Moderator: Redaktörer
paa skrev:
Men den hoppar ju i spåret när man bankar på den!
darkg skrev:Evil_Homer skrev:För en vinylamatör såg detta vackert ut, vilka andra har detta och hur fungerar det för dom?[ YouTube ]
Lite tjusigt ju! Men pumpen tar 20 minuter på sig vilket väl skulle kunna upplevas som förhållandevis drygt
(Det skulle kanske gå att ordna en hand- eller fotmanövrerad snabbsug? Liksom en bakvänd cykelpump.)
Evil_Homer skrev:darkg skrev:Evil_Homer skrev:För en vinylamatör såg detta vackert ut, vilka andra har detta och hur fungerar det för dom?[ YouTube ]
Lite tjusigt ju! Men pumpen tar 20 minuter på sig vilket väl skulle kunna upplevas som förhållandevis drygt
(Det skulle kanske gå att ordna en hand- eller fotmanövrerad snabbsug? Liksom en bakvänd cykelpump.)
30sek säger texten i videon iaf, vart ser du 20min.
Då är det en meningslös produkt
darkg skrev:Evil_Homer skrev:darkg skrev:
Lite tjusigt ju! Men pumpen tar 20 minuter på sig vilket väl skulle kunna upplevas som förhållandevis drygt
(Det skulle kanske gå att ordna en hand- eller fotmanövrerad snabbsug? Liksom en bakvänd cykelpump.)
30sek säger texten i videon iaf, vart ser du 20min.
Då är det en meningslös produkt
Ja det var ju skillnad, jag såg det här: http://ds-exports.biz/wp-content/upload ... ersion.pdf
Thomas_A skrev:Skulle vilja tipsa om att det finns en tråd på diyaudio om att göra en pressning av en förhoppningsvis högkvalitativ testskiva. Det finns ju inte så många och de flesta lider av bristande kvalitet. Jag skrev upp mig på 2 stycken, och hoppas att det kan bli av och att det blir av en högre kvalitet än vad som finns idag. Om fler är intresserade av en testskiva se länk.
http://www.diyaudio.com/forums/analogue ... p-buy.html
Vinylcalle skrev:Thomas_A skrev:Skulle vilja tipsa om att det finns en tråd på diyaudio om att göra en pressning av en förhoppningsvis högkvalitativ testskiva. Det finns ju inte så många och de flesta lider av bristande kvalitet. Jag skrev upp mig på 2 stycken, och hoppas att det kan bli av och att det blir av en högre kvalitet än vad som finns idag. Om fler är intresserade av en testskiva se länk.
http://www.diyaudio.com/forums/analogue ... p-buy.html
Tråden var väldigt svår att få någon överblick på.
Vad kommer finnas på skivan? Pris?
Mvh Carl
music4ever skrev:Jag har ett problem med min Nottingham analogue dais med DP-8 arm. Det är mellan låtar, slutet av skivan eller vid väldigt tysta partier. Då hör jag någon "metallisk" klang till bakgrundsbruset. Svårt att förklara men jag tycker mig uppleva att det är olika starkt på olika skivor.
Någon som har något tanke på vad det är jag hör?
music4ever skrev:music4ever skrev:Jag har ett problem med min Nottingham analogue dais med DP-8 arm. Det är mellan låtar, slutet av skivan eller vid väldigt tysta partier. Då hör jag någon "metallisk" klang till bakgrundsbruset. Svårt att förklara men jag tycker mig uppleva att det är olika starkt på olika skivor.
Någon som har något tanke på vad det är jag hör?
En uppdatering. Jag har inte haft tid att fixa mer med skivspelaren men testade snabbt att ta av remmen när jag spelade mot slutet av en skiva, och ljudproblemet fanns kvar. Så motorn verkar inte vara problemet. Jag tror inte heller att det är lagret så jag hör ingenting när jag snurrar plattan för hand.
Tror det är min DP-8 arm. Tycker den verkar lite väl "seg" i sidorörelserna. Ska försöka få tag på någon billigare arm, typ en Rega, och testa på spelaren. Får bli i nya huset till sommaren.
Thomas_A skrev:Tyvärr visade det sig att nålen jag fått inte var ok. Dels mätte den förfärligt mycket sämre än min gamla nål, dels så hade den ganska snäv passform i mitt V15Vx hus. Så pass snävt att när jag tog ur den så fastnade nålarmaturen i huset och endast plastdelen med dämpborsten kom ut. Jag har kontaktat JICO så får vi se vad som händer. Jag hoppas få den ersatt, samtidigt ska jag se om det går att få en nål med nålrör i bor. Frekvensgången visade på en kraftig puckel i högfrekvensområdet med samma last, och överkörningen var runt -20 dB (-35 dB eller bättre för gamla nålen från 2009).
Ny nål:
[ Bild ]
Gammal nål:
[ Bild ]
Frekvensgång 1-20 kHz (röd kurva, gammal nål):
[ Bild ]
Däremot hittade jag en bulgarisk sida där man nedmonterat en Linn Akito tonarm, så jag tänkte mig faktist att renovera armen och rengöra lagren på armen som inte direkt är på topp. Sedan tänkte jag göra en riktig jämförelse med min Moerch UP-4 arm. Även om massan är lägre på armen tror jag uni-pivot designen har vissa nackdelar. Andratonsdistorsionen var lägre med Linn-armen så jag ska testa hypotesen att Linn-armen faktiskt är bättre avseende distorsion.
https://translate.google.com/translate? ... edit-text=
UffeH skrev:PekkaJohansson skrev:UffeH skrev:Pekka, varför är det ett problem att vinylmediet återkommer?
Med vänliga hälsningar
Uffe
Hej Uffe!
Det korta svaret är att vinylmediet är ett dåligt system att lagra och spela musik på.
Som musikälskare, välljudsentusiast och skivsamlare vill jag höra den inspelade historien i bästa tänkbara ljudkvalitet - bredbandigt, med oförvanskad dynamik och klang samt med största möjliga distorsionsfrihet. Sett över en dryg hundraårsperiod har de tekniska möjligheterna att spela in och återge ljudhändelser förbättrats men vi konsumenter har ofta snuvats på konfekten. Det är precis vad som sker igen med återlanseringen av vinylsystemet.
Cd-systemet är det första som tillåter lyssnare att höra mer eller mindre exakt det som spelades in, det vill säga systemet i sig sätter inga käppar i hjulet. Perioden från 1982 till 1990 kan ses som en guldålder då delar av den inspelade musikhistorien gavs ut relativt oförvanskad. Sedan dess har utvecklingen gått bakåt med allt kraftigare processering av musiken (dynamisk komprimering, tonkurveingrepp) samtidigt som man tycks luta sig mot det tekniskt mycket sämre vinylsystemet.
I dag står musikköparen i valet mellan undermåliga och processerade cd-skivor och undermåliga vinylskivor med alla dess brister i form av svaj, distorsion, resonanser och slitage - för att inte tala om masteringingrepp och sena kopior av masterproduktionsbandet. Att branschen har gått drygt hundra år tillbaka i historien - till de mekaniska lagrings- och avspelningsmetoder som lanserades av Edison och Berliner på 1890-talet - är en tragedi. På de flesta andra områden strävar människan efter förbättringar men den inspelade ljudhistorien är ett undantag. I rättvisans namn vill jag inflika att goda exempel finns för den som letar men det gäller främst ett fåtal bolag som spelar in och ger ut konstmusik.
Jag blir lika ledsen varje gång jag besöker en skivbutik och det fräser om musiken som spelas för att man har fått för sig att vinyl är ballt. Vart tog omsorgen om musiken vägen? Lika ledsen blir jag när jag läser en hifi-tidning och det förespeglas att vinyl skulle vara framtiden.
Vinylskivan har sin plats i historien och i många samlingar inklusive min men den borde förpassas till historien när det finns så många bättre metoder att lagra och lyssna på musik. För att undvika att stödja den pågående utvecklingen avstår jag från att köpa nyproducerad vinyl. Samtidigt är jag mån om den existerande musikskatten som finns på historiska vinylplattor och som ibland inte kan hittas på annat format - därav mitt engagemang för bästa möjliga skötsel av skivorna.
Med vänlig hälsning
Pekka
Hej
Jag håller med dig om i princip allt du skriver. Jag vill inte heller på något sätt argumentera för att vinyl skulle vara bättre för det är det inte, i alla fall rent tekniskt. Känslomässigt är en annan sak och upp till var och en.
Life is like box of chocolate - you never know what is in it. Om man betraktar formaten som en chockladkartong och musiken dess innehåll dvs chockladbiten vi alla vill ha.
Under vinyl eran, före CD introduktionen, gjordes många fina inspelningar. Dessa var mastrade på ett bra sätt och musiken uppskattades av många, så än idag. Detta trots vinylens brister. Men dynamiken rymdes i stort inom formatet. Så kom CD formatet. Chockladkartongen kunde plötsligt rymma så mycket mer. I början gjordes många bra produktioner i många genrer. Detta bevisas ju inte minst av att många, inte minst du jagar just dessa. Med tiden har mastringseländet gjort chockladbiten mindre och mindre, till och med gamla bitar har pressats ihop och blivit mindre.
I takt med begynnade missnöje introduceras ännu större kartonger (24/96 och ännu större). Men dessa fylls inte heller med större chockladbitar. De är dock dyrare. Människor känner sig åtminstone delvis lurade. För det har ju inte blivit bättre de sista 30 åren. Chockladbitarna är små, dyra och smakar inte lika gott som förväntat. Eller ja, de funkar ju i telefonen med lurar på språng. Men i ett sånt läge kan ju till och med en kexchocklad vara god.
Jag tycker inte heller om nya vinyler. De är dåligt mastrade (Ofta remastrad CD som master) Slarvigt tillverkade, ocentrerade etc. Men jag förstår om människor ändå väljer dessa. Det är ju faktiskt ganska kul att spela vinyl. Pyssla med inställningar. Tvätta skivor och så.
Med vänliga hälsningar
Uffe
music4ever skrev:Vi får se när jag får tag på en annan arm.
darkg skrev:Antingen kommer nya generationer som inte växer in i idén att äga fysiska informationsbärare göra det hela till en syssla för ett litet antal fantaster (som rullbandsentusiaster idag?) ELLER så ligger samlandet och hanterandet av påtagliga artefakter djupt hos människan, så att någon form av musik-ting kommer att efterfrågas även framöver.
Thomas_A skrev:music4ever skrev:Thomas_A skrev:
Ja strikt så, men vi ska inte publicera resultaten i en vetenskaplig tidskrift i detta fall. Det går att säga en del ändå om de klangliga resultaten, såvida man inte har specialpressningar av skivan.
Dock kan det vara ganska stora klangliga skillnader mellan olika graveringar.
Ja om man skruvat och måsträt* innan så är ju klangen ändrad, vid en nyutgåva som nyss diskuterats. Men pressningar av samma gravering är inte särskilt olika. Av den klang som finns på Morellos och mitt Roxy Music spår är det sannolikt samma master. Men skivorna är olika smutsiga och/eller slitna.
*"mastrat", ehuru kan två måsar träta de också
Thomas_A skrev:AT OC9 är utmärkt enligt alla källor jag hört. Något upp i sista oktaven. Källa: John Elison, Audioasylum. I hans exempel behöver azimuth justeras dock. - 25/-36 dB @ 1 kHz. Tyvärr är Regaarmarna lite svåra, likt min Linn-arm så jag har använt tunna brickor. Bökigt, men det går.
[ Bild ]
RogerGustavsson skrev:Thomas_A skrev:Ja här kommer ett par filer som är inspelade med Akito-arm samt Mörch-arm. Puppan är Shure/SAS som tidigare.
Test1
https://dl.dropboxusercontent.com/u/110 ... _Fil_1.wav
https://dl.dropboxusercontent.com/u/110 ... _Fil_2.wav
Test2
https://dl.dropboxusercontent.com/u/110 ... _Fil_1.wav
https://dl.dropboxusercontent.com/u/110 ... _Fil_2.wav
Jag har inte lyssnat så noga själv ännu. Från mätningarna så ger Mörch-armen något högre andratonsdistorsion för en 1 kHz ton. Dock kan jag inte garantera att nålanliggningskraften var exakt samma mellan de två, men har försökt lägga den på ca 1,5 gram med dämpborsten på.
Finns väl en del variabler när man flyttar pickupen till en annan arm? Hur mycket påverkar en liten vridning hit eller dit? Tonarmskablaget kan ge en annan last. Det borde vara ett evigt mätande för att reda ut vad som ger bäst resultat.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 17 gäster