Sprudel provar DSD-filer

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Sprudel provar DSD-filer

Inläggav sprudel » 2017-12-06 23:16

från Native-DSD Music som uppger att de plockar direkt från Master.
Tankade hem några testspår gratis för att kolla om det fungerade att spela alls och det gjorde det. Tyvärr kan inte Oppon skicka vidare signalen via coax utan jag får använda Oppo som DA, vilket inte är så illa det heller.
Det låter väldigt bra om det hela. Så bra att jag köpte några album, bla Jazz at the Pawnshop som jag har i flera andra utgåvor. DSD spelar i en helt annan liga än de andra måste jag säga, mycket fint.
Gå in på Native DSD music och bli medlem så kan du fritt tanka hem ett antal testspår, med bra musik dessutom, och provskjut det hela i din anläggning. Jättekul upplevelse.
Nu tror jag personligen att formatet spelar mindre roll, det är hanteringen av mastern som är det väsentliga, men eftersom det här är en möjlighet att få tillgång till en bra mastring utan att investera våldsamma summor i en vinylspelare med allt vad det innebär så går jag på detta.
Elgars cellokonserter står på tur, älskar det instrumentet, och med Elgar som kompositör så är man så nära man kan komma. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Maccis

Re: Sprudel provar DSD-filer

Inläggav Maccis » 2017-12-06 23:55

Får testa detta vid tillfälle.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2017-12-07 00:16

Här hittar du en massa format inklusive DSD att jämföra:
http://www.2l.no/hires/index.html?

Den här sajten har jag inte provat ännu:
https://hifiduino.wordpress.com/free-hi-res-music/
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Tell

Inläggav Tell » 2017-12-07 03:14

Trycker man generellt in bättre mastrar i DSD-filerna alltså?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-12-07 07:57

Tell skrev:Trycker man generellt in bättre mastrar i DSD-filerna alltså?

Native DSD hävdar ju att de endast ger ut album där de har tillgång till mastern. HD-tracks har också DSD men de har en lite tråkig historia bakom sig när det gäller ursprungsformatet.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-12-07 16:45

Tyska HiFi-tidningars musikrecensioner brukar visa på ursprungsformatet på filerna också sedan några år tillbaka.

/Harryup

Tell

Inläggav Tell » 2017-12-07 18:50

sprudel skrev:

Native DSD hävdar ju att de endast ger ut album där de har tillgång till mastern. HD-tracks har också DSD men de har en lite tråkig historia bakom sig när det gäller ursprungsformatet.

Vilken master menar du då? Den innan man börjar fixa med ljudet för att få plats på en vinyl o innan dom komprimerar för att "man ska" till CD?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-12-07 19:52

Tell skrev:
sprudel skrev:

Vilken master menar du då? Den innan man börjar fixa med ljudet för att få plats på en vinyl o innan dom komprimerar för att "man ska" till CD?

Mastering Engineer:
Analog to High Definition DSD & DXD Digital Transfers –
René Laflamme, V.P. Engineering at 2xHD
2xHD
Executive Producer: André Perry
For the 2xHD transfer of this recording, the original 1/4”, 15 ips CCIR master tape was played on a NAGRA IV-S Tape recorder – the same model as used in the original recording – with a pair of Dolby 361, using a hi-end tube pre-amplifier with OCC silver clables. We did an analog transfer for each HiRez sampling and A & B comparisons were made with both the original LP, using the Kronos turntable, as well as the best available CD, using the Nagra HD Dac and dCS Vivaldi DAC, throughout the process.
64fs DSD was done using dCS 905 and dCS Vivaldi clock
DXD 352.8kHz was done using dCS 905 and dCS Vivaldi clock
128fs DSD was done using Ayre QA9pro

Mastering Equipment:2xHD Mastering
Producer:Jacob Boethius
Recording Engineer:Gert Palmcrantz
Recording location:Jazzpuben Stempen(Pawnshop) Stockholm, Sweden
Recording Type & Bit Rate:Analog to DSD256

This album was recorded to Analog tape. It was then transferred to the DSD bit rate indicated above.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-12-07 20:03

Jag har en SACD-rippad variant som jag fått av någon, men har ingen aning om hur den är rippad förutom formatet, 24/88 men den är sämre än min redbook.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-12-07 20:16

lennartj skrev:Här hittar du en massa format inklusive DSD att jämföra:
http://www.2l.no/hires/index.html?

Den här sajten har jag inte provat ännu:
https://hifiduino.wordpress.com/free-hi-res-music/

Tack för tips Lennart, men jag är inte så intresserad av vilket format som är bäst, endast ute efter bra utgåvor som är så optimalt mastrade som möjligt. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-12-09 00:12

Lyssnat lite mer och jämfört. Utgåvan från Native DSD är helt outstanding. På andra inspelningar kan man fascineras över att höra gästerna i lokalen. På den här utgåvan kan man tjyvlyssna på vad de säger! 8O
Verkligen fin upptagning, med hög "vara där känsla".
Alla instrument låter fint också, mjukt men ändå kraftfullt och med rätt karaktär. Väl värt investeringen.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2017-12-13 00:18

Köpte en MX-DAC från Musical Fidelity förra veckan
http://www.musicalfidelity.com/uploads/ ... -1_web.pdf
och nu är jag allt sugen på att låta Pawnshop-en bli ett DSD-testobjekt, tack för tipset. :)
I'm only in it for the music.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-12-13 00:25

30Hzbone skrev:Köpte en MX-DAC från Musical Fidelity förra veckan
http://www.musicalfidelity.com/uploads/ ... -1_web.pdf
och nu är jag allt sugen på att låta Pawnshop-en bli ett DSD-testobjekt, tack för tipset. :)

Jag med... fast jag tror inte jag kan spela upp DSD, eller så kan jag det... måste utforska saken, har inte så många Pawnshopversioner än, tre vanliga CD, en SACD (som jag inte kan spela fullt ut) och alla högupplösta versioner upp till 24/192 och LP så klart. Kan DAC-9 från Nuforce lira DSD?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2017-12-14 23:51

Tankade ner några testfiler (DSD64) från Native-DSD Music och efter
lite uppdateringsmekande med FOOBAR2000 så är det nu ett efterlängtat
blått sken under texten DSD 64 på MX-DAC-ens front.
Låter skapligt, om man säger. :)
I'm only in it for the music.

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2017-12-15 00:48

Vad krävs för att spela upp förutom DAC som stöder formatet vilket jag har? PC? Speciell programvara till denna?
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, OD11, Bremen 3D8, Martin Logan ESL, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1,8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna) samt 6st Bremenbasar i 27l slutna lådor.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2017-12-15 01:42

oa51 skrev:Vad krävs för att spela upp förutom DAC som stöder formatet vilket jag har? PC? Speciell programvara till denna?

Över vilken interfacetyp stöder din DAC DSD-uppspelning, FireWire, USB, i2s?
Windows-PC behöver oftast en specifik driver för USB eller Firewire som respektive DAC-tillverkare tillhandahåller för nerladdning samt en uppspelningsprogramvara t.ex. foobar2000 med några tilläggsmoduler som kan vara lite meckiga att konfigurera så att utdatat får rätt format och hittar till den nämnda drivern.
Så var det med min snart 5 år gamla Mytek DAC, men rimligen borde det ha kommit mer strömlinjeformade installationer med de senaste DACarna.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-12-15 09:14

oa51 skrev:Vad krävs för att spela upp förutom DAC som stöder formatet vilket jag har? PC? Speciell programvara till denna?

Jag spelar med min Oppo. Lagrar på hårddisk till Oppon som DA och vidare analogt till försteget.
Skulle gärna prövat min Chord till detta men Oppon skickar inte DSD vidare digitalt. Antagligen blir jag tvungen att installera Foobar på datorn igen och via usb skicka digitalt till Chord.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2017-12-15 21:18

Apropå "Jazz at the Pawnshop" verkar 1996 års utgåva, remastrad av Torbjörn Samuelsson (Digitalfabriken) och återutgiven 2005, hålla god dynamik relativt övriga utgåvor enligt Dynamic Range Database. Jag fick den nyss i brevlådan och rippar den strax i EAC för vidare körning i MasVis.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Återgå till Generellt om hifi