Jag gav nästan upp på "nätverksspelare" men till slut hittade jag en enkel lösning som fungerar klockrent 24/7, år ut och år in. Den är dessutom riktigt billig men kräver en del kunskap om Raspberry Pi, Linux och Alsa. Vad jag började med var att ta en Raspberry Pi och på den satte jag en
HiFiBerry DAC+ för att sedan testa alla "färdiga" nätverksspelare för Raspberry Pi, exempelvis
Volumio,
RuneAudio,
Moode etc. Av dessa tyckte jag bäst om Moode men efter ett tag känns alla lite väl bloated och det är inte helt enkelt att förstå exakt vad som händer under ytan. Jag har mest prylar från Apple hemma så efter ett tag insåg jag att det enda jag egentligen behöver är en AirPlay-receiver eftersom överföringen är lossless och busenkel från en Mac (bara välja AirPlay-receiver i stället för internt ljud). Dessutom funkar det även från Apple TV, iPhone och iPad.
Så vad jag gjorde till sist var att installera en superslimmad
Arch Linux för ARM. Det enda som går på burken är i princip systemd, ssh, alsa och
shairport-sync. HiFiBerry DAC+ är sedan kopplad till någon vintageförstärkare (för den som vill köra digitalt finns
HiFiBerry Digi+ och för den som vill köra utan förstärkare finns
HiFiBerry Amp+ med inbyggt förstärkare). Arch och shairport-sync har varit rock solid. Vi streamar hela dagarna till denna DAC och jag hade en upptid på nästan ett år när jag i julas tog mig tid att uppdatera mjukvaran och boota om. Jag kör med en Apple TV4K till en projektor och eftersom Apple TV4K saknar analoga utgångar och den ligger långt ifrån förstärkaren så är det guld att kunna streama ljudet via nätverket i stället för att behöva tatta lågnivåkabel hela vägen. Att HiFiBerry DAC+ är en riktigt kapabel DAC är dessutom ett plus. Så Spotify kan jag streama till den från min Mac i högsta bitrate (högre än från mobilen). Jag kan streama rippade CD som FLAC (som kan ligga på en NAS och enkelt NFS-mountas från en Mac) från min Mac via valfri mediaspelare genom att välja HiFiBerry DAC+ via AirPlay och jag kan streama ljudet från en Apple TV i stället för att använda HDMI. Det är sjukt enkelt och smidigt.
Det enda råd jag kan ge för de som vill göra något liknade är att koppla in Raspberry Pi via trådat nätverk. Jag har gjort många försök med WiFi och det fungerar men inte lika rock solid som om man använder trådat. Det går att fixa till med lite script och kanske har det blivit bättre men jag tänker inte chansa utan kör vidare på trådat. Det är endå en rätt central funktion som används av alla i huset hela dagarna.

Ps. Den här typen av projekt kan bli hur enkla eller komplexa som helst. Använd enkel plastlåda för HiFiBerry och en bättre switchad wall wart (typ originalladdaren till en iPad) eller bygg in det hela i en snygg aluminiumlåda med ATX-liknande power button och riktig reglerad kraftmatning med mera. Det mesta finns att köpa färdigt, i kit eller så kan man kopiera ett av många DIY-projekt.