WhereNextColumbus skrev:BORIS skrev:WhereNextColumbus skrev:
Vad menar han när han skriver att kompression är en nödvändighet? Jag är inte så insatt i studio/inspelningsförlopp.
Att inte använda någon typ av kompressor när det gäller moderna genrer skulle i många fall bli “spretigt“ och i det närmaste olyssningsbart. Att det är ett skällsord på faktiskt där det per automatik är en nedgradering i ljudkvalitet har inte mkt med verkligheten att göra. Det finns oändliga varianter i hur en kompressor verkar ljudligt där många är av godo medan andra är av ondo. Det går alltså inte att dra någon slutsats vad gäller ljudkvalitet endast med informationen att en kompressor använts vid inspelningen.
Man ska också komma ihåg att många av de största anti-kompressions-ivrarna på faktiskt har sin musikaliska hemvist i klassisk musik av olika slag (andra har inte sin hemvist någonstans musikaliskt och är egentligen inte särskilt intresserade av musik) men gemensamt är att många av dem vet i ärlighetens namn inte ett smack om något annat, varken hur det “ska“ låta eller varför det låter som det gör. Att då applicera samma synsätt på tex körmusik eller en stråkkvartett som på en rock-sättning eller vad som helst med helt andra instrument och ljudideal är naturligtvis inte lämpligt.
Ok som sagt jag vet inte så mycket om studioförlopp, så jag kan tänka mig att det finns tillfällen då iaf en viss kompression är called for. Men, jag tycker du går åt lite hårt av två orsaker: den första är att NÄSTAN alltid när det visar sig att en låt har varit hårt komprimerad så har jag tyckt att det låter jävligt illa, och jag lyssnar väldigt lite på klassiskt. Sen kan musiken vara bra iaf men... Den andra saken är att jag får intrycket av att det är på radiohits som man jobbar hårdast med komprimering. Mer alternativa genrer känns som att dom lämnar dynamiken mer intakt, och fler verkar börja tycka att det är viktigt att bevara dynamiken. Ett exempel är skivbolaget Earache som har börjat släppa FDR versioner av skivor, och det är ju knappast klassisk musik. Kolla Kraftwerks katalog etc
Först och främst, inte bara riktat till dig, jag är inte ute efter att försvara “vansinneskomprimering“ har själv genom åren ägnat närmast olämpligt mycket tid och energi på musik både som konsument men också i andra sammanhang och är allt för väl medveten om hur många album behandlats. Däremot hade diskussionen kring användandet av kompressorer vid mix gynnats av en mer nyanserad bild då kompressorer har en självklar plats i skapandet av musik idag. I många fall är det självklart så att en mix kan gynnas av en kompressor, lika självklart kan det ruinera en annars bra mix. Det går helt enkelt inte att dra några slutsatser vad gäller ljudkvalitet utifrån att en kompressor nyttjats.
Vidare har det alltid funnits kassa inspelningar, det är liksom inget nytt, vad som är nytt(nåja) är att många här anser sig ha rätten att bestämma vad som låter bra och vad som låter illa. Gemensamt för dessa tyckare är att de inte tillför någonting i skapandet av musik men man anser sig alltså ha rätten att bestämma hur andras verk ska låta likaväl. När man inte får sin röst hörd så som man vill anklagar man meningsmotståndare för mindre vetande och tar på sig att utbilda för att få sin vilja igenom, gärna med påstådd vetenskap så som masvis.
Din observation vad gäller att fler och fler skivbolag har börjat inse att det finns en efterfrågan på mer dynamiska inspelningar överensstämmer med min. Vad gäller att radiohits är hårdare drabbat kunde man ju önska att det vore så men är inte säker på att det stämmer i den grad att man ens kan generalisera och påstå att så är fallet. Man får helt enkelt kolla upp det enskilda fallet, alltid.