Kan någon hjälpa mig förstå dessa mätresultat som kommer av två olika fasinställningar i cr80s. Kan man mha bilderna förorda den ena eller andra inställningen?
Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Det ser onekligen ut som om den undre kurvan summerar bättre, men det är väldigt svårt att avläsa bildernas skala. Att du även förskjutit kurvorna gör det än svårare.
Vh, iö
sprudel skrev:Hur upplever du skillnaden lyssningsmässigt? Kör du mono eller stereo på dina basar?
Knuttebaloa skrev:sprudel skrev:Hur upplever du skillnaden lyssningsmässigt? Kör du mono eller stereo på dina basar?
Jag upplever att den nedre inställningen ger mer bas. Jag kör mono, är det bra?
IngOehman skrev:Om du tar bort kurva 2 och 4 (som jag inte ser tillför någon information överhuvudtaget) så kanske man kan se och jämföra kurva 1 och 3, vilket väl var målet.
Nu hamnar de för långt ifrån varandra för att jag skall kunna se dem samtidigt.
Det är även tydligt att faskurvorna i båda fallen mest (well, över 100 Hz i varje fall) visar den tidsfördröjning som betor på avståndet mellan högtalare och mikrofon. Det finns säkert någon inställning där du kan definiera tiden "noll" som den då ljudet anländer mikrofonen, istället för som nu - tiden då ljudet lämnade högtalaren.
Oavsett vilket så skulle jag (om någon tvingade mig att) gissa att den övre inställningen är den bättre. Men det är väldigt svårt att avgöra från de där mätningarna. De visar summan av får många samtidigt förekommande påverkansfaktorer. Det som är intressant försvinner i bruset.
Vh, iö
IngOehman skrev:Skulle nog fortfarande välja fas1. Men helst skulle jag vilja se samma mätningar justerade för avståndet, och gärna tagna på mycket kortare avstånd också. Typ någon meter framför högtalarna. Då blir det mycket tydligare hur väl systemhalvorna integrerar.
Oavsett vilket så skulle en notch vid 38-39 Hz inte sitta fel.
Vh, iö
- - - - -
PS. Varför "fas1" och "fas2"? Det går ju att läsa vid omkopplaren vilket fasläge det är.
Knuttebaloa skrev:IngOehman skrev:Skulle nog fortfarande välja fas1. Men helst skulle jag vilja se samma mätningar justerade för avståndet, och gärna tagna på mycket kortare avstånd också. Typ någon meter framför högtalarna. Då blir det mycket tydligare hur väl systemhalvorna integrerar.
Oavsett vilket så skulle en notch vid 38-39 Hz inte sitta fel.
Vh, iö
- - - - -
PS. Varför "fas1" och "fas2"? Det går ju att läsa vid omkopplaren vilket fasläge det är.
Ok, jag ska göra mitt bästa!
Om någon vet hur man justerar för avståndet i REW är jag tacksam för hjälp.
Knuttebaloa skrev:fas1 = 180, fas 2 = 0
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster