Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav STDI » 2017-12-24 10:29

Skälet till att jag frågar om kondensatorn är att jag använder en basmodul till OA52 som är kopplad som 2,5-vägare. Man kan läsa mer om det i denna tråd: http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=17&t=55364&full=1. Där använder jag 300uf men var nyfiken på om det rådet som jag fått bl a av naqref gällde även som standard i L8 (som jag också har).

Du har tidigare i tråden bjudit in mig till lyssning så jag kanske hör av mig någon gång när jag passerar.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2018-01-03 17:10

Då har man köpt ett par Polypropylenkondensatorer att ersätta elektrolyt dito med. Det blev inte dem som jag tänkt mig förra året, då de hade gått upp ganska så mycket i pris. Hittade istället dessa: 300uF 250Vdc JB Capacitors, JFX Series Polypropylene Cap, vilka kostade ganska exakt 1500kr med frakt.
Ljudmässigt så skall det inte vara någon skillnad, men feelgoodfaktorn måste tillfredsställas. Förutom då att Jantzen anger bl.a. följande för sina elektrolytkondensatorer
“After 1000 hours of application at 85 +/- 2 C:
a.) Capacitance change: Within +/- 25% of initial value”
Men jag kommer i.o.f.s. sannolikt inte upp till 85C, så de åldras troligtvis inte lika extremt som enligt pkt: a.
Worst case, alltså +/- 75 uf.
Nu är de ju också kopplade som de är så en sådan max. förändring skulle nog inte kunna detekteras tydligt?
Av anledningen med hur de är kopplade så blev det heller inte aktuellt med ändrat värde.
Nu är ju basarna riktade som de är av en anledning: ej mot lyssnaren så att basljudet ej går att riktningsbestämma, oavsett “hög” delning. Kanske också nära vägg-, golvplacering i syfte att öka nivån på basen, då denna är liten till ytan.
Så när kondensatorerna dyker upp så kan mätningar påbörjas. Valde att stanna hemma i år över vintern. Måste ju nyttja mina skapelser. :)


En simulering av basar, (en inaktuell frekvensmätning av övre bas är använd i båda fallen).
Bild

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav jansch » 2018-01-03 19:10

Galder - du skriver: "Nu är ju basarna riktade som de är av en anledning: ej mot lyssnaren så att basljudet ej går att riktningsbestämma, oavsett “hög” delning."

Detta är nog en missuppfattning.
Så länge bashögtalarens låda är liten i jämförelse med våglängden är basen rundstrålande. Räkna med att du nästan har en perfekt rundstrålande bas om våglängden är större än lådans mått. Detta gäller givetvis för alla högtalarelement oavsett om det är bas eller t.ex. diskantområdet men i praktiken är ju lådan relativt stor för högre frekvenser (kortare våglängder).
Om basen är "rundstrålande" kommer riktningen att uppfattas tydligt* under förutsättning att du inte har en mängd tidiga reflexer från t.ex. väggar som kommer att "ludda till riktningsupplevelsen". För sena reflexer, typ 20ms eller så, kommer inte örat uppfatta någon ny riktning på ljudet.

I praktiken dock har de flesta bastoner från musikinstrument etc så mycket transienter/övertoner att hörseln kommer att "låsa riktningen" på övertonerna. Även om du skulle panorera bastonen (grundtonen) från musikinstrumentet kommer den ursprungliga riktningen från transienterna bestämma rikningen.

En kul test kan man t.ex. göra med ett stereopar Sonab OA6typ2. Man stänger av en av högtalarnas "energizer" dvs en kanal tappar basåtergivningen. Kör man sedan normal musik (vad det nu är!) är det svårt att bedöma om det är vänster eller höger kanal som saknar bas. Kör man dock en REN sinuston på 150-200Hz kan man ana riktningen (beroende på lyssningsrum).

*Vissa hävdar att dom kan höra riktning på 50Hz men då i frifält. Jag har svårt att höra riktning under 180-200Hz i mitt lyssningsrum (sinuston), i frifält tycker jag det är ännu svårare då tonen "bildas inuti huvudet". Man måste dock ta hänsyn till att det är väldigt svårt att producera bastoner t.ex. 50Hz utan att distorsionen påverkar - phonkurvan medför ju att distorsionen blir relativt mycket högre än vad en mätning visar.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2018-01-04 00:34

Jag vill nog inte hålla med om att det är en missuppfattning, som du skrev. Ditt inlägg kan nog ses som ett förtydligande, om man så vill. Skulle basen riktas i lyssningsriktningen, eller framåt, så skulle den säkerligen detekteras på ett annat sätt än nu, hävdar jag. Kanske var jag lite otydlig när jag nämner, basarna, basljudet, vilket jag avsåg frekvensgången de spelar, vilket är lite större i omfång än ren lågbas. Men bra redogörelse ändock av dig.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav jansch » 2018-01-04 02:00

Galder - Jag kritiserar inte din lösning.
Dock, vad jag säger är att det spelar ingen roll åt vilket håll högtalaren är riktad så länge lådans storlek är mindre än våglängden. Det är ett fysikaliskt faktum som man inte kan komma ifrån. Man kan gilla det eller inte gilla det - eller tycka något annat men ljudvågens utbredning i rummet följer fysikens lagar.

Allt handlar om hur omfångsrik lådan är fysiskt. Vid högre frekvenser (relativt lådans mått) kommer ljudet att bli riktat.
Beroende på vad du anser (eller har mätt på din egna hörsel) är det enkelt att mäta lådans fysiska mått och konstatera vid vilken frekvens en bashögtalare som inte är riktad mot lyssnaren kommer att leverera direktljud och dessutom kunna detekteras avseende riktning. Det är, enligt min mening, ointressant för frekvenser under ca 200Hz. Alltså är lådan t.ex.1,7 meter i omkrets behöver man inte bry sig - är den mindre bör man fundera om direktljudet börjar påverka om basen är aktiv över denna frekvens.
Notera! Det finns ju inget som säger att det är negativt att man får direkt ljud (riktningsbestämmande ljud) från basen.
Dessutom, mellan rundstrålande och riktat ljud är det en "mjuk" övergång. Vad du eller jag tycker ljudet är riktat är en bedömningsfråga och inte minst beroende av transienter i musiken man lyssnar på men framförallt också beroende av lyssningsmiljö (rummet och dess egenskaper).

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2018-01-04 11:34

Jag tar inte dina inlägg som kritik.
Ditt budskap har gått fram, men...

Nu är ju undertryckningen av höga frekvenser inte så stor, så om man då tar vad Svante skrev i tråden nedan som stöd för mina tankar, så förstår du kanske bättre vad jag avsåg angående detta. Betänk då att lågbasen delas betydligt högre än vad han tar upp som exempel. Fler tillverkare använder denna “lösning”. SC riktade ju basen nedåt med hög delning, där mellanregistret släcktes ut akustiskt som en funktion av detta. Sidoriktad bas bör dämpa riktningsverkan i nivå, då “högre” frekvenser faller i nivå off axis.

Svante skrev:
“Det är ofta klokt att se de frekvenser som nämns i samband med delningsfilter som frekvensområden. Alltså har man en delningsfrekvens på 160 Hz, så har elementets bidrag sannolikt en betydande inverkan upp till kanske 250 Hz.”
i tråden.
viewtopic.php?p=1766759#p1766759



Snabbmätning av lågbas frekvensomfång. (notera att hela mätningen är markerad som osäker av Arta).
Avser att mäta noggrannare med port och bas senare.
Bild

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2018-01-15 19:48

Idag dök en efterlängtad försändelse upp, efter ha virrat omkring lite över en vecka hos Postnord. Det bestod av de två kondensatorerna till lågbasen. De befintliga elektrolytkondensatorerna byts nu alltså ut mot polypropylenkondensatorer, JB JFX-440, 300 uf +/- 3%, 250V/DC. Imponerande stora, diam. 65mm, längd 95mm, vikt 0.4kg/st!
Där försvann lite lådvolym.
Tänkte montera dessa imorgon, så nya mätningar kommer kanske igång denna vecka.
En sak jag tycker var bra att använda sig av när jag anpassade nivåerna mellan elementen, var att vid mätning av direktljudet av hela frekvensregistret ta ut textfiler med data från Arta, att använda i Excel för att beräkna medelvärdet för de olika registren och överlappande frekvenser, för att därigenom se skillnaderna i tal. På så vis kan man kanske få till en exaktare anpassning i nivå. Jag lade t.ex. i slutänden på 0.56 Ohm som dämpning av diskanten. Hur det blev som exempel, mellan 2 - 10 kHz syns på bilden nedan.



JB JFX-440 med ett A4 och mitt körkorts baksida som referens.
Bild


Höger högtalare 1m, med medelvärde 2 - 10kHz
Bild

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2018-01-16 15:26

?????????????
Ledsen att behöva säga det alla L8 ägare, men ni behöver byta ut 300 uf elektrolytkondensatorn.
Basen stramades upp rejält i.o.m. bytet. Mätte upp elektrolytkondensatorerna och de mätte lika båda två om 306 uf, så ingen drift av värdet där då.


Tydlig skillnad mellan kondensatorerna.
Bild

Testspelade med Niia, Live from KCRW. Mycket trevlig CD.
Även Camila Cabello, låten Havana. Het tjej, pust.
Och Jidenna, CD, Boomerang.

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav matssvensson » 2018-01-17 23:45

Orkade du göra någon A-B testning fram och tillbaks mellan elektrolyt och filmkondensator, för att verifiera dina intryck? Själv bytte jag ut mina elektrolyter för att i alla fall göra högtalarna åldersbeständiga. Men jag pallade aldrig göra någon ordentlig kontroll om det verkligen också gav några ljudmässiga effekter. Feelgood är det i vilket fall som helst 8).

/mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2018-01-18 14:52

Ha, där kom det från Mats, (inget illa menat Mats). Det till stora delar förväntade inlägget på mitt kanske lite provocerande inlägg. Hade nästan trott att det skulle poppa upp lite inlägg angående detta. Trollinlägg, ja kanske det? Man har ju lärt sig vad som gäller på Faktiskt.se; inga påståenden utan underbyggt påvisbara bevis! Men, känner mig lite persona non grata, då inga, (nåja) som helst inlägg sker i tråden, oavsett att många verkar läsa den. Det låg bakom mitt uttryckssätt. Men det är klart, behandlar jag dessa som Jansch ovan, så kanske det kan vara en förklaring. I.o.f.s. så kanske det heller inte finns så mycket att kommentera.
Men som svar till dig Mats, så nej jag gjorde inte heller den typen av test. Det var bara känslan av vad jag tyckte mig uppleva. Så det fanns egentligen inget som helst fog för att skriva så som jag gjorde, eller? Nåja, skulle det finnas något fog för detta, så anser inte jag att det är den största svagheten med konstruktionen, utan som jag, och vad jag har läst i åtminstone en test, att använda element inte är de bästa, vilket påverkar intrycken, i varje fall till en del.
Hursomhelst, så har jag funderat lite på hur/om? jag skall redovisa kommande mätningar på ett lättförståelig sätt. Man har ju sett en del flashiga bilder på detta. Men denna högtalare är ju lite speciell. Lite svåra att mäta säger en del. Tycker inte det själv, men vissa typer av redovisningssätt går väl bort p.g.a. att den inte är liksidig. Man kan ju i varje fall addera lite vinkelmätningar över varandra, förutom de standardiserade sätten som har använts tidigare i tråden.
I vilket fall som helst så beter den sig som förväntat, och då i första hand sett till diskanten, då det finns ytterligare en person som använder sig av den, där jag har varit lite involverad. Dock med lite andra åtgärder, som utan reflektorplåt, och diskanten utvinklad mot lyssnaren, för att utöka, utsträckningen i frekvensgången. Även då ett helt annat delningsfilter, delningsfrekvens. Nu lyckades ju jag via förändrad reflektorplåt, också få lite mer utsträckt frekvensgång, men energin är lite klen, så den håller inte upp nivån helt vid Ltas-mätningar. Alltså svag sidoreflex, vilket i sig inte behöver vara någon nackdel, om man ser till sidoavståndet om minst 1m. Ej angivet av tillverkaren, utan vad SC ansåg angående OA52 m.fl? Så detta kände jag till i förväg, men tyckte ändå att diskanten var så pass bra i övrigt. Lite samma scenario med övre basen, som också den faller av vid högre frekvenser off axis, men valde att ändå flytta upp delningsfrekvensen.
Så hur skall man gå tillväga för att få en helhetsbild av utstrålningsbeteendet, och då inte bara via Ltas, tål att fundera på. Kanske kan man säga att den är lite mer riktningsbenägen i detta utförande? I varje fall sett till utstrålningsenergin? Men låter helt klart OA, med brett lyssningsområde runt lyssningspositionen.

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav matssvensson » 2018-01-18 18:21

:mrgreen: Var faktiskt bara nyfiken på om du hade övertygat dig själv om dina intryck med någon form av metodik :mrgreen:. Själv är jag ofta för lat nuförtiden, för att metodiskt verifiera förändringar som inbegriper någon form av fysisk ombyggnation - när det bara gäller att skaffa sig en uppfattning för sin egen skull. Då duger det fint med upplevd förbättring och feelgood :D.

Min miniDSP är ett tacksamt verktyg för att kunna toggla mellan olika alternativ, utan att behöva göra några fysiska förändringar i filterjusteringar. Inspirerad av ditt projekt och andra trådar har jag nu bestämt mig för att pilla lite på filtret till mina högtalare, så att de släpper igenom lite mer energi i området 1-2 kHz (variationer på +/- 0,6 dB). Det blev faktiskt förbättrad närvaro i återgivningen, utan att bli påträngande. Vilket jag nu kunnat testa fram och tillbaks i miniDSPn. Och den nya filtervarianten är den som stannar kvar för långlyssning när jag sitter och utvärderar - det som slutligen fäller avgörandet om jag genomför förändringar eller inte.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2018-01-18 19:05

Låter som om du börjar komma till insikt om en rak frekvensgångs fördelar.
Räta upp resten av kurvan med vetja.

Om man inte vill byta element m.m. på sina L8, så kanske en sådan här lösning kan vara behjälplig.

https://m.huffpost.com/us/entry/us_5a5e ... d177016f2c

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav matssvensson » 2018-01-18 19:31

galder skrev:Låter som om du börjar komma till insikt om en rak frekvensgångs fördelar.
Räta upp resten av kurvan med vetja.

Lugn o fin nu va :). Jag har testat helt rak tonkurva (Ltas) och det föll mig inte alls på läppen. Men förändringen nu omfattar också en höjning över 5 kHz, så det går ditåt.
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2018-01-19 09:53

Det du skrev att du har testat en helt rak tonkurva, och då du tydligen använder minidsp för detta syfte att justera frekvensgången, så undrar jag om du också har mätt närfältsmätningar (1m) i samband med det. Så att det inte förekommer pucklar i frekvensgången i olika vinklar som då kan påverka hur ljudet upplevs tonalt.
Med tanke på att ha stöd för sina påståenden. :)

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2018-01-19 16:55

Tycker att denna jämförelse var lite intressant. Det en jämförelse av det tidigare utförandet (originaldiskant, original reflektorplåt, annat filter, annan delningsfrekvens) med nuvarande utförande, inom frekvensområdet 4 - 10 kHz. Såvitt jag kan bedöma så oavsett skillnaderna i utförande, så följs kurvorna åt i hög grad. Detta borde väl vara baffelns påverkan vi ser här då?

Jämförelse av tidigare och det nya utförandet mellan 4 - 10 kHz
Bild

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav jonasp » 2018-01-21 17:54

Har du mätt impedansen som funktion av frekvensgången hos elektrolyten och ac-kondensatorn du bytte till? Jag är supernyfiken!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2018-01-22 15:08

Jonasp, tyvärr så tog jag inte tillfället i akt för några jämförande studier. Hade du hojtat till tidigare när jag nämnde att jag skulle byta kondensator på lågbasen, så hade jag kunnat göra någon “utredning” enligt din fråga.

Försökte mig på lite lågbasmätningar.
Ställde upp högtalaren på en stol hyfsat fritt i rummet.
Mätte på låg volym inpå högtalarna, resp. basreflexporten.
Mätte inte mellanbasens basport. Borde kanske gjort det förståss.
Fick sänka nivån på mellanbasen med skillnaden i medelvärde mellan lågbas och mellanbas.

Upplevelse av basen.
Några skulle kanske benämna den som slank. Själv väljer jag nog uttrycket balanserad.
Karaktär: detaljerad, djup och tung när så finns i ursprungsmaterialet.
“Kroppen” ljudet får via konstruktionsutförandet är riktigt gott.


Låg-, mellanbas och basreflexporten 10-700Hz, 20ms
Bild

Lågbas och basreflexporten 10-170Hz, 20ms
Bild

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav matssvensson » 2018-01-22 19:08

galder skrev:Det du skrev att du har testat en helt rak tonkurva, och då du tydligen använder minidsp för detta syfte att justera frekvensgången, så undrar jag om du också har mätt närfältsmätningar (1m) i samband med det. Så att det inte förekommer pucklar i frekvensgången i olika vinklar som då kan påverka hur ljudet upplevs tonalt.
Med tanke på att ha stöd för sina påståenden. :)

Visst var det så :wink: . Och visst var jag medveten om att när jag kalibrerade miniDSPn för jämn LTAS mätning, så påverkade jag kurvorna för direktljudet och strålningen i andra riktningar också. Men syftet var att försöka undersöka om det fanns belägg för påståendet att en rak LTAS mätning alltid innebär ett gott återgivningsresultat. Det upplevde i alla fall inte jag med mina högtalare och det finns dokumenterat i en annan tråd här på Faktiskt.

Så för mig är det fortfarande viktigast med tonkurvan i specifika strålningsriktningar och sen att försöka få till ett så jämnt resultat för totalljudet som möjligt i ett normalt möblerat vardagsrum.

/mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav matssvensson » 2018-01-22 19:25

galder skrev:Tycker att denna jämförelse var lite intressant. Det en jämförelse av det tidigare utförandet (originaldiskant, original reflektorplåt, annat filter, annan delningsfrekvens) med nuvarande utförande, inom frekvensområdet 4 - 10 kHz. Såvitt jag kan bedöma så oavsett skillnaderna i utförande, så följs kurvorna åt i hög grad. Detta borde väl vara baffelns påverkan vi ser här då?

Jämförelse av tidigare och det nya utförandet mellan 4 - 10 kHz
[ Bild ]

Om jag läser rätt i grafen är skillnaden i vissa områden nästa 2 dB, och det vill jag nog mena är klart hörbart i vissa register. Där öronen är som mest känsliga i mellanregistret upplevde jag förändringar i ljudkaraktären med så små justeringar som under 0,2 dB när jag lyssnade som allra noggrannast under mitt konstruktionsarbete. Och skillnaderna mitt i grafen (om mätningarna är utförda med samma förutsättningar) skulle jag nog gissa hörs också som en tonkurveskillnad mellan före och efter i din ombyggnad, även om det är svårt att se frekvensskalan på den horisontella axeln.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2018-01-22 21:56

Javisst att det är tonkurveskillnader mellan det gamla och det nya utförandet är korrekt, i den meningen att det nya utförandet är mer korrekt. Nu ligger frekvensgången inom +/- 1dB, för visat område, 2-10kHz. Betänk då att det är mer förlåtande ljudmässigt med dippar, så då kanske det ändå inte är så tokigt. Sedan så är det ju ändå totalljudet som är “viktigast”, vilket har visat sig mäta rakt i mitt rum.


Bild


“Visst var det så . Och visst var jag medveten om att när jag kalibrerade miniDSPn för jämn LTAS mätning, så påverkade jag kurvorna för direktljudet och strålningen i andra riktningar också. Men syftet var att försöka undersöka om det fanns belägg för påståendet att en rak LTAS mätning alltid innebär ett gott återgivningsresultat. Det upplevde i alla fall inte jag med mina högtalare och det finns dokumenterat i en annan tråd här på Faktiskt.”

”...påståendet att en rak LTAS mätning alltid innebär ett gott återgivningsresultat....”

Angående delcitatet ovan så är det fel, vilket innebär att du har lyssnat till ett felaktigt försök.
Vitsen är ju att det skall vara rakt, eller så rakt som möjligt i samtliga vinklar för närfältsmätningar, OCH totalljudsmätningen. Annars så får du ett tonalt fel i återgivningen.
Så är det avsett med denna mätmetod i varje fall.

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav matssvensson » 2018-01-22 23:39

galder skrev:”...påståendet att en rak LTAS mätning alltid innebär ett gott återgivningsresultat....”

Angående delcitatet ovan så är det fel, vilket innebär att du har lyssnat till ett felaktigt försök.

Ja, det var det som var tanken - att undersöka om citatet kunde stämma eller inte. Jag tyckte inte det. Det behövs mer än en jämn LTAS mätning för att resultatet ska bli bra enligt mig. Men en välkonstruerad högtalare visar förmodligen också upp en jämn LTAS mätning.

/mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2018-01-23 09:48

Har lite kvar att mäta. Tänkte börja med att mäta om lågbasen, så att jag också får med den övre basreflexporten. Får lägga ihop mätningarna utan nivåjustering, vilket väl måste vara korrekt, så får vi se hur det ser ut. Senare är det tänkt att jag skall mäta vinklarna på nytt, vilket jag inte har gjort med den nya reflektorplåten, vilket även gäller en ny LTAS-mätning. Även jämförelse av kantupphängningsreflexen vid ca 1.2 kHz, vilken såg bättre ut på vänster högtalare, vilken jag vad jag minns vred baselementet på. Får kolla upp detta. Även kontroll av dämppanelens effektivitet, med hjälp av det införskaffade fårulls/syntetdämpmaterialet. Förväntar mig inga större skillnader mot de tidigare mätningarna, då mest de högsta frekvenserna påverkats, utom då kanske om det blir bättre för kantupphängningsreflexen på höger högtalare.
Inte mycket nytt alltså, förutom då lågbasmätningarna. Lade in den senaste LTAS-mätningen som exempel nedan.


Senaste Ltas, uppmätt innan den nya reflektorplåten monterats.
Bild

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2018-01-23 19:49

Uppmätning av lågbas.
Uppställning som igår, på en stol med 1m fri yta runtomkring. Alltså utan vägg-, golvstöd.
Uppmätning, inpå med mikrofonen. Samtliga mätningar markerades som osäkra upp till ca 35Hz av Arta.
Skärningen mellan bas - basreflexport sker vid 65Hz.
Basreflexportarna är lika avstämda, fastän helt olika utförande. Har funderat lite på detta men då behöver man inte tänka på det mer. Impedansmätningen visar på en avstämning om ca 32Hz.
Lågbasen rullar väl av -3dB vid knappt 300Hz.

Vände på mellanbasen i höger högtalare lika den vänstra, vilket på den högtalaren radikalt minskade dippen vid 1.2kHz. På den högra så blev det inte alls lika lyckosamt, men ändock en minskning av dippens djup med någon dB. Attans också! Undrar vad detta kommer sig av? Ingen skillnad på knycken vid impedansmätning mellan elementen var det heller, enligt tidigare uppmätningar. Någon som begriper sig på detta? Tips? (ödmjuk vädjan).


Mellanbas/port 20-200Hz
Bild

Lågbas/port 20-200Hz
Bild

Lågbas 20-1000Hz (avrullning vid ca 300Hz)
Bild

Basreflexportar (lika avstämda)
Bild

Impedansmätning av basar i serie med monterad kondensator (elektrolyt). (avstämda till ca 32Hz)
Bild

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2018-02-11 19:23

Jag har inte kommit mig för att göra något mer med högtalarna, (har bara njutit av välljudet) förrän idag då jag mätte lite direktljudsmätningar med olika dämpmaterialutföranden på den bakre dämppanelens plats. Men ingen verkar bry sig?

Anledningen var att se om detta påverkade den nuvarande dippen vid ca 1.2kHz. Har tidigare vridit elementen från att flatstiften haft en vågrät position till en i det närmaste vertikal position. Detta medförde en viss förbättring (minskning av dippens djup) men olika mellan höger/vänster högtalare.

Först så kan jag nämna att jag fick en mycket jämnare frekvensgång med två lager extra dämpmaterial bakom högtalaren. Tänk “elefantörat”, även om jag också hade dämpmaterialet bakom högtalaren.

Testade alltså idag med annat dämpmaterial på platsen för den bakre dämppanelen. Testade med olika många lager i st.f. den ordinarie bakre dämppanelen, och även i kombination med denna.

Resultatet blev att dippen vid 1.2kHz i bästa fall minskades radikalt. Detta tyder på att jag har fel densitet (mindre optimal) på den bakre dämppanelen. Så då skulle man behöva få tag i lite bitar med olika densitet för att försöka optimera det hela. Det kan bli lite knepigt då det kan uppträda lite andra dippar på andra ställen i de högre frekvenserna. I värsta fall så kan det bli så illa att jag också får ändra mitt diskantfilter. Visserligen så utförde jag tester med samma densitet på testerna, men med olika tjocklek, via olika antal lager.

Var kan man då få tag i små bitar dämpmaterial med olika densitet, så att man kan utvärdera detta?
Och vilken densitet är det på den ordinarie?

Några exempel (300-3000Hz) Lite vågigare högre i frekvens då jag inte hade fritt inom 1m.
Bild

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2018-02-12 15:49

Ändrade båda högtalarnas bakre dämpning idag. Både utbyte av ordinarie dämpskiva och lade även till ett “elefantöra”. Mätningen nedan visar exempel på resultatförändringen runt dippen vid 1.2kHz, (frekvensområde 200-2500Hz). Tycker inte att det ser ut som om jag behöver rota efter annat dämpmaterial med annan densitet än vad jag nu har, utan det gäller väl att permanenta detta. Alltså bygga en ram runt “elefantörat” och klä både denna och den nya bakre dämppanelen med högtalartyg.

Ex. innan och efter ändring av bakre dämpning, frekvensområde 200-2500Hz, (direktljud 1m 3ms).
Bild

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2018-02-13 14:46

Beslutande av utförande sidopanel kontra elefantöra
Tittade lite närmre på de olika utförandena; endast ändring av bakre dämppanel, sidopanel och elefantöra. Den bakre dämppanelens verkan är fastslagen och måste ha det nya dämpmaterialet/densiteten. Däremot är det lite mer öppet med sidopanel, elefantöra. Skillnaden mellan sidopanel resp. elefantöra kan ses på bilden nedan. Dessa ger en skillnad om ca 0.5-0.8dB med lite större toppar utan övre dämpning. Lite jämnare frekvensgång alltså med elefantöra. Sedan är det ju en fråga vilket som är enklast, snyggast att åstadkomma. Funderade på om jag skulle köpa ett par sidopaneler till OA51 och använda. Men de har väl fel densitet för mina högtalare, så om man kunde få någon att bocka till några lätta aluminiumplåtar till något liknande kanske? Funderade också på att kanske skaffa ett par “tunna” dämpskivor att ställa bakom som alternativ till elefantöra. Men enklast kanske ändå är att tillverka ett par elefantöron. Till det behövs väl endast några tunna lister och något tunt bakstycke för stadgans skull. Dessutom blir de effektivast ur frekvensgångssynpunkt. De behöver heller inte vara så stora så det ser nog inte för apart ut? Någon som kan snickra ihop ett par sådana utifrån en skiss? Eller skall man bocka till en tunn aluminiumplåt till detta också? Skulle kanske vara smidigare att använda endast en styck plåt? Attans att man inte har verktyg och lokal för sådant här. Även lite knepigt att skaffa material. Att tillverka något själv får nog bli i trä p.g.a. verktygsbehoven (bockmaskin) annars.
I vilket fall så skulle det nog vara snyggast med ett par OA51 dämppaneler. Är ju lite “släktskap” dem emellan. Undrar förresten om originalutförandet inte skulle behöva (må bra av) något liknande? Anders kompromissade väl lite där p.g.a. designen? Han nämnde ju i varje fall att de befintliga panelerna är lite för små, och att vissa? frekvenser skulle studsa tillbaka på ramens insida och därigenom uppnå lite mer dämpning. Vet ej om de olika konerna på elementen ger skillnader kanske som är avgörande?

Frekvensområde 6.5-10.0kHz
Bild

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav darkg » 2018-02-13 15:21

Ja, de tänkta öronen till OA51 skulle vara nåt sånt här

Bild
Bild
Bild

Jag hade ikeas billiga fuskskinn Tejn bakom...
Bild
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav Nattlorden » 2018-02-13 15:42

Varför inte prova lite annan form?

Här ett förslag som kanske passar till att lyssna på KISS:
Bild
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
galder
 
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2014-11-04

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav galder » 2018-02-13 15:58

Nuvarande fastklämt dämpmaterial har L-form liknande darkg's första bild. Ca 10cm upp, och ca 20cm åt sidan.
Nattlorden, det liknar nog i just det fallet en gnista, julstjärna. Nu sprakar det inte om högtalarna utan de förmedlar välljudande toner. Alltså inget som KISS.
Jag som lyssnar mycket på soul, vad skall jag då använda för form. Negerburr?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Tolkningshjälp av en OA-konstruktion önskas

Inläggav Nattlorden » 2018-02-13 16:06

galder skrev:Nuvarande fastklämt dämpmaterial har L-form liknande darkg's första bild. Ca 10cm upp, och ca 20cm åt sidan.
Nattlorden, det liknar nog i just det fallet en gnista, julstjärna. Nu sprakar det inte om högtalarna utan de förmedlar välljudande toner. Alltså inget som KISS.
Jag som lyssnar mycket på soul, vad skall jag då använda för form. Negerburr?


Det här borde väl passa bra då:
Bild

Så kan du smyga in lite Magnus Uggla i dieten också... 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster