Kalejdokom skrev:...Mitt tidigare inlägg ifrågasatte om man verkligen kan veta att man köper onödigt bra om man väljer det som enligt teknisk spec är bättre. På HA's hemsida kan man läsa:
"Med ett aktivt försteg är det ovanligt med en högre utimpedans än 1 kohm, och då blir gränsfrekvensen 25 gånger högre än med det fiktiva passiva försteget i exemplet ovan, alltså 79577 Hz. Vid cirkus 40 kHz råder då -1 dB och vid 20 kHz råder -0,3 dB. Fortfarande helt förkastligt!"
Jag förstår inte varför det skulle vara "helt förkastligt"? Enligt mig så är detta "långt mycket mer än onödigt" bra. Vill man ändå köpa den kabeln så gör man väl det av andra skäl, än att den låter bättre än en "bara onödigt" bra kabel från China. T.ex. att den är byggd i Sverige och att montören får gratis kaffe och semester.

Den människa är inte född, som kan höra skillnad på 0,3dB vid 20kHz!
Det var en del det där...
1. Har gjort åtskilliga blindtester på hörbarhet av ett enkelt LP-filter, och gränsen jag funnit är att de med allra känsligast hörsel kan höra ett första ordningens LP-filter om gränsfrekvensen är lägre än 200 kHz, och ett andra ordningens om gränsfrekvensen är lägre än 80 kHz. Det betyder i både fallen avvikelser i den trakt som HA-kabeln ger med 1 kohm matningsimpedans. Hörseln är helt enkelt bättre än du tror. Men jag vill samtidigt hävda att det för de flesta lyssnare snarare än 0,1 dB vid 10 kHz än 0,3 dB vid 20 kHz som ligger på gränsen till att ge hörbarhet.
2. Är du av uppfattningen att ingen utgång har högre utimpedans än 1 kohm? Om så kan jag upplysa dig om att det finns passiva försteg, och i varje fall ett sådant jag träffat på hade en 100 kohm-potentiometer. Vid nollvolym blir utgången då kortsluten, och detsamma gäller vid maxvolym, men däremellan blir impedansen högre. Vid - 6 dB volyminställning så blir utimpedansen en fjärdedel av potentiometerns impedans, läs 25 kohm. Jag kan försäkra dig om att kabelns kapacitans i det fallet betyder något för musikåtergivningen...
3. Är du av uppfattningen att ingen kabel kan vara längre än i exemplet?
4. (Viktigaste frågan) Är det din tro/uppfattning/övertygelse att en hifi-kedja består av idel perfekta länkar och att därför all hörbarhet beror på en interconnectkabel i kedjan? Om så - låt mig upplysa dig:
En typisk musikproduktion har passerat genom MÅNGA meter kabel! Om vi på skoj säger att det finns i varje fall 10 kablar i serie genom kedjan och var och en ger -1 dB vid 10 kHz och -3 dB vid 20 kHz, är du då med på att summan blir -1 dB vid 10 kHz och -3 dB vid 20 kHz?
Många bäckar små. Det finns helt enkelt inget som helst skäl till att någon länk skall vara onödigt dålig. Däremot så gör en förbättring av bara EN länk naturligtvis inte så stor skillnad, inte större skillnad än just den ger jämfört med alternativet. Men tänker man så så blir ju aldrig något bättre.
Men skall naturligtvis tänka positivt - tänka att om JAG förstår att det är bra med en onödigt bra kabel, så kan kanske alla andra, även de som väljer kablar i studion, förstå det? Och när alla sett till så att varje länk blir så bra det går, så kommer kedjan att bli kanske tiofaldigt bättre.
Hurra! Eller?
Det finns egentligen bara två länkar i kedjan där den tekniska komplexiteten är så stor att det är svårt eller omöjligt att göra dem onödigt bra - högtalare och rum*. På resten tycker jag man skall satsa att nå upp till "onödigt bra", men en marginal om säg 10 gånger. Eftersom det är så lätt (och billigt) att göra det!
Vh, iö
- - - - -
*Så med dessa två länkar får man istället ha målet att göra sakerna så bra som möjligt.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).