Vad är en Quad-inspelning?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Vad är en Quad-inspelning?

Inläggav Almen » 2006-01-18 20:03

Har bara hört talas om begreppet, och stötte på det nu i samband med Frank Zappa-skivan Quadiophiliac. Att det har med surroundljud och fyrkanal att göra har jag förstått, men litet kött på benen vill jag gärna ha.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-01-19 18:13

Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-01-19 18:31

Tack! Jag sökte på nätet, men hittade bara en massa företagssidor.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2006-01-19 19:18

förr för länge länge sedan fanns det 4-kanaliga vinylskivor
man hadde en speciel decoder för att få fram alla kanalerna
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-01-20 14:13

Quad betyder fyra alltså handlar det om 4-kanals inspelning med två ambienskanaler. På den tiden när man hade vanliga 1/4":s band då hade man kvadruppelband som var fyra gånger längre än standardband.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-01-20 14:22

Men måste det vara två ambienskanaler? Om man till exempel spelar in med fyra mikrofoner så är det ju fyra diskreta kanaler, och då kan man väl använda dem som man vill? Man kanske har satt en mick framför trumsetet, en framför basen, en framför gitarrstärkaren och en framför pianot.

Är "Quad" fyra diskreta kanaler, eller är det sättet man kodade LP-skivorna på på 70-talet? För som jag har förstått så spelade man av dem med en stereopickup, men att ytterligare information var kodad i respektive kanal modulerat med HF, som sedan avkodades i en... avkodare.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-01-20 14:28

Dolby Surround II, och IIx är senaste grenen av dessa summa- och skillnads-signaldekoders.
Hafler Stereo (ambiofoni) var väl första steget.
Vissa av de gamla skivorna borde i alla fall gå utmärkt att köra i en Dolby Surround II(x) decoder.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-01-20 14:41

Men är inte DD Surround att göra ambiens av två befintliga stereokanaler? Det är väl inte samma sak som Quad, som väl är fyra kanaler?

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-01-20 15:53

Quadrafoni innehåller alltid två äkta surroundkanaler. Visst kan man och har gjort....spela in på fyra separata kanaler med olika instrument. Då kallas det inte för Quad utan en mångkanalsinspelning. Mångkanal är allt som är fler än två kanaler.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-01-20 16:09

Vad menar du med "äkta" surround? Diskreta bakkanaler, eller kodade utifrån frontkanalernas information?

Eftersom frågan gällde Quad så menade jag "inspelning av fyra kanaler med syfte till uppspelning i fyra kanaler".

På Zappas Quadiophiliac finns en inspelning som uppenbarligen gjorts med fyra mikrofoner i en studio/replokal, där jag antar att inga av mikrofonerna är tänkta som "ambiens", utan det är helt enkelt en för varje instrument. Därför min fråga om det måste vara två ambienskanaler för att det skall räknas som en Quad-inspelning, eller om det bara är antal kanaler tänkt för uppspelning som det handlar om.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-01-20 16:32

Me äkta surround menar jag två bakkanaler med ljud från ett mikrofon par som har stått ute i den bakre delen av rummet (rättare sagt framför orkestern men långt bakom dirigenten) och riktade mot väggarna. Jag har själv inte hört Zappas Quadiophiliac så jag kan inte svara på hur dom har gjort. Kanske jag kan svara på det nästa vecka om jag nu får tag på skivan. Men det låter ju på din beskrivning som om skivan är en mångkanalsinspelning typ SACD versionen av "Tubular Bells"

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-01-20 16:34

Almen skrev:Vad menar du med "äkta" surround? Diskreta bakkanaler, eller kodade utifrån frontkanalernas information?

Eftersom frågan gällde Quad så menade jag "inspelning av fyra kanaler med syfte till uppspelning i fyra kanaler".

På Zappas Quadiophiliac finns en inspelning som uppenbarligen gjorts med fyra mikrofoner i en studio/replokal, där jag antar att inga av mikrofonerna är tänkta som "ambiens", utan det är helt enkelt en för varje instrument. Därför min fråga om det måste vara två ambienskanaler för att det skall räknas som en Quad-inspelning, eller om det bara är antal kanaler tänkt för uppspelning som det handlar om.

Har du skivan?
Är det en Vinyl-LP, eller vad?
Har du provat att spela den via nån flerkanalsdecoder?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-01-20 16:43

Nagrania skrev:Me äkta surround menar jag två bakkanaler med ljud från ett mikrofon par som har stått ute i den bakre delen av rummet (rättare sagt framför orkestern men långt bakom dirigenten) och riktade mot väggarna.
OK, då är jag med. Nä, Zappa har nämligen gjort en liten skiss som visas, och där är det fyra mikrofoner utplacerade i ett rum vid varje instrument, om jag tolkar det rätt. Det är låten "Chunga Basement".

paa skrev:Har du skivan?
Är det en Vinyl-LP, eller vad?
Har du provat att spela den via nån flerkanalsdecoder?
Ja.
Nej, DVD-Audio.
Nej.

Den har högupplöst ljud i tvåkanal, flerkanal, samt DTS. Jag har bara lyssnat på tvåkanalsstereon, men eftersom några av inspelningarna kallas "Quad" och andra inte så blev jag nyfiken på vad som egentligen menas.

Extra kul med Zappa, tycker jag: "She said her stereo was four-way, and I'd just love it in her room." :D

Korrigerade namnet på låten.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-01-24 20:37

Hm. Jag formulerar min fråga igen:

Är "QUAD" något, några, eller inget av följande?

I1) Inspelning av fyra kanaler medelst fyra mikrofoner.
I2) Inspelning av fyra kanaler medelst mixning av ett godtyckligt antal kanaler >=4.

M1) Mastring av fyra kanaler till två spår i en LP-skiva, men med alla fyra kanaler kodade, avsett för uppspelning enligt U1.
M2) Mastring av fyra kanaler till fyra diskreta spår (DVD, DVD-Audio, SACD).

U1) Uppspelning av en LP-skiva (M1) i en apparatur som extraherar de två extra kanalerna och spelar upp fyra diskreta kanaler.
U2) Uppspelning av fyra diskreta kanaler (DVD, DVD-Audio, SACD).
U3) Uppspelning av tvåkanalsfonogram (CD, vanlig LP), men med avkodning i en matris och uppspelning i fyra separata kanaler.

Ursäkta om jag är trög, men...

Användarvisningsbild
boergars

Inläggav boergars » 2006-01-31 12:35

Ingen strikt definition, utan mera bakgrundsfakta om Zappa i 4-kanal:

Här finns info om Zappas "Quad"-inspelningar från 70-talet.
http://lukpac.org/~handmade/patio/misc/quad.html

Lite om "Baby Snakes"
http://www.zappa.com/babysnakes/

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-01-31 12:55

Almen skrev:Hm. Jag formulerar min fråga igen:

Är "QUAD" något, några, eller inget av följande?

Inget, det är namnet på ett anrikt brittiskt hififöretag. Duh!

Men OK, det kan också vara ...
Almen skrev:I1) Inspelning av fyra kanaler medelst fyra mikrofoner.
I2) Inspelning av fyra kanaler medelst mixning av ett godtyckligt antal kanaler >=4.

M1) Mastring av fyra kanaler till två spår i en LP-skiva, men med alla fyra kanaler kodade, avsett för uppspelning enligt U1.
M2) Mastring av fyra kanaler till fyra diskreta spår (DVD, DVD-Audio, SACD).

U1) Uppspelning av en LP-skiva (M1) i en apparatur som extraherar de två extra kanalerna och spelar upp fyra diskreta kanaler.
U2) Uppspelning av fyra diskreta kanaler (DVD, DVD-Audio, SACD).
U3) Uppspelning av tvåkanalsfonogram (CD, vanlig LP), men med avkodning i en matris och uppspelning i fyra separata kanaler.

Ursäkta om jag är trög, men...

... I1 + M1 + U1, om jag inte alldeles missminner mig. Jag tror att quadraphonic var ett vanligare namn på tekniken.

Se paa:s länkar för mer info.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
boergars

Inläggav boergars » 2006-01-31 20:36

Zappas quadraphonic-inspelningar är med största säkerhet I2.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-02-01 10:05

Ah, tack! :)

Jo, paas länkar var väldans bra, men jag hittade ingen entydig definition, bara. Jag får luska vidare.

perstromgren skrev:nget, det är namnet på ett anrikt brittiskt hififöretag. Duh!
Duh, som sagt. :) Det var det enda som kom upp när jag googlade...

boergars skrev:Zappas quadraphonic-inspelningar är med största säkerhet I2.
Grymma länkar om Zappas inspelningar! De allra flesta är nog flerspår nedmixade till fyra kanaler, men på QuADIOPHILIAc är med all säkerhet "Ship Ahoy" och med all sannolikhet "Chunga Basement" I1, alltså ursprungsfyrkanalsinspelningar.

Jag har en känsla av att Dweezil kommer att släppa fler surroundmixar av Zappa-inspelningar allt eftersom... :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-02-01 12:20

En sökning på "quadraphonic" i stället för "quad" gav litet fler relevanta svar... :roll:

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2006-02-01 13:05

jag lyckades få tag på Dark side of the moon på Quadraphonic disc
leta det är en upplevelse

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-02-01 13:39

Kan jag tänka mig. Jag har den på SACD-surround, men har bara lyssnat på tvåkanalsstereo än. (Förutom en bit av "Time" i Öhmans källare. Det var väl det som fick mig att inse att jag måste ha surroundljud...)

Återgå till Teknikforum