Moderator: Redaktörer
HIFI-Pastorn skrev:
Min uppfattning är att magnetsystemen till elementen verkar inte vara av det kraftigaste slaget och de har inte riktigt den renhet som andra moderna monitorer idag presterar.
//Pastorn.
IngOehman skrev:Det är helt enkelt ingen bra lösning,
IngOehman skrev:och det har precis alla högtalartillverkare upptäckt.
IngOehman skrev:NS1000 är helt enkelt en högtalare som är optimerad för att mätas på i ekofria rum, inte en högtalare avsedd att fungera i verkliga rum med reflekterande ytor.
IngOehman skrev:Men, i en ny låda kan man dock uppnå underverk! En del av knepet är att när baselemetsplaceringen skall beaktas, inse att man bör se högtalaren (på grund av det lilla mellanregisterelementet) som ett tvåvägssystem med låg delningsfrekvens, och som sen har en delning ytterligare vid högre frekvens...
IngOehman skrev:Idag bygger ingen tillverkare (med någon insikt i hur en högtalare samarbetar med ett rum) en högtalare med NS1000's utformning, som alla säkert har noterat.
Jordi skrev:Det enda svåra är hur man skall relatera bas och mellanregister till varandra respektive till rummet. Den ekvationen är mycket svår att få att gå ihop perfekt med de valda elementstorlekarna, på grund av de delningsfrekvenser som blir nödvändiga.
IngOehman skrev:
2. Nu är det jag som är förvirrad!Du skrev ju själv:
Jordi skrev:Det enda svåra är hur man skall relatera bas och mellanregister till varandra respektive till rummet. Den ekvationen är mycket svår att få att gå ihop perfekt med de valda elementstorlekarna, på grund av de delningsfrekvenser som blir nödvändiga.
IngOehman skrev:IngOehman
REA-list
Från: K-PAX via Tellus
Skrivet: lör feb 04, 2006 9:32 am Ämne:
Det enda svåra är hur man skall relatera bas och mellanregister till varandra respektive till rummet. Den ekvationen är mycket svår att få att gå ihop perfekt med de valda elementstorlekarna, på grund av de delningsfrekvenser som blir nödvändiga.
Vh, iö
IngOehman skrev:Skrivet: fre feb 24, 2006 9:48 am Ämne:
IngOehman:
Det enda svåra är hur man skall relatera bas och mellanregister till varandra respektive till rummet. Den ekvationen är mycket svår att få att gå ihop perfekt med de valda elementstorlekarna, på grund av de delningsfrekvenser som blir nödvändiga.
Vh, iö
IngOehman skrev:Jag blev klart imponerad av din insikt och kunde sålunda bara hålla med dig, men sen när jag försökte utvecka din synpunkt så verkar du inte alls vara med på noterna.![]()
IngOehman skrev:Du framställer förskräckliga förenklingar om direktljudets allenarådande vikt,
IngOehman skrev:och antyder att rektagulariteten på baffeln har något med diskussionen att göra.Vem har pratat om baffelformen?
IngOehman skrev:Men, i en ny låda kan man dock uppnå underverk! En del av knepet är att när baselemetsplaceringen skall beaktas, inse att man bör se högtalaren (på grund av det lilla mellanregisterelementet) som ett tvåvägssystem med låg delningsfrekvens, och som sen har en delning ytterligare vid högre frekvens...
IngOehman skrev:Jag är helt lost. Jag har antagligen missförstått något.
IngOehman skrev:Om du ställer specifika frågor, så skall jag försöka svara på dem (om jag ser dem), men det får bli senare, för nu skall jag iväg till fonogrammässan i Solnahallen!![]()
Jordi skrev:Det är kul med Glass.
IngOehman skrev:
Så, om ni nämner någon som är likadan, så lovar jag att försöka berätta hur den inte är det - alltså skiljer sig åt från NS1000.Om den gör det vill säga. Det kan ju finnas något exempel på en modern högtalare som jag missat, som är uppbyggd som en NS1000.
IngOehman skrev:paa:
Delningsfrekvensen mellan bas- och mellanregisterelementet är mycket lägre (under 400 Hz), viket gör att dess baselement inte blir vertikalt bestämbart av hörseln.
IngOehman skrev:Men i övrigt är det en högtalare som (likt NS1000) är osedvanlig "gammal" i konceptet.
IngOehman skrev:Därför liknar den NS1000 en del, det vill säga med elementplaceringar som inte fungerar med mindre än att högtalaren ställs på ett stativ, trots att det inte är en stativhögtalare i egentlig mening...
IngOehman skrev:Å andra sidan är det mycket riktigt en studiomonitor, och en som är gjord nästan utan hänsyn till rummet. Den bör därför ställas helt fritt och upplyft, alternativ infälld i väggen (fortfarande högt upplyft).
IngOehman skrev:Alla ATC's större modeller är kort sagt "klumpar med högtalarelement i" - klumpar av ganska olika storlekar och proprotioner, vars installation i rummet är någon som kräver mycket mer än att "ställa in dem där".
IngOehman skrev:ATC kan med varm hand lämna detta till akustikern att göra det bästa möjlig av, och det behövs en del insatser. Inget fel med det, det är ju en studiomonitor som köparen i 9 fall av 10 inte kommer att installera i studion själv.
IngOehman skrev:Men så utformar praktiskt taget ingen tillverkare några hemmahögtalare idag.
"klumpar med högtalarelement i"
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 17 gäster