Bas - bygga infra eller ej?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3045
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Bas - bygga infra eller ej?

Inläggav Stranne » 2018-02-11 20:52

Hej!
Jag byggde ju ett litet IÖ-rum förra året. Allt är toppen och jag har sen dess inte funderat på några uppgraderingar över huvud taget. Nu ikväll dök dock en tanke upp eftersom jag blivit erbjuden att köpa ett helt lass med W-104 (närmare bestämt 12 st) som ligger och skräpar i något förråd någonstans. Då dök ju tanken upp i huvudet på mig - vore det inte kul med lite infra? Nu har jag Profundus X-4, den nya varianten med dubbla portar, där ena porten i min konfiguration är pluggad. Infra-modul har jag i mitt cr80es. Det låter ju redan hur bra som helst, men när detta erbjudande dök upp börjar funderingarna snurra i huvudet. Ska jag slå till och bygga 12 infralådor eller ej? Nån som har jämfört kapaciteten hos Profundus X-4 med Infra X-12?
Och om jag nu går vidare med detta - hur fasen ska jag placera 12 st infra-moduler i mitt rum? Här vore jag tacksam för lite inspel från er, kära vänner. Egentligen har jag nog redan bestämt mig för att slå till, men det var ju det här med placeringen. Kanske borde jag slå Ingvar en signal och se vad han säger om saken, men innan dess vore det kul att spåna lite på egen hand ihop med Er andra.
Lite mer info om rummet finns i min medlemspresentation.

Skiss på rummet:
Bild

Skiss på högtalarväggen som den ser ut idag:
Bild

Bild:
Bild

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3045
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Re: Bas - bygga infra eller ej?

Inläggav Stranne » 2018-02-11 21:32

Enligt manifestet är en standard infra X låda 32cm bred. Jag har lite drygt 2,65m fritt mellan dämpväggarna vilket innebär att jag skulle få plats med 8st moduler på en rad under teven. Då skulle jag kunna placera i16s ungefär som idag - alltså uppepå de yttre basarna. Men isf har jag 4 basar kvar - var skulle man kunna ställa dem?

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Bas - bygga infra eller ej?

Inläggav Belker » 2018-02-11 21:49

Hos mig, kanske?! :wink:

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3045
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Re: Bas - bygga infra eller ej?

Inläggav Stranne » 2018-02-11 22:12

Belker skrev:Hos mig, kanske?! :wink:

:lol:

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3101
Blev medlem: 2005-04-12

Re: Bas - bygga infra eller ej?

Inläggav schmutziger » 2018-02-11 23:51

1. Du kan ju göra lådorna nästan i vilka vettiga mått som helst, välj sådana som passar ditt rum :)
2. Du kan kompromissa med lådvolymen, det får man göra, särskilt om man har 12 element. dvs gör dem lite mindre om det blir bättre, låddist skulle jag inte ligga sömnlös över, eller ökat effektbehov.
3. misanplass
Bild

4. blir det inte 16st w104? ;)

Användarvisningsbild
blixten_no1
 
Inlägg: 1563
Blev medlem: 2006-05-20

Re: Bas - bygga infra eller ej?

Inläggav blixten_no1 » 2018-02-12 08:46

Bygg platta lådor och bygg på höjden är mitt tips.

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3045
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Re: Bas - bygga infra eller ej?

Inläggav Stranne » 2018-02-12 10:02

schmutziger skrev:1. Du kan ju göra lådorna nästan i vilka vettiga mått som helst, välj sådana som passar ditt rum :)
2. Du kan kompromissa med lådvolymen, det får man göra, särskilt om man har 12 element. dvs gör dem lite mindre om det blir bättre, låddist skulle jag inte ligga sömnlös över, eller ökat effektbehov.
3. misanplass
[ Bild ]

4. blir det inte 16st w104? ;)

Visst kan man gå ner något i volym - det är säkert inte hela världen, men helst hade jag velat köpa dämp av IÖ och även få ritningar och därmed ok av honom.
misanplass lösning är toppen, men det passar inte riktigt hos mig. Jag vill inte ändra dämpning av högtalarväggen från det som Ingvar ritat.
På fråga 4 svarar jag nej... Jag har ju w104x och de jag fått span på är de gamla w104. Dessutom blir det knas att koppla in 16 st - det går helt plötsligt åt dubbelt så många förstärkarkanaler som det gör för 12 st... Det blir nog till att sälja profundus-lådorna i så fall!

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Bas - bygga infra eller ej?

Inläggav Kraniet » 2018-02-12 10:09

IÖ säger ju att det krävs 3 slutna lådor för att matcha en basreflex. Så 12 infrabasar kommer ha samma kapacitet som 4 basreflex i det arbetsområde som porten är mest verksam. Det är kanske området 20-50 Hz (?) där detta kommer gälla. Under 20 Hz och över 50 kommer 12 slutna ha högre kapacitet. Men eftersom delningen antagligen ligger på 80 Hz så är det ju kapaciteten under 20 Hz som kommer vara avgörande.

Den kanske största fördelen med 12 element är att du kan placera ut dom för att få bukt med rumsresonanser.
Mvh
Magnus

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Bas - bygga infra eller ej?

Inläggav rajapruk » 2018-02-12 10:11

2 i varje hörn fram och 1 i varje hörn bak hade vart nice tror jag. Alltså även uppe i taket.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Bas - bygga infra eller ej?

Inläggav shifts » 2018-02-12 10:13

blixten_no1 skrev:Bygg platta lådor och bygg på höjden är mitt tips.


Plussettar det här inlägget. Tolv lådor äter volym från rummet och kan man visuellt göra de mindre inkräktande är mycket vunnet.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3101
Blev medlem: 2005-04-12

Re: Bas - bygga infra eller ej?

Inläggav schmutziger » 2018-02-12 13:20

Då kanske du kan bygga åtta tunna lådor och klämma in mellan dämpet i mitten och förankra o sätta TV:n på. och två under dina i16s per sida.

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3045
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Re: Bas - bygga infra eller ej?

Inläggav Stranne » 2018-02-12 13:31

Jag får nog börja skissa lite tror jag.
Kul att ha nåt nytt att fundera på!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Bas - bygga infra eller ej?

Inläggav MagnusÖstberg » 2018-02-12 14:57

rajapruk skrev:2 i varje hörn fram och 1 i varje hörn bak hade vart nice tror jag. Alltså även uppe i taket.


Hemska tanke.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Bas - bygga infra eller ej?

Inläggav MagnusÖstberg » 2018-02-12 15:06

Stranne skrev:Jag får nog börja skissa lite tror jag.
Kul att ha nåt nytt att fundera på!


Hitta något så du täcker in placering på 1/4 av rumsmåttet både i bredd- och höjdled.

Kan du så placera 1 bas på vardera sidan på långsidorna, 1/4 in och 1/4 ner i höjdled. De kommer ha samma avstånd till lyssningsplats som de på frontväggen.

Frågan är dock om du verkligen behöver placera ut alla 12 :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Bas - bygga infra eller ej?

Inläggav music4ever » 2018-02-12 20:56

Den frågan jag ställer mig är; spelar du så starkt att infra skulle spela någon roll hos dig? Klarar ens i16s de SPL nivåer som krävs för infra ska spela någon roll?

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Bas - bygga infra eller ej?

Inläggav music4ever » 2018-02-12 21:09

Jag citerar vad Ingvar sagt innan:

Då är det min uppfattning att man om man behöver en utsträckning nedåt
i frekvens, som behöver vara tillräcklig för just den ljudtryckskapacitet som
samma system har. Och då finner jag att det BLIR lite marginal till THX-
normen - som konsekvens av hur just den normen är vald.

Klarar det 105 dB (på lyssningsplats) kan jag tycka att man klara sig bra
med 25 Hz, och prima med 20 Hz. Klarar systemet bara 95 dB på lyssnings-
plats är 35 Hz rimligt och 30 prima, men signifikant djupare basåtergivning
än så är lite bortkastat vid så långa nivåer.

Ett system som klarar 110 dB kan gott gå ned till 20, och klarar det 115
eller 120 dB, är kanske ännu lite djupare meningsfullt. Extremt ljudtrycks-
kapabla bassystem vill jag gärna se återge frekvenser ned till under 16 Hz.


Sen skadar såklart aldrig lite marginal på det. Och jag gör ju även infra-
system för dem som vill ha med frekvenser mycket djupare än så - men
framförallt gör jag det av andra skäl än att kunna återge de lägsta frek-
verkserna, läs - för att öka toleransen mot andra fel, i synnerhet i tids-
domän, som riskerar att stapla sig på varandra. Och jag avråder ALLTID
från infra-system om de inte väljs så att de levererar ljudtryckskapacitet
som gör dem meningsfulla - och då tänker jag inte på infra-registret, utan
den ovanstånede blåa texten.


https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=1064043#p1064043

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Bas - bygga infra eller ej?

Inläggav shifts » 2018-02-12 21:53

Citatet handlar väl om bassystemets kapacitet och inte topsystemets? Det är väl ingen invändning mot infrakapabla bassystem gömt i den texten?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Bas - bygga infra eller ej?

Inläggav DQ-20 » 2018-02-13 00:17

shifts skrev:Citatet handlar väl om bassystemets kapacitet och inte topsystemets? Det är väl ingen invändning mot infrakapabla bassystem gömt i den texten?


Nja, det är väl det som det är? Ska man ha något verklig nytta av infrabasen så måste man kunna kräma på. Men man kan ju inte bara kräma på bas utan systemet som helhet ska ju spela bredbandigt. Så om inte topparna kan blåsa på tillräckligt så kommer man inte höra infrabasen i alla fall när systemet är inställt för en balanserad tonkurva. Så uppfattade i all fall jag texten. Tror jag...

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Bas - bygga infra eller ej?

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-02-13 02:46

Det är primärt bassystemets kapacitet som åsyftas tolkar jag det som. Det är ju dock vettigt att ha ett toppsystem av matchande kaliber kan jag tycka, men i16s klarar gott och väl det ljudtryck som är "behövligt" för infra. Majoriteten av de personer jag känner som har infra/slutna bassystem sitter inte och lyssnar på musik dagligen i 120dB, men infrasystemet gör sitt iaf anser jag.

Att köpa ett infrasystem ifrån Ino är ju dock inte billigt så om man tycker det är värt det eller inte får man själv fundera på.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Bas - bygga infra eller ej?

Inläggav shifts » 2018-02-13 08:12

DQ-20: Ja jo, så klart. Helt tydligt är citatet inte, men tolkar det också som Andreas. Men det är klart att kommer man inte över en viss nivå i ljudstyrka så kommer inte infratonerna att märkas av.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3045
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Re: Bas - bygga infra eller ej?

Inläggav Stranne » 2018-02-13 08:14

@IÖ - nu är det dags att du kommer hit och reder ut begreppen lite! :)
Du har ju dessutom varit hos mig så du kanske har lite konkreta tips?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Bas - bygga infra eller ej?

Inläggav Almen » 2018-02-13 08:23

Jag är med DQ-20 här; "systemet" syftar på det kompletta systemet.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3045
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Re: Bas - bygga infra eller ej?

Inläggav Stranne » 2018-02-13 08:55

Jag kanske ska förtydliga lite här.
Det är inte så att jag är missnöjd med varken ljudtryckskapacitet eller hur djupt nuvarande Prof X-4 gräver. Jag har dock blivit erbjuden att köpa en hög med lösa element, och om jag lyckas bygga hyggligt billiga lådor så kommer det gå typ jämt upp ekonomiskt mot (det förväntade) försäljningsvärdet på Prof X-4. Därför känns det mer som en kul grej, om jag bara lyckas få in Infra X-12 i rummet på ett bra sätt.
Jag måste iofs skaffa en slutstegskanal till, och det borde man såklart ta hänsyn till. Just nu driver jag frontsystemet med ett Emotiva XPA-5 och har en kanal över. Det enklaste vore väl att skaffa ett XPA-2 eller liknande som får ta hand om topparna och låta XPA-5 använda 4 kanaler till de 12 basarna.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Bas - bygga infra eller ej?

Inläggav shifts » 2018-02-13 09:01

shifts skrev:DQ-20: Ja jo, så klart. Helt tydligt är citatet inte, men tolkar det också som Andreas. Men det är klart att kommer man inte över en viss nivå i ljudstyrka så kommer inte infratonerna att märkas av.


Ska tillägga att musiv4evers inlägg skrevs som att infrakapabla system är onödiga om man inte kan spela så att infratonerna hörs, men så läser inte jag citatet från Ingvar, som ju innehåller mer information än så. Så klart så märks inga infratoner de gånger man spelar för lågt.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57176
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Bas - bygga infra eller ej?

Inläggav Nattlorden » 2018-02-13 09:08

Stranne skrev:Jag kanske ska förtydliga lite här.
Det är inte så att jag är missnöjd med varken ljudtryckskapacitet eller hur djupt nuvarande Prof X-4 gräver. Jag har dock blivit erbjuden att köpa en hög med lösa element, och om jag lyckas bygga hyggligt billiga lådor så kommer det gå typ jämt upp ekonomiskt mot (det förväntade) försäljningsvärdet på Prof X-4. Därför känns det mer som en kul grej, om jag bara lyckas få in Infra X-12 i rummet på ett bra sätt.
Jag måste iofs skaffa en slutstegskanal till, och det borde man såklart ta hänsyn till. Just nu driver jag frontsystemet med ett Emotiva XPA-5 och har en kanal över. Det enklaste vore väl att skaffa ett XPA-2 eller liknande som får ta hand om topparna och låta XPA-5 använda 4 kanaler till de 12 basarna.


Låter som en plan alltihop. Skulle du sedan vilja ha en centerhögtalare längre fram så har du ju en kanal i reserv.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3045
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Re: Bas - bygga infra eller ej?

Inläggav Stranne » 2018-02-13 09:08

Nattlorden skrev:
Stranne skrev:Jag kanske ska förtydliga lite här.
Det är inte så att jag är missnöjd med varken ljudtryckskapacitet eller hur djupt nuvarande Prof X-4 gräver. Jag har dock blivit erbjuden att köpa en hög med lösa element, och om jag lyckas bygga hyggligt billiga lådor så kommer det gå typ jämt upp ekonomiskt mot (det förväntade) försäljningsvärdet på Prof X-4. Därför känns det mer som en kul grej, om jag bara lyckas få in Infra X-12 i rummet på ett bra sätt.
Jag måste iofs skaffa en slutstegskanal till, och det borde man såklart ta hänsyn till. Just nu driver jag frontsystemet med ett Emotiva XPA-5 och har en kanal över. Det enklaste vore väl att skaffa ett XPA-2 eller liknande som får ta hand om topparna och låta XPA-5 använda 4 kanaler till de 12 basarna.


Låter som en plan alltihop. Skulle du sedan vilja ha en centerhögtalare längre fram så har du ju en kanal i reserv.

Jag har precis den tanken i bakhuvudet.

Användarvisningsbild
Jonas
 
Inlägg: 673
Blev medlem: 2003-12-11
Ort: Göteborg

Re: Bas - bygga infra eller ej?

Inläggav Jonas » 2018-02-13 10:21

shifts skrev:
shifts skrev:DQ-20: Ja jo, så klart. Helt tydligt är citatet inte, men tolkar det också som Andreas. Men det är klart att kommer man inte över en viss nivå i ljudstyrka så kommer inte infratonerna att märkas av.


Ska tillägga att musiv4evers inlägg skrevs som att infrakapabla system är onödiga om man inte kan spela så att infratonerna hörs, men så läser inte jag citatet från Ingvar, som ju innehåller mer information än så. Så klart så märks inga infratoner de gånger man spelar för lågt.


Håller med. Men en annan fördel med ett större antal väl placerade basmoduler infra eller ej är att man kan få en förbättrad artikulation i basområdet. Man hör helt enkelt mer detaljer basen.

ante_77
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 2014-08-19

Re: Bas - bygga infra eller ej?

Inläggav ante_77 » 2018-02-13 11:34

Skadar väl inte att ha en överkapacitet i antingen topp- eller sub-delen.
Kanske onödigt, men absolut inte skadligt.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Bas - bygga infra eller ej?

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-02-13 11:35

Skall man se på film så kan man med fördel ha 10dB mer kapacitet i basområdet för att få plats med LFE kanalen så i16s kan man para ihop med ett
riktigt stort bassytem. Anser jag iaf.

Utöver fördelen med många strålningspunkter som tidigare nämnts.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Bas - bygga infra eller ej?

Inläggav music4ever » 2018-02-13 23:21

shifts skrev:Citatet handlar väl om bassystemets kapacitet och inte topsystemets? Det är väl ingen invändning mot infrakapabla bassystem gömt i den texten?


Min uppfattning är att det är topsystemets kapacitet han talar om, på lyssningsplatsen.

Nästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster