Peter Steindl?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2017-11-02 04:09

FRANK ZAPPA

Det är bara 1 dag kvar. Såg det nyss. Har inte sett det förr.

SVTplay skrev:Han var en självlärd låtskrivare, musiker, producent och egensinnig tänkare som började skriva musik som 14-åring. När Frank Zappa senare släppte debutskivan "Freak Out!" tillsammans med The Mothers of Invention år 1966 blev han snabbt sedd som en av de starkaste och mest banbrytande rösterna inom populärmusik. Regissören Thorsten Schütte har under flera år samlat ihop en skatt av sällsynta och aldrig tidigare visade bilder och klipp från den legendariske Frank Zappas 30 år långa karriär och blandar i den här dokumentären oförglömliga intervjuer och uppträdanden.


https://www.svtplay.se/video/15284789/frank-zappa/frank-zappa?info=visa

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Peter Steindl?

Inläggav paa » 2017-11-02 23:10

Såg den just.
Ett tidsdokument.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Peter Steindl?

Inläggav Laila » 2017-11-03 00:09

Zappa, ett tidsdokument över USA som sträcker sig över flera decennier. Han lyckades med att beskriva "nutidsläget" i landet bättre än någon annan i hans genre, tror jag.

Att han sedan, enligt mig, var en av de mest betydande musikerna/kompositörerna under hela 1900-talet gör ju inte hans samlade insats direkt sämre . . . typ.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Peter Steindl?

Inläggav hifikg » 2017-11-03 01:26

petersteindl skrev:FRANK ZAPPA

Det är bara 1 dag kvar. Såg det nyss. Har inte sett det förr.

SVTplay skrev:Han var en självlärd låtskrivare, musiker, producent och egensinnig tänkare som började skriva musik som 14-åring. När Frank Zappa senare släppte debutskivan "Freak Out!" tillsammans med The Mothers of Invention år 1966 blev han snabbt sedd som en av de starkaste och mest banbrytande rösterna inom populärmusik. Regissören Thorsten Schütte har under flera år samlat ihop en skatt av sällsynta och aldrig tidigare visade bilder och klipp från den legendariske Frank Zappas 30 år långa karriär och blandar i den här dokumentären oförglömliga intervjuer och uppträdanden.


https://www.svtplay.se/video/15284789/frank-zappa/frank-zappa?info=visa

Med vänlig hälsning
Peter



Tack Peter, den hade jag missat annars. En sån dag. Dag Vag hela dagen lång och Frank Zappa inför natta...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Peter Steindl?

Inläggav Almen » 2017-11-03 07:40

Ja, väldigt bra, tack för det.

Vad var det han sade: USA is becoming a fascist theocracy.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2017-11-16 04:09

Funderade på att köpa en tavla igår som skulle pryda väggen i vardagsrummet. Den heter ”Salvator Mundi”. Den skulle pryda väggen :) Men, jag avvaktar, behöver sälja lite mer högtalare så att man inte behöver leva på skorpor och vatten de nästkommande femtiotusen åren. :)

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: Peter Steindl?

Inläggav i » 2017-11-16 04:38

Det är dyrt att rädda världen.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Peter Steindl?

Inläggav paa » 2017-11-19 17:35

petersteindl skrev:Men, jag avvaktar, behöver sälja lite mer högtalare så att man inte behöver leva på skorpor och vatten de nästkommande femtiotusen åren. :)
Med vänlig hälsning
Peter

Sälja högtalare, ska inte du skaffa fler högtalare?
T.ex att ställa i hörnen?
:)
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2017-12-10 23:02

Det kommer, men först lite Nobelmiddag.
Nobelmiddag_2017_main_course_lammrygg.jpg
Bilden är från SVT:s direktsändning
Nobelmiddag_2017_main_course_lammrygg.jpg (1014.16 KiB) Visad 20935 gånger


Jag brukar viga hela Nobeldagen till att titta på nobelprisutdelning och efterföljande festligheter. Det är en av årets höjdpunkter.

Jag gillar allt runtomkring evenemanget, inklusive att se alla deras kläder och utsmyckandet. Ta del av hur maten lagas och hur alla dekorationer görs.

Det var som vanligt, väldigt bra artister. Fantastiskt att vi kan organisera och utföra ett sådant evenemang med kanske världens i särklass förnämligaste prisutdelning.

Själv råkar jag ha lammracks hemma som jag strax skall laga till.

Jag får tillönska en god Advent.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Peter Steindl?

Inläggav paa » 2017-12-15 18:18

Grattis i efterskott!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2017-12-15 18:47

:D Tackar!
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Peter Steindl?

Inläggav paa » 2017-12-20 22:50

Har du provat att simulera vad som händer när man ställer en högtalare i ett hörn?
:P
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2017-12-21 02:55

Jo, massor. Jag har ganska bra koll på vad som händer. Med befintliga högtalare på marknaden blir det katastrof p g a reflexer från närliggande begränsningsytor. Med horn går det bättre eftersom de är riktade. Så här hade jag det på 80 och 90-talet. Se bild nedan. Det var ett cirkulärt Trac-Trix horn som jag själv byggde i dentalgips. Det var ett mycket hårt material som inte krympte efter gjutning. Fantastiskt material. Jag gjorde beräkningarna till pluggen som kunde svarvas i trä på Domnarvet, spacklas, poleras och lackas. Ett hästjobb. Högtalarelementen var Lowther PM4 och inte vilka som helst. Det var konstruktörens egna personliga högtalarelement som jag fick köpa. Han hette Donald Chave och vi blev goda vänner kring 1979/1980.

Hifi-Musik_1997.jpg
Hifi-Musik_1997.jpg (287.47 KiB) Visad 20557 gånger


Jag besökte därefter Donald Chave ofta i England och hjälpte Donald med en del nya projekt som han hade, bl a med en patentansökan som dock inte blev av eftersom jag hittade gamla liknande patent som skulle utgöra hinder. Hans adress var the Granary på Jackass Lane. Det tyckte jag var en rolig adress. Jag hjälpte honom och hans fru att flytta därifrån då han fick cancer. Det var en trist period. Tanken var att vi skulle bilda bolag tillsammans 1984. Vi förde diskussioner från 1980 och vi träffades på Berlinmässan 1984 för att diskutera vidare och vi skulle träffas dagen därpå och gå ut och äta. Men Donald somnade in fridfullt under natten i sitt rum på hotellet. Jag var med på hans begravning som var i Westminster Abbey den 11 September kl. 18:15. Han räknades av kyrkan som stor celibritet, i paritet med kända namn som Isac Newton eller Sir Winston Churchill och kungligheter.

Wiki skrev:Subsequently, it became one of Britain's most significant honours to be buried or commemorated in the Westminster abbey. The practice of burying national figures in the abbey began under Oliver Cromwell with the burial of Admiral Robert Blake in 1657. The practice spread to include generals, admirals, politicians, doctors and scientists such as Isaac Newton, buried on 4 April 1727, and Charles Darwin, buried 26 April 1882. Another was William Wilberforce who led the movement to abolish slavery in the United Kingdom and the Plantations, buried on 3 August 1833. Wilberforce was buried in the north transept, close to his friend, the former Prime Minister, William Pitt.


Åter till hörnhögtalare. Tar man en perfekt pulserande sfär och simulerar i frifält så ser resultatet bra ut gällande frekvensgång i alla riktningar. Ballongen kan även vara stor. Den behöver alltså inte vara infinitesimal för att ha samma spridningsegenskaper som om den vore infinitesimal. Ballongen kan exempelvis ha 1 meter i diameter.

Då kan man t.ex. sätta en halv ballong på vägg och resultatet blir lika som en hel ballong i frifält. Man kan sätta en kvarts ballong i hörn som utgörs av 2 väggar och resultatet blir lika som en hel ballong i frifält.
Man kan även sätta en åttondels ballong i hörn d v s mot golv och 2 väggar och resultatet blir lika som en hel ballong i frifält. Man låter begränsningsytorna snitta ballongen på så sätt att om begränsningsytorna vore speglar så skulle det se ut som en perfekt hel ballong. Man får alltså inga destruktiva reflexer från väggar eller golv. Det ser ut som resultatet från en och endast en infinitesimal punktkälla i frifält.

So far so good. Hur åstadkommer man sådant resultat med vanlig högtalare i hörn? Då får man tänka till en hel del och simulering hjälper en på traven. Man skulle kunna tro att om spridningen var homogen från elementet så skulle resultatet kunna bli bra, men så är det inte, långt ifrån. Bose provade med sin första högtalare Bose 2201 som de snabbt drog bort från marknaden.

Bild
Den ser ut som den skulle kunna funka men den simulerar katastrof. Det är långt ifrån någon pulserande åttondels sfär. Funkar knappt till 200 Hz. Man skall kunna sätta ihop högtalarna så här och få en pulserande sfär.
Bild
Jag skulle dock gärna ha några i ett personligt museum.

Så här ser det ut med Bremenbas 10" i hörn mot golv.

Bild

Bild

Jämför med Stig Carlssons serie som aldrig blev av.

2-4_way_Carlsson_patent.jpg
2-4_way_Carlsson_patent.jpg (262.23 KiB) Visad 20552 gånger

Stig hoppades att den första destruktiva interferensen skulle hamna ovanför 1500 Hz. Finns ingen möjlighet, men till 500 Hz möjligtvis? Det var en 8" bas.

Jag kan garantera dig att med normala basar eller högtalare så ser det inte ut så där. Annat exempel.

Bild

Bild

OBS! Den är enbart simulerad till 1 kHz och inställningarna var lite olika så att absolutnivån stämmer inte överens.

Vi har simulerat en mängd olika alternativ och kunnat knäcka nöten med att dimensionera högtalare för hörnplacering, från 10 Hz till 20 kHz. Det går med en sammanslagning av perfekta wave guides och trac-trix horn. Lilltroll och jag lyckades med konststycket. Som du ser så behöver hornwaveguiden enbart fungera från 500 Hz och uppåt i frekvens med rätt placering av basen. Det underlättar betydligt och får ner storleken på hela högtalaren dramatiskt. Om alla kurvor i de olika riktningarna blir lika och utan destruktiv interferens och helt utan peakar så blir även Power response lika och smooth och tonkurvan kan göras rak i samtliga riktningar på elektronisk väg. Kan man göra högtalare upp till 20 kHz enligt samma koncept men från hörnet 2 väggar mellan golv och tak så är man hemma. Diskanthornet är tillräckligt färdigsimulerat. Återstår mellanregistret som vi påbörjat. Det ser ut som det kan gå att få till en högtalare som har total homogen spridning från hörn utan destruktiv interferens. Då blir tonkurvorna i alla olika riktningar lika och den pulserande sfären blir uppnådd, på ett ungefär. Det gäller att få till delningsfilterna och att placera hornen i olika frekvensområden så de inte interfererar med varandra i delningsområdena och i olika riktningar. Kanske inte världens enklaste uppgift men i den digitala domänen verkar det som att det blir lite enklare. Det gäller att få till god upplösning i beräkningarna även då nivån är låg.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Peter Steindl?

Inläggav rajapruk » 2017-12-21 09:08

Häftigt Peter, hoppas ni syr ihop de sista bitarna!

Namnförslag: Bremen Skägghögtalare

(den kommer se ut lite som en Barbapappa tror jag, och Barb-a-papa betyder ”pappas skägg” på franska)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Peter Steindl?

Inläggav paa » 2017-12-21 09:51

petersteindl skrev:...
Vi har simulerat en mängd olika alternativ och kunnat knäcka nöten med att dimensionera högtalare för hörnplacering, från 10 Hz till 20 kHz. Det går med en sammanslagning av perfekta wave guides och trac-trix horn. Lilltroll och jag lyckades med konststycket. Som du ser så behöver hornwaveguiden enbart fungera från 500 Hz och uppåt i frekvens med rätt placering av basen. Det underlättar betydligt och får ner storleken på hela högtalaren dramatiskt. Om alla kurvor i de olika riktningarna blir lika och utan destruktiv interferens och helt utan peakar så blir även Power response lika och smooth och tonkurvan kan göras rak i samtliga riktningar på elektronisk väg. Kan man göra högtalare upp till 20 kHz enligt samma koncept men från hörnet 2 väggar mellan golv och tak så är man hemma. Diskanthornet är tillräckligt färdigsimulerat. Återstår mellanregistret som vi påbörjat. Det ser ut som det kan gå att få till en högtalare som har total homogen spridning från hörn utan destruktiv interferens. Då blir tonkurvorna i alla olika riktningar lika och den pulserande sfären blir uppnådd, på ett ungefär. Det gäller att få till delningsfilterna och att placera hornen i olika frekvensområden så de inte interfererar med varandra i delningsområdena och i olika riktningar. Kanske inte världens enklaste uppgift men i den digitala domänen verkar det som att det blir lite enklare. Det gäller att få till god upplösning i beräkningarna även då nivån är låg.

Med vänlig hälsning
Peter

Jobbar ni med att mata samma waveguide med både diskant- och mellandrivers, ungefär som de Unity- eller Synergyhorn som Danley utvecklat?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2017-12-21 10:09

@paa: Nej, vi har inte simulerat något på sådana horn.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Peter Steindl?

Inläggav rajapruk » 2017-12-21 10:30

Har du hört Voigt Domestic Corner Horn någon gång Peter, eller simulerat dem?

http://www.lowthervoigtmuseum.org.uk/lowtherVoigt.html

De ser spännande ut. Men med bara 1 element är de nog knappast fullrange så att säga?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Peter Steindl?

Inläggav paa » 2017-12-21 10:41

Undrar om dom inte simulerar bättre stående upp- och ner?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2017-12-21 10:48

Nej, jag har aldrig hört dessa, men jag har ägt deras lillebror med tidigt Voigt högtalarelement med electromagnet. Högtalarelementet har jag kvar. Jag har även haft ett par Lowther hornet horns som jag sålt för länge sedan.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Peter Steindl?

Inläggav galder » 2017-12-21 11:00

Det du skrev,
“...Det gäller att få till delningsfilterna och att placera hornen i olika frekvensområden så de inte interfererar med varandra i delningsområdena och i olika riktningar...”
såg intressant ut. Är det något du vill utveckla lite. Tror att jag har en uppfattning av vad du avser, men för säkerhets skull...

Vet inte hur jag skall formulera frågor, eller om vad, men det ser onekligen intressant ut. Berätta gärna mer.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2017-12-21 11:26

paa skrev:Undrar om dom inte simulerar bättre stående upp- och ner?


Innan Voigt slutade med audio och flyttade till Canada så höll han på med ett nytt stort Voigt hörnhorn. Det var det stora trac-trix hornet framåt, precis som mitt på bilden i mitt inlägg ovan men hans var kvadratiskt. Bashornet var bakladdat d v s högtalarelementets baksida. Det lär ha låtit mycket bra enligt Donald Chave. Strax efter 2a världskriget var det en form av klappjakt i Storbritannien på tyskar och tyskättlingar. I den vevan brändes Voigts hus ned och allt i huset brann upp inklusive hans nya stora hörnhorn. I bilen till flygplatsen sa Voigt till Donald att han aldrig mer skulle ägna tid åt audio vilket han heller inte gjorde. Han forskade på jordens och himlakroppars magnetism istället. Jag var bjuden av Voigt att besöka honom i Canada men jag ville åka året därpå, men Voigt dog tyvärr innan dess.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Peter Steindl?

Inläggav rajapruk » 2017-12-21 11:45

petersteindl skrev:Det var det stora trac-trix hornet framåt, precis som mitt på bilden i mitt inlägg ovan men hans var kvadratiskt.


Låter vettigt, runda horn låter väl ofta dåligt för att de är för symmetriska? Det är väl anledningen till att oblate sphereoidal (vet inte vad det heter på svenska) är på hornmodet? (är min hobbyanalys).
Senast redigerad av rajapruk 2017-12-21 11:48, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2017-12-21 11:47

galder skrev:Det du skrev,
“...Det gäller att få till delningsfilterna och att placera hornen i olika frekvensområden så de inte interfererar med varandra i delningsområdena och i olika riktningar...”
såg intressant ut. Är det något du vill utveckla lite. Tror att jag har en uppfattning av vad du avser, men för säkerhets skull...

Vet inte hur jag skall formulera frågor, eller om vad, men det ser onekligen intressant ut. Berätta gärna mer.


För att uppnå homogen spridning utan destruktiv interferens så kan man t.ex. ha mellanregisterhorn på ömse sida om diskanthornet, men då fås destruktiv interferens mellan mellanregisterhornen. Sådant arrangemang kallas mtm eller d’Appolito som alltid ger dålig power respons. För att undvika detta problem måste de vinklas +/- 45 grader och vara beräknade som wave-guide till att få exakt rätt spridning från on-axis till +/- 45 grader. Då blir spridningen helt homogen i 180 grader och utan destruktiv interferens. Det är ett sätt att lösa problematiken. Det blir ett ganska invecklat arrangemang med mycket konstiga hornmynningar i hörn, men skam den som ger sig, åtminstone i första taget.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2017-12-21 11:52

rajapruk skrev:
petersteindl skrev:Det var det stora trac-trix hornet framåt, precis som mitt på bilden i mitt inlägg ovan men hans var kvadratiskt.


Låter vettigt, runda horn låter väl ofta dåligt för att de är för symmetriska? Det är väl anledningen till att oblate sphereoidal är på hornmodet? (är min hobbyanalys).


Njae, runda horn kan låta bra om de är vettigt beräknade och har en bra övergång vid mynningen ut ur hornet.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Peter Steindl?

Inläggav paa » 2017-12-21 12:09

rajapruk skrev:
petersteindl skrev:Det var det stora trac-trix hornet framåt, precis som mitt på bilden i mitt inlägg ovan men hans var kvadratiskt.


Låter vettigt, runda horn låter väl ofta dåligt för att de är för symmetriska? Det är väl anledningen till att oblate sphereoidal (vet inte vad det heter på svenska) är på hornmodet? (är min hobbyanalys).

Oblate sphereoidal är väl också runda?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Peter Steindl?

Inläggav rajapruk » 2017-12-21 12:13

Ja, kanske använder ord för slarvigt som vanligt. Cirkulär var kanske ordet jag borde använt. Jag tror det var det Peter menade när han skrev runda horn, att de är cirkulära.
Bilagor
oblate.png
oblate.png (21.39 KiB) Visad 20374 gånger

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Peter Steindl?

Inläggav petersteindl » 2017-12-21 12:16

Vilken fin form. :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Peter Steindl?

Inläggav paa » 2017-12-21 12:19

rajapruk skrev:Ja, kanske använder ord för slarvigt som vanligt. Cirkulär var kanske ordet jag borde använt. Jag tror det var det Peter menade när han skrev runda horn, att de är cirkulära.

Din bild synes vara en sidovy av en Oblate sphereoid, planvyn är dock cirkulär.
Dessutom är väl inte hornen som kallas så formade på detta sätt, utan deras periferi är skapad av en sektion av en oblate sphereoid som roterats kring sin axel, varvid man erhåller en hornformad yta med runt tvärsnitt.
Senast redigerad av paa 2017-12-21 12:25, redigerad totalt 1 gång.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Peter Steindl?

Inläggav rajapruk » 2017-12-21 12:24

petersteindl skrev:Vilken fin form. :)


Hahahaha. Eggande på något sätt.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Peter Steindl?

Inläggav rajapruk » 2017-12-21 12:39

paa skrev:
rajapruk skrev:Ja, kanske använder ord för slarvigt som vanligt. Cirkulär var kanske ordet jag borde använt. Jag tror det var det Peter menade när han skrev runda horn, att de är cirkulära.

Din bild synes vara en sidovy av en Oblate sphereoid, planvyn är dock cirkulär.
Dessutom är väl inte hornen som kallas så formade på detta sätt, utan deras periferi är skapad av en sektion av en oblate sphereoid som roterats kring sin axel, varvid man erhåller en hornformad yta med runt tvärsnitt.


Ok. Inser att jag har missuppfattat vad oblate sphereoidal horn är. Tänkt i fel dimension/vy.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster