Missade sista Brik i Sverige!

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Missade sista Brik i Sverige!

Inläggav Tangband » 2017-12-29 10:35

Fiatelist skrev:A32an verkar vara en relativt trogen implementation av referens designen till TDA7492, dock med lite olika värden för utgångs filtret.

Trevor Marchall har en del intressant info om filter design för class D samt länkar till mer info http://www.trevormarshall.com/class-d-tutorial/

Jag kommer kanske att labba lite med min Brik, Byte till plast kondningar, bypass av ingångsväljaren och något högre spänning på någon av elektrolyterna så jag kan köra 24V matning(eller 26V som verkar vara max enligt databladet). Borde kunna utföras med en plundring av komponent förrådet i garaget :D

Klart intressant. Kanske roxcore a32 är en aning bättre än BRIK då ?
Såhär ser tda 7492 ut med rätt komponenter med avseende på dist.:

Användarvisningsbild
johannesk
 
Inlägg: 108
Blev medlem: 2010-07-24

Re: Missade sista Brik i Sverige!

Inläggav johannesk » 2017-12-29 12:15

paa skrev:
johannesk skrev:TDA7492 enligt 6moons.

Kommer kanske härifrån:
https://www.taiwantrade.com/company/bri ... 21001.html

Briks egna hemsida ligger här:
http://www.brik-audio.com/


Jo, men dom är lite snåla med info om företaget, därav länken.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Missade sista Brik i Sverige!

Inläggav paa » 2017-12-29 12:41

Så här skriver dom på sin hemsida:
With the dream of bringing quality sound to more people, we - a group of music lovers, experienced engineers, and audiophiles, worked together to create BRIK in Year 2010.
With modern function, excellent performance, and reasonable price, BRIK is perfect for all of you – as far as you aim for the best sound!
BRIK Instruments Co., Ltd. is a professional manufacturer of Audio Products, offering Audio System, Amplifier, and Phono Stage with high quality.
Our main products include Integrated Amplifier, D/A Converter, Bluetooth Stage, Internet Radio, Input Selector, DAC, Media Center, and Equalizer Stage.
In addition to above mentioned products, we also provide Audio System Accessories such as RCA Cable and Audio Shelf.
If you are looking for high quality Audio Amplifiers, Hi-Fi System and High-End Bluetooth Manufacturer, please do not hesitate to contact us.
All BRIK products are proudly manufactured in Taiwan.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
johannesk
 
Inlägg: 108
Blev medlem: 2010-07-24

Re: Missade sista Brik i Sverige!

Inläggav johannesk » 2017-12-29 13:53

Ja, det saknas adress (och i länken finns dessutom uppgifter om ägare.) :?:

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6684
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Missade sista Brik i Sverige!

Inläggav ChristianAndersson » 2017-12-30 11:12

Fritt fram att ställa frågorna till CEO:n,
såsom reportern på 6 moon gjorde;
John Wen finns på Linked In.
:wink:

Någon(ting) helt annan/(t)?

https://www.kickstarter.com/projects/brik/brik-diy-wireless-speaker-system-customize-it-your

http://ksr-video.imgix.net/projects/2104504/video-591911-h264_high.mp4
Shatterer of words

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Missade sista Brik i Sverige!

Inläggav paa » 2018-07-29 23:29

I vilket fall har jag nu en Roxcore A32 som jag ska koppla till köksstereon med en Cromecast Audio, nu när Sentec:arna i stället hamnat i hembioanläggningen pga haveri av slutsteg i Denon-receivern.
Vi får se hur det utfaller.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Missade sista Brik i Sverige!

Inläggav Tangband » 2018-07-30 02:38

paa skrev:I vilket fall har jag nu en Roxcore A32 som jag ska koppla till köksstereon med en Cromecast Audio, nu när Sentec:arna i stället hamnat i hembioanläggningen pga haveri av slutsteg i Denon-receivern.
Vi får se hur det utfaller.


Intressant.
Återkom gärna med intryck, det är nog många som funderar på en Roxcore i köket om den är tillräckligt bra

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Missade sista Brik i Sverige!

Inläggav PerStromgren » 2018-07-30 09:29

Tangband skrev:
paa skrev:I vilket fall har jag nu en Roxcore A32 som jag ska koppla till köksstereon med en Cromecast Audio, nu när Sentec:arna i stället hamnat i hembioanläggningen pga haveri av slutsteg i Denon-receivern.
Vi får se hur det utfaller.


Intressant.
Återkom gärna med intryck, det är nog många som funderar på en Roxcore i köket om den är tillräckligt bra


Vilka krav har ni egentligen på en förstärkare i köket? 8O Om den inte distar hörbart, effekten räcker (vilket den nog alltid gör) och är lätt att placera och handha räcker väl det?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Missade sista Brik i Sverige!

Inläggav paa » 2018-07-30 11:44

Den är hemskt lättanvänd, det finns en volymkontroll att vrida på!
Det är klart att den duger att om inte disten är detekterbar i t.ex F/E-lyssning!

Men i alla fall, det sämsta jag funnit hittills hos apparaten är polskruvarna, det är inte lätt att få in normal 2.5 kvadrat, sedan sitter kabeln inte särskilt bra fast. Det bästa vore nog att förse högtalarkabelarna med bananer, eftersom polskruvarna är utrustad med hylsor för sådana.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Missade sista Brik i Sverige!

Inläggav RogerGustavsson » 2018-07-30 12:15

2.5 kvadrat till den lilla effekten som den förstärkaren erbjuder känns nästan som överkurs. Kör lampsladd i min Brik till Ino piP, sladdlängd max 1 m (TV-bruk).

Användarvisningsbild
Bagaget
 
Inlägg: 627
Blev medlem: 2012-09-13
Ort: Helsingborg

Re: Missade sista Brik i Sverige!

Inläggav Bagaget » 2018-08-01 09:41

PerStromgren skrev:
Tangband skrev:
paa skrev:I vilket fall har jag nu en Roxcore A32 som jag ska koppla till köksstereon med en Cromecast Audio, nu när Sentec:arna i stället hamnat i hembioanläggningen pga haveri av slutsteg i Denon-receivern.
Vi får se hur det utfaller.


Intressant.
Återkom gärna med intryck, det är nog många som funderar på en Roxcore i köket om den är tillräckligt bra


Vilka krav har ni egentligen på en förstärkare i köket? 8O Om den inte distar hörbart, effekten räcker (vilket den nog alltid gör) och är lätt att placera och handha räcker väl det?


Begagnad Denon D-M30 till 40 om man har plats på djupet, köpte en 31 för lite mindre än en Brik.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Missade sista Brik i Sverige!

Inläggav RogerGustavsson » 2018-08-01 09:53

Det är ett alternativ. Jag har en Brik och två Denon-minireceivrar. Det är nog lite mera drag i Denon-receivrarna.

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Missade sista Brik i Sverige!

Inläggav Kalejdokom » 2018-08-03 07:22

Köpråd/-tips som kanske passar i tråden. Kjell & Co har sommarrea och säljer Roxcore-DAC:en till halva priset. :)
https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud ... khz-p69380

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Missade sista Brik i Sverige!

Inläggav paa » 2018-08-03 14:30

Tangband skrev:
paa skrev:I vilket fall har jag nu en Roxcore A32 som jag ska koppla till köksstereon med en Cromecast Audio, nu när Sentec:arna i stället hamnat i hembioanläggningen pga haveri av slutsteg i Denon-receivern.
Vi får se hur det utfaller.


Intressant.
Återkom gärna med intryck, det är nog många som funderar på en Roxcore i köket om den är tillräckligt bra

Den ger i alla fall inte mig samma nöjdhet som Sentec-stegen jag hade där förut. Men om det är placeboeffekten eller något annat vet jag inte, jag har ingen som helst illusion om att jag skulle vara immun mot placebo.
Jag kommer ihåg smaktesten dom hade med Fanta i två olika flaskor. Den ena flaskan hade några ellipser på etiketten och den andra hade några trianglar på etiketten. Övervägande antal testpersoner föredrog läsken med ellipserna.
Kan kanske vara samma sak här; namnet namnet "Roxcore" kanske styr känslan fel? Men trots allt, för mig är mer musik njutbar med Sentec än med Roxcore.
Det skulle krävas en seriös blindtest för att komma längre i utvärderingen.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Missade sista Brik i Sverige!

Inläggav Tangband » 2019-05-18 08:36

Här är en kille som mätt på tda chipet som finns i roxcore a32 för 849:- på kjell&company.

https://youtu.be/Hxfo7qm0610

Chipet ger, under optimala förhållanden 20 watt kontinuerligt per kanal, inte mer.

Vidare diskussion fortsätter i denna nya tråd om roxcore a32 :
viewtopic.php?f=9&t=69082

Användarvisningsbild
mos
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2005-08-20
Ort: Utanför sthlm, men från Småland från början

Re: Missade sista Brik i Sverige!

Inläggav mos » 2021-02-04 13:48

Återupplivar en äldre tråd. Jag har haft en roxcore A32 i köket med ett par skräphögtalare, tänk Kina med fuskfaner, Tannoy är nog märket men det sitter skräp inuti, men allt som funkar är ju bättre än inget alls.
Nu har jag flyttat högtalare och A32'an till hemmakontoret.
Kopplat upp med piP, sitter typ 50cm ifrån dem.
Innan körde jag med en mobiltelefon som source, med Spotify, funkar fint men nu så kopplade jag in en dac som ger rejält mycket mer kräm. Basen blev bättre, allt låter ordentligt och jag är väldigt mycket mer imponerad av den lilla stärkaren. Kolla vad ni driver den med och testa alternativ?
pi60s, Nuprime, piPs, piP, pr18. Adcom, Denon, Sony, Raumfeld.

Föregående

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster