Moderator: Redaktörer
paa skrev:Hur är det egentligen med dynamiskt svaj från remdrivna spelare, finns det några mätningar publicerade som visar hur olika spelare hanterar detta?
Bagaget skrev:Letade lite snabbt på olika termer men närmast resultat jag hittade var forum där ”dynamic stylus drag” diskuterades.
...
Thomas_A skrev:paa skrev:Hur är det egentligen med dynamiskt svaj från remdrivna spelare, finns det några mätningar publicerade som visar hur olika spelare hanterar detta?
Har inte hittat några, men misstänker att friktionen över en normal platta inte varierar så mycket att det ger några hörbara skillnader. Möjligen kan man inducera hög friktion genom mer extrema testsignaler och se effekter av detta.
Däremot undrar jag hur styrningen av motorn påverkar hastighetsavvikelser. En stark motor tycker jag mig höra en svulstigare eller "svängigare" bas, men en med svag motor (där skivtallriken behöver snurra för att motorn ska "fortsätta") ger en torrare (och ibland upplevd korrekt/tråkigare) bas. Tolkar det som att en stark motor genererar mer svaj relaterat mellan skivtallrik och rem.
paa skrev:Jag funderar även på hur krafterna påverkar nålen under avspelning av transienter.
När det kraftigt modulerade spåret drar extra hårt i nålspetsen så blir det en kraft som vill räta ut nålen mellan spetsen och tonarmens lagring, dvs nålen böjs uppåt men det betyder att tonarmen kompenserar genom att vicka nedåt. Denna rörelse av att nålen vickar upp och ner av drag kraftens variation gör att den även förflyttar sig i längsled, vilket i sig orsakar svaj, oavsett hur stabilt skivtallriken roterar. Denna rörelse är ju samma som orsakar svaj hos buckliga skivor, även om det blir mycket mer rörelse och svaj då. I båda fallen borde en dämpning av tonarmsresonensen hjälpa en del.
Men mätningen med två tonarmar visar naturligtvis enbart skivtallrikens dynamiskt genererade svaj, och inte pickupnålens andel.
Det vore intressant om någon har en hänvisning till det experimentet.
Harryup skrev:Thomas_A skrev:paa skrev:Hur är det egentligen med dynamiskt svaj från remdrivna spelare, finns det några mätningar publicerade som visar hur olika spelare hanterar detta?
Har inte hittat några, men misstänker att friktionen över en normal platta inte varierar så mycket att det ger några hörbara skillnader. Möjligen kan man inducera hög friktion genom mer extrema testsignaler och se effekter av detta.
Däremot undrar jag hur styrningen av motorn påverkar hastighetsavvikelser. En stark motor tycker jag mig höra en svulstigare eller "svängigare" bas, men en med svag motor (där skivtallriken behöver snurra för att motorn ska "fortsätta") ger en torrare (och ibland upplevd korrekt/tråkigare) bas. Tolkar det som att en stark motor genererar mer svaj relaterat mellan skivtallrik och rem.
Hur har du testat det? Kört olika motorer i samma typ av chassie?
/Harryup
paa skrev:Jag funderar även på hur krafterna påverkar nålen under avspelning av transienter.
När det kraftigt modulerade spåret drar extra hårt i nålspetsen så blir det en kraft som vill räta ut nålen mellan spetsen och tonarmens lagring, dvs nålen böjs uppåt men det betyder att tonarmen kompenserar genom att vicka nedåt. Denna rörelse av att nålen vickar upp och ner av drag kraftens variation gör att den även förflyttar sig i längsled, vilket i sig orsakar svaj, oavsett hur stabilt skivtallriken roterar. Denna rörelse är ju samma som orsakar svaj hos buckliga skivor, även om det blir mycket mer rörelse och svaj då. I båda fallen borde en dämpning av tonarmsresonensen hjälpa en del.
Men mätningen med två tonarmar visar naturligtvis enbart skivtallrikens dynamiskt genererade svaj, och inte pickupnålens andel.
Det vore intressant om någon har en hänvisning till det experimentet.
Jansson skrev:paa skrev:Jag funderar även på hur krafterna påverkar nålen under avspelning av transienter.
När det kraftigt modulerade spåret drar extra hårt i nålspetsen så blir det en kraft som vill räta ut nålen mellan spetsen och tonarmens lagring, dvs nålen böjs uppåt men det betyder att tonarmen kompenserar genom att vicka nedåt. Denna rörelse av att nålen vickar upp och ner av drag kraftens variation gör att den även förflyttar sig i längsled, vilket i sig orsakar svaj, oavsett hur stabilt skivtallriken roterar. Denna rörelse är ju samma som orsakar svaj hos buckliga skivor, även om det blir mycket mer rörelse och svaj då. I båda fallen borde en dämpning av tonarmsresonensen hjälpa en del.
Men mätningen med två tonarmar visar naturligtvis enbart skivtallrikens dynamiskt genererade svaj, och inte pickupnålens andel.
Det vore intressant om någon har en hänvisning till det experimentet.
Här borde en 12-tums arm ha en fördel mot en 9-tums arm med samma tonarmslager.
Harryup skrev:Ja det är väl inte så konstigt eftersom den inte är tänkt att användas så. Nu har väl alla skivspelarfirmor över åren insett motorstyrningens viktighet och var det en grund-Linn så har det väl gjorts 5 olika motorstyrningar sedan dess och även bytts motorer sen dess i en del utföranden. Skulle man testat samma sak på en Melco så hade det förmodligen inte blivit nån skillnad under en viss tid även med avstängd motor när tallriken kommit upp i varv och 3 pickuper som belastar skivan.
Om man nu vill mäta något som är att härleda till "felaktig hantering och vad händer då".
Dock säger ju inte det någonting om musikåtergivningen vid normal användning eller ens förmågan om det finns en tillräcklig reserv för att klara kraftigt utstyrda skivor med bibehållen kontroll av hastigheten.
/Harryup
paa skrev:Jansson skrev:paa skrev:Jag funderar även på hur krafterna påverkar nålen under avspelning av transienter.
När det kraftigt modulerade spåret drar extra hårt i nålspetsen så blir det en kraft som vill räta ut nålen mellan spetsen och tonarmens lagring, dvs nålen böjs uppåt men det betyder att tonarmen kompenserar genom att vicka nedåt. Denna rörelse av att nålen vickar upp och ner av drag kraftens variation gör att den även förflyttar sig i längsled, vilket i sig orsakar svaj, oavsett hur stabilt skivtallriken roterar. Denna rörelse är ju samma som orsakar svaj hos buckliga skivor, även om det blir mycket mer rörelse och svaj då. I båda fallen borde en dämpning av tonarmsresonensen hjälpa en del.
Men mätningen med två tonarmar visar naturligtvis enbart skivtallrikens dynamiskt genererade svaj, och inte pickupnålens andel.
Det vore intressant om någon har en hänvisning till det experimentet.
Här borde en 12-tums arm ha en fördel mot en 9-tums arm med samma tonarmslager.
Jag tror det har minimal betydelse, det är nålens ca 5 mm längd i 15 graders lutning som står för huvuddelen av den resulterande rörelsen fram och bakåt, armens 200-300 ger väldigt lite rörelse i längsled vid samma rörelse i höjdled som får nålspetsen att flytta sig.
Johan_Lindroos skrev:Harryup skrev:Ja det är väl inte så konstigt eftersom den inte är tänkt att användas så. Nu har väl alla skivspelarfirmor över åren insett motorstyrningens viktighet och var det en grund-Linn så har det väl gjorts 5 olika motorstyrningar sedan dess och även bytts motorer sen dess i en del utföranden. Skulle man testat samma sak på en Melco så hade det förmodligen inte blivit nån skillnad under en viss tid även med avstängd motor när tallriken kommit upp i varv och 3 pickuper som belastar skivan.
Om man nu vill mäta något som är att härleda till "felaktig hantering och vad händer då".
Dock säger ju inte det någonting om musikåtergivningen vid normal användning eller ens förmågan om det finns en tillräcklig reserv för att klara kraftigt utstyrda skivor med bibehållen kontroll av hastigheten.
/Harryup
Jag tror inte du förstått följderna utav experimentet. Det är självklart så att om man spelar en skiva med någon transient (bastrummeljud eller något dylikt) samtidigt som man har en spelare som då får en hastighetsvariation, så påverkar det ljudet på den avspelade skivan på liknande sätt, även om man bara använder en enda tonarm och spelar "normalt" så att säga. Att använda en extra tonarm och avspela en sinuston är ju till för att kunna mäta upp hastighetsvariationen.
Thomas_A skrev:Harryup skrev:Thomas_A skrev:
Har inte hittat några, men misstänker att friktionen över en normal platta inte varierar så mycket att det ger några hörbara skillnader. Möjligen kan man inducera hög friktion genom mer extrema testsignaler och se effekter av detta.
Däremot undrar jag hur styrningen av motorn påverkar hastighetsavvikelser. En stark motor tycker jag mig höra en svulstigare eller "svängigare" bas, men en med svag motor (där skivtallriken behöver snurra för att motorn ska "fortsätta") ger en torrare (och ibland upplevd korrekt/tråkigare) bas. Tolkar det som att en stark motor genererar mer svaj relaterat mellan skivtallrik och rem.
Hur har du testat det? Kört olika motorer i samma typ av chassie?
/Harryup
Nja har endast lyssnat på olika spelare med aktiv styrning resp att motorn går på full ström. Dessutom undersökt motorstyrning på min Linn Axis, som går på fullt under uppstart av tallrik (låter lite om den då) och sedan går in i fas 2 (tyst) och ev också fas 3 (då den stannar om man inte har skivtallriken igång). Den är vad jag vet lastkänslig så om lasten ökar så verkar också motorn dra igång igen. Som sagt finns en viss vibration i rem när motorn går för fullt men inte när den går i "underhållsmode".
Harryup skrev:Thomas_A skrev:Harryup skrev:
Hur har du testat det? Kört olika motorer i samma typ av chassie?
/Harryup
Nja har endast lyssnat på olika spelare med aktiv styrning resp att motorn går på full ström. Dessutom undersökt motorstyrning på min Linn Axis, som går på fullt under uppstart av tallrik (låter lite om den då) och sedan går in i fas 2 (tyst) och ev också fas 3 (då den stannar om man inte har skivtallriken igång). Den är vad jag vet lastkänslig så om lasten ökar så verkar också motorn dra igång igen. Som sagt finns en viss vibration i rem när motorn går för fullt men inte när den går i "underhållsmode".
Kan inte se att det går att dra några sådana slutsatser om man testar på olika spelare med olika motorer vid olika tillfällen.
/Harryup
Thomas_A skrev:Harryup skrev:Thomas_A skrev:
Nja har endast lyssnat på olika spelare med aktiv styrning resp att motorn går på full ström. Dessutom undersökt motorstyrning på min Linn Axis, som går på fullt under uppstart av tallrik (låter lite om den då) och sedan går in i fas 2 (tyst) och ev också fas 3 (då den stannar om man inte har skivtallriken igång). Den är vad jag vet lastkänslig så om lasten ökar så verkar också motorn dra igång igen. Som sagt finns en viss vibration i rem när motorn går för fullt men inte när den går i "underhållsmode".
Kan inte se att det går att dra några sådana slutsatser om man testar på olika spelare med olika motorer vid olika tillfällen.
/Harryup
Well, Linn Axis är samma motor och samma spelare.
music4ever skrev:En liten uppdatering. Fått tag på en på Nottingham analogue som vill ha filen. Hon ville även serienr på motorn. Då märkte jag att motorn var en 60 hz motor. Borde det inte vara en 50 hz motor för Europa?
music4ever skrev:En liten uppdatering. Fått tag på en på Nottingham analogue som vill ha filen. Hon ville även serienr på motorn. Då märkte jag att motorn var en 60 hz motor. Borde det inte vara en 50 hz motor för Europa?
Morello skrev:music4ever skrev:En liten uppdatering. Fått tag på en på Nottingham analogue som vill ha filen. Hon ville även serienr på motorn. Då märkte jag att motorn var en 60 hz motor. Borde det inte vara en 50 hz motor för Europa?
Har Daise en nätdel eller går motorn direkt på 230 VAC?
Thomas_A skrev:När det gäller Moerch-armen och Akito-armen så har jag svårt att höra eller mäta några skillnader i basrespons. Det enda som möjligen skiljer är distorsion, men svårt att göra mätningar som är relevanta och lite bökigt att byta arm. Det som skiljer mest är var resonansen i basen hamnar.
While playing a record, the tonearm must be able to move both horizontally and vertically – horizontally as the cartridge moves towards the center of the record, and vertically to allow for imperfections (warps and bumps) in the record.
At very low frequencies the modulation in the record is only horizontal. If the tonearm can move too freely horizontally the low frequency motion of the stylus will be transferred to the cartridge itself, while the cantilever of the cartridge almost does not move, and thus only a weak signal is induced.
To have excellent audio reproduction at these low frequencies, the horizontal movement of the tonearm must be restricted – but to ensure perfect tracking this must be achieved without a similar restriction of the vertical movement. This “anisotropic” principle – different characteristics for different directions of movement – is the essence of the MØRCH DP-8.
The DP-8 has a flywheel shaped central body and two weights on the sides to stabilize the movement of the tonearm horizontally. Thus, as the cartridge moves towards the center of the record, it can only follow the average location of the groove. It cannot follow the modulation, which is all transferred to the cantilever. This means that all the recorded bass, even the very low end of the range, is reproduced with full amplitude and dynamics.
music4ever skrev:Morello skrev:music4ever skrev:En liten uppdatering. Fått tag på en på Nottingham analogue som vill ha filen. Hon ville även serienr på motorn. Då märkte jag att motorn var en 60 hz motor. Borde det inte vara en 50 hz motor för Europa?
Har Daise en nätdel eller går motorn direkt på 230 VAC?
Den har en Wave Mechanic Power Supply
https://www.divineaudio.co.uk/nottingham-analogue-wave-mechanic-power-supply
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster