hifikg skrev:Gillar idén om att bara ställa in o sen är det klart.
Lite som Carlsson's.......
Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:hifikg skrev:Gillar idén om att bara ställa in o sen är det klart.
Ja, det är ju en fördel med fullregisterhögtalare (piP, pi60...).
Eller om man vänder på steken - nackdelen med delade system är att man först behöver fundera igenom var många flera högtalare skall placeras, och sen så behöver man ställa in dem också.
Vh, iö
ChristianAndersson skrev:Q:
#5 Vart var de på väg på bil bilden
(eller bart på väg från snickeri till perspektiv fotografering?
ChristianAndersson skrev:#6 med..olika gångväg mellan basarna, menar du enkom utvändigt i rummet, eller även i kabinettet
bakom mellanregisterlådan. Är det invecklad "transmission line" /horn eller dylikt?
Perfector skrev:Du har fortfarande inte berättat vad dessa skapelsen kommer att kosta.
joonah skrev:I prislistan 2017-4 finns detta tillagt under färdigbyggda högtalare:
pi180 190 000:-
pi220s 264 000:-
pi222es 364 000:-
Dessa modeller finns inte omnämnda under monteringssatser däremot.
IngOehman skrev:Det stämmer.
Jag har inte fått några frågor om det.
Vh, iö
IngOehman skrev:Jag svarar gärna om någon frågar
hifikg skrev:IngOehman skrev:Jag svarar gärna om någon frågar
Har du hört dem än? Låter de okej?
Kraniet skrev:Ska bli kul att se den helt färdig.
Hur skulle du (Ingvar) säga de står sig kapacitetsmässigt mot dina andra högtalare/system?
Utifrån bilderna ser det ut som en i16 med inbyggd Y-2. Men jag förstår att svaret inte är så enkelt.
IngOehman skrev:Trevligt.
Ja.
De förses med tidsförskjutna signaler, således att de summerar i riktning framåt (summerar svagare i riktning bakåt). Riktverkan är som störst i det övre basregistret (typ samma som i mellanregisterområdet). Vid mycket låga frekvenser är de dock i princip rundstrålande, precis som om det bara funnits ett baselement. Men det är ett önskat beteende eftersom väggen bakom högtalarna om den bidrar nämnvärt, bidrar konstruktivt.hifikg skrev:IngOehman skrev:Jag svarar gärna om någon frågar
Har du hört dem än? Låter de okej?
Självklart. Jag har hört alla dess prototypvarianter under de nära 14 år som projektet pågått.
Däremot svarar jag ogärna på frågor om hur mina högtalare "låter". Jag menar... jag tycker ju självklart att de (i betydelsen hanterar musiken med fantastisk ursprungstrohet) låter superbt - eftersom de hanterar musiksignalerna som jag tycker en perfekt högtalare skall göra det. Det blir så bra som inspelnkngen är. De är i klass med de större topparna fast med basförmåga.
Men jag kan inte se någon poäng med att jag berättar om vad mina öron säger mig. De är inte gjorda för bust mina öron eller för eventuella preferenser för något sound som jag skulle kunna ha. De är gjorda för mänsklig hörsel helt enkelt. Så var och en bör själv sätta sig in i hur jag tänker och varför, och dra egna slutsatser från det, samt sätta sig in i hur Ino-högtalare återger musik - genom att lyssna själv.
Vh, iö
Tarzan skrev:Kraniet skrev:Ska bli kul att se den helt färdig.
Hur skulle du (Ingvar) säga de står sig kapacitetsmässigt mot dina andra högtalare/system?
Utifrån bilderna ser det ut som en i16 med inbyggd Y-2. Men jag förstår att svaret inte är så enkelt.
Precis här ovanför skriver ju Ingvar att "De är i klass med de större topparna fast med basförmåga".
i16s heter den väl ändå(eller i16es kanske också finns?)
IngOehman skrev:Skall man bygga samma prestanda (i termer av låg distorsion och ljudtrycksförmåga) med toppsystem + basmoduler så är det något i stil med i32s + Profundus Y-4 man behöver.
Det kanske låter konstigt att inte i16s skulle räcka, men i trevägaren är delningsfrekvensen klart högre, så det blir lättare för det lilla 9"-mellanregisterelementet.
Vh, iö
bassman skrev:Tarzan skrev:Kraniet skrev:Ska bli kul att se den helt färdig.
Precis här ovanför skriver ju Ingvar att "De är i klass med de större topparna fast med basförmåga".
Det har Ingvar redan benat ut tidigare i tråden..IngOehman skrev:Skall man bygga samma prestanda (i termer av låg distorsion och ljudtrycksförmåga) med toppsystem + basmoduler så är det något i stil med i32s + Profundus Y-4 man behöver.
Det kanske låter konstigt att inte i16s skulle räcka, men i trevägaren är delningsfrekvensen klart högre, så det blir lättare för det lilla 9"-mellanregisterelementet.
Vh, iö
IngOehman skrev:Jag har hört alla dess prototypvarianter under de nära 14 år som projektet pågått.
Tarzan skrev:Kraniet skrev:Ska bli kul att se den helt färdig.
t0mas skrev:IngOehman skrev:Jag har hört alla dess prototypvarianter under de nära 14 år som projektet pågått.
Hur många prototyper har det byggts under dessa 14 år?
IngOehman skrev:Njae... brukar hålla alla sådana mellansteg icke-officiella. Just för den hör högtalaren är dock en av prototyper ganska välkänd - Darth Vader!
IngOehman skrev:...Rajapruk: Om delningsfilter lär man sig nog bättre från böcker. Rå-matematik och fysik helt enkelt. Imaginära tal och superpositionsprincipen är en bra start. Xl=jwl, Xc=1/(jwc), sen är det bara att rita ström- och spänningsvektorer och räkna.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: JakGVT och 14 gäster