Trevägaren på väg?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Maccis

Re: Trevägaren på väg?

Inläggav Maccis » 2017-11-25 20:00

hifikg skrev:Gillar idén om att bara ställa in o sen är det klart.

Lite som Carlsson's.......
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-11-25 21:21

Det blir avskalat/puristiskt med en högtalarburk per kanal och en fin integrerad förstärkare. Inte så mycket att fundera över, eller som kan krångla. Vore kul att se dem i en ping-mang konfiguration. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-11-26 00:37

Ja, det är ju en fördel med fullregisterhögtalare (piP, pi60...).

Eller om man vänder på steken - nackdelen med delade system är att man först behöver fundera igenom var många flera högtalare skall placeras, och sen så behöver man ställa in dem också.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2017-11-26 09:38

Q:

#5 Vart var de på väg på bil bilden
(eller bart på väg från snickeri till perspektiv fotografering?

#6 med..olika gångväg mellan basarna, menar du enkom utvändigt i rummet, eller även i kabinettet
bakom mellanregisterlådan. Är det invecklad "transmission line" /horn eller dylikt?
Shatterer of words

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2017-11-26 10:27

IngOehman skrev:

Ja, det är ju en fördel med fullregisterhögtalare (piP, pi60...).

Eller om man vänder på steken - nackdelen med delade system är att man först behöver fundera igenom var många flera högtalare skall placeras, och sen så behöver man ställa in dem också.

Vh, iö

Det är en fråga om inställning, helt enkelt.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2017-11-26 11:39

Det där är rätt läckert!

Men för stort...
...så jag ser fram mot ett par "custom made" pi75es.... eller något i den storleken i alla fall....
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-11-26 11:46

Det blir två versioner av högtalaren.

Den ena är nättare. Den på alla bilder är den stora.

ChristianAndersson skrev:Q:

#5 Vart var de på väg på bil bilden
(eller bart på väg från snickeri till perspektiv fotografering?

Till nästa steg i processen. Det sista, som skall bli färdigt före jul hoppas jag.

ChristianAndersson skrev:#6 med..olika gångväg mellan basarna, menar du enkom utvändigt i rummet, eller även i kabinettet
bakom mellanregisterlådan. Är det invecklad "transmission line" /horn eller dylikt?

Det är olika både inuti och på utsidan, men vad du menar att jag menat behöver du påminna mig om sammanhanget för, för att jag skall kunna svara på det.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-11-26 13:28

Du har fortfarande inte berättat vad dessa skapelsen kommer att kosta.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-11-26 14:02

Det stämmer.

Jag har inte fått några frågor om det.

Vh, iö

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-11-26 14:03

Perfector skrev:Du har fortfarande inte berättat vad dessa skapelsen kommer att kosta.

Priser finns på första sidan i tråden. Om de stämmer vet jag förstås inte.

joonah skrev:I prislistan 2017-4 finns detta tillagt under färdigbyggda högtalare:

pi180 190 000:-
pi220s 264 000:-
pi222es 364 000:-

Dessa modeller finns inte omnämnda under monteringssatser däremot.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-11-26 14:10

IngOehman skrev:Det stämmer.

Jag har inte fått några frågor om det.

Vh, iö

Du fick en av mig men behagade inte svara utan hänvisade till uttrycket "man" och gjorde dig lustig över det.
Jag var då uppriktigt nyfiken, men det har liksom klingat av pga responsen från dig.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-11-26 14:17

Jag svarar gärna om någon frågar.

Det du frågade om svarade jag på. Försöker inte göra mig lustig. Är bara väldigt exakt - och konsekvent.

Kika på frågorna från Nattlorden. Ni får båda två (och alla andra) svar på det som ni frågar om, om jag kan svara på det. Om ni inte vill fråga så vill jag inte gissa på vad någon undrar över.

Tycker om er båda. Ni är bra människor.

Vh, iö

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2017-11-26 19:51

Fråga #6 utvecklades ur fråga #1:

Fråga #1
Använder de båda största elementen samma kavitet eller separata sådana?

ditt svar där och då blev:
"Samma, men gångvägarna är väldigt skräddarsydda för respektive element. "

Förtydligande av fråga #6 nu, har mellanregisterlådan en yttre form som påverkar den bakre basens koppling till luften framåt och ut genom baffelöppningar/ rummet i helhet.

Fråga #7
Finns det speciellt optimala rum för att utnyttja 3-vägarens egenskaper, eller är den optimerad för de flesta allmänt och hyfsat välfungerande lyssningsrum.
Shatterer of words

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-11-26 19:55

IngOehman skrev:Jag svarar gärna om någon frågar

Har du hört dem än? Låter de okej?

JM

Inläggav JM » 2017-11-26 20:02

Jag ser fram emot att höra högtalarna och höra hur du har tänkt?

När och var?

JM
Annihilerar antimateria.
Beauty is in the Brain of the Listener.
We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-11-26 21:46

Jag tycker de ser snygga ut.

Sitter woofern fram och bak ihopkopplade så att de tar ut varandras vibrationer?

Kan du beskriva mer i detalj hur den bakre woofern gör att problemen från väggen bakom högtalaren försvinner? Släcker den bakre woofern ut ljudet från den främre woofern när det anländer till väggen bakom högtalaren? Eller är det mer en "utsmetning" av problemen, för att det blir SBIR i olika tider och frekvenser som når lyssnaren? Eller något annat?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-11-27 15:43

Trevligt.

Ja.

De förses med tidsförskjutna signaler, således att de summerar i riktning framåt (summerar svagare i riktning bakåt). Riktverkan är som störst i det övre basregistret (typ samma som i mellanregisterområdet). Vid mycket låga frekvenser är de dock i princip rundstrålande, precis som om det bara funnits ett baselement. Men det är ett önskat beteende eftersom väggen bakom högtalarna om den bidrar nämnvärt, bidrar konstruktivt.

hifikg skrev:

Självklart. Jag har hört alla dess prototypvarianter under de nära 14 år som projektet pågått.

Däremot svarar jag ogärna på frågor om hur mina högtalare "låter". Jag menar... jag tycker ju självklart att de (i betydelsen hanterar musiken med fantastisk ursprungstrohet) låter superbt - eftersom de hanterar musiksignalerna som jag tycker en perfekt högtalare skall göra det. Det blir så bra som inspelnkngen är. De är i klass med de större topparna fast med basförmåga.

Men jag kan inte se någon poäng med att jag berättar om vad mina öron säger mig. De är inte gjorda för bust mina öron eller för eventuella preferenser för något sound som jag skulle kunna ha. De är gjorda för mänsklig hörsel helt enkelt. Så var och en bör själv sätta sig in i hur jag tänker och varför, och dra egna slutsatser från det, samt sätta sig in i hur Ino-högtalare återger musik - genom att lyssna själv.

Vh, iö

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2017-11-27 20:19

Ska bli kul att se den helt färdig.

Hur skulle du (Ingvar) säga de står sig kapacitetsmässigt mot dina andra högtalare/system?
Utifrån bilderna ser det ut som en i16 med inbyggd Y-2. Men jag förstår att svaret inte är så enkelt.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-11-27 20:34

Kraniet skrev:Ska bli kul att se den helt färdig.

Hur skulle du (Ingvar) säga de står sig kapacitetsmässigt mot dina andra högtalare/system?
Utifrån bilderna ser det ut som en i16 med inbyggd Y-2. Men jag förstår att svaret inte är så enkelt.

Precis här ovanför skriver ju Ingvar att "De är i klass med de större topparna fast med basförmåga".

i16s heter den väl ändå :wink: (eller i16es kanske också finns?)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-11-27 20:53

IngOehman skrev:Trevligt.

Ja.

De förses med tidsförskjutna signaler, således att de summerar i riktning framåt (summerar svagare i riktning bakåt). Riktverkan är som störst i det övre basregistret (typ samma som i mellanregisterområdet). Vid mycket låga frekvenser är de dock i princip rundstrålande, precis som om det bara funnits ett baselement. Men det är ett önskat beteende eftersom väggen bakom högtalarna om den bidrar nämnvärt, bidrar konstruktivt.

hifikg skrev:

Självklart. Jag har hört alla dess prototypvarianter under de nära 14 år som projektet pågått.

Däremot svarar jag ogärna på frågor om hur mina högtalare "låter". Jag menar... jag tycker ju självklart att de (i betydelsen hanterar musiken med fantastisk ursprungstrohet) låter superbt - eftersom de hanterar musiksignalerna som jag tycker en perfekt högtalare skall göra det. Det blir så bra som inspelnkngen är. De är i klass med de större topparna fast med basförmåga.

Men jag kan inte se någon poäng med att jag berättar om vad mina öron säger mig. De är inte gjorda för bust mina öron eller för eventuella preferenser för något sound som jag skulle kunna ha. De är gjorda för mänsklig hörsel helt enkelt. Så var och en bör själv sätta sig in i hur jag tänker och varför, och dra egna slutsatser från det, samt sätta sig in i hur Ino-högtalare återger musik - genom att lyssna själv.

Vh, iö

Det ser jag fram mot, när blir premiärdemon? Behöver du ett showroom i mina trakter så kan du få ställa ett par här, så låter jag intresserade komma o lyssna :)

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2017-11-27 20:58

Tarzan skrev:

Precis här ovanför skriver ju Ingvar att "De är i klass med de större topparna fast med basförmåga".

Det har Ingvar redan benat ut tidigare i tråden..

IngOehman skrev:Skall man bygga samma prestanda (i termer av låg distorsion och ljudtrycksförmåga) med toppsystem + basmoduler så är det något i stil med i32s + Profundus Y-4 man behöver.

Det kanske låter konstigt att inte i16s skulle räcka, men i trevägaren är delningsfrekvensen klart högre, så det blir lättare för det lilla 9"-mellanregisterelementet.

Vh, iö
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2017-11-27 22:14

bassman skrev:
Tarzan skrev:

Det har Ingvar redan benat ut tidigare i tråden..

IngOehman skrev:Skall man bygga samma prestanda (i termer av låg distorsion och ljudtrycksförmåga) med toppsystem + basmoduler så är det något i stil med i32s + Profundus Y-4 man behöver.

Det kanske låter konstigt att inte i16s skulle räcka, men i trevägaren är delningsfrekvensen klart högre, så det blir lättare för det lilla 9"-mellanregisterelementet.

Vh, iö

jag verkar alltså inte kunna läsa :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
t0mas

Inläggav t0mas » 2017-11-28 10:05

IngOehman skrev:Jag har hört alla dess prototypvarianter under de nära 14 år som projektet pågått.

Hur många prototyper har det byggts under dessa 14 år?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-11-28 10:11

Tarzan skrev:

( i17es )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-11-28 12:16

Vid vilka frekvenser ligger delningarna akustiskt?

Hur branta är delningarna ungefär akustiskt?

Jag tror att jag läst någonstans att du inte använder skolboks-delningar, utan andra assymetriska delningar. En utläggning om detta hade varit jätteintressant för mig.

Spelar woofrarna exakt samma signal, men bara delay på den ena? Hur gör man en sådan tidsförskjutning med passiva filter? Grupplöptid blir inte förändrad av en sådan passiv delay?

Hade varit jättekul att se respektive elements tonkurva.

(Jag försöker lära mig mer om delning)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-11-29 12:44

t0mas skrev:
IngOehman skrev:Jag har hört alla dess prototypvarianter under de nära 14 år som projektet pågått.

Hur många prototyper har det byggts under dessa 14 år?

Egentligen är de bara tre, men en av dem är en högtalare i flera olika delar som kan justeras och konfigureras med många frihetsgrader, så den kan ses som många olika prototypvarianter. Den har användts för att nå fram till vad som är en optimal uppbyggnad. Sen finns det några delprototyper också, alltså lådor som inte har alla delar av högtalaren, utan bara de som jag just då arbetat med att optimera.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2017-11-29 15:36

Har du några bilder du vill lägga upp från prototypstadiet? Det är alltid roligt att se hur något såg ut innan det blev färdigt. :)
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-11-29 17:56

Njae... brukar hålla alla sådana mellansteg icke-officiella. Just för den hör högtalaren är dock en av prototyper ganska välkänd - Darth Vader!

Den kan man nog rätt så lätt hitta bilder på om man surfar lite.

Rajapruk: Om delningsfilter lär man sig nog bättre från böcker. Rå-matematik och fysik helt enkelt. Imaginära tal och superpositionsprincipen är en bra start. Xl=jwl, Xc=1/(jwc), sen är det bara att rita ström- och spänningsvektorer och räkna.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2017-11-29 18:13

IngOehman skrev:Njae... brukar hålla alla sådana mellansteg icke-officiella. Just för den hör högtalaren är dock en av prototyper ganska välkänd - Darth Vader!

I vilken grad var du inblandad i utvecklingen av Darth Vader, och vad drog du för lärdomar av den högtalaren? Vad gör den nuvarande trevägaren bättre än Darth?
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2017-11-29 18:14

IngOehman skrev:...Rajapruk: Om delningsfilter lär man sig nog bättre från böcker. Rå-matematik och fysik helt enkelt. Imaginära tal och superpositionsprincipen är en bra start. Xl=jwl, Xc=1/(jwc), sen är det bara att rita ström- och spänningsvektorer och räkna.

Vh, iö

Bild

Tack för att såna som du finns, vill och kan göra jobbet! :)
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino