Peerless eller SB Acustics element

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1467
Blev medlem: 2007-07-24

Peerless eller SB Acustics element

Inläggav Helmut » 2018-02-13 23:12

Skulle behöva tre nya hemmabio högtalare och står i valet och kvalet mellan vilka element jag ska välja till bas och mellanregistret.
Har kikat på Peerless HDS 830884 som enligt Peerless har en jämn och fin frekvenskurva men enligt vissa trådar på forum har en dip vid ca 1 kHz p.g.a. problem med konen. På några andra forum skriver folk att dom inte märker dippen.
Någon som vet hur Peerless mäter upp frekvensen? Öppen baffel eller sluten låda och vid vilken ljudnivå?
Har även funderat på Sb Acustics element. Har byggt en högtalare med SB23NACS45-4 med aluminiumkon som ska klara frekvenser upp till 3000 Hz. Fick dessvärre inte till det med detta element eftersom elementet hade en helt annan karaktär på ljudet jämfört med de diskanter som jag testade med. Mitt vanliga problem med att en fiol låter som en fiol i bashögtalaren och en fiol i diskanten men låter som två fioler där filtret delar.
Finns det någon bra sida på nätet som beskriver hur jag mäter upp parametrarna på högtalarelementen för att få till det med rätta spolar, motstånd och kondensatorer i delningsfiltret. Har ibland fått en känsla av att man inte kan gå på högtalar tillverkarens uppgifter när man skruvar ihop delningsfiltret. Funderar på om man slaviskt ska följa beräkningsprogram eller om det kan vara värt att experimentera med olika värden på kondensatorer och spolar eller om resultatet blir att man bara får konstiga fasfel vid delningsfrekvensen. Funderar på om köpta kondensatorer och spolar har så stora toleranser att det skulle vara värt att experimentera lite.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Peerless eller SB Acustics element

Inläggav Kraniet » 2018-02-14 09:56

har du inte tillgång till mätutrustning skulle jag råda att bygga någon byggsats.
Många 8-tums element går inte att använda högre än 1500 Hz. SB23 NAC är absolut ett sådant element, så jag förstår om du fick problem. Möjligen skulle det elementet gå att använda tillsammans med en diskant med en ordentlig waveguide så det går att få till en så låg delning.



Varför vill du använda just 8-tums element? Det är betydligt enklare att hitta konstruktioner med 6,5-7 tums basar.
Vad är det för egenskaper du vill att högtalaren ska ha?
Ska det vara stativhögtalare eller golvhögtalare?
Hur stora får lådorna vara?
Hur djupt ska de spela?

Här finns ju en byggtråd med Seas CARNY vilket är ett väldigt trevligt element. viewtopic.php?f=3&t=63680&hilit=ca22rny
Tyvärr så har ju alla bilder försvunnit. Många trådar nu på forumet som är trasiga efter att photobucket gjorde om sina villkor..

Här är annars en högtalare med riktigt fin prestanda viewtopic.php?f=21&t=11346

Dayton Audio RS 225 är ju ett populärt element i staterna här finns en konstruktion med det elementet https://areteaudio.wordpress.com/2017/0 ... dspeakers/ otroligt väldokumenterat projekt! https://areteaudio.files.wordpress.com/ ... final1.pdf

Här finns ett annat projekt som jag själv är nyfiken på https://www.loudspeakerbuilding.com/mag ... 00950,4363

Typiskt skulle jag säga att det är lättare att få djupare bas med 6,5-7 tums element om man ser till de element som finns tillgängliga. Men ska du använda baslådor delade vid 80 Hz så spelar det ju mindre roll.

Ang litteratur i ämnet så kan du börja med The Loudspeaker Design Cookbook och sedan läsa Testing loudspeakers av Joseph Dappolito. Båda böckerna går att låna på biblioteket (fjärrlån om det inte finns på ditt bibliotek).
Dayton har ju enmätmick och en mätgrunka för impedans

https://www.brl.se/sv/artiklar/dayton-a ... phone.html
https://www.brl.se/sv/artiklar/dayton-a ... sytem.html

Det senare går att bygga själv med några motstånd. Finns byggbeskrivning bla på sidan för ARTA (se nedan)

Finns lite olika mätprogram. ett tips är Svantes sirp http://www.tolvan.com/index.php?page=/sirp/sirp.php
Eller ARTA http://www.artalabs.hr/

edit: Ang den retoriska frågan så är det riktigt. Det går absolut inte att bygga bra högtalare baserat på tillverkarens data. Man måste mäta elementen i den aktuella lådan. Dvs mäta frekvens (i flera vinklar) och impedans. Innan dess bör man mätt upp elementets T/S så att dimensionering av lådan blir rätt. Tillverkarens uppgifter går endast att använda som en fingervisning om vad som är möjligt att åstadkomma med elementet.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Peerless eller SB Acustics element

Inläggav Perfector » 2018-02-14 10:10

Som en riktig hedenhösare kan jag föreslå ett schemafilter och impedansjusteringar så att filtret arbetar inom det område som man bygger för.
Sedan kan elementen ha sina egenheter i lugn och ro utan att det påverkar delningen.
Jag har lagt in filterlistan hur många gånger som helst, men här är den en gång till.
Om man ser en 12 dB delning ut (spole i serie och konding parallellt) så vänder man på komponenterna för att få delning in.
För att undvika överlappning i delningen ökar man brantheten ut ett värde i filterlistan, vilket ger 16dB ut och 12 dB in.
Detta ger mindre fasvridning än 6/6 filter och vrider fasen tillbaks igen.
Att jag sticker ut hakan är för att det har visat sig fungera prickfritt i mer än 25 år som jag byggde högtalare och ingen, varken HiFi & Musik eller Elektronikvärlden och Teknik för alla har kunnat påvisa några negativa egenskaper.
Enligt Bertil Hellsten på EV lät det "påfallande likt musik"
Jag byggde högtalare till Visaton som användes på en mässa och därefter stals av någon som prompt ville ha dom.
Bilagor
Filterlista.jpg
Filterlista.jpg (212.28 KiB) Visad 571 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Peerless eller SB Acustics element

Inläggav Kraniet » 2018-02-14 10:46

Visst går det ju att prova med såna listor om man vill... Men vill man ha riktigt bra resultat så är det inget jag rekommenderar.
Historien om de sex blinda männen och elefanten, eller uttryck som "en blind leder döv" är det jag spontant tänker på. Det går helt enkelt inte att veta vart man hamnar. Även riktigt dåligt optimerade högtalare kan "låta bra". Det går tex i många fall polvända diskanten så det blir en djup utsläckning vid delningen och de flesta skulle knappt märka det. Speciellt fel som yttrar sig som en svacka är ju otroligt svåra att höra. Peaker och resonanser är ju då enklare att uppfatta men även de kan ju yttra sig som något positivt "det låter bra". Men speciellt rätt behöver det ju inte vara för det. Många hör ju inte ens när ena högtalaren i ett stereosystem är polvänd.

Jag byggde utan mätutrustning i början och det lät ju "bra". Men det var ju otroligt kassa skapelser jämfört med de senare byggena där jag använder mig av mätning.

Men sen är det ju sant att man måste använda mätningar med förstånd. Det gäller att mäta rätt saker och tolka mätningarna på rätt sätt. Det är ju en konst i sig.
Mvh
Magnus


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster