Moderator: Redaktörer
PekkaJohansson skrev:lennartj skrev: ...att versionen från LP'n anses vara den bättre, musikaliskt.
Att en historiskt stor andel produktioner i dag sabbas på väg till kompaktskiva ändrar inte systemets förträfflighet.
För femtioelfte gången: musikalitet inte är en egenskap hos hifi-apparater och lagringsmedia.
Med vänlig hälsning
Pekka
lennartj skrev:ÅTERGIVNINGEN kan vara mer musikalisk via den analoga kedjan...
lennartj skrev:Vad gör han om han får en tokmaster som konstant ligger på maxnivå med kompressorer och limitrar som kontinuerligt pumpar mot taket? Kontaktar han producenten för att få en tidigare master, innan nivåmaximering, eller hur går det till?
lennartj skrev:Vad gör han om han får en tokmaster som konstant ligger på maxnivå med kompressorer och limitrar som kontinuerligt pumpar mot taket? Kontaktar han producenten för att få en tidigare master, innan nivåmaximering, eller hur går det till?
Tell skrev:Btw så undersökte jag det här med Spotify vs lossless häromdan. Var egentligen bara en låt jag jämförde o det var Michael Jackson - Bad (25th Anniversary utgåvan). Jag rippade låten med hjälp av Audacity och jämförde med en flac cd-rip jag hittade på nätet. Och JA det var en liten hörbar skillnad när jag bytte mellan dom. Det var nån dB lägre i diskanten hos Spotify, men annars hörde jag ingenting. Vad det beror på vet jag inte då det inte ska finnas nån lågpassning inblandad när nåt ljudkomprimeras till den bitraten (128kbps o lägre mp3 gör det däremot).
Har dock svårt att se att det är nån som faktiskt tänker på den rätt fjuttiga skillnaden om man just inte sitter o byter mellan dom två olika.
Tell skrev:Btw så undersökte jag det här med Spotify vs lossless häromdan. Var egentligen bara en låt jag jämförde o det var Michael Jackson - Bad (25th Anniversary utgåvan). Jag rippade låten med hjälp av Audacity och jämförde med en flac cd-rip jag hittade på nätet. Och JA det var en liten hörbar skillnad när jag bytte mellan dom. Det var nån dB lägre i diskanten hos Spotify, men annars hörde jag ingenting. Vad det beror på vet jag inte då det inte ska finnas nån lågpassning inblandad när nåt ljudkomprimeras till den bitraten (128kbps o lägre mp3 gör det däremot).
Har dock svårt att se att det är nån som faktiskt tänker på den rätt fjuttiga skillnaden om man just inte sitter o byter mellan dom två olika.
Svante skrev:Tell skrev:Btw så undersökte jag det här med Spotify vs lossless häromdan. Var egentligen bara en låt jag jämförde o det var Michael Jackson - Bad (25th Anniversary utgåvan). Jag rippade låten med hjälp av Audacity och jämförde med en flac cd-rip jag hittade på nätet. Och JA det var en liten hörbar skillnad när jag bytte mellan dom. Det var nån dB lägre i diskanten hos Spotify, men annars hörde jag ingenting. Vad det beror på vet jag inte då det inte ska finnas nån lågpassning inblandad när nåt ljudkomprimeras till den bitraten (128kbps o lägre mp3 gör det däremot).
Det är en vanlig upptäckt när man ger sig möjlighet till direkt växling. Om du spelar eller rippade Spotify från en Windowsdator, kan du kolla vad ljudkortet är inställt på för samplingsfrekvens i control panel? Om den är ställd på något annat än 44100 Hz så kommer det antagligen att bli en omsampling och då kan signalen påverkas högst uppe i diskanten. Om man spelar in från det som brukar kallas "stereo mix" så tror jag att signalen samplas om till ljudkortets samplingsfrekvens, och om du sedan begär samplingsfrekvensen 44100 Hz i Audacity så kan det nog bli ytterligare en samplingsfrekvenskonvertering tillbaka.
Fast jag vet inte säkert.
Och som Roger Gustavsson säger så finns det många olika masteringar av just den skivan, det finns säkert tio olika utgåvor. Det vore faktiskt bättre att jämföra något obskyrt album som ingen har brytt sig om att remastra.
PekkaJohansson skrev:lennartj skrev:ÅTERGIVNINGEN kan vara mer musikalisk via den analoga kedjan...
Nej, det stämmer inte. Att en återgivningskedja kan påverka det musikaliska skeendet är inte ett uttryck för musikalitet eller brist på densamma. Musikalitet är en mänsklig egenskap som handlar om förmågan att uppfatta, framföra och skapa musik. Att tillerkänna döda ting mänskliga egenskaper bidrar till förvirring i diskussionen.
Angående den avslutande delen av inlägget känner jag till åtminstone ett album som låter lika illa på vinyl som på tokmastrad kompaktskiva och det är Madonnas för övrigt musikaliskt utmärkta "American life" - som jag faktiskt tänker spela alldeles strax.
Med vänlig hälsning
Pekka
lennartj skrev:Jag håller med om att en apparat inte är musikalisk i sig, däremot kan den förstöra ett gott musikaliskt framförande så att det låter otight, troligen på grund av jitter.
Nej, det handlar om samma fysiska CD, avspelad via olika drive/DAC-kombinationer.Svante skrev:Så om du hör rytmiska skillnader mellan en LP-utgåva och en vinylutgåva så vågar jag sätta en hel krona på att det INTE beror på jitter.
Svante skrev:Det är en vanlig upptäckt när man ger sig möjlighet till direkt växling. Om du spelar eller rippade Spotify från en Windowsdator, kan du kolla vad ljudkortet är inställt på för samplingsfrekvens i control panel? Om den är ställd på något annat än 44100 Hz så kommer det antagligen att bli en omsampling och då kan signalen påverkas högst uppe i diskanten. Om man spelar in från det som brukar kallas "stereo mix" så tror jag att signalen samplas om till ljudkortets samplingsfrekvens, och om du sedan begär samplingsfrekvensen 44100 Hz i Audacity så kan det nog bli ytterligare en samplingsfrekvenskonvertering tillbaka.
lennartj skrev:Nej, det handlar om samma fysiska CD, avspelad via olika drive/DAC-kombinationer.Svante skrev:Så om du hör rytmiska skillnader mellan en LP-utgåva och en vinylutgåva så vågar jag sätta en hel krona på att det INTE beror på jitter.
lennartj skrev:Nej, det handlar om samma fysiska CD, avspelad via olika drive/DAC-kombinationer.Svante skrev:Så om du hör rytmiska skillnader mellan en LP-utgåva och en vinylutgåva så vågar jag sätta en hel krona på att det INTE beror på jitter.
Tell skrev:Svante skrev:Det är en vanlig upptäckt när man ger sig möjlighet till direkt växling. Om du spelar eller rippade Spotify från en Windowsdator, kan du kolla vad ljudkortet är inställt på för samplingsfrekvens i control panel? Om den är ställd på något annat än 44100 Hz så kommer det antagligen att bli en omsampling och då kan signalen påverkas högst uppe i diskanten. Om man spelar in från det som brukar kallas "stereo mix" så tror jag att signalen samplas om till ljudkortets samplingsfrekvens, och om du sedan begär samplingsfrekvensen 44100 Hz i Audacity så kan det nog bli ytterligare en samplingsfrekvenskonvertering tillbaka.
Nu har jag testat lite fler o olika samplingfrekvenser i Windows o kan säga att det påverkar inte diskanten alls. Spektrumet i MasVis ser exakt likadana ut. Dynamiken däremot skiftar liiite med +/-0.25ish dB lite random med olika samplingfrekvenser. Såå det är Spotify själv som lågpassar iaf Bad av nån anledning. Varför vet jag inte o egentligen bryr jag mig inte så mycket, men är det nån som har nån gissning om varför Spotify skulle göra det?
RogerGustavsson skrev:Michael Jackson's CD tillhör de drabbade när det gäller remastring. Pekka Johansson har gjort lite jämförelser av olika utgåvor av bl.a. Thriller. Ju tidigare utgåva desto mera dynamik vill jag minnas var resultatet.
Svante skrev:Tell skrev:Nu har jag testat lite fler o olika samplingfrekvenser i Windows o kan säga att det påverkar inte diskanten alls. Spektrumet i MasVis ser exakt likadana ut. Dynamiken däremot skiftar liiite med +/-0.25ish dB lite random med olika samplingfrekvenser. Såå det är Spotify själv som lågpassar iaf Bad av nån anledning. Varför vet jag inte o egentligen bryr jag mig inte så mycket, men är det nån som har nån gissning om varför Spotify skulle göra det?
Ok, har du provat med 44100 Hz också? Det borde göra att det inte blir någon omsampling.
Det här borde redas ut...
Jansson skrev:80-talet är en blandad påse.
90-talet är cd dominerande och cd oftast bättre men inte alltid.
På 2000 och framåt finns det ibland stora vinster att välja vinyl.
matssvensson skrev:Apropå Michael Jacksons - Bad, mastring och upplevd ljudkvalitet. Här är ett underbart klipp från Michael Fremer om just detta.[ YouTube ]
Och Quincy Jones vann! Ibland är världen rättvis.
/mats
sprudel skrev:lennartj skrev:Nej, det handlar om samma fysiska CD, avspelad via olika drive/DAC-kombinationer.Svante skrev:Så om du hör rytmiska skillnader mellan en LP-utgåva och en vinylutgåva så vågar jag sätta en hel krona på att det INTE beror på jitter.
Vi jar ju upptäckt samma fenomen på en i forumet välrenommerad förförstärkare som lät som den brutit benen, eller dansade till en helt annan musik än den som spelades upp.
Jansson skrev:Det är mastern som är avgörande.
Jag är inte anhängare eller favoriserar något medium utan vill bara ha den bästa mastern.
.....
The Wall finns har den bästa mastern på en tidig cd-utgåva från CBS/Sony med skivnummer 50DP 361-2.
lennartj skrev:Ordklyverier!
https://sv.wikipedia.org/wiki/Musikalitet
Jag håller med om att en apparat inte är musikalisk i sig, däremot kan den förstöra ett gott musikaliskt framförande så att det låter otight, troligen på grund av jitter.
En Audio Alchemy DAC (bitstream) som jag ägde i början av 1990-talet höll på att ödelägga mitt intresse för CD helt, tills jag råkade springa på ett demoexemplar av Marantz CD12 + DA12 som endast tillverkats i 500 exemplar med dubbelkrönt TDA1541 DAC chip med klassisk 16 bit 44,1 (och 48) kHz fyra gånger översampling.
Via den spelade goda musiker verkligen så tight som jag förväntade mig.
Exempel https://www.youtube.com/watch?v=xLI58iR2eVM
Hur bra youtubeuppspelning har du?
En plastig Philips 960 hade kanske inte låtit avsevärt mycket sämre, men jag underskattar inte feelgood från 28 kg Marantz.
http://www.thevintageknob.org/marantz-CD-12.html
Jansson skrev:Det är nästan enklare att för mig att räkna upp de artister/ band från sent 60 tal och 70 talet där cd utgåvan jag hört är i paritet eller bättre än vinyl-utgåvan.
80-talet är en blandad påse.
90-talet är cd dominerande och cd oftast bättre men inte alltid.
På 2000 och framåt finns det ibland stora vinster att välja vinyl.
Lustigt nog är det album som trådskaparen Sprudel tar upp i sitt inledande inlägg ett undantag från det vad jag tidigare skrivit.
The Wall finns har den bästa mastern på en tidig cd-utgåva från CBS/Sony med skivnummer 50DP 361-2.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 33 gäster