Spikfötter på soffan? Finns vettigare lösningar? Skakare! :)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Re: Spikfötter på soffan? Finns vettigare lösningar? Skakare

Inläggav Ranefjord » 2017-12-01 21:07

IÖ: Det stämmer :). "på soffan"... "under soffan".

Om man skulle slänga sig ner i soffan. När skulle soffan stå mest still, med spikfötter eller mjuka fötter? ;)

För övrigt var jag tvungen att testa hårda fötter under ett par oa50.2 för ett par veckor sedan. Placerade tre muttrar under varje par. Högtalarna stod förresten direkt mot heltäckningsmatta tidigare. Jag föredrog högtalarna direkt mot mattan. Kanske upplevde jag basen som tajtare med muttrarna, men diskanten blev lidande, och dessutom svängde det sämre. Beställer ett gäng sd-fötter någon gång... kanske :). Bara för att testa.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-12-01 21:44

Hårda jul-klappar är bäst, så SD-fötter är en sorts undantag. Tror för övrigt att SD har specialfot framtagen till OA-50, så det är nog klokt att köpa direkt från dem och inte köpa enklare "viktanpassade" fötter från närmaste hifi-handlare.

De optimala OA-50-fötterna är nog nästan tre gånger bättre än standardfötterna. Har ett svagt minne av att en av fötterna till och med är gjort i avvikande material för att det skall bli helt optimalt.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2017-12-02 09:44

Stämmer att det finns specialanpassade fötter till 50orna. Har bara inte orkat beställa än. Det är mitt fjärde par oa50 för övrigt :). Har haft ett par blåa, ett par svarta, ett par vita, och nu senast ett par svarta igen. 8) Har en alldeles utmärkt billigstereo i källaren bestående av en Magnumstärkare, en systemdek II, ett Nakamichi cr2däck och ett par oa50. Totalpris ca 7000:-. Jag har dessutom två soffor för bekväm lyssning för att hålla mig lite ontopic. Hittade ett par tvåsitts Kartell Sofa Pop beggade i Malmö. Stora fluffiga kuddar med högkvalitetsdun. Dämpar bra! :)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2017-12-04 10:25

IngOehman skrev:
steveo1234 skrev:Jag tycker att det är intressant att det hela tiden pratas om antingen eller skakare och vanliga basar.

Antingen eller vaddå?

I tråden har det väl talats om vanliga basar OCH skakare? Inte antingen eller.

steveo1234 skrev:Varför nämns aldrig en lösning av vanliga basar och närfältsbasar? Dvs, basar som befinner sig någonstans runt 5-30cm från lyssningsplatsen. Jag kör två sådana idag (SI DS4-18") i 130liters lådor och upplever att de har alla fördelar som skakare har men utan nackdelarna.

Jag kan inte kommentera det, men jag har hört många anläggningar med "närfältslösningar", utan att hittills ha hört en enda sådana anläggning där jag inte omedelbart vill stänga av närfältsbasarna.

De har varit ungefär lika störande som de flesta ordinära sunk-skakarinställationer.

Det som är så fenomenalt med skakarlösningar av den typ som beskrivits i tråden är att de inte korruptar hörbarheten av basljudens ursprung - känslan av att basljuden kommer från sin plats i ljudbilden. De får en bara att uppleva de fysikaliska skeendena som en mera... total sinnlig upplevelse. När en bomb exploderar(/något sprängs) så känns det i kroppen, både av ljudtrycket och av rörelser i golvet. Man känner de strukturella vågorna.

Så det som saknar ÄR de strukturella rörelserna, inte en ljudalstrande bas alldeles för nära.

Vh, iö

Rätt av dig, dåligt formulerat av mig. Det används såklart båda varianterna samtidigt.
Men, jag blir förvånad över att du tycker att det fungerar dåligt med närfältsbasar. I min erfarenhet gör de precis det som du beskriver, dvs, skapar en skakning och inte ett hörbart ljud.
Skulle du vilja beskriva en typisk lösning du hört och inte tyckte var bra?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-12-04 11:29

Vi kanske menar olika saker med "närfältsbasar"?

Med skakare så menar jag en mojäng som mekaniskt rör golv/möbler. Med bas så menar jag en mojäng som skapar ljud.

Vh, iö

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2017-12-04 12:09

IngOehman skrev:Vi kanske menar olika saker med "närfältsbasar"?

Med skakare så menar jag en mojäng som mekaniskt rör golv/möbler. Med bas så menar jag en mojäng som skapar ljud.

Vh, iö

Med närfältsbas menar jag en (eller flera) basar som står placerade precis vid lyssningsplats. Vanligtvis direkt bakom soffan och riktade inåt (mina står kanske 3cm ifrån soffan). All energi (nästan..) från elementen tas upp av soffan.
För mig som bara provat på dåliga skakare så tycker jag det är en utmärkt lösning.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2017-12-04 12:32

Vad är en dålig skakare steveo1234? Undrar en novis.

Någon som har erfarenhet av Aura Bass Shaker?

http://www.bassshakers.com/bass-shaker- ... ss-shaker/
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2017-12-04 12:59

bassman skrev:Vad är en dålig skakare steveo1234? Undrar en novis.

Någon som har erfarenhet av Aura Bass Shaker?

http://www.bassshakers.com/bass-shaker- ... ss-shaker/

Alla jag provat på mässor tycker jag varit dåliga. Jag vet inte vilka märke eller modeller :/
Jag upplever dem som frikopplade från filmen/musiken på ett störande sätt. Men, jag har inte provat alla såklart och säkert inte ens provat de snyggt konfigurerade..

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-12-04 16:15

steveo1234 skrev:

Vh, iö

Med närfältsbas menar jag en (eller flera) basar som står placerade precis vid lyssningsplats. Vanligtvis direkt bakom soffan och riktade inåt (mina står kanske 3cm ifrån soffan). All energi (nästan..) från elementen tas upp av soffan.
För mig som bara provat på dåliga skakare så tycker jag det är en utmärkt lösning.

En sorts skakare "via" ljudtryck alltså.

Kan se både nackdelar och fördelar med det. Jag har erfarenhet av en massa lyssningar på anläggningar som ser ut ungefär som det du beskriver, men jag vet ju inte om de är tillräckligt lika det du upplevt. Vad jag kan säga helt säkert är att ingen av de sådana anläggningar jag har hört han fast en ordentlig delay och en korrekt tonkurva för att fungera som skakare.

Så jag kan inte döma det du säger eller det du upplevt. Du låter övertygad och då tror jag i varje fall att det du upplevt har haft fördelar framför de skakare du testat.

Men jag måste ju då fråga dig i andra riktningen - har de skakare du testat drivits med delay och med rätt eq? De flesta jag hör "här och där" har varit minst lika förfärliga som de närfältsbasar jag hört - de har gjort sig mätbara som tekniska mojänger som stör lyssningen.

Så... kanske är det inte skakare vs närfältsbas som är den stora frågan, utan dålig respektive bra drivning för det som skall skaka soffan?

Vh, iö

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2017-12-04 17:39

IngOehman skrev:
steveo1234 skrev:

Vh, iö

En sorts skakare "via" ljudtryck alltså.

Kan se både nackdelar och fördelar med det. Jag har erfarenhet av en massa lyssningar på anläggningar som ser ut ungefär som det du beskriver, men jag vet ju inte om de är tillräckligt lika det du upplevt. Vad jag kan säga helt säkert är att ingen av de sådana anläggningar jag har hört han fast en ordentlig delay och en korrekt tonkurva för att fungera som skakare.

Så jag kan inte döma det du säger eller det du upplevt. Du låter övertygad och då tror jag i varje fall att det du upplevt har haft fördelar framför de skakare du testat.

Men jag måste ju då fråga dig i andra riktningen - har de skakare du testat drivits med delay och med rätt eq? De flesta jag hör "här och där" har varit minst lika förfärliga som de närfältsbasar jag hört - de har gjort sig mätbara som tekniska mojänger som stör lyssningen.

Så... kanske är det inte skakare vs närfältsbas som är den stora frågan, utan dålig respektive bra drivning för det som skall skaka soffan?

Vh, iö

Jag vet faktiskt inte om jag tycker att närfältsbasar är bra för att de skakar soffan, eller för att de genererar ett tryck som passerar genom kroppen.

Anyways, det var därför jag undrade hur någon av de anläggningar du lyssnat på som använt närfältsbasar var bestyckad. För att kunna förstå ditt perspektiv. I min erfarenhet så måste närfältsbasar ha rätt delay och tonkurva, annars blir det bara dåligt…

Hur skakarna jag hört (kännt?) har varit uppsatta vet jag inte :/ Det har varit på mässor så jag vet ingenting om hur de var inställda.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-12-04 18:59

Knepigt att dra några ordentliga slutsatser helt enkelt. :)

Det enda jag vågar säga är att jag har gillat det jag upplevt från optimalt använda skakare, alltså sådana som anslutits med den delay och eq som cr80s/es ger. Speciellt i rum där man sitter väldigt nära bakre väggen.

Vh, iö

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2017-12-05 11:16

IngOehman skrev:Knepigt att dra några ordentliga slutsatser helt enkelt. :)

Det enda jag vågar säga är att jag har gillat det jag upplevt från optimalt använda skakare, alltså sådana som anslutits med den delay och eq som cr80s/es ger. Speciellt i rum där man sitter väldigt nära bakre väggen.

Vh, iö

På vilken typ av golv? För mig är det mer logiskt att använda sig av skakare om man har betong eller stengolv i sitt lyssningsrum. Med bara basar så skakar min soffa så det räcker och blir över då jag har biorummet på ovanvåningen i ett hus med träregel. På gott och ont,.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2017-12-05 13:21

Det verkar ju skilja rejält på olika skakare. Vilken/vilka är värda att köpa?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2017-12-05 13:27

Här är en (numera) död skakare (Mary Dyer) på väg till sin avrättning:

Bild
By unknown 19th century artist [Public domain], via Wikimedia Commons
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Akedake
Inaktiverad

Inläggav Akedake » 2017-12-05 13:49

Almen skrev:Här är en (numera) död skakare (Mary Dyer) på väg till sin avrättning:

[ Bild ]
By unknown 19th century artist [Public domain], via Wikimedia Commons
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-12-05 14:49

IngOehman skrev:Det som är så fenomenalt med skakarlösningar av den typ som beskrivits i tråden är att de inte korruptar hörbarheten av basljudens ursprung - känslan av att basljuden kommer från sin plats i ljudbilden. De får en bara att uppleva de fysikaliska skeendena som en mera... total sinnlig upplevelse. När en bomb exploderar(/något sprängs) så känns det i kroppen, både av ljudtrycket och av rörelser i golvet. Man känner de strukturella vågorna.

Så det som saknar ÄR de strukturella rörelserna, inte en ljudalstrande bas alldeles för nära.

Jag tycker samma sak.
Ja. Strukturella rörelser behövs för det ska bli verkligt.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-12-05 15:19

För skräckfilm kunde man ha speciella Krafsare i vrårna och Knakare i bjälklaget.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-12-05 15:57

:lol:

Föregående

Återgå till Generellt om hifi