslaget att sätta ett Mangerelement i en resonanspipa av detta slag har provats av förslagsställaren? Jag frågar för att Mangerelementet ju inte är en konventionell kolvkälla ens vid de lägsta frekvenserna. Jag undrar därför om det är någons erfarenhet att de verkligen passar och kan driva ett voigh-horn, eller om det är en gissning bara?

Jag har inte provat själv skall sägas, men jag känner mig inte övertygad om att kombinationen är lyckad (ej heller motsatsen).

Vh, iö

- - - - -

*Till skillnad från de på de brittiska öarna vanligt förekommande slutna ljudledningshögtalarna som ibland kallas infinite baffel, ibland transmission line. De senare har avsevärt mycket lägre verkningsgrad ytterligare jämfört med kvartsvågslådorna.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-02-12 21:28

gamma bbk-200, peerless 62ct13 och peerless 8" ?
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-02-12 22:11

IngOehman skrev:Till sist undrar jag om förslaget att sätta ett Mangerelement i en resonanspipa av detta slag har provats av förslagsställaren? Jag frågar för att Mangerelementet ju inte är en konventionell kolvkälla ens vid de lägsta frekvenserna. Jag undrar därför om det är någons erfarenhet att de verkligen passar och kan driva ett voigh-horn, eller om det är en gissning bara?

Jag har inte provat själv skall sägas, men jag känner mig inte övertygad om att kombinationen är lyckad (ej heller motsatsen).

Vh, iö

Här finns en byggbeskrivning till ett bakladdat horn för Manger-elementen:
http://www.hm-moreart.de/81.htm
Detta är ju nu inte ett voighthorn, men alla dessa små bakladdade horn fungerar ju som en kvartsvågspipa vid lägsta frekvenserna.
(Har dock ingen erfarenhet av nämnda element eller hornkonstruktion.)
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-02-12 22:16

IÖ - det är iofs en gissning, men jag visste att andra (som t.ex. pekats ut ovan) satt dem i andra sorters horn med påstått ok resultat. Sen är det ju en grov gissning från min sida att det skulle gå lika bra i ett Voight-horn. Men det är en chansning jag själv skulle gjort om jag skulle fixa till mina... Finns inte SÅÅ många hyffsade "fullregister"-element.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-02-12 22:49

Finns det någon som uppnått "okej resultat" som visat det med andra tecken än sitt eget vittnesmål?

Inte för att finns något skäl att misstro någons vittnesmål, men jag har träffat på självbyggare, vid några
tillfällen, som haft en tendens att alltid blir nöjda, bara de byggt själv, oavsett att det senaste bygget
låter FULLSTÄNDIGT annorlunda än det förra. :wink: Därför undrar jag om det finns handfastare tecken på att
det fungerat rimligt väl, än byggarens nöjdhet.

Elementets membran rör sig ju inte som en kolv, utan som ett trumskinn vid låga frekvenser, och kommer
sannolikt inte att låta sig vara opåverat linjäritetsmässigt av ett mottryck från lasten.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-02-12 23:03

Tror nog jag skall lägga mig... kan definitivt inte nog om varken Manger-element eller Voighthorn för att sätta emot på någon punkt alls.

Har inga länkar till uppmätta resultat, nej.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-02-13 00:34

IngOehman skrev:Finns det någon som uppnått "okej resultat" som visat det med andra tecken än sitt eget vittnesmål?
Vh, iö

Vill du se på div mätkurvor så finns det här:
http://www.hm-moreart.de/76.htm
Senast redigerad av paa 2007-10-04 16:36, redigerad totalt 1 gång.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2006-02-14 08:34

Nattlorden skrev:
X-ray skrev:

<bild>

Jaså, du har den förändrade basporten i dina? Mina har full baffelbredd på porten (originalritningen).

Jo, då skulle det kunna se ut. Fast utan diskant då, för Manger-elementet är ju fullregister förutom djupbasen.

Tänkte mer på kombinationen kvartsvåg och baslåda ihop.

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
X-ray

Inläggav X-ray » 2006-02-14 08:37

MP skrev:gamma bbk-200, peerless 62ct13 och peerless 8" ?

Bullseye :D

/ Thord
Let it in and let it out

Användarvisningsbild
krellmaster

Inläggav krellmaster » 2006-02-14 23:00

Philips 9710M hade jag i ett par Voigthorn en gång i forntiden. Dom lät fantastiskt då (35 år sen) tyckte jag å på visst material som t.ex Jimi Hendrix, Stones å John Coltrane står dom sig än idag.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-02-15 01:33

paa skrev:
IngOehman skrev:Finns det någon som uppnått "okej resultat" som visat det med andra tecken än sitt eget vittnesmål?

Vh, iö

Vill du se på div mätkurvor så finns det här:
http://www.hm-moreart.de/75.htm

Hmmm... Lite svårtolkade mätningar, och inte helt överens med varandra... :?

På de flesta av dem ser det ut som om nivån faller under 200 Hz (-12 vid 100 Hz) och som om tonkurvan 1000 - 20 000 ligger inom 10 dB t-t. På några ser det signifikant bättre ut. I själva verket ser det bättre ut på de flesta, tills man ser att vertikalskalan är 120 dB! 50 dB brukar vara någon sorts praxis för högtalarmätningar (10 eller 25 dB för elektronik).

Mätningen på lyssningsplats ser ut att vara gjord med mycket låg pennhastighet (mätapparaturen begränser utslagen) och i övrigt är det ju omöjligt att bedöma vad som är högtalare och vad som är det specifika rummet.

Är det någon som kan berätta vad Mangers egna mätningar (de sista på sidan) visar? Jag kan tyvärr ingen tyska att tala om :oops: . Är den övre kurvan hornöppningen?

Vh, iö

- - - - -

PS. Högtalare på bilden är INTE ett voight-horn, utan ett "riktigt" hornsystem. Fast vid låga frekvenser är det förstås en kvartsvågare ändå, som de flesta hornhögtalare i praktiken är.

Nästa

Återgå till Köpråd