Moderator: Redaktörer
RMA skrev:Jag är osäker om om någon av kandidaterna är så mycket bättre än Roteln.
Musikal steget har jag aldrig hört, 1090 bara snabbt med Pi60 (vilket lät mycket bra).
4BSST har jag själv, den hade jag lite problem att matcha med olika Dacar då jag tyckte det blev lite hårt ljud.
Testade just Audiolab vilket blev lite hårt i mina öron, bäst fungerade Pioneer DV668 och Brystons egna Dacar.
Med rätt Dac är 4BSST väldigt bra dock.
Har du råd att gå upp till 4BSST2 eller 4B3 så skulle jag rekommendera det.
SST2 har jag aldrig hört men 4B3 har jag och den är mycket mjukare och öppnare i ljudet, SST2 ska väl ligga mitt emellan 4BSST och 4B3 ljudmässigt.
SST2 har ett nytt utgångs steg och B3 har även nytt ingångs steg.
Rekommenderar ett ordentligt försteg, stor skillnad! Jag gillar Holographic Pre25 men Bryston är bättre.
flamur skrev:Jag går i tankarna att uppgradera mitt Rotel 1090 slutsteg och jämför just nu två slutsteg. De kommer få signalen från min Audiolab M-Dac+ (från min laptop med usb) och ska driva mina Canton reference 7 DC. Vilken kommer göra det bäst?
sprudel skrev:RMA skrev:Jag är osäker om om någon av kandidaterna är så mycket bättre än Roteln.
Musikal steget har jag aldrig hört, 1090 bara snabbt med Pi60 (vilket lät mycket bra).
4BSST har jag själv, den hade jag lite problem att matcha med olika Dacar då jag tyckte det blev lite hårt ljud.
Testade just Audiolab vilket blev lite hårt i mina öron, bäst fungerade Pioneer DV668 och Brystons egna Dacar.
Med rätt Dac är 4BSST väldigt bra dock.
Har du råd att gå upp till 4BSST2 eller 4B3 så skulle jag rekommendera det.
SST2 har jag aldrig hört men 4B3 har jag och den är mycket mjukare och öppnare i ljudet, SST2 ska väl ligga mitt emellan 4BSST och 4B3 ljudmässigt.
SST2 har ett nytt utgångs steg och B3 har även nytt ingångs steg.
Rekommenderar ett ordentligt försteg, stor skillnad! Jag gillar Holographic Pre25 men Bryston är bättre.
Hur mycket skiljer det i pris på sst och sst2?
Annars är det ett bra inlägg som försöker besvara TS frågor.
RMA skrev:Skulle inte heller rekommendera att byta slutsteg i första hand utan hellre då försteg och ev högtalare.
Johan_Lindroos skrev:Vill du ha starkare bas eller djupare bas? Stor skillnad. Starkare bas i förhållande till andra frekvenser kan du erhålla med en tonkontroll. Djupare bas är det inte säkert att du får bara för att baselementen är större. Det du först bör experimentera med är dina befintliga högtalares placering i förhållande till andra väggar och var du har din lyssningsplats placerad. Detta är avgörande för hur basen kommer att uppfattas i ett rum. Sedan är det mer saker som rummets dimensioner som gör att du på vissa platser får överdrivet mycket bas, ojämn frekvensåtergivning, och/eller svag basåtergivning.
RMA skrev:Kan du tänka dig basmoduler? Helst inga subwoofers då utan passiva med separat slutsteg och filter.
Helst 2 eller fler.
Då får du mycket större frihet att placera front högtalarna och lyssnings positionen, och därefter justera in bästa bas respons i rummet.
Skaffar du riktigt bra grejor från början kan du ju exprimentera med nya frontar framöver, då kan det räcka med små 2 vägare av riktigt fin kvalite.
Och basriggen klarar kvalitets kraven.
darkg skrev:Ja, en känsla jag får av allt läsande här är att om man har höga anspråk och inte tur med rummet så får man snegla på basmoduler. Jag tror inte att det går att komma förbi faktiskt.
(Edit men jag är nyfiken på hur långt man kan komma med små basar. Det är antagligen svårt, med tanke på hur sällan det talas om här, men jag vill tro att det skulle kunna fungera, särskilt om man inte behöver spela så himla starkt. Precis som du säger kan det för många vara ganska otänkbart att ta in två eller ännu fler ganska stora lådor. Samtidigt som fördelen med utspridd bas är erkänd.)
Hur kan du dra den slutssatsen när det inte står mot vilken referens den är mätt (full output?)? Och ibland inte med vilken bandbredd det mätts.Nattlorden skrev:SNR på 1090 verkar ju outstanding mot övriga.
FBK skrev:Som jag ser det med det du har av en kombi av hembio/Hifi anläggning och om du inte vill lägga jätte mycket av pengar som det kommer kosta att byta frontar och center till något klart bättre så ska du överväga någon av SVS nya modeller https://www.hembiobutiken.se/produkter/ ... &istart=13
https://www.svsound.com/pages/16-ultra-series och ett bra försteg med ht-bypass ingång så du enkelt med en knapptryckning kan använda Onkyon vid filmtittande. De här två nya modellerna ska spela i en klart högre division än tidigare modeller och jag läste en test i Hemmabiotidningen där de var lyriska över prestandan/finesser. Jag tror att dessa två är i stort sett de enda som kan konkurrera med Velodynes DD+-serie (som kostar klart mer) Och jag har lyssnat på Velodyne DD18, den bästa sub jag hört, var magisk bra. Hade jag själv haft gott om pengar så skulle jag köpt någon av dessa SVS direkt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster