sprudel skrev:Almen skrev:sprudel skrev:
Jodå, Leif är faktiskt blind och ingen vet om man trixat med skivan eller inte.
Du skojar givetvis, men de som inte har varit med om ett blindtest eller funderat på det så mycket kanske missuppfattar dig.

Ett blindtest har naturligtvis inte med att göra huruvida någon är
blind, utan huruvida kunskap om vad som lyssnas på finns. I det nämnda testet visste deltagarna vad som var "A" och "B" vilket gör testet fullständigt meningslöst om man vill ta reda på om det var någon skillnad mellan "A" och "B".
Du har väl träffat Leif? Så det blir ju dubbelblindt test.

Det är väl inte helt PK av dig att skoja om synskadade så, men... Bara så ingen lite oinsatt tror att du menar allvar.

Men kolla gärna vad Lennart J skrev om utförandet, inte vad Roger Joenson skriver för han var inte där och har således ingen aning om vad han pratar om när det gäller utförandet.

Ja, det var vad lennartj skrev som jag kommenterade. Roger skrev sin kommentar efter mig, jag skrev direkt efter lennartj, så jag förstår inte riktigt vad du är ute efter.
lennartj skrev:Först fick vi lyssna på samma avsnitt minst tre gånger, sedan tog testledaren med sig CDn, gick ut ur rummet och kom tillbaka efter någon minut.
Det blev nästan konsensus bland lyssnarna att det blev lättare att följa understämmor i komplexa arrangemang, att uppfatta sångtexter eller att en brôtig inspelning blev mer lyssningsbar. Vi fick naturligtvis inte veta vad testledaren gjort förrän hela testen var genomförd.
Jag behöver väl inte förklara varför det är ett helt meningslöst hårdvaru-"test" som inte säger någonting om vad som eventuellt gjorts eller inte gjorts med hårdvaran.
Däremot kan det naturligtvis vara intressant ur psykologisk synvinkel. Sådana test har ju också gjorts, där man inte gjort något med hårdvaran, och där det ävenledes ofta blir tydliga upplevelser om vilka skillnader det är.
Både du och lennartj har ju varit med på test som arrangerats i Göteborg, där resultaten varit odiskutabla. Men ni föredrar att förtränga det, eller? Eller det gäller inte HiFi, egentligen? Det gäller inte er, egentligen?
Ursäkta om jag blir lite påstridig, men jag tycker bara att diskussionen inte bara är märklig i sig, utan även det faktum att den förs över huvud taget.