Köpråd plate amplifier

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sladdbarn
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 2009-12-05

Köpråd plate amplifier

Inläggav sladdbarn » 2018-02-12 14:06

Tänkte investera i en plate amplifier till subwoofers och har sneglat på:
https://www.minidsp.com/products/plate- ... pwr-ice125

Tycker den har smaskiga finesser!


Digital Signal Processor Engine Fixed point processor

Internal Processing resolution & Sample rate 28-56 bit / 96kHz

Input/Ouput Configuration 2 in / 2 out

Audio Input Connectivity

2 x Balanced analog input
2 x Unbalanced analog inputs
Stereo Digital: AES-EBU (XLR)
Supported ASRC: 44.1k ~ 216kHz

Audio Output Connectivity

1, speaker output: wire type; 2,
Stereo Digital: AES-EBU (XLR)

Input / Output Max Levels

IN: Unbalanced 2Vrms / Balanced: 2Vrns
OUT: SE mode: 2x125W @ 4 #937; 1% THD(240V ac);2
BTL mode: 450W @ 4#937; 1% THD(240V ac)

Input Impendance
1 Unbalanced: 10K #937;/ 2, Balanced 47 K #937;
Output Impedance SE-mode: 3#937;; BTL mode 6#937;
Calibration Software PWR-ICE software
Filtering Technology FIR + IIR
DSP Presets Up to 4 presets
Dimensions 216 x 153 x 75 mm
Power AC 110/240V selectable
Win/Mac Compatible yes
UMIK-1 Included no
Bass Management no
Room EQ Wizard Support yes

Kostar styvt 4000 kronor / styck, finns det lika bra eller bättre alternativ?

Användarvisningsbild
landa
Redaktör
 
Inlägg: 2431
Blev medlem: 2006-12-31

Re: Köpråd plate amplifier

Inläggav landa » 2018-02-12 19:14


Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Köpråd plate amplifier

Inläggav Kalejdokom » 2018-02-12 19:45

MiniDSP:n ser ju bra ut och lite billigare än Hypex:en om man inte behöver så hög effekt som 700W.
Dock är jag skeptisk till konceptet med inbyggda steg. Det är ju väldigt oflexibelt. Har du övervägt separat steg med inbyggd eller extern DSP?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Köpråd plate amplifier

Inläggav Tangband » 2018-02-13 14:24

Kalejdokom skrev:MiniDSP:n ser ju bra ut och lite billigare än Hypex:en om man inte behöver så hög effekt som 700W.
Dock är jag skeptisk till konceptet med inbyggda steg. Det är ju väldigt oflexibelt. Har du övervägt separat steg med inbyggd eller extern DSP?


Det blir förstås snyggt med inbyggda steg.
Men jag tror att prestandan för separata steg blir högre för samma pengar.
Jag var i dessa funderingar för några år sedan men eftersom jag ville ha konventionell klass AB teknik i förstärkarna så köpte jag istället tre slutsteg från thomann, kombinerat med ett separat dsp Filter från Dbx.
Jag kan verkligen rekommendera fläktlösa slutsteget t amp 150 mkII till mid och diskant. 80 watt 8 ohm, 150 watt 4 ohm.
Pris kring 1700 :- för två kanaler.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Köpråd plate amplifier

Inläggav rajapruk » 2018-02-13 14:42

Jag har en kompis som precis letar plate amp, till en gammal defekt subb.

Hypex går lite för varma tycker jag, och pc-mjukvaran har det klagats på vet jag. Annars tror jag de låter mycket bra, och stort plus för konfigurerbar dsp mm.

XTZ är på g med en ny plate-amp inom 2 månader. Med IcePower 700W. Kan vara bra att veta. Den skall ha fler inställningsmöjligheter än nuvarande modeller de har tydligen. Min kompis väntar in denna. 2500kr-klassen.

Användarvisningsbild
sladdbarn
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 2009-12-05

Re: Köpråd plate amplifier

Inläggav sladdbarn » 2018-02-13 16:04

landa skrev:https://www.hypexshop.com/DetailServlet?detailID=3469


En nackdel med Hypex, för mig, är att mjukvaran bara fungerar i windows.
Hypexförstärkarna ska slutas att tillverkas, vet ej varför, kanske nya modeller på gång?


XTZ är på g med en ny plate-amp inom 2 månader. Med IcePower 700W. Kan vara bra att veta. Den skall ha fler inställningsmöjligheter än nuvarande modeller de har tydligen. Min kompis väntar in denna. 2500kr-klassen.


Intressant!


Det blir förstås snyggt med inbyggda steg.


Precis, tidigare hade jag ett helt gäng med stereoprylar och nu vill jag inte se dom överhuvudtaget.
Hade gärna haft osynliga högtalare också.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Köpråd plate amplifier

Inläggav rajapruk » 2018-02-13 16:41


Användarvisningsbild
sladdbarn
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 2009-12-05

Re: Köpråd plate amplifier

Inläggav sladdbarn » 2018-02-13 21:01

rajapruk skrev:Nytt på ingång, Hypex Fusion:
https://www.diyclassd.com/product/fusionamp-fa501/158


Intressant, jag mailade xtz:
"Det är ett helt nytt slutsteg som är mer avancerat, har mer effekt och mer funktioner, såsom PEQ-filter, och har ICEpower-slutsteg, och de är inte mer än ca 2 månader bort."

Har inte så bråttom så jag avvaktar detta o eventuellt Hypex Fusion (tyvärr verkar mjukvaran även här bara vara windowskompatibel).

Användarvisningsbild
sladdbarn
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 2009-12-05

Re: Köpråd plate amplifier

Inläggav sladdbarn » 2018-02-14 20:32

Mer info från Xtz:

700 Watt
ICEpower technologhy
Pre-amp developed by XTZ and ICEpower
4 mm aluminum plate
DSP based

Functions:
-Gain
-Freq (low-pass)
-Phase 0-180degree
-PEQ filter
-Auto-ON/OFF or Always -ON
-Low pass OFF

Inputs:
-RCA
-XLR + XLR bypass

Förutom kvaliteten och kraften med ICEpower är funktionen med ställbart PEQ-filter väldigt bra. Där kan man ratta in frekvensen som rummet har problem med (room modes/resonanser) och sänka nivån på den. Resultatet blir ändå rätt eftersom rummet förstärker upp den.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Köpråd plate amplifier

Inläggav rajapruk » 2018-02-14 22:32

Undrar hur många PEQ-punkter den har, 1? Och om man kan välja mellan Bell och Shelf, och så?
Det jag egentligen undrar är om man kan få till något Linkwitzttransformaktigt för sluten låda med dess PEQ-funktion.

Användarvisningsbild
sladdbarn
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 2009-12-05

Re: Köpråd plate amplifier

Inläggav sladdbarn » 2018-02-15 11:07

rajapruk skrev:Undrar hur många PEQ-punkter den har, 1? Och om man kan välja mellan Bell och Shelf, och så?
Det jag egentligen undrar är om man kan få till något Linkwitzttransformaktigt för sluten låda med dess PEQ-funktion.


Vi får nog vänta och se, jag hoppas lite på xtz faktiskt, lite kul med "svenskt" :)

Användarvisningsbild
sladdbarn
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 2009-12-05

Re: Köpråd plate amplifier

Inläggav sladdbarn » 2018-07-04 08:01

XTZ slutsteget säljs nu för 3000:-

Lite info en bit ner på sidan: https://www.xtz.se/product/sub-12-17-edge
Lite mer här: https://www.xtz.se/product/sub-12-17-edge?technical

Undrar hur många PEQ-punkter den har, 1? Och om man kan välja mellan Bell och Shelf, och så?
Det jag egentligen undrar är om man kan få till något Linkwitzttransformaktigt för sluten låda med dess PEQ-funktion.


Har mailat och frågat om detta.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Köpråd plate amplifier

Inläggav petersteindl » 2018-07-04 09:58

Vad är en plate amplifier?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
sladdbarn
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 2009-12-05

Re: Köpråd plate amplifier

Inläggav sladdbarn » 2018-07-04 10:43


Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Köpråd plate amplifier

Inläggav petersteindl » 2018-07-04 10:59

Jag har googlat men hittar ingen definition på vad en plate amplifier är. Vilka villkor skall en amplifier uppfylla för att kallas just plate amplifier? Är ett slutsteg med frontpanel för rackmontage tillhörande mängden plate amplifiers?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Köpråd plate amplifier

Inläggav Bill50x » 2018-07-04 11:11

petersteindl skrev:Jag har googlat men hittar ingen definition på vad en plate amplifier är. Vilka villkor skall en amplifier uppfylla för att kallas just plate amplifier? Är ett slutsteg med frontpanel för rackmontage tillhörande mängden plate amplifiers?

Som jag förstått det hela så är en plate amplifier ett inbyggnadssteg, kan se ut så här:

Bild

Verkar huvudsakligen designade för de som vill ha många watt till sin subb men inte bryr sig om hur det låter...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
sladdbarn
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 2009-12-05

Re: Köpråd plate amplifier

Inläggav sladdbarn » 2018-07-04 11:55

Håller med Bill50x för utom:

men inte bryr sig om hur det låter...


Många verkar nöjda med class D slutsteg till låga frekvenser, eller menar du att just plate amplifiers är dåliga?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Köpråd plate amplifier

Inläggav petersteindl » 2018-07-04 12:20

Bill50x skrev:
petersteindl skrev:Jag har googlat men hittar ingen definition på vad en plate amplifier är. Vilka villkor skall en amplifier uppfylla för att kallas just plate amplifier? Är ett slutsteg med frontpanel för rackmontage tillhörande mängden plate amplifiers?

Som jag förstått det hela så är en plate amplifier ett inbyggnadssteg, kan se ut så här:

[ Bild ]

Verkar huvudsakligen designade för de som vill ha många watt till sin subb men inte bryr sig om hur det låter...

/ B

Ok, det är alltså storleken på frontpanelen i förållande till förstärkaren som är bakom frontpanelen och fäst på frontpanelen som entydigt sätter definitionen på en ’plate amplifier’.

Var gamla Crown DC300 med extra stor front för PA en plate amplifier? Jag söker alltså en entydig och exakt definition på ’plate amplifier’. Det borde finnas eftersom uttrycket används. Jag har aldrig sett uttrycket förut d v s lagt märke till det och undrar. Om jag själv vill bygga en plate amplifier, vilka normer måste jag i så fall följa då? Eller är det bara any amplifier attached to a plate of certain size to be able to mount in a box of any kind? Är materialet till denna plate specificerat? Kan det vara plast eller trä eller mdf eller måste det vara aluminium? :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör
 
Inlägg: 2431
Blev medlem: 2006-12-31

Re: Köpråd plate amplifier

Inläggav landa » 2018-07-04 12:27

petersteindl skrev:
Bill50x skrev:
petersteindl skrev:Jag har googlat men hittar ingen definition på vad en plate amplifier är. Vilka villkor skall en amplifier uppfylla för att kallas just plate amplifier? Är ett slutsteg med frontpanel för rackmontage tillhörande mängden plate amplifiers?

Som jag förstått det hela så är en plate amplifier ett inbyggnadssteg, kan se ut så här:

[ Bild ]

Verkar huvudsakligen designade för de som vill ha många watt till sin subb men inte bryr sig om hur det låter...

/ B

Ok, det är alltså storleken på frontpanelen i förållande till förstärkaren som är bakom frontpanelen och fäst på frontpanelen som entydigt sätter definitionen på en ’plate amplifier’.

Var gamla Crown DC300 med extra stor front för PA en plate amplifier? Jag söker alltså en entydig och exakt definition på ’plate amplifier’. Det borde finnas eftersom uttrycket används. Jag har aldrig sett uttrycket förut d v s lagt märke till det och undrar. Om jag själv vill bygga en plate amplifier, vilka normer måste jag i så fall följa då? Eller är det bara any amplifier attached to a plate of certain size to be able to mount in a box of any kind? Är materialet till denna plate specificerat? Kan det vara plast eller trä eller mdf eller måste det vara aluminium? :)

Mvh
Peter


Min personliga definition är "En förstärkare som är konstruerad för inbyggnad i låda". Oftast för subwoofer men inte alltid.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Köpråd plate amplifier

Inläggav darkg » 2018-07-04 12:36

petersteindl skrev:
Bill50x skrev:
petersteindl skrev:Jag har googlat men hittar ingen definition på vad en plate amplifier är. Vilka villkor skall en amplifier uppfylla för att kallas just plate amplifier? Är ett slutsteg med frontpanel för rackmontage tillhörande mängden plate amplifiers?

Som jag förstått det hela så är en plate amplifier ett inbyggnadssteg, kan se ut så här:

[ Bild ]

Verkar huvudsakligen designade för de som vill ha många watt till sin subb men inte bryr sig om hur det låter...

/ B

Ok, det är alltså storleken på frontpanelen i förållande till förstärkaren som är bakom frontpanelen och fäst på frontpanelen som entydigt sätter definitionen på en ’plate amplifier’.

Var gamla Crown DC300 med extra stor front för PA en plate amplifier? Jag söker alltså en entydig och exakt definition på ’plate amplifier’. Det borde finnas eftersom uttrycket används. Jag har aldrig sett uttrycket förut d v s lagt märke till det och undrar. Om jag själv vill bygga en plate amplifier, vilka normer måste jag i så fall följa då? Eller är det bara any amplifier attached to a plate of certain size to be able to mount in a box of any kind? Är materialet till denna plate specificerat? Kan det vara plast eller trä eller mdf eller måste det vara aluminium? :)

Mvh
Peter


Precis, uttryck som används har ju typiskt entydiga och exakta definitioner ;-)

Jag tycker att det i begreppet ligger att det dessutom är en enhet som ser ut som [att passa på] en baksida. Och som "måste" byggas in, tex inte kan stå själv och inte har kontakter på högtalarsidan. Man kan tycka att en bra plate amp skulle vara tät också, så den bekvämt kan bli en del av en aktiv högtalare, men det verkar det vara lite si och så med.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Köpråd plate amplifier

Inläggav petersteindl » 2018-07-04 13:21

darkg skrev:
petersteindl skrev:
Bill50x skrev:Som jag förstått det hela så är en plate amplifier ett inbyggnadssteg, kan se ut så här:

[ Bild ]

Verkar huvudsakligen designade för de som vill ha många watt till sin subb men inte bryr sig om hur det låter...

/ B

Ok, det är alltså storleken på frontpanelen i förållande till förstärkaren som är bakom frontpanelen och fäst på frontpanelen som entydigt sätter definitionen på en ’plate amplifier’.

Var gamla Crown DC300 med extra stor front för PA en plate amplifier? Jag söker alltså en entydig och exakt definition på ’plate amplifier’. Det borde finnas eftersom uttrycket används. Jag har aldrig sett uttrycket förut d v s lagt märke till det och undrar. Om jag själv vill bygga en plate amplifier, vilka normer måste jag i så fall följa då? Eller är det bara any amplifier attached to a plate of certain size to be able to mount in a box of any kind? Är materialet till denna plate specificerat? Kan det vara plast eller trä eller mdf eller måste det vara aluminium? :)

Mvh
Peter


Precis, uttryck som används har ju typiskt entydiga och exakta definitioner ;-)

Jag tycker att det i begreppet ligger att det dessutom är en enhet som ser ut som [att passa på] en baksida. Och som "måste" byggas in, tex inte kan stå själv och inte har kontakter på högtalarsidan. Man kan tycka att en bra plate amp skulle vara tät också, så den bekvämt kan bli en del av en aktiv högtalare, men det verkar det vara lite si och så med.


I så fall har jag redan konstruerat en plate amplifier i och med förstärkarenheten i SMS basmodul. Det var med ICEpower 500w och ingångssteg med variabel LT + en funktion till. Dock var det inte LT, utan jag valde att gå på Ingvar Öhmans linjedel som han skissade till mig. Jag bedömde då Ingvars som bättre. Elektroniken var fastskruvat på en kylfläns i aluminium som täckte nästan hela baksidan på basmodulen. Då monterades även en vikt låda i plåt på kylflänsen som täckte elektroniken. I professionella labmätningar för CE-märkning hade jag uppnått 17 dB mindre HF-störningar, både instrålat och utstrålat än vad B&O/ICEpower själva kunde åstadkomma. Mig veterligen har inte en endaste SMS förstärkarmodul gått sönder sedan start för 14 år sedan. Man kanske skulle sätta ihop sådana plate amplifiers? Jag har 200 flänsar liggandes. :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör
 
Inlägg: 2431
Blev medlem: 2006-12-31

Re: Köpråd plate amplifier

Inläggav landa » 2018-07-04 13:27

petersteindl skrev:
darkg skrev:
petersteindl skrev:Ok, det är alltså storleken på frontpanelen i förållande till förstärkaren som är bakom frontpanelen och fäst på frontpanelen som entydigt sätter definitionen på en ’plate amplifier’.

Var gamla Crown DC300 med extra stor front för PA en plate amplifier? Jag söker alltså en entydig och exakt definition på ’plate amplifier’. Det borde finnas eftersom uttrycket används. Jag har aldrig sett uttrycket förut d v s lagt märke till det och undrar. Om jag själv vill bygga en plate amplifier, vilka normer måste jag i så fall följa då? Eller är det bara any amplifier attached to a plate of certain size to be able to mount in a box of any kind? Är materialet till denna plate specificerat? Kan det vara plast eller trä eller mdf eller måste det vara aluminium? :)

Mvh
Peter


Precis, uttryck som används har ju typiskt entydiga och exakta definitioner ;-)

Jag tycker att det i begreppet ligger att det dessutom är en enhet som ser ut som [att passa på] en baksida. Och som "måste" byggas in, tex inte kan stå själv och inte har kontakter på högtalarsidan. Man kan tycka att en bra plate amp skulle vara tät också, så den bekvämt kan bli en del av en aktiv högtalare, men det verkar det vara lite si och så med.


I så fall har jag redan konstruerat en plate amplifier i och med förstärkarenheten i SMS basmodul. Det var med ICEpower 500w och ingångssteg med variabel LT + en funktion till. Dock var det inte LT, utan jag valde att gå på Ingvar Öhmans linjedel som han skissade till mig. Jag bedömde då Ingvars som bättre. Elektroniken var fastskruvat på en kylfläns i aluminium som täckte nästan hela baksidan på basmodulen. Då monterades även en vikt låda i plåt på kylflänsen som täckte elektroniken. I professionella labmätningar för CE-märkning hade jag uppnått 17 dB mindre HF-störningar, både instrålat och utstrålat än vad B&O/ICEpower själva kunde åstadkomma. Mig veterligen har inte en endaste SMS förstärkarmodul gått sönder sedan start för 14 år sedan. Man kanske skulle sätta ihop sådana plate amplifiers? Jag har 200 flänsar liggandes. :)

Mvh
Peter


Tror definitivt det finns en marknad till rätt pris. Många som bygger egna subwoofer(s).

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Köpråd plate amplifier

Inläggav RogerGustavsson » 2018-07-11 11:11

Bryston Power Pack fanns tidigare.

Bild


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster