Conan skrev:petersteindl skrev:music4ever skrev:Jag trodde inte någon skulle på allvar framföra en så absurd ide.
Låt säga att 90 % av de artister som du diggar skulle säga att deras
musik återges med fullt godkänt resultat via ett par Sennheiser HD650. Skulle du anse att de har fel då? Jag tror nämligen inte att det behövs högtalare för att en artist skall anse att
musiken återges såsom artisten tänkt sig. Att ljudet blir bättre via bra uppspelning med högtalare är en annan dimension som har mer med ljud att göra än med musik. Frågeställningen är
musik och när
musiken återges som det var tänkt, med tonvikt på
musiken.
Med vänlig hälsning
Peter
Men om vi t.ex. ska återge en symfoniorkester
som det var tänkt så bör det rimligen finnas en koppling till inspelningstillfället i konsertsalen. Det kan du i normalfallet inte åstadkomma med hörlurar. Uppspelning i lurar liknar ingen musikuppspelning av verkliga musiker med verkliga instrument i den verkliga världen. Men visst står det en producent/ljudtekniker fritt att verkligen avse att lyssning i hörlurar är det sättet man ska avnjuta musiken och då är det ju lurar som gäller om det ska vara
som det var tänkt, men det är nog undantag.
Sen kan man ju anse att musiken kommer fram tillräckligt bra (eller bättre kanske ur nån aspekt) ändå i lurar, men "som det var tänkt" är det inte.
Jo, det där är gammal skåpmat. Jag har skrivit angående detta i åtskilliga inlägg. Att återge ljudet från en symfoniorkester och/eller från konsertlokalen är inte samma sak som att återge musiken som framförs från partituret. Det borde vara hög tid för var och en att lära sig skillnaden.
Egenskaper hos ljud och ljudvågor är t.ex. frekvensgång, distorsion, ljudnivå/amplitud, fasen hos amplituden, efterklangstid, osv.
Musik är ett konstnärligt, emotionellt och kulturellt uttryck. Man talar om uppbyggnad och form.
Egenskaper hos musik ligger i musikens inre egenskaper såsom exempelvis rytm, melodi, takt, ton/tonalitet, tonhöjd, frasering, harmoni, Konsonans och dissonans, Skalor och modi, intervall, Stämning och temperatur, ackord, artikulation, textur, repris/refräng, kontrapunkt osv. Även formlära ingår.
Ändras t.ex. tonhöjden enligt ett visst mönster uppstår melodi.
Överlagrat över de musikaliska egenskaperna kan finnas känslor och metafysiska upplevelser.
Jag pratar enkom om egenskaper hos musik och känslor och metafysiska upplevelser på grund av musikegenskaperna.
Allt detta musikaliska går att återge i hörlurar som det var tänkt under förutsättning att den som tänkt lyssnar i hörluren och godkänner hörluren som musikförmedlare till dennes musik. Om det skulle vara så att 90 % av all musik godkännes av den som tänkt i just denna hörlur så kan inte jag annat än anse att hörluren är godkänd av de som tänkt för i alla fall 90 % av musikutbudet.
Att möjligtvis ljudet inte skulle vara godkänt är en helt annan avdelning. Frågeställningen gäller musik och då är det detta jag svarar på. Andra får svara angående ljudet. Återigen är det definitioner som avgör svaren. Därför är det viktigt att ha ords definitioner klart för sig. Musikåtergivning och ljudåtergivning är två skilda saker för mig. Vill man ha båda så bör det nämnas.
Tag t.ex. en skriven orgelkonsert. Den kan framföras på orgel men även på gitarr. Musiken är densamma. Samma rytm, melodi, osv och även möjligtvis samma förmedlan av känslor. I princip kan det vara så att om insignalen till en hörlur är orgel och utsignalen råkar bli gitarr

men med bibehållande av alla musikaliska egenskaper och om den som tänkt godkänner detta så är det godkänt av den som tänkt även om ljudåtergivningen i detta fall minst sagt skulle framstå som kufiskt.
Det kan vara totalt underkänt på ljudegenskaper men godkänt gällande musikaliska egenskaper.
Jag hoppas det framgår att det är väsentliga skillnader mellan ljudåtergivning och musikåtergivning. Man kan med behållning lyssna på musik via klockradio för att kunna godkänna musikaliska egenskaper, men med ljudet och dess egenskaper blir det svårare.
Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.