Bas - bygga infra eller ej?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Bas - bygga infra eller ej?

Inläggav music4ever » 2018-02-13 23:34

shifts skrev:
shifts skrev:DQ-20: Ja jo, så klart. Helt tydligt är citatet inte, men tolkar det också som Andreas. Men det är klart att kommer man inte över en viss nivå i ljudstyrka så kommer inte infratonerna att märkas av.


Ska tillägga att musiv4evers inlägg skrevs som att infrakapabla system är onödiga om man inte kan spela så att infratonerna hörs, men så läser inte jag citatet från Ingvar, som ju innehåller mer information än så. Så klart så märks inga infratoner de gånger man spelar för lågt.


Vad jag vet så har Ingvar hela tiden hävdat att profundusbasarna har en grupplöptid som understiger vad han kunna bevisa är hörbart.

När det gäller grupplöptid tycker jag det är viktigt att hålla sig under hörbarhetsgränserna, men själklart är det omöjligt att veta säkert var dessa hörbarhetsgränser går. Vad man kan göra är att undersöka var man lyckats PÅVISA hörbarhet, och givet de studier jag gjort därvidlag, skulle jag vilja råda till att undvika högtalarsystem vars grupplöptid överskriver 1/frekvensen. Helst tror jag man till och med bör hålla sig under 0,8/frekvensen¤.

Alla Ino-system håller sig med goda maginaler inom de toleranserna, med ett undantag - Profundus-basarna när de drivs med subsonicfiltret aktiverat. Då överskrids om jag minns rätt den maximala grupplöptid som jag vill tillåta vid 16 Hz, nämligen 0,05 sekunder.

Därför har jag INTE något permanent subsonicfilter i det elektroniska delningsfiltret (Ino cr80s) utan det kopplar man inte bara om man finner att man behöver göra det. Kan tillägga att det trots allt är mycket svårt att höra subsonicfiltrets inverkan. Det HP-filtrerar vid 13 Hz.


https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=325550#p325550

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Bas - bygga infra eller ej?

Inläggav shifts » 2018-02-14 09:25

Profundus-modulerna är helt enkelt jättebra de också. :)

InfraX-6 finns på modellprogrammet och de är specade till >120 dB i rum vid 16 Hz. Det är prof.X-2:s motsvarighet och just de paras enligt manifestet lämpligen ihop med i14. Varför tror du infraX-6 finns att beställa om de är meningslösa?

Ett par i14 (som jag parat med infraX-6-wannabe) är spelade till >114 dB/par vid 100 Hz. Inget avdraget för avstånd till lyssningsplats, men gissningsvis kan de åstadkomma ett ljudtryck vid lyssningsplats kring 105 dB innan de kroknar. Enligt ditt första citat så räcker det då att ha ett system som sträcker sig ner till 20 Hz i så fall, och det stämmer säkert, och därmed borde jag absolut inte ha ett infrasystem, utan profundusX-2. Det tänker jag däremot aldrig i mitt liv skaffa, då två utstrålningspunkter är på tok för lite enligt min erfarenhet. ProfundusX-4 är redan där överkapacitet (vilket väl var vad du ifrågasatte) gentemot i14, men nu börjar det bli ruskigt visuellt skrymmande, åtminstone i standardutförande.

Med infraX-6 har jag ett visuellt litet (nåja) bassystem som hyfsat enkelt skulle kunna gå att gömma undan, sex utstrålningspunkter, en bra balans med i14 vad gäller kapacitet i både bas- och toppsystem (även om jag räknar in den +10 dB-marginal gentemot toppsystemet som kan vara bra att ha vid filmåtergivning), samt mycket låg distortion oavsett vilken ljudnivå jag lägger mig på vid uppspelning.

Allting skitbra med andra ord – och då är jag helt bortsett från det faktum att de kan återge ljud ruskigt långt under 20 Hz.

i16s som det handlar om i den här tråden tror jag blir perfekt med infraX-12.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Bas - bygga infra eller ej?

Inläggav DVD-ai » 2018-02-14 18:48

Inflationen i vad man "behöver" när man pratar basmoduler, ja den är helt otrolig...

Mina erfarenheter och upplevelser:
Jag upplever ej profY vara 3ggr så kapablet som infraY, snarare 2ggr.
Jag uppleveler infraY4 vara myclet mer än nog för att spela allting som behövs på riktigt höga ljudnivåer, mycket högre ljudnivå än vad dom flesta alls spelar...
infraY4 som ju motstavarar ca infraX10,5 och det kör jag till i32s och jag använder oftast ca 1-3mm av modulernas slaglängd :lol: (nu för tiden! har spelat infraX och infraY samt profundusX och profindusY hårt och inte bara hemma hos mig.)
Jag älskar inframodulerna för att man kan få upplevd samma prestanda till mindre fulhet i rummet, dessutom så upplever jag infra modulerna "bara vara" mer än profundus.
Det är samma känsla som infinner sig med steget från pi60 till pi60s, eller från pi60s till i32s det "barq är" mera.
Hjärnan är nöjdare med att ljudet är naturligt och självklart, detta i större utsträckning än mer profundus då alltså.
Att ha bra putputt ner till 10Hz är bra även om du inte spelar "så att soffan skakar", det häner något, ett lugn och naturlighet med återgivningen som jag tycker saknas med återgivning "bara" ner till ca 20Hz.
Jag behöver alltså inte spela så att huset svajjar för att känna en vinst även på detta sättet med infra, dock är just profundusY så pass bra att infraY ej upplevs något direkt bättre oftast ur just detta avssende på utsträckning ned i frekvens.
Med infraY va profundusY så är det enligt mig mer så att man nog bör spela väldigt starkt för att uppleva skillnaden i just infra frekvensernas "ruska om" egenskaper.
Inget jag är jätte intresserad av :)

Men hur som !
Flera små lådor med många punkter och smidigare möblering är starka orsaker till infra för mig, att ljudet enligt mig är bättre är bonus.

Jag har samtidigt insett att ska jag ha obegränsad resurs, ja då är i68es och infraz8 för litet, så vart väljer man att nöja sig och acceptera behränsningarna ?
och vad medger boendet för vansinniga ljudnivåer ?

tror man bör fundera över vad man ska använda sin anläggning till, EGENTLIGEN!
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Bas - bygga infra eller ej?

Inläggav Michael » 2018-02-15 01:32

Gör du det bara för det är roligt? Kanske för att kunna säga typ jag har infra? ...eller förväntar du dig bättre ljud eller nya ljud (låga frekvenser)?

Finns ju risk för sämre ljud. Funkar det väldigt bra i dag, så känns det ju som ett riskfyllt projekt som kanske inte ger något.

Det som kan påverka är hur bra dagens basar är i just detta rum. Kanske har du ett väldigt bra system, som inte kan bli bättre med fler basar. Kanske går systemet så lågt i frekvens så att det inte ger något med andra basar, som på pappret går djupare.

PS. Hoppas detta inlägg inte tolkas negativt. Försöker belysa saken från annan vinkel.

//Michael

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Bas - bygga infra eller ej?

Inläggav music4ever » 2018-02-15 01:38

shifts skrev:Profundus-modulerna är helt enkelt jättebra de också. :)

InfraX-6 finns på modellprogrammet och de är specade till >120 dB i rum vid 16 Hz. Det är prof.X-2:s motsvarighet och just de paras enligt manifestet lämpligen ihop med i14. Varför tror du infraX-6 finns att beställa om de är meningslösa?


Well, jag skulle inte valt det, men det är jag. Jag hade hellre valt profX-6. Och Ingvars kommentarer kan jag inte tolka på något annat sett än att det är först vid de mer enorma systemen, och spelade enormt starkt som det kan finnas behov för infra. Men visst, om det är en feltolkning så borde det vara enkel att få det bekräftat från Ingvar.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Bas - bygga infra eller ej?

Inläggav DVD-ai » 2018-02-15 07:41

Michael skrev:Gör du det bara för det är roligt? Kanske för att kunna säga typ jag har infra? ...eller förväntar du dig bättre ljud eller nya ljud (låga frekvenser)?

Finns ju risk för sämre ljud. Funkar det väldigt bra i dag, så känns det ju som ett riskfyllt projekt som kanske inte ger något.

Det som kan påverka är hur bra dagens basar är i just detta rum. Kanske har du ett väldigt bra system, som inte kan bli bättre med fler basar. Kanske går systemet så lågt i frekvens så att det inte ger något med andra basar, som på pappret går djupare.

PS. Hoppas detta inlägg inte tolkas negativt. Försöker belysa saken från annan vinkel.

//Michael


Ja denna del kommenterade jag inte ens, det är inte alltid på automatik bättre med flera moduler!
4st basmoduler placerade som 2st korta torn visade sig vara bästa placeringen i förra rummen, fler moduler blev heöt enkelt sämre i integreringen mellan basar och toppar.

"Men låt grabben bygga infra!"
Jodå, klart han ska bygga infra för det finns ingen nackdel med det direkt, men jag tycker han ska bygga så många som får plats på ett bra sätt och sedan ej oroa sig över kapaciteten för en efter att har har provat.
Det är ju kul att "joxa" med saker och han kanske behöver det ?
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Bas - bygga infra eller ej?

Inläggav DVD-ai » 2018-02-15 07:44

music4ever skrev:
shifts skrev:Profundus-modulerna är helt enkelt jättebra de också. :)

InfraX-6 finns på modellprogrammet och de är specade till >120 dB i rum vid 16 Hz. Det är prof.X-2:s motsvarighet och just de paras enligt manifestet lämpligen ihop med i14. Varför tror du infraX-6 finns att beställa om de är meningslösa?


Well, jag skulle inte valt det, men det är jag. Jag hade hellre valt profX-6. Och Ingvars kommentarer kan jag inte tolka på något annat sett än att det är först vid de mer enorma systemen, och spelade enormt starkt som det kan finnas behov för infra. Men visst, om det är en feltolkning så borde det vara enkel att få det bekräftat från Ingvar.


Eftersom han kör lågavstämning på profundusX så bör han ha användbar outputt ner till 10Hz och därmed ser jag föga anledning att byta till infra av just DEN anledningen. :)
Han kanske vill/behöver testa och då ska han ju naturligtvis göra det, men det kan vara skönt (nu svär jag i kyrkan snart) att bara vara nöjd och klar också :mrgreen:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Bas - bygga infra eller ej?

Inläggav shifts » 2018-02-15 08:17

music4ever: Även om jag läst citatet fel (vilket är troligt) finns många fördelar tycker jag – de jag listade i mitt förra inlägg.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Bas - bygga infra eller ej?

Inläggav Nattlorden » 2018-02-15 09:12

music4ever skrev:
shifts skrev:Profundus-modulerna är helt enkelt jättebra de också. :)

InfraX-6 finns på modellprogrammet och de är specade till >120 dB i rum vid 16 Hz. Det är prof.X-2:s motsvarighet och just de paras enligt manifestet lämpligen ihop med i14. Varför tror du infraX-6 finns att beställa om de är meningslösa?


Well, jag skulle inte valt det, men det är jag. Jag hade hellre valt profX-6. Och Ingvars kommentarer kan jag inte tolka på något annat sett än att det är först vid de mer enorma systemen, och spelade enormt starkt som det kan finnas behov för infra. Men visst, om det är en feltolkning så borde det vara enkel att få det bekräftat från Ingvar.


Finns andra anledningar till att man kan vilja ha slutna lådor istället för basreflex än utsträckning nedåt...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3045
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Re: Bas - bygga infra eller ej?

Inläggav Stranne » 2018-02-15 15:58

Hej på er!
Så kul att det blev lite diskussion!
Jag kanske ska försöka förtydliga lite hur jag tänker:
Jag är supernöjd med hur det låter hemma. Jag saknar inget i varken ljudtryckskapacitet eller hur djupt basarna gräver.
Grejen är att jag blev erbjuden att köpa 12st W104, och ifall jag bygger lådor själv så skulle det i princip gå jämnt upp i pengar mot mina X-4. Eller iaf inte bli många kronor dyrare.
Då började jag fundera på att det kanske vore kul att hitta på nåt nytt - hur nöjd jag nu än är. Det är alltså egentligen bara som en kul grej. Om jag hade placeringen glasklar så vore det inte mycket att snacka om - då hade jag handlöst kastat mig ut i detta. Nu är det dock så att rummet är litet och det får inte plats hur många lådor som helst. Jag är ganska låst till placering längs golvet mot framväggen, men skulle även kunna nyttja framväggen lite högre upp. Då är det bara det att det hela blir lite väl skrymmande ifall man går på standard size Infra X, och det hela riskerar att inte se så kul ut.
Såhär skulle framväggen kunna se ut. Helvete vad med lådor det blir :o

De två vita horisontella strecken till vänster visar var 1/4 på höjden sitter. De övre basarna är placerade så nära 1/4 av bredden som möjligt map garderoben/skåpet på höger sida.
Bild

Användarvisningsbild
blixten_no1
 
Inlägg: 1563
Blev medlem: 2006-05-20

Re: Bas - bygga infra eller ej?

Inläggav blixten_no1 » 2018-02-15 16:35

Har du tagit Ingvars standardmodul?

Jag säger som jag sa förut, bygg platt. Kolla vad Dvd-ai gjorde i sitt gamla boende.

Användarvisningsbild
HK430
 
Inlägg: 692
Blev medlem: 2012-11-02
Ort: Blå himlen bar

Re: Bas - bygga infra eller ej?

Inläggav HK430 » 2018-02-15 17:07

Det blir jättetoppen om du köper 12 och bygger lådor, så köper jag 6 stycken av dig sedan när du kommit fram till att det blev lite mycket att möblera. Du tjänar pengar på affären och jag blir nöjd, slutet gott allting gott

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Bas - bygga infra eller ej?

Inläggav music4ever » 2018-02-16 02:28

Nattlorden skrev:Finns andra anledningar till att man kan vilja ha slutna lådor istället för basreflex än utsträckning nedåt...


Som?

Användarvisningsbild
blixten_no1
 
Inlägg: 1563
Blev medlem: 2006-05-20

Re: Bas - bygga infra eller ej?

Inläggav blixten_no1 » 2018-02-16 08:48

music4ever skrev:
Nattlorden skrev:Finns andra anledningar till att man kan vilja ha slutna lådor istället för basreflex än utsträckning nedåt...


Som?


Det låter "bättre" ;)

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3045
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Re: Bas - bygga infra eller ej?

Inläggav Stranne » 2018-02-16 09:12

blixten_no1 skrev:
music4ever skrev:
Nattlorden skrev:Finns andra anledningar till att man kan vilja ha slutna lådor istället för basreflex än utsträckning nedåt...


Som?


Det låter "bättre" ;)

Mer slutet, liksom!

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Bas - bygga infra eller ej?

Inläggav DVD-ai » 2018-02-16 09:14

Flera små lådor kan vara en klar fördel med möbleringen som sagt :)

Annars är det mycket tycke och smak vad dom "behövs" eller inte och vad som är fördelar eller nackdelar...

Jag tycker att man gör som man vill i frågor som denna ;)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3045
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Re: Bas - bygga infra eller ej?

Inläggav Stranne » 2018-02-16 09:17

DVD-ai skrev:Flera små lådor kan vara en klar fördel med möbleringen som sagt :)

Annars är det mycket tycke och smak vad dom "behövs" eller inte och vad som är fördelar eller nackdelar...

Jag tycker att man gör som man vill i frågor som denna ;)

Ja, men jag vet ju inte vad jag vill! Därför måste ni berätta för mig vad jag vill! :wink:
Fast en sak vet jag att jag inte vill egentligen - och det är att bygga 12 lådor som ska slipas, spacklas, slipas, spacklas, slipas, målas, slipas, spacklas, slipas, målas, slipas, målas och målas...
Om man kunde hitta ett sätt att bygga lådor som inte behöver fixas ytskikt på så vore det smutt!

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Bas - bygga infra eller ej?

Inläggav Belker » 2018-02-16 09:21

Fyra slutsteg som bara ser 3 ohm är ju inte heller att bortse från. Vet inte hur Emotivan mår av det kontinuerligt, men lite varmare lär den ju gå.

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3045
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Re: Bas - bygga infra eller ej?

Inläggav Stranne » 2018-02-16 09:23

Belker skrev:Fyra slutsteg som bara ser 3 ohm är ju inte heller att bortse från. Vet inte hur Emotivan mår av det kontinuerligt, men lite varmare lät den ju gå.

Nej precis. 3 ohm tror jag dock inte är några problem att lasta XPA5 med.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Bas - bygga infra eller ej?

Inläggav DVD-ai » 2018-02-16 13:01

Om du ej finner glädje i byggandet så håll kvar dina profX-4 ;)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Bas - bygga infra eller ej?

Inläggav Nattlorden » 2018-02-16 13:31

Stranne skrev:Om man kunde hitta ett sätt att bygga lådor som inte behöver fixas ytskikt på så vore det smutt!


Dölj dem bakom tyg så kan de se ut hur som helst.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Bas - bygga infra eller ej?

Inläggav music4ever » 2018-02-16 15:34

blixten_no1 skrev:
music4ever skrev:
Nattlorden skrev:Finns andra anledningar till att man kan vilja ha slutna lådor istället för basreflex än utsträckning nedåt...


Som?


Det låter "bättre" ;)


Det gör det också med dyrkablar. :D
Vore intressant med en förklaring som håller även i blindtest. :mrgreen:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Bas - bygga infra eller ej?

Inläggav Nattlorden » 2018-02-16 15:36

music4ever skrev:
blixten_no1 skrev:
music4ever skrev:
Som?


Det låter "bättre" ;)


Det gör det också med dyrkablar. :D
Vore intressant med en förklaring som håller även i blindtest. :mrgreen:


Impulssvaret.

Sluten låda är ett lägre ordningens system än en basreflex.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
blixten_no1
 
Inlägg: 1563
Blev medlem: 2006-05-20

Re: Bas - bygga infra eller ej?

Inläggav blixten_no1 » 2018-02-16 15:50

music4ever skrev:
blixten_no1 skrev:
music4ever skrev:
Som?


Det låter "bättre" ;)


Det gör det också med dyrkablar. :D
Vore intressant med en förklaring som håller även i blindtest. :mrgreen:



Nej det gör ju inte de ;) alltså kablarna.

Lyssna själv så kanske du hör nån skillnad ;)

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Bas - bygga infra eller ej?

Inläggav music4ever » 2018-02-16 17:30

Nattlorden skrev:Impulssvaret.

Sluten låda är ett lägre ordningens system än en basreflex.


Well, är det hörbart?

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Bas - bygga infra eller ej?

Inläggav music4ever » 2018-02-16 17:35

blixten_no1 skrev:Nej det gör ju inte de ;) alltså kablarna.

Lyssna själv så kanske du hör nån skillnad ;)


Tja, har väl lyssnat men inte under kontrollerade former. Det är lätt att inbillar sig saker under okontrollerade tester så tills jag kan göra ett sådant test så får jag leva i ovisshet. :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Bas - bygga infra eller ej?

Inläggav Morello » 2018-02-20 16:40

Nattlorden skrev:
music4ever skrev:
blixten_no1 skrev:
Det låter "bättre" ;)


Det gör det också med dyrkablar. :D
Vore intressant med en förklaring som håller även i blindtest. :mrgreen:


Impulssvaret.

Sluten låda är ett lägre ordningens system än en basreflex.


Å andra sidan tillförs två poler i den elektroniska domänen med inframodulen, så det blir ordning fyra ändå.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3045
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Re: Bas - bygga infra eller ej?

Inläggav Stranne » 2018-02-26 09:28

Jag har nog bestämt mig för att skita i detta. Mest för att jag inte orkar hålla på och bygga 12 nya lådor. Dessutom låter det ju inte dåligt som det gör precis...
Tack för att ni tog er tiden att resonera kring min frågeställning!

ante_77
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 2014-08-19

Re: Bas - bygga infra eller ej?

Inläggav ante_77 » 2018-02-26 09:54

Stranne skrev:Jag har nog bestämt mig för att skita i detta. Mest för att jag inte orkar hålla på och bygga 12 nya lådor. Dessutom låter det ju inte dåligt som det gör precis...
Tack för att ni tog er tiden att resonera kring min frågeställning!


Vad har du tänkt göra med alla element?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Bas - bygga infra eller ej?

Inläggav shifts » 2018-02-26 10:07

Inte köpa dem är min gissning. ;)
2021 maj på Spotify

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster