Sprang på en blindtest av finkablar idag

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Sprang på en blindtest av finkablar idag

Inläggav Svante » 2017-10-31 12:18

Bill50x skrev:
lennartj skrev:Om du tycker att en CD låter sämre en tid efter köp och första lyssning, har du provat att lägga CDn (bara skivan, alltså) på en traditionell diskbänk i stål i några minuter innan du spelar den?

Det var ett nytt trick som jag aldrig hört förut. Vad är tanken bakom detta?

/ B

Man kan även prova att luta skivan i 12 grader relativt horisontalplanet och knacka på den.

(Ovanstående är alldeles sant och man kan inte veta om det har någon effekt om man inte har testat det. Eller...?)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2017-10-31 12:26

Svante skrev:
Bill50x skrev:
lennartj skrev:Om du tycker att en CD låter sämre en tid efter köp och första lyssning, har du provat att lägga CDn (bara skivan, alltså) på en traditionell diskbänk i stål i några minuter innan du spelar den?

/ B

Man kan även prova att luta skivan i 12 grader relativt horisontalplanet och knacka på den.

(Ovanstående är alldeles sant och man kan inte veta om det har någon effekt om man inte har testat det. Eller...?)

Pfff! Vadå 12 grader, 13 grader är det enda rätta!
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2017-10-31 12:33

RogerJoensson skrev:Den testen verkar inte vara mycket till blindtest. Det brukar bli lättare och lättare att höra detaljer etc ju fler gånger man lyssnar på samma inspelning och därtill en testledare som övertygat kommer tillbaka med skivan efter att ha utför häxkonster på den... Det är precis sådant som inte har med vettig blindtestning att göra.

Testmetoden är/var poppis hos vissa Linnhandlare.

Först en CD med en billig skitspelare och okänd låt på knappt hörbar volym och man börjar plocka ut instrument.

Sedan den dyrare CD-spelare samma svaga nivå. Jo nu finns det mer grejer i musikflödet som adderas.

Sist ut den dyraste Linn CD12 och då hör man klart och tydligt hela kalaset. Inget konstigt med det. CD12 är ju en bra spelare men så bra är den inte utan det finns förklaring till demomodellen.

Undrar hur resultatet skulle blir i omvänd ordning..
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2017-10-31 12:41

Eller slakta en gammal 5 1/4" äkta floppy-diskett och lägga sjäva magnetskivan ovanpå CDn.
Det är naturligtvis enklast om man har en topp-laddad drive.
Någon ljudmässig skillnad brukar det bli med floppyn mot CDns textsida, men för största
möjliga tyssssstnad läger man naturligtvis floppyn mot CDns blanka sida. :D
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-10-31 12:47

lennartj skrev:
Tricket är lite åt Peter Belt-hållet ...

Ja, som påpekats finns det anledning att vara skeptisk :-) färgen är knappast magnetisk, svagt magnetfält förstör knappast avspelningen och varken aluminiumfolie eller diskbänk är avmagnetiserande. Sannolikt alltså icke-fungerande metoder att råda bot på ett icke-problem som inte finns.

Även om man skulle lita på testupplägget skulle man nog behöva leta efter en bättre förklaring. Omvänt, även om det låg något i magnetism-effekten skulle man behöva ett bättre kontrollerat testupplägg.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-10-31 12:59

Svante skrev:
Bill50x skrev:

Det kostar ju inte något att testa :D

Men visst kan man hitta förklaringar på tex att avmagnetisera cd's. Min tanke var att om plasten är uppladdad i någon del (laddningar förflyttar sig inte i isolerande material som vi alla vet) så kan ju denna laddning eventuellt påverka elektroniken i dess närhet genom att pulsera med en frekvens som motsvarar rotationshastigheten. Alltså, man kan inte helt förkasta teorin att en uppladdad CD kan låta sämre än en neutralt laddad dylik.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-10-31 13:05

[quote="RogerJoensson"]Den testen verkar inte vara mycket till blindtest. Det brukar bli lättare och lättare att höra detaljer etc ju fler gånger man lyssnar på samma inspelning och därtill en testledare som övertygat kommer tillbaka med skivan efter att ha utför häxkonster på den... Det är precis sådant som inte har med vettig blindtestning att göra.[/ 8)

Jodå, Leif är faktiskt blind och ingen vet om man trixat med skivan eller inte.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-10-31 13:49

Bill50x skrev:Men visst kan man hitta förklaringar på tex att avmagnetisera cd's. Min tanke var att om plasten är uppladdad i någon del (laddningar förflyttar sig inte i isolerande material som vi alla vet) så kan ju denna laddning eventuellt påverka elektroniken i dess närhet genom att pulsera med en frekvens som motsvarar rotationshastigheten. Alltså, man kan inte helt förkasta teorin att en uppladdad CD kan låta sämre än en neutralt laddad dylik.

Det blir ju lite lustigt, ursäkta, när du först pratar om magnetism och sedan om elektrostatiska laddningar som om de vore samma sak...

Det finns väldigt många teorier som man inte med absolut säkerhet kan förkasta, och jag är mest förundrad över hur många som agerar utifrån det. Bara utifallatt liksom. Det är väldigt intressant psykologiskt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2017-10-31 13:57

sprudel skrev:
RogerJoensson skrev:Den testen verkar inte vara mycket till blindtest. Det brukar bli lättare och lättare att höra detaljer etc ju fler gånger man lyssnar på samma inspelning och därtill en testledare som övertygat kommer tillbaka med skivan efter att ha utför häxkonster på den... Det är precis sådant som inte har med vettig blindtestning att göra.

Du skojar givetvis, men de som inte har varit med om ett blindtest eller funderat på det så mycket kanske missuppfattar dig. :)

Ett blindtest har naturligtvis inte med att göra huruvida någon är blind, utan huruvida kunskap om vad som lyssnas på finns. I det nämnda testet visste deltagarna vad som var "A" och "B" vilket gör testet fullständigt meningslöst om man vill ta reda på om det var någon skillnad mellan "A" och "B".
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-10-31 14:41

darkg skrev:
lennartj skrev:

.... Sannolikt alltså icke-fungerande metoder att råda bot på ett icke-problem som inte finns.

Men vad är då problemet . . . typ ? :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-10-31 14:51

Laila skrev:
darkg skrev:
lennartj skrev:

.... Sannolikt alltså icke-fungerande metoder att råda bot på ett icke-problem som inte finns.

Men vad är då problemet . . . typ ? :wink:

Jaja, här gäller det att hålla koll inte bara på negationerna utan även kontexten! Icke-problemet är magnetisk skiva. Magnetisk skiva åtgärdas alltså (inte) med diskbänk. "Som inte finns" syftar på att det (gissar jag) inte fanns någon sådan - ett icke-existerande icke-problem.

Det är oproblematiskt att lösa ett icke-problem, men likaså att inte lösa det, så låt gå - vad är problemet? :lol:

(Om man är lite nervöst lagt kanske man förgäves försöker undvika att försöka lösa icke-problem, förresten. Det är inte lätt ibland. Att utvärdera sin psykiska dagsform.)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-10-31 16:01

:D

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2017-10-31 16:08

Helmut skrev:Annars funderar jag ofta över varför en Cd skiva låter mycket sämre när man spelar den nyinköpta skivan en gång till efter några dagar. Köpte skivan med filmmusiken till filmen Ameli från Monmarte den lät bra när jag spelade skivan första gången men lät inte alls lika bra några dagar senare.

Vill "drevet" kalla Helmuts fundering ovan för icke-problem också? :?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2017-10-31 16:22

Vem är "drevet"?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-10-31 16:46

Svante skrev:
Bill50x skrev:Men visst kan man hitta förklaringar på tex att avmagnetisera cd's. Min tanke var att om plasten är uppladdad i någon del (laddningar förflyttar sig inte i isolerande material som vi alla vet) så kan ju denna laddning eventuellt påverka elektroniken i dess närhet genom att pulsera med en frekvens som motsvarar rotationshastigheten. Alltså, man kan inte helt förkasta teorin att en uppladdad CD kan låta sämre än en neutralt laddad dylik.
Det blir ju lite lustigt, ursäkta, när du först pratar om magnetism och sedan om elektrostatiska laddningar som om de vore samma sak...

Det finns väldigt många teorier som man inte med absolut säkerhet kan förkasta, och jag är mest förundrad över hur många som agerar utifrån det. Bara utifallatt liksom. Det är väldigt intressant psykologiskt.

Förlåt, jag menade inte avmagnetisera utan att neutralisera laddning som kan finnas i plasten.

/ B

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2017-10-31 16:49

"Drevet" är alla inklusive jag själv som raljerar och skämtar om Helmuts fundering.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-10-31 16:51

Bill50x skrev:
Svante skrev:

Förlåt, jag menade inte avmagnetisera utan att neutralisera laddning som kan finnas i plasten.

/ B

Fast vore inte steg 1 att kolla om det finns några laddningar i plasten? Jag menar, annars blir det ju bara en illa underbyggd åtgärd som man inte vet om den har någon verkan.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-10-31 17:47

Almen skrev:
sprudel skrev:

Du skojar givetvis, men de som inte har varit med om ett blindtest eller funderat på det så mycket kanske missuppfattar dig. :)

Ett blindtest har naturligtvis inte med att göra huruvida någon är blind, utan huruvida kunskap om vad som lyssnas på finns. I det nämnda testet visste deltagarna vad som var "A" och "B" vilket gör testet fullständigt meningslöst om man vill ta reda på om det var någon skillnad mellan "A" och "B".

Du har väl träffat Leif? Så det blir ju dubbelblindt test.
Men kolla gärna vad Lennart J skrev om utförandet, inte vad Roger Joenson skriver för han var inte där och har således ingen aning om vad han pratar om när det gäller utförandet. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2017-10-31 18:45

Jag har glömt ganska mycket av detaljerna runt testerna som ägde rum hos Peter Ellsinger.
Bland annat har jag för mig att det gick att reversera avmagnetiseringen för jag har ett vagt minne av att det var ett slags ABX-test. När Peter kom tillbaka med CDn visste man inte vilken gång han hade gjort något med den eller ej.

Kanske blandar jag ihop de med en annan test som utfördes på liknande sätt, men inte handlade om mediet.
Då fick vi inte veta något utan skulle lyssna noga tre gånger på en inspelning och lägga märke till hur/vad vi uppfattade från upprepade spelningarna. därefter gick Peter ut en kort stund och spelade sedan samma stycke ännu en gång. ALLA tyckte att det lät sämre. Han upprepade detta flera gånger men då blev det svårare att hålla reda på när det lät bäst.

Först vid fikapausen avslöjade han att han satt en Peter Belt-klämma på inkommande telefonledning. som han tog bort första gången han gick ut, men satte sedan inte tillbaka den varannan gång han gick ut.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2017-10-31 19:08

Jag har inte läst tråden ännu :oops: . Men intressant är det om Leif hör skillnad. Det var den värste (i god mening) lyssnare som jag sett. För mig så framstod det inte som en myt att man blir tränad på hörandet när man är helt blind som Leif.

Hittar inte Helmuts inlägg heller. Kan ju vara en annan Helmut men det fanns en Helmut som var bekant eller något sådant med mor. Han grejade åtminstone med mors stereo. Om detta vet jag dock mindre om. Men att Leif hörde bra är det ingen tvekan om.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-10-31 19:34

Kronkan skrev:Jag har inte läst tråden ännu :oops: . Men intressant är det om Leif hör skillnad. Det var den värste (i god mening) lyssnare som jag sett. För mig så framstod det inte som en myt att man blir tränad på hörandet när man är helt blind som Leif.

Hittar inte Helmuts inlägg heller. Kan ju vara en annan Helmut men det fanns en Helmut som var bekant eller något sådant med mor. Han grejade åtminstone med mors stereo. Om detta vet jag dock mindre om. Men att Leif hörde bra är det ingen tvekan om.

Fast roligast är det när han ställer sig framför stereon och sjunger detsamma som spelas upp, då begriper man vilket tryck som behövs i en anläggning för att återge en irl-upplevelse. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-10-31 20:09

lennartj skrev:Passar på att sticka ut hakan och fråga om någon hört ett par OA52 som låter bättre än mina?

Det är jättesvårt att veta så klart, men om någon enda person i hela universum sitter med bättre ljud än det jag upplever mig ha, så är jag väldigt glad för den personens skull :-)

Specialspolar o annat smått o gott är väl vad Svalander sysslar med.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2017-10-31 20:15

sprudel skrev:
Kronkan skrev:Jag har inte läst tråden ännu :oops: . Men intressant är det om Leif hör skillnad. Det var den värste (i god mening) lyssnare som jag sett. För mig så framstod det inte som en myt att man blir tränad på hörandet när man är helt blind som Leif.

Fast roligast är det när han ställer sig framför stereon och sjunger detsamma som spelas upp, då begriper man vilket tryck som behövs i en anläggning för att återge en irl-upplevelse. :)

Sjunga kan han ju också.

Men det var det samma sak som du illustrerade med några musikstuderande i ditt eget vardagsrum.
Man har fått vara med om olika kul saker i livet :D .

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-10-31 22:13

Det blir snart mer av den varan Kronkan. Stay tuned :D

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-10-31 22:47

Svante skrev:
Bill50x skrev:Förlåt, jag menade inte avmagnetisera utan att neutralisera laddning som kan finnas i plasten.

Fast vore inte steg 1 att kolla om det finns några laddningar i plasten? Jag menar, annars blir det ju bara en illa underbyggd åtgärd som man inte vet om den har någon verkan.

Om en CD har en laddning i plasten beror på mycket, som en viss Ingenjör skulle uttryckt det. Några volt blir det bara av att lyfta skivan ur asken, ännu fler volt om man tex torkar av dammet mot ett klädesplagg. Eftersom plasten är ett isolerande material kan spänningen variera stort över ytan och dessutom variera beroende på luftfuktigheten i rummet. Man kan enkelt mäta spänningen med en sådan här

Bild

och då se att man kanske har typ 3000 volt i ena änden av skivan och kanske -500 i den andra. När en sådan skiva snurrar med några hundra varv i minuten får man en växelverkan med spannet 3,5 kVolt och det är inte otroligt att denna påverkar kringliggande elektronik, Detta betyder INTE att det sker en påverkan, INTE att det blir en hörbar påverkan. Men möjligheten finns och ska inte uteslutas.

/ B

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-10-31 23:34

Det är även ett faktum att färg kan innehålla magnetiserbara/uppladdningsbara material som t.ex järn . . . typ.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-11-01 01:49

Bill50x skrev: Men möjligheten finns och ska inte uteslutas.

Varför inte det? Det är väl jättebra om man kan utesluta den?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-11-01 08:31

Svante skrev:

:mrgreen:

/ B

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2017-11-01 09:50

Svante skrev:

Om man kan utesluta möjligheten, ja.
Men har någon verifierat att en kraftigt uppladdad CD en vinterdag med
torr luft inte påverkar inte påverkar någon CD-spelare som varit kommersiellt
tillgänglig sedan CD-formatet lanserades?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2017-11-01 09:59

sprudel skrev:
Almen skrev:
sprudel skrev:

Du har väl träffat Leif? Så det blir ju dubbelblindt test.

:D Det är väl inte helt PK av dig att skoja om synskadade så, men... Bara så ingen lite oinsatt tror att du menar allvar. :)

Men kolla gärna vad Lennart J skrev om utförandet, inte vad Roger Joenson skriver för han var inte där och har således ingen aning om vad han pratar om när det gäller utförandet. :)

Ja, det var vad lennartj skrev som jag kommenterade. Roger skrev sin kommentar efter mig, jag skrev direkt efter lennartj, så jag förstår inte riktigt vad du är ute efter.
lennartj skrev:Först fick vi lyssna på samma avsnitt minst tre gånger, sedan tog testledaren med sig CDn, gick ut ur rummet och kom tillbaka efter någon minut.
Det blev nästan konsensus bland lyssnarna att det blev lättare att följa understämmor i komplexa arrangemang, att uppfatta sångtexter eller att en brôtig inspelning blev mer lyssningsbar. Vi fick naturligtvis inte veta vad testledaren gjort förrän hela testen var genomförd.

Jag behöver väl inte förklara varför det är ett helt meningslöst hårdvaru-"test" som inte säger någonting om vad som eventuellt gjorts eller inte gjorts med hårdvaran.

Däremot kan det naturligtvis vara intressant ur psykologisk synvinkel. Sådana test har ju också gjorts, där man inte gjort något med hårdvaran, och där det ävenledes ofta blir tydliga upplevelser om vilka skillnader det är.

Både du och lennartj har ju varit med på test som arrangerats i Göteborg, där resultaten varit odiskutabla. Men ni föredrar att förtränga det, eller? Eller det gäller inte HiFi, egentligen? Det gäller inte er, egentligen?

Ursäkta om jag blir lite påstridig, men jag tycker bara att diskussionen inte bara är märklig i sig, utan även det faktum att den förs över huvud taget.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi