Moderator: Redaktörer
Almen skrev:Vad menar du med "äkta" surround? Diskreta bakkanaler, eller kodade utifrån frontkanalernas information?
Eftersom frågan gällde Quad så menade jag "inspelning av fyra kanaler med syfte till uppspelning i fyra kanaler".
På Zappas Quadiophiliac finns en inspelning som uppenbarligen gjorts med fyra mikrofoner i en studio/replokal, där jag antar att inga av mikrofonerna är tänkta som "ambiens", utan det är helt enkelt en för varje instrument. Därför min fråga om det måste vara två ambienskanaler för att det skall räknas som en Quad-inspelning, eller om det bara är antal kanaler tänkt för uppspelning som det handlar om.
OK, då är jag med. Nä, Zappa har nämligen gjort en liten skiss som visas, och där är det fyra mikrofoner utplacerade i ett rum vid varje instrument, om jag tolkar det rätt. Det är låten "Chunga Basement".Nagrania skrev:Me äkta surround menar jag två bakkanaler med ljud från ett mikrofon par som har stått ute i den bakre delen av rummet (rättare sagt framför orkestern men långt bakom dirigenten) och riktade mot väggarna.
Ja.paa skrev:Har du skivan?
Är det en Vinyl-LP, eller vad?
Har du provat att spela den via nån flerkanalsdecoder?
Almen skrev:Hm. Jag formulerar min fråga igen:
Är "QUAD" något, några, eller inget av följande?
Almen skrev:I1) Inspelning av fyra kanaler medelst fyra mikrofoner.
I2) Inspelning av fyra kanaler medelst mixning av ett godtyckligt antal kanaler >=4.
M1) Mastring av fyra kanaler till två spår i en LP-skiva, men med alla fyra kanaler kodade, avsett för uppspelning enligt U1.
M2) Mastring av fyra kanaler till fyra diskreta spår (DVD, DVD-Audio, SACD).
U1) Uppspelning av en LP-skiva (M1) i en apparatur som extraherar de två extra kanalerna och spelar upp fyra diskreta kanaler.
U2) Uppspelning av fyra diskreta kanaler (DVD, DVD-Audio, SACD).
U3) Uppspelning av tvåkanalsfonogram (CD, vanlig LP), men med avkodning i en matris och uppspelning i fyra separata kanaler.
Ursäkta om jag är trög, men...
Duh, som sagt.perstromgren skrev:nget, det är namnet på ett anrikt brittiskt hififöretag. Duh!
Grymma länkar om Zappas inspelningar! De allra flesta är nog flerspår nedmixade till fyra kanaler, men på QuADIOPHILIAc är med all säkerhet "Ship Ahoy" och med all sannolikhet "Chunga Basement" I1, alltså ursprungsfyrkanalsinspelningar.boergars skrev:Zappas quadraphonic-inspelningar är med största säkerhet I2.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster