Holographic Audio Interconnect

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48462
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav IngOehman » 2018-01-06 13:38

RogerJoensson skrev:
IngOehman skrev:Det du skriver stämmer inte alls! Vaddå slår bakut???

Jag har inga invändningar alls mot att mäta på effekten av olika kablar. Tvärtom! Är positiv till hela konceptet stt undersöka saker som man undrar över. Det är ju därför jag gjort det så mycket.

Jag fick i alla fall intrycket att du blev irriterad och ångade på när jag förslog att man skulle låna eller köpa en kapacitansmätare och själv undersöka vilka effekter man kan förvänta sig i egna anläggningen.

Irriterad? Inte alls. Tycker bara att det är inkonsekvent att hävda att man inte skall bry sig om kablar då det finns saker som betyder mycket mera i anläggningen. Och DESSA skall man tala om!

Lite som att under en pågående diskussion om bilars hästkraftantal säga att bromsarna och hjulupphängningarna och hur bekväm förarstolen är, betyder mycket mera, och att prat om motoreffekt är vilseledande, och sedan plötsligt tycka att man bör skaffa en bromsbänk.

Läser man verkligen det HA skriver så får man ju dessutom utmärkta kunskaper för att kunna bedöma allvarligheten i alla tänkbara situationer, även om man väljer att inte skaffa en kapacitansmätare.

RogerJoensson skrev:
IngOehman skrev:Det jag reagerat på är att HA har anklagats för att föra folk bakom ljuset när de berättar saker som är sant.

Problemet är att ni undviker att berätta hur det funkar i en normalanläggning och med de längder som saluförs. Alltså en sådan anläggning som de flesta äger och kabellängder de kommer att köpa. Du undvek till och med att svara på den direkta frågan.

Vi undviker?

Vaddå "vi"?

Vaddå "undviker"?

Varför skriver du sådant där??? Jag visade ju till och med hur man kan räkna på saken och visat vilka resultat man kan få. HA har hänvisat till ett ställe där man kan få hjälp att räkna om man behöver det.


Ämen mest av allt: Vaddå NI? Jag kände inte ens till HA-kabeln innan den var helt klar. Hade inte ens sett den när den började diskuteras här i tråden. Och om du skall klaga på att folk "inte gör saker" så kanske du borde fråga dig själv samma sak.

Varför undviker du att berätta hur det fungerar i en normalanläggning? Kan inte se att du gjort det innan du klagade över att andra inte gjort det.

Missförstå mig inte - jag vet svaret och tycker inte det är speciellt intressant. I normalfallet finns marginaler och jag lider inte av att ha extra mycket marginal. Det är i svåra fall som kraven behöver ställas högst.

Pekar bara på varför jag tycker dina inlägg är orimligt aggressiva och kritiska. Och detta mot en av de mest seriösa aktörerna jag känner till i branschen. Du är en annan av dem.

RogerJönsson skrev:
IngOehman skrev:Jag tror nästan ingen skulle ha några svårigheter att göra det.

Tror vi studerat väldigt olika människor.

Du missade ordet "här". Jag gissar att de flesta här är 40-50+ år gamla och förmodligen har nersatt hörsel vid de högsta frekvenserna (jämfört med en 20-åring). Felet blir då en halv dB eller mindre vid de högsta hörbara frekvenserna (få hör förmodligen över 15KHz). Ja, jag tror att de flesta har väldigt svårt att peka ut den skillnaden med ett par sekunders paus. Ännu svårare lyssnande till musik.
Det betyder inte att man inte önskar avvikelsen ändå och som sagt kan problem uppstå vid väldigt långa kabellängder (längder längre än de som saluförs) även med en normalanläggning, så det är inte fel att vara vaksam och undersöka fakta.
[/quote]
Men varför tro en massa saker?

Jag VET att en avrullning (orsakad av ett enkelt LP-filter) som yttrar sig som ett tapp om 0,9 dB vid 20 kHz kan höras av nästan vem som helst. Jag vet det eftersom jag undersökt saken. Då slipper man tro.

(Därmed inte sagt att någon skulle beskriva det som ett stort fel.)

Med det sagt så tror jeg inget om Pers anläggning. Hans mätresultat känner jag till, men jag vill inte spekulera om vad som orsakat det. Igen - ser ingen poäng med att tro saker utan att det finns något skäl stt göra det. Man skulle t ex kunna tänka sig att det är hans VD-spelare som orsakar svrullningen. Då är det troligt att felet vid säg 15 kHz är väldigt mycket mindre.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav RogerJoensson » 2018-01-06 14:49

IngOehman skrev:
RogerJoensson skrev:
IngOehman skrev:Det jag reagerat på är att HA har anklagats för att föra folk bakom ljuset när de berättar saker som är sant.

Problemet är att ni undviker att berätta hur det funkar i en normalanläggning och med de längder som saluförs. Alltså en sådan anläggning som de flesta äger och kabellängder de kommer att köpa. Du undvek till och med att svara på den direkta frågan.

Vi undviker?

Vaddå "vi"?

Vaddå "undviker"?

Jag ställde en fråga om hur mycket en kabel av normal längd påverkade i ett normalfall. Du svarade en massa annat men inte på det. Det handlade om ett tapp på kanske 0,01 eller 0,001 dB vid 20KHz och det var visst inte intressant att diskutera.
Det enda jag önskar är att folk ska få upplysning. Vad de sedan väljer är upp till dem.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48462
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav IngOehman » 2018-01-06 15:16

Jag vet inte vad du frågat och anser att jag inte svarat på.

De frågor jag sett/reflekterat över att de ställts, har jag svarat på så bra jag kan.

Men - om du frågar mig om något som du vet svaret på och som du även vet att jag vet svaret på(!) och dessutom konvulerar frågan genom att skita ned den med ord som "normal"(!!!), så är det ju rätt så meningslöst att svara på frågan, eller hur? Trots det tror jag att jag gjort det! Kanske till och med flera gånger i tråden. Möjligen till och med innan du frågat! ;)

Så allvarligt: Om DU vill att något som du känner till skall berättas, varför vill du i så fall att någon annan skall göra det?

Ingen annan än du vet vad det är som DU anser vara vanligt/normalt och som du vill skall besvaras/berättad om. Så varför inte skriva det du anser behöver skrivas, istället för att klaga på att andra inte gör det?


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34941
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Morello » 2018-01-06 15:35

Jag upplever att er dialog har gått i clinch. Ta en fikapaus. :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav RogerJoensson » 2018-01-06 16:21

IngOehman skrev:Ingen annan än du vet vad det är som DU anser vara vanligt/normalt och som du vill skall besvaras/berättad om. Så varför inte skriva det du anser behöver skrivas, istället för att klaga på att andra inte gör det?

Jag vill minnas att jag hittade på ett relevant normalexempel och frågade om påverkan av t ex 2st en meters laktriskablar (120pF/m cd-först-slutsteg) och källor med 1 kohm utimpedans, för att få veta hur stora fel du menar att en sådan uppkoppling orsakar. Du valde att inte svara på det eller något närliggande, utan svarade med en lång utläggning om annat. Det var det jag refererade till (sidan 5).

Normalt för lakritskabel skulle jag säga är 120-500pf/m och aktuella längder är 0,6 eller 1,2m, utimpedanser på normala apparater är 100ohm-1Kohm och då är kabelkapactiansen en ickefråga (om man inte känner stress över ett diskantfall på upp 0,003-0,05dB, med två kablar inblandade, mellan apparater). Men det är alltid bra att kolla upp det hela ändå, för det kan finnas annat än kabelkapacitans som påverkar. Långa längder är något man behöver ha extra koll på, som sagts.
-På självvald "semester".

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav RogerJoensson » 2018-01-06 16:23

Morello skrev:Jag upplever att er dialog har gått i clinch. Ta en fikapaus. :)

:)

Ja, jag avlutar gärna här eftersom jag inte har mer att tillägga.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav darkg » 2018-01-06 16:31

Hur testas störkänsligheten? Förutom kapacitansen och en inspektion av sånt som flexibilitet kanske det är av intresse.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2056
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav hcl » 2018-01-06 18:30

Varför detta extrema fokus på kapacitansen? Om jag får repetera ett tidigare inlägg:


hcl skrev:När det gäller just kablar så är kapacitansen en egenskap som påverkar hur kabeln påverkar signalen den är avsedd att överföra. Även annat påverkar och som jag erfarit, om än inte uttömmande undersökt t.ex. övriga elektriska och mekaniska egenskaper och även lödbarhet, val av kontakter, kontakternas lödbarhet, val av lödtenn, lödmetod och lödtemperatur. Däremot anser jag att många tillskriver kablars egenskaper oproportionerligt stor betydelse för hur en anläggning presterar. Det behöver inte bli speciellt dyrt att plocka ihop en uppsättning kablar för att få vilken anläggning som helst att prestera bra.

Att det inte skulle gå att skilja även hyffsat välkonstruerade kablar lyssningsmässigt ser jag som nonsens.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48462
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav IngOehman » 2018-01-06 20:14

Jag tror huvudskälet är att kapacitansen är den utan jämförelse största påverkansfaktorn från kablar. Även om den i det flesta fall är liten. Men alla andra faktorer påverkar ännu mindre. Därför finns det en poäng i att fokusera på just kapacitansen när man utvecklar en kabel.

Min personliga uppfattning är dock att 50 pF är lågt nog, för typ alla normala applikationer, alltså även långa kablar (säg att max i normala hem är 16 meter?) och utimpedanser om någon kohm. Men jag uppskattar att någon (i detta fall HA) tar saken till sin extrem. Jag har inga problem med att saker skulle bli "onödigt bra".

- - - - - - - - - - - - -

RogerJoensson skrev:
IngOehman skrev:Ingen annan än du vet vad det är som DU anser vara vanligt/normalt och som du vill skall besvaras/berättad om. Så varför inte skriva det du anser behöver skrivas, istället för att klaga på att andra inte gör det?

Jag vill minnas att jag hittade på ett relevant normalexempel och frågade om påverkan av t ex 2st en meters laktriskablar (120pF/m cd-först-slutsteg) och källor med 1 kohm utimpedans, för att få veta hur stora fel du menar att en sådan uppkoppling orsakar. Du valde att inte svara på det eller något närliggande, utan svarade med en lång utläggning om annat. Det var det jag refererade till (sidan 5).

Valde att inte svara!?!? 8O

Jag missade en fråga som du ställde medan jag skrev ett inlägg, vilket jag berättade för dig. Jag svarade dock på den frågan strax efter, och frågan handlade om högtalare, inte om det exempel du nämner nu.

Det du nämner nu svarade du dock själv på, på sidan 5. Så att du fortfarande ältar detta är helt absurt.

Frågan ställde du dessutom till darkg på sidan 5! Inte till mig.

RogerJoensson skrev:Normalt för lakritskabel skulle jag säga är 120-500pf/m och aktuella längder är 0,6 eller 1,2m, utimpedanser på normala apparater är 100ohm-1Kohm och då är kabelkapactiansen en ickefråga (om man inte känner stress över ett diskantfall på upp 0,003-0,05dB, med två kablar inblandade, mellan apparater). Men det är alltid bra att kolla upp det hela ändå, för det kan finnas annat än kabelkapacitans som påverkar. Långa längder är något man behöver ha extra koll på, som sagts.

Pust suck och stön... Svar: 1 kohm och 120 pF ger för två kablar på olika ställen i kedjan -3 dB vid en dryg MHz. Samma sak kan beskrivas som att man vid 20 kHz har tappat 0,002 dB (inte 0,003-0,05).

Det vet du ju (väl?), och framförallt så vet du att JAG vet sådana trivialiteter, så varför frågar du???

Andra artefakter som kan uppstå är instabiliteter på grund av både kapacitiv last och låg karakteristisk impedans*. Har stött på åtskilliga hifi-apparater som varit instabila med vissa kablar. Även slutsteg. Naim är så känsliga att man uppmanas att inte använda normala högtalarkablar alls, utan bara kablar med exceptionellt stora avstånd mellan ledarna.

Det kan nämnas att försteg med låg utimpedans faktiskt kan vara känsligare för kabelkapacitans. Så att fastna i beräkningar och mätningar på bandbredd är tokigt. Vad som i det enskilda fallet är mest problematiskt beror på, och det beror på mycket...


Vh, iö

- - - - -

*Låg karakteristisk impedans har förvisso en koppling till hög kapacitans, men det är viktigt att inte blanda ihop dem och tro att det är samma sak, speciellt med lite längre kabellängder. Den karakteristiska impedansen berättar om energinivån som reflekteras tillbaka till drivande utgång vid missanpassning i slutet av kabeln. Därför kan en kabel med låg karakteristisk impedans (vilket även betyder att den kommer att ha hög kapacitans per meter) vara mycket värre än ett RC-filter med samma kapacitans. Reaktansen från en interconnectkabel med icke impedansanpassad avslutning (läs; alla normala fall) är i förekommande fall mycket värre än en ren kapacitans på utgången.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav RogerJoensson » 2018-01-07 12:32

Svar riktat till Ingvar:
Jag ställde frågan två gånger och den var riktad till dig, vilket borde framgått, men jag accepterar att du inte förstod det.
Jag frågade eftersom jag tyckte argumentationen var orimlig med tanke på de kabellängder som var aktuella och till en början var osäker om jag missat något. Du envisades att upprepat hänvisa till längre kabellängder än de aktuella, hög drivimpedans osv för att få fram ett hörbart problem.

0,003-0,05dB gällde exemplet jag tog upp i förra inlägget och som du citerade, men kanske inte läste. Jag använde utimpedansen 1k och kabellängden 1,2m för att få fram något slags värsta scenario bland normala apparater med utimpedans <1Kohm. Svaret var inte fullständigt, kanske borde jag även tagit med den kortare längden 0,6m och den lägre impedansen för att visa hela spannet (som borde bli ca 0,00001-0,05dB tapp vid 20KHz).

Om inget nytt framkommer släpper jag den här diskussionen här.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34941
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Morello » 2018-01-08 01:27

RogerJoensson skrev:
Om inget nytt framkommer släpper jag den här diskussionen här.


Är du säker? Jag tycker ämnet både tarvar och förtjänar att detta dras ett varv till! :D
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32028
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Bill50x » 2018-01-08 09:09

Morello skrev:
RogerJoensson skrev:
Om inget nytt framkommer släpper jag den här diskussionen här.


Är du säker? Jag tycker ämnet både tarvar och förtjänar att detta dras ett varv till! :D

Det är aldrig försent att ge upp!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Flint » 2018-01-14 13:56

Svårt att låta bli att simulera det här. Ett försteg med 300ohm utimpedans belastad med 47p, 200p, 1n och 2n kabelkapcitans.

CCC1.jpg
CCC1.jpg (171.1 KiB) Visad 3034 gånger

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Svante » 2018-01-14 14:39

Usch på dig Flint, dubbla prefix...
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Flint » 2018-01-14 14:43

Svante skrev:Usch på dig Flint, dubbla prefix...

Det är programmet som prefixar, inte jag. Men du kan väl släppa den mästrande lärarrollen idag när det är söndag, va?

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28091
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav PerStromgren » 2018-01-14 15:27

Flint skrev:
Svante skrev:Usch på dig Flint, dubbla prefix...

Det är programmet som prefixar, inte jag. Men du kan väl släppa den mästrande lärarrollen idag när det är söndag, va?


Det kan han säkert, men jag är övertygad om att han skojade! Vi kan väl säga det, Flint?

I sak tycker tycker jag nog att 10 mdB säger mer än 1 mB. :oops:

Beträffande din simulering säger den exakt samma sak som vi diskuterat: kapicatansen är inte ett problem mer än i riktigt usla systemlösningar.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Svante » 2018-01-14 15:36

PerStromgren skrev:
Flint skrev:
Svante skrev:Usch på dig Flint, dubbla prefix...

Det är programmet som prefixar, inte jag. Men du kan väl släppa den mästrande lärarrollen idag när det är söndag, va?


Det kan han säkert, men jag är övertygad om att han skojade! Vi kan väl säga det, Flint?


Nja... Alltså, jag menade inte att vara mästrande men jag skojade inte heller utan pikades kanske lite mer. Fysiken är ingenting jag stänger av utanför arbetstiden. Jag "lever" fysiken på heltid. Fö kan man inte stänga av jobbet heller på söndagarna, jag har just suttit och rättat tentor. Så det blir 1p avdrag för Flint. Eller programmet då :D .

Programmet borde ha graderat i millibel eller bäst hade nog varit i decibel ändå. För förståelsens skull.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Flint » 2018-01-14 15:36

PerStromgren skrev:
Flint skrev:
Svante skrev:Usch på dig Flint, dubbla prefix...

Det är programmet som prefixar, inte jag. Men du kan väl släppa den mästrande lärarrollen idag när det är söndag, va?


Det kan han säkert, men jag är övertygad om att han skojade! Vi kan väl säga det, Flint?

I sak tycker tycker jag nog att 10 mdB säger mer än 1 mB. :oops:

Beträffande din simulering säger den exakt samma sak som vi diskuterat: kapicatansen är inte ett problem mer än i riktigt usla systemlösningar.

Javisst säger vi det men han måste visst påminnas ibland.

Har du lust att mäta upp ditt förstegs utimpedans? Det går fint med den mätare du har. Du ville ju veta hur mycket diskant du tappade i dina kablar fram till slutsteget, om jag minns rätt.
Senast redigerad av Flint 2018-01-14 15:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Svante » 2018-01-14 15:37

PerStromgren skrev:I sak tycker tycker jag nog att 10 mdB säger mer än 1 mB. :oops:


...men bäst är väl ändå 0,01 dB?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28091
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav PerStromgren » 2018-01-14 15:40

Svante skrev:Nja... Alltså, jag menade inte att vara mästrande men jag skojade inte heller utan pikades kanske lite mer. Fysiken är ingenting jag stänger av utanför arbetstiden. Jag "lever" fysiken på heltid. Fö kan man inte stänga av jobbet heller på söndagarna, jag har just suttit och rättat tentor. Så det blir 1p avdrag för Flint. Eller programmet då :D .

Programmet borde ha graderat i millibel eller bäst hade nog varit i decibel ändå. För förståelsens skull.


Jag förstår, absolut! Men med "skoj" menade jag mera det att du pikade, som du uttrycker det.

Att inte "mdB" är ett korrekt sätt att ange enheten är jag (och Flint) förstås medveten om, men programmet valde det och jag fattade genast.

Du har givetvis helt rätt, Svante, inte tu tal om den saken.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28091
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav PerStromgren » 2018-01-14 15:40

Svante skrev:
PerStromgren skrev:I sak tycker tycker jag nog att 10 mdB säger mer än 1 mB. :oops:


...men bäst är väl ändå 0,01 dB?


Visst.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28091
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav PerStromgren » 2018-01-14 15:41

[OT]
Folk blir förbryllade när jag säger att vi förbrukar 5MWh el! 8O
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Flint » 2018-01-14 15:44

dB är så vanligt använt att det har blivit en "fast" enhet. Att börja använda Bell eller uB vore synnerligen förvirrande för de flesta.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Svante » 2018-01-14 16:00

PerStromgren skrev:[OT]
Folk blir förbryllade när jag säger att vi förbrukar 5MWh el! 8O


Folk blir förvillade när jag säger att vårt hus har en snittförbrukning på 2 kW.

"Per år eller?" brukar frågan bli.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39817
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav petersteindl » 2018-01-14 16:02

En sterio av rang med jättegod klang bör inte förvanska mer än en nB från 200 dHz till 20000000 mHz, annars låter det som skriet från Hell. :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Svante » 2018-01-14 16:04

Flint skrev:dB är så vanligt använt att det har blivit en "fast" enhet. Att börja använda Bell eller uB vore synnerligen förvirrande för de flesta.


Du menar "bel"? Och µB? ;)

Nä, jag ska sluta. Jag har faktiskt använt centibel i serieösa sammanhang någon gång, det berodde på att jag ville lagra en nivå med heltal och då fick man med tiondelarna på decibelen på det sättet.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Svante » 2018-01-14 16:06

petersteindl skrev:En sterio av rang med jättegod klang bör inte förvanska mer än en nB från 200 dHz till 20000000 mHz, annars låter det som skriet från Hell. :)


Klart olämpliga prefix. Och orimliga krav. Men det finns skäl att skriva frekvensområdet som 0,02 kHz - 0,02 MHz. Då är det nämligen tydligt hur många värdesiffror som ingår.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Flint » 2018-01-14 16:07

Svante skrev:
Flint skrev:dB är så vanligt använt att det har blivit en "fast" enhet. Att börja använda Bell eller uB vore synnerligen förvirrande för de flesta.


Du menar "bel"? Och µB? ;)

Nä, jag ska sluta. Jag har faktiskt använt centibel i serieösa sammanhang någon gång, det berodde på att jag ville lagra en nivå med heltal och då fick man med tiondelarna på decibelen på det sättet.

Nej fortsätt du. Det är säkert roligt i dina kretsar. 8)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Svante » 2018-01-14 16:09

En favorit är annars: "Min bil drar 0,05 mm² bensin".
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34941
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Morello » 2018-01-14 16:57

Flint skrev:dB är så vanligt använt att det har blivit en "fast" enhet. Att börja använda Bell eller uB vore synnerligen förvirrande för de flesta.


Gan genau! Jag ser också dB som en "enhet" - ungefär som kilogram, som ju faktiskt är grundenheten för massa.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 4 gäster