Andreas lilla krypin

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Frisk

Re: Andreas lilla krypin

Inläggav Frisk » 2017-07-23 21:07

Härligt! Det är fint runt Orust. Hade ni turen och vanan att få se några roliga djur? När jag var där förra året såg vi både säl och tumlare eller öm det eventuellt, sannolikt inte, t.o.m var delfin.

Har man någon med vant öga med i gruppen har jag upptäckt att sannolikheten att se säl ökar väldigt.

Härliga bilder och ser också ut som vädret var på topp?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-07-23 22:35

Ja det är väldigt fint runt Orust.

Vi hade några knubbsälar som plaskade bara ett stenkast ifrån oss. Jag trodde först att någon av mina kamarater slagit runt när jag hörde ett stort plask bakom mig, men det var bara några nyfikna sälar.

Vädret var kanon med mycket sol och lite vind.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-08-27 09:47

Det är bra när man är nörd att man gifter sig med en annan nörd får då kan man få riktigt nördiga presenter :D

Bild

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2017-08-27 10:14

Snyggt :) Men du fyller ju inte år än :P

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-08-27 11:03

Nä några dagar kvar. Blev en för tidig present.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2017-08-27 11:41

Först trodde jag det var en USB-sticka i Alienstuk, men ser nu att det nog var fel.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-08-27 12:50

Ah nä den är något större än så. Finns 2st böcker vid sidan av för referens. Dessa är inte pocket :D

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2017-08-27 12:59

Det var inget fel på perspektivet, mer huggmunnarna som jag av någon anledning fick mig att tänka på en USB-hane (samt att filmstudios verkar kunna skapa många anledningar till att släppa extraprylar kring filmer).

Nu låter det som jag inte gillar din Alien, men det gör jag, den är superfin! Är ett stort fan själv. :)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-08-27 13:13

Ah du menar så.

Tackar. Samma här :)

Den står i hyllan bakom mig när jag ser på film nu. Blir mer och mer "man cave" tack vare min fru 8)

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2017-09-10 00:36

Grattis :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-09-10 07:56

Tackar :)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2017-09-10 10:45

H.R. Giger FTW!
Nu saknas bara lite ångpysande rör i taket och en gnisslande aperturdörr. :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-09-29 21:28

Ja visst!

Som tack för min present så fick Izabel dessa nu när hon fyller år:

Bild
Bild

Romantiskt som attan. Vi är lite speciella. Jag vet :lol:

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-01-12 21:18

Så var ett tag sedan jag skrev här om hifi. På hifi fronten så har det stått ganska still. Jag har länge vart nöjd med ljudet och spenderar nu min tid på att lyssna på musik och se på film tillsammans med min fru. Mycket trevligt och timmarna flyger iväg, men kanske inte lika intressant att berätta om som nya hifi inköp.

Nu har jag dock en ny sak på g. Jag har senaste veckorna skrivit på en egen DSP. I dagsläget är den i form av en windows mjukvara, men tanken är väl att om den är bra nog så vore det skoj att någon dag bygga en tillägnad hårdvara. Jag har ju dock endast htpc som enda källa så för mina behov fungerar detta kanon.

Det jag gjort är iaf att skriva en mjukvara som via wasapi gränssnittet kapar ljudet i windowsmixern och manipulerar denna. Jag kan göra saker som:
* Dirigera vilken ingång till vilka utgångar(0 till flera) jag vill.
* Lägga filter(lp, hp, shelf, LT, peq, custom biquad, delay, gain mm) på vilka "rutter" eller utgångar jag vill.

Just nu så har jag gjort digitala versioner av alla mina analoga filter samt stängt av alla filter i receiver och dac/oppo. Dvs ljudet går direkt ifrån uppspelningsmjukvaran till min dsp och sedan vidare till dac utan någon annan påverkan. Volymkontroll har jag fortfarande analog efter dac.

Hur låter det då? Riktigt bra får jag lov att säga. Nästan omöjligt dock i ett öppet test för mig att utvärdera mitt egna arbeta på detta sett. Jag är bara riktigt nöjd att allt fungerar utan några störningar(hittills) och det låter riktigt bra. Sedan om det är bättre än mina analoga filter låter jag vara osagt. Jag har dock gjort både elektriska och akustiska mätningar och de digitala filterna beter sig väldigt lika de analoga. Sen har jag ju större möjlighet med de digitala att justera ännu bättre efter mina egna behov.

Vet inte om jag kommer köra permanent på dessa filter och kanske sälja mina analoga filter någon gång i framtiden eller om jag kanske kommer kombinera digitala och analoga efter behov. Det har iaf varit väldigt skoj och lärorikt att skriva en dsp och jag hoppas kunna lära mig göra ännu bättre filter i framtiden. Detta är inte ett enkelt ämne och jag har vart tvungen att slipa upp matten en del och ännu mer väntar om jag skall öka mina ambitioner.

Någon annan här som gjort något liknande?

edit: Här är en liten mätning som jämför före och efter. Detta är dock en lite halvgrov justering av de digitala filterna. Jag skrev klart koden igår så kommer behövas lite mer tid för lyssning och justering.
Bild

rajapruk

Re: Andreas lilla krypin - Leker med DSP

Inläggav rajapruk » 2018-01-13 00:03

Colt.
Pillar du på samplingsfrekvensen? Ofta där ljudet sabbas i datorer har jag märkt, i dåliga omsamplingar.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-01-13 00:04

Nej än så länge så har jag inte kollat på olika omsamplingar. Jag har ljudkortet inställt på 44100, men det vore smidigt att själv kunna styra omsampling. Dock inte helt säker på om det är så enkelt att göra via detta api. Ytterligare en sak att kolla på för framtiden.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2018-01-13 14:26

Det här låter som någonting som är som klippt och skuret för mig! Skulle man kunna få testa?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-01-13 14:35

Tanken är att den är något som andra kan ha nytta av också. Jag vill bara för säkerhets skull lyssna i några dagar nu över helgen så att inte någon bugg smygit sig in som kan skada högtalare eller hörsel.

Helt säker kan man ju så klart aldrig vara så jag skall göra mitt bästa för att testa ordentligt, men sedan tänkte jag lägga upp en exe här som folk kan ta del av. Låter det bra?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2018-01-13 15:07

Vad för slags hårdvara tänker du på om du flyttar ut ur Windows?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-01-13 15:10

Ja du. Finns ju många olika processorer specifikt för dsp syften. Tex någon analog devices sharc, men någon djupare planering för det finns ej utan vore bara en skoj idé. För mina egna behov så räcker en windows mjukvara för tillfället.

Användarvisningsbild
Waxxarn

Inläggav Waxxarn » 2018-01-13 15:39

Coolt! Skulle det gå att mecka ihop din dsp med en raspberry?
Harden The Fuck Up!

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2018-01-13 16:02

AndreasArvidsson skrev:Tanken är att den är något som andra kan ha nytta av också. Jag vill bara för säkerhets skull lyssna i några dagar nu över helgen så att inte någon bugg smygit sig in som kan skada högtalare eller hörsel.

Helt säker kan man ju så klart aldrig vara så jag skall göra mitt bästa för att testa ordentligt, men sedan tänkte jag lägga upp en exe här som folk kan ta del av. Låter det bra?

Det låter jättebra. :D

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-01-13 16:31

Waxxarn skrev:Coolt! Skulle det gå att mecka ihop din dsp med en raspberry?

Själva dsp mjukvaran är skriven i c++ så det skulle absolut fungera. Frågan är dock hur många filter du kan ha igång på den i jämförbart långsammare raspberryn.

Problematiken som jag ser det är att få tag i in- och ut buffer/gränssnitt. Dvs antingen via ett OS api eller via en hdmi buffer.

Flödet ser i princip ut så här:
1) Få tag i datan som spelas upp
2) Processera denna data i dsp mjukvaran
3) Skicka datan till ljudkortet/uppspelningsbuffern

Steg 2 är den lätta biten då denna redan är skriven och är plattformsoberoende. Del 1 och 3 däremot är ju helt beroende på vilket OS eller hårdvarunära lösning du väljer.
Steg 2 kan dock bli en prestandafråga då en för långsam CPU kommer ge störningar i uppspelningen.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2018-01-13 16:35

Jag säger som min kära gamle vän Balo, "vilken latjo liten pryl!" :D
Mvh//David
Sitter nöjd!

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-01-13 22:17

Har lyssnat på musik och sett på ett par filmer idag och DSPn har uppfört sig. Lite nervöst första gången man pluggar in något sådant i sina dyra apparater, men inga konstiga störningar eller fel märktes av. Har dock märkt att alla möjligheter som denna mjukvaran ger är komplicerat att ställa in. Att få fantomcenter till både toppar och basar, lfe till multipla basar mm i rätt nivå kräver att man tänker till en extra gång. När väl konfigurationen är klar så kan man ju bara glömma bort den och lyssna så det är ju trevligt :)

Ni kan ju få hjälpa till i mina tankebanor. Så här ser min router ut just nu.
Förutom 2st frontkanaler så har jag 2st surroundkanaler och 2st baskanaler, men ingen center.

-4dB på front och surroundkanalerna är för att LFE skall ligga 10dB högre än dessa och sedan har jag dragit av 6dB för dubbleringen av baskanaler som höjer LFE kanalen.

Centern har -3dB på topparna pga dubbleringen av toppkanaler och ytterligare -6dB för dubbleringen av baskanaler utöver de -4dB som alla toppkanalerna har för totalt -10dB.

Detta låter korrekt i mitt huvud. Vad säger ni?

L -> L
L -> SWL(-4dB)

R -> R
R -> SWR(-4dB)

C -> L(-3dB)
C -> R(-3dB)
C -> SWL(-10dB)
C -> SWR(-10dB)

SL - SL
SL - SWL(-4dB)

SR - SR
SR - SWR(-4dB)

SBL - SL
SBL - SWL(-4dB)

SBL - SR
SBR - SWR(-4dB)

LFE -> SWL
LFE -> SWR

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2018-01-14 00:41

Det enda jag inte fick ihop var varför centerkanalen sänks med 10dB. Jag är nog bara lite för trött.

Hur fungerar interfacet? Hur är det med balansen mellan "användarvänlighet" och möjligheter att göra någonting utöver bara det absolut mest förutsägbara?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-01-14 02:42

Tarzan skrev:Det enda jag inte fick ihop var varför centerkanalen sänks med 10dB. Jag är nog bara lite för trött.

Hur fungerar interfacet? Hur är det med balansen mellan "användarvänlighet" och möjligheter att göra någonting utöver bara det absolut mest förutsägbara?

Ah min logik är följande:
Centerkanalen(som alla andra) skall ligga 10dB under LFE kanalen. Både center och LFE får en upmix när de går ifrån 1 kanal i PCM strömmen till 2st akustiskt. Denna upmix ger en +6dB förstärkning för en dubblering av en korrelerad källa. Front och surr är inte upmixade därför ligger dessa 6dB över centern i mixern.

Tanken är alltså att nivån på basen akustiskt skall vara samma på front, center och surr och dessa skall ligga 10dB under LFE kanalen.

Gränssnittet är idag icke existerande :lol: Eller nästan iaf. Är en json konfigurationsfil.
Tanken ifrån början var att helt enkelt konfigurera den mha av kod så att ens ha en konffil är ett steg uppåt. Ett gui vore trevligt att ha, men det är alldeles för mycket jobb för vad det ger mig tillbaka känner jag just nu. En DSP är precis som ett analogt filter något jag ställer in en gång mha lyssning och akustiska mätningar och sedan glömmer bort.

Finns en tanke att kanske lägga in mer funktioner i framtiden som man kan slå av och på: night mode och dylikt. Då finns det en poäng med ett gui, men just nu är det json som gäller sas.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-01-14 08:01

Så nu finns det ett github projekt uppe där man kan ladda ned binären/exe-filen samt läsa dokumentation:
https://github.com/AndreasArvidsson/WinDSP

Planen är att källkod skall komma upp så småningom, men just nu bygger den på flera olika egenskrivna bibliotek som själva inte är publicerade eller dokumenterade så jag har lite att göra innan jag kan få upp allt på ett strukturerat sätt.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2018-01-15 09:06

Men det går fortfarande att testa förutsatt att man pillar lite?

Finns det möjlighet att få den att känna av hur många kanaler ljudspåret innehåller och anpassa konfigurationsfilen efter det? Jag tänker på att jag vill ha filmer i 7.1 uppspelade i fyra st surroundkanaler istället för två som i 5.1.

Typ:
If audiostream=7.1 then "conf1" else "conf2" ursäkta min franska.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-01-15 09:10

Ja absolut bara att ladda ned binären/exe och köra sas. Tala gärna om hur det går och vad du tyckte.

Exakt den tanken hade jag med. Det är dock inte helt trivialt då programmet inte känner till källan/fonogrammet. Det api ger dig är ju datan i ljudkorets buffer för var kanal. Sen kan det vara så att datan för en viss kanal alltid kommer innehålla endast nollor.

Dvs finns inget sett att fråga om formatet på materialet som spelas upp. Man kan så klar lyssna efter ljud på de olika kanalerna och anpassa sig, men vad händet när delar av filmen är tyst på surrarna och andra inte?
Inte en helt enkel nöt att knäcka det där.

FöregåendeNästa

Återgå till Medlemspresentationer