min första anläggning

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
harald

min första anläggning

Inläggav harald » 2006-02-02 07:02

Min första anläggning bestod av en "hemmabyggd" josty kit förstärkare och ett par hemma byggda högtalare med 10 tums seas basar och Philips dome tweeter diskanter till detta hade jag en B & O rullbandare som jag ärvt efter min bror tror den hette någonting med 2000. I ett senare skede ärvde jag brorsans B & O rörförstärkare på hela 2 x 8 watt. Byggde sedan ett par enorma hornhögtalare med 12 tums basar som lät mycket om än inte så bra. Min första skivspelare var en Thorens TD 165 inköpt för 850 kr 1973 på expert i Helsingborg (Har fortfarande kvittot kvar) Sen har det hunnit bli ett antal apparater och högtalare (mest hemmabyggda, högtalarna alltså).

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-02-02 23:10

Jag byggde försteget Ebab Sound Junior, som fanns i John Schröders bok HIFI Teknik, köpte en BSR skivspelare i byggsats på Clas Ohlson, en Shure-pickup och en Sennheiser HD 414. Då var jag 15 år, i mitten av 70-talet. Sen blev det ett GAS son of Ampzilla slutsteg och en Dayton Wright SPS Mk III, som försteg. Det har jag fortf kvar. Högtalarna var Yamaha NS 1000 M.
Bild

Användarvisningsbild
harald

Inläggav harald » 2006-02-05 00:08

verkar vara en juste förförstärkare själv köpte jag en Stax förförstärkare med direktdrivning av stax elektrostathörlurar den hade serienummer 1054.
http://www.mypix.se/ShowFriend.asp?AID=JOHMFSFSFSE
[/url]

Återgå till Vintage-hifi