steveo1234 skrev:IngOehman skrev:Vi kanske menar olika saker med "närfältsbasar"?
Med skakare så menar jag en mojäng som mekaniskt rör golv/möbler. Med bas så menar jag en mojäng som skapar ljud.
Vh, iö
Med närfältsbas menar jag en (eller flera) basar som står placerade precis vid lyssningsplats. Vanligtvis direkt bakom soffan och riktade inåt (mina står kanske 3cm ifrån soffan). All energi (nästan..) från elementen tas upp av soffan.
För mig som bara provat på dåliga skakare så tycker jag det är en utmärkt lösning.
En sorts skakare "via" ljudtryck alltså.
Kan se både nackdelar och fördelar med det. Jag har erfarenhet av en massa lyssningar på anläggningar som ser ut ungefär som det du beskriver, men jag vet ju inte om de är tillräckligt lika det du upplevt. Vad jag kan säga helt säkert är att ingen av de sådana anläggningar jag har hört han fast en ordentlig delay och en korrekt tonkurva för att fungera som skakare.
Så jag kan inte döma det du säger eller det du upplevt. Du låter övertygad och då tror jag i varje fall att det du upplevt har haft fördelar framför de skakare du testat.
Men jag måste ju då fråga dig i andra riktningen - har de skakare du testat drivits med delay och med rätt eq? De flesta jag hör "här och där" har varit minst lika förfärliga som de närfältsbasar jag hört - de har gjort sig mätbara som tekniska mojänger som stör lyssningen.
Så... kanske är det inte skakare vs närfältsbas som är den stora frågan, utan dålig respektive bra drivning för det som skall skaka soffan?
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).