Holographic Audio Interconnect

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav hifikg » 2018-02-13 14:50

IngOehman skrev:
jonasp skrev:
IngOehman skrev:Jag har sett den, och kanske har jag lyssnat på en anläggning med kabeln på minst ett ställe, men hört kabeln har jag inte.
Vh, iö

Det låter ju bra, dvs det låter inte alls. :)

Det skulle ha förvånat mig mycket om världens bästa kabel skulle färga hörbart, när kablar som är >5 gånger sämre ju som regel inte heller gör det. :)

Men marginal gillar jag. Hellre problem som ligger på 1/100 av JND än sådana som ligger närmare JND. Vad det är värt med marginal måste var och en bedöma.

Kablar jag ogillar är sådana som är dyrare och sämre än alternativen. Det finns gott om sådant junk i HiFi-världen.


Vh, iö


Men hur kan då redaktörerna/testarna på Hifi & Musik höra så tydliga skillnader mellan olika kablar? En tiotusenkronorskabel skrevs ner rejält i ett färskt nummer, medan samma tillverkares kabel för 50 lax lät anständigt, men när man bellade 100.000 (och fick en större låda på magen) då uppstod nirvana! Påstår du att de inte är trovärdiga?

Spoiler:
Visa
Det påstår jag annars :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav IngOehman » 2018-02-13 17:01

Jag ogillar att tro saker, jag undrar hellre och undersöker.

Men det är inte alltid så lätt...

Det vill säga undra kan man ju alltid göra, men att undersöka är inte alltid så lätt.

Den som kommer med ett häpnadsväckande påstående, är nämligen långt ifrån alltid intresserad av att få påståendet undersökt. För en massa år sedan, innan jag blev utkastad ut LTS' styrelse och som skribent i MoLt, så förberedde jag ett stort kabeltest som skulle skilja sig från det normala, genom att läggas upp på ett sätt med dessa två egenskaper:

1. Lyssningen skulle vara blind men totalt fri i övrigt (lyssnarna fick välja anläggning precis som de ville, t ex anläggningar som de hört stora kabelskillnader i tidigare).

2. Lyssnarna skulle vara just de skribenter som skrivit om kablar i hifi-pressen! :)

Jag bjöd in en förfärlig massa hifi-skribenter, den enda som tackade ja var Bertil Hellsten. Det vill säga ALLA med starkt kabeltronde avböjda möjligheten att få reda på om det de upplevde var inbillning.

Men det är viktigt att klargöra att det inte bevisar att de inbillar sig allt det de skriver, bara att det inte alltid är så lätt att undersöka sådana saker. Frivilliga försökspersoner behövs. Man kan ju inte tvinga kvacksalvare att ställa upp på studier avsedda att undersöka vad som är sant och vad som inte är det. Ibland så är dock "kabeltroende" inte medvetna om hur stor risken är att upplevelser beror på suggestion, så ofta är "icke-förhärdade" kabeltroende* villiga att delta i lyssningstester utan facit tillgängligt (ett annat sätt att säga blind lyssning).

Men de som har något att förlora på att få veta att det de skrivit kanske inte varit sant, är oftast mindre benägna att utsätta sig för risken av en sådan lyssning.

- - -

Så jag må ha en misstanke, men jag håller det öppet om folk verkligen hör det de säger att de hör, och att det kan ha fysikaliska orsaker och inte bara psykologiska. Jag ser dock inget skäl att tro att de gör det. Allt jag känner till gör att jag misstänker att det som upplevs och beskrivs i hög grad beror på inbillning/suggestion. Så det känns som en bättre hypotes än motsatsen, samtidigt som det självklart kan finnas exempel på verkliga högbara skillnader, som dock inte behöver bero på det som testaren tror...


Vh, iö

- - - - -

*Kabeltroende användt i betydelsen "person som tror att kablar påverkar mycket mer än vad man kan visa är sant i vetenskapliga studier". Vill förtydliga detta så ingen skall tro att en "icke kabeltroende" behöver förneka alla möjligheter till hörbara skillnader. Ordet troende är alltså användt i den religiösa betydelsen - tro på något som det inte finns konkreta/vettiga skäl att tro finns.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Morello » 2018-02-13 17:46

Sådärja, då var ett gäng Neutrik-don jämte RG59 beställt. :) Kapacitansen i mina 1 meters-längder blir svindlande cirka 65 pF!!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Tangband » 2018-02-13 18:19

Morello skrev:Sådärja, då var ett gäng Neutrik-don jämte RG59 beställt. :) Kapacitansen i mina 1 meters-längder blir svindlande cirka 65 pF!!


Du som är bra på matte: vilket diskantfall blir det vid 20000 hz med en sådan kabel?
Förutsättningar:
Om kabeln används mellan ett försteg och ett slutsteg. Kabeln är 1 meter lång och utimpedansen på försteget är 100 ohm.
Ingångsimpedansen i slutsteget är 20 kohm.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav paa » 2018-02-13 18:40

Tangband skrev:
Morello skrev:Sådärja, då var ett gäng Neutrik-don jämte RG59 beställt. :) Kapacitansen i mina 1 meters-längder blir svindlande cirka 65 pF!!


Du som är bra på matte: vilket diskantfall blir det vid 20000 hz med en sådan kabel?
Förutsättningar:
Om kabeln används mellan ett försteg och ett slutsteg. Kabeln är 1 meter lång och utimpedansen på försteget är 100 ohm.
Ingångsimpedansen i slutsteget är 20 kohm.

Jag skulle inte oroa mig!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Bill50x » 2018-02-13 18:47

paa skrev:Jag skulle inte oroa mig!

Fel svar. Frågan var:
"Vilket diskantfall blir det vid 20000 Hz med en sådan kabel?"

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav mrGaskill » 2018-02-13 18:51

350 Nm. Man måste få chansa. :-)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav IngOehman » 2018-02-13 18:57

Nivåfall är inte synonymt med vridmoment. ;)

Tangband skrev:
Morello skrev:Sådärja, då var ett gäng Neutrik-don jämte RG59 beställt. :) Kapacitansen i mina 1 meters-längder blir svindlande cirka 65 pF!!


Du som är bra på matte: vilket diskantfall blir det vid 20000 hz med en sådan kabel?
Förutsättningar:
Om kabeln används mellan ett försteg och ett slutsteg. Kabeln är 1 meter lång och utimpedansen på försteget är 100 ohm.
Ingångsimpedansen i slutsteget är 20 kohm.

Är inte du expert på sådant? Det har sett ut som om du tycker att du är det i tråden, så du kanske skulle räkna själv?

Om du inte kan det så tycker jag du skall tagga ned, och glädja dig åt möjligheten att lära dig saker: Det har det flera gånger i tråden beskrivits hur man räknar ut det. Varför inte läsa och lära?

Annars så kan jag berätta att 65 pF betyder 122,427 kohm lastimpedans vid 20 kHz.

Drivet av 99,5 ohm ger det ett nivåfall om 2,87 uB.

Med reservation för felräkningar då jag försöker köra bil samtidigt. :oops:

Diskantfallet blir för övrigt samma om drivimpedansen är 20 kohm och lastimpedansen är 100 ohm. Eller om drivimpedansen är 199 ohm och lastimpedansen är samma.

MEN! I verkligheten är det mera komplext än så eftersom de flesta inimpedanser på riktigt inte är resistiva. De flesta (förnuftiga apparaters) ingångar är både resistiva och kapacitiva (inte rent utan med någon kohm i serie) för att ett ingångsfilter skall skapas. Ibland är ingångar även kapacitiva i basområdet på grund av DC-blockerande konding/HP-filtrering.

Kort sagt - den verkliga bandbredden blir betydligt mindre (diskantfallet betydligt större). Men det är avsiktigt. Alltså vad konstruktören av apparaten avsett.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav hifikg » 2018-02-13 19:37

IngOehman skrev: ... Jag bjöd in en förfärlig massa hifi-skribenter, den enda som tackade ja var Bertil Hellsten. Det vill säga ALLA med starkt kabeltronde avböjda möjligheten att få reda på om det de upplevde var inbillning. ...


Hade du räknat med något annat? Hittade en artikel där man skriver så här poetiskt om en kabelsnutt "Nog för att kablar har betydelse, men själv har jag ofta tyckt att den ljudmässiga inverkan gärna överdrivs. Och ju dyrare kablar desto mer misstänksam blir man, så mina egna förväntningar var rätt låga. Därför kom skillnaden som en liten chock och jag satt mig käpprätt upp i stolen! Här hade vi musik och en anläggning som jag kunde utan och innan och i vilken jag hört olika kablars olika inverkan otaliga gånger, men den här gången kändes det nästan som om någon bytt slutsteg... Eller snarare plötsligt ställt in skärpan, för musikens hela frekvensinnehåll, från skiraste övertoner ner till tyngsta djupbas, hade i ett slag blivit fullkomligt enhetligt."
Så där fortsätter det, med en hissnande beskrivning av skillnaden mellan två meter högtalarkabel för 18.000:- resp 115.000 :-
Gissar att skribenten var en av dem du bjöd in då han skrivit länge för H&M
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav hifikg » 2018-02-13 19:38

IngOehman skrev:...Med reservation för felräkningar då jag försöker köra bil samtidigt. :oops: ...


Hur är den nya lagen formulerad? Tillåter den miniräknare vid ratten?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Harryup » 2018-02-13 20:00

Ja, om miniräknaren har omvänd polsk notation.

/Harryup

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav jonasp » 2018-02-13 20:18

Harryup skrev:Ja, om miniräknaren har omvänd polsk notation.

/Harryup

Hi hi! :mrgreen:
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Morello » 2018-02-13 21:07

Bill50x skrev:
paa skrev:Jag skulle inte oroa mig!

Fel svar. Frågan var:
"Vilket diskantfall blir det vid 20000 Hz med en sådan kabel?"

/ B


Mitt svar är: "Försumbart. Somna om."
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Bill50x » 2018-02-14 00:02

Morello skrev:
Bill50x skrev:
paa skrev:Jag skulle inte oroa mig!

Fel svar. Frågan var:
"Vilket diskantfall blir det vid 20000 Hz med en sådan kabel?"

Mitt svar är: "Försumbart. Somna om."

Fortfarande fel svar. Är det så svårt så man måste raljera bort det hela? OM det nu råkar vara typ 0,003 dB så är det väl bara att ange den siffran så får väl mottagaren själv bedöma om det kan vara viktigt eller ej?

Skärp er.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Svante » 2018-02-14 00:27

Du har ju fått ett svar av Ingvar. Må vara beråknat med en tumregelmässig metod men den funkar ju här. Tumregler fungerar ju om man vet dess begränsningar.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav hifikg » 2018-02-14 00:32

hifikg skrev:
IngOehman skrev:...Med reservation för felräkningar då jag försöker köra bil samtidigt. :oops: ...


Hur är den nya lagen formulerad? Tillåter den miniräknare vid ratten?


Kollade upp den exakta lydelsen

""Vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter som användning av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på förandet av fordonet. Föraren får inte använda denna utrustning på ett sådant sätt att han eller hon håller den i handen."
4 kap. 10 e § trafikförordningen (2017:1284)

En kulram kan väl inte anses vara kommunikationsutrustning... och paragrafen hindrar mig inte från att käka hamburgare och köra med hörlurar (så man slipper höra mottrafikanternas eländiga signalerande i tid och otid). Får man spela TV-spel? Flyga drönare kanske kan räknas som kommunikationsutrustning, så det får jag sluta med.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Ted_B
 
Inlägg: 1485
Blev medlem: 2014-05-02
Ort: Virsbo

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Ted_B » 2018-02-14 01:19

Man kan väl inte gärna svara på ett inlägg via en kulram?
Räkna ut svaret, ja, men inte posta det via kulramen :)
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav hifikg » 2018-02-14 01:20

Ted_B skrev:Man kan väl inte gärna svara på ett inlägg via en kulram?
Räkna ut svaret, ja, men inte posta det via kulramen :)


Om inte IÖ använde Siri så utgår jag från att han stannade sitt fordon under uppladdningen av svaret :twisted:
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Bill50x » 2018-02-14 09:00

hifikg skrev:Kollade upp den exakta lydelsen

""Vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter som användning av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på förandet av fordonet. Föraren får inte använda denna utrustning på ett sådant sätt att han eller hon håller den i handen."
4 kap. 10 e § trafikförordningen (2017:1284)

En kulram kan väl inte anses vara kommunikationsutrustning... och paragrafen hindrar mig inte från att käka hamburgare och köra med hörlurar (så man slipper höra mottrafikanternas eländiga signalerande i tid och otid). Får man spela TV-spel? Flyga drönare kanske kan räknas som kommunikationsutrustning, så det får jag sluta med.

Det intressanta är att jag inte får titta på en karta i mobiltelefonen men det går bra med en papperskarta "a la old school"! Personligen gör jag varken det ena eller andra under körning, en smartphone är inte speciellt smart att hantera och det är inte en kartbok heller.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav shifts » 2018-02-14 09:31

Bill50x: Du får titta på en karta på mobiltelefonen.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Svante » 2018-02-14 10:36

hifikg skrev:Kollade upp den exakta lydelsen

""Vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter som användning av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på förandet av fordonet. Föraren får inte använda denna utrustning på ett sådant sätt att han eller hon håller den i handen."
4 kap. 10 e § trafikförordningen (2017:1284)


Det där var en himla dålig lagtext, den kan tolkas på flera sätt. Andra meningen syftar uppenbart tillbaka till den första (via "denna"). Betyder det att "får inte" i andra meningen är ett förtydligande till den första (dvs att man FÅR ha mobilen i handen om det inte inverkar menligt på förandet av fordonet) eller betyder det att man ALDRIG får hålla utrustningen i handen när man kör fordonet?

I media har lagändringen återgetts som att det är förbud mot att ha en mobiltelefon i handen när man kör.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Svante » 2018-02-14 10:43

shifts skrev:Bill50x: Du får titta på en karta på mobiltelefonen.


...om man inte har den i handen (?).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Morello » 2018-02-14 10:43

Bill50x skrev:
Morello skrev:
Bill50x skrev:Fel svar. Frågan var:
"Vilket diskantfall blir det vid 20000 Hz med en sådan kabel?"

Mitt svar är: "Försumbart. Somna om."

Fortfarande fel svar. Är det så svårt så man måste raljera bort det hela? OM det nu råkar vara typ 0,003 dB så är det väl bara att ange den siffran så får väl mottagaren själv bedöma om det kan vara viktigt eller ej?

Skärp er.

/ B


Alltså, det spelar ingen som helst roll om svaret är 0,01 dB eller 0,001 dB - vi är långt från hörgränsen.
Dvs försumbart - somna om!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Morello » 2018-02-14 10:45

Svante skrev:Du har ju fått ett svar av Ingvar. Må vara beråknat med en tumregelmässig metod men den funkar ju här. Tumregler fungerar ju om man vet dess begränsningar.


Oj, vilket giftigt inlägg.

Vill man gör en mer exakt analys kan man använda spice där det finns modeller för transmissionsledningar.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav IngOehman » 2018-02-14 11:20

Häpnadsväckande imbicillitet från Svante! Att kalla vetenskapliga modeller för tumregler är nog att vara så ovetenskaplig som man kan bli. :cry:

Bill50x skrev:
hifikg skrev:Kollade upp den exakta lydelsen

""Vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter som användning av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på förandet av fordonet. Föraren får inte använda denna utrustning på ett sådant sätt att han eller hon håller den i handen."
4 kap. 10 e § trafikförordningen (2017:1284)

En kulram kan väl inte anses vara kommunikationsutrustning... och paragrafen hindrar mig inte från att käka hamburgare och köra med hörlurar (så man slipper höra mottrafikanternas eländiga signalerande i tid och otid). Får man spela TV-spel? Flyga drönare kanske kan räknas som kommunikationsutrustning, så det får jag sluta med.

Det intressanta är att jag inte får titta på en karta i mobiltelefonen men det går bra med en papperskarta "a la old school"! Personligen gör jag varken det ena eller andra under körning, en smartphone är inte speciellt smart att hantera och det är inte en kartbok heller.

/ B

Om mobilen sitter i en hållre går det väl bra?


Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2018-02-14 11:55, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav shifts » 2018-02-14 11:36

Svante skrev:
shifts skrev:Bill50x: Du får titta på en karta på mobiltelefonen.


...om man inte har den i handen (?).


Ja.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav hifikg » 2018-02-14 12:34

Svante skrev:
hifikg skrev:Kollade upp den exakta lydelsen

""Vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter som användning av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på förandet av fordonet. Föraren får inte använda denna utrustning på ett sådant sätt att han eller hon håller den i handen."
4 kap. 10 e § trafikförordningen (2017:1284)


Det där var en himla dålig lagtext, den kan tolkas på flera sätt. Andra meningen syftar uppenbart tillbaka till den första (via "denna"). Betyder det att "får inte" i andra meningen är ett förtydligande till den första (dvs att man FÅR ha mobilen i handen om det inte inverkar menligt på förandet av fordonet) eller betyder det att man ALDRIG får hålla utrustningen i handen när man kör fordonet?

I media har lagändringen återgetts som att det är förbud mot att ha en mobiltelefon i handen när man kör.


Många tolkningar är möjliga där, Tingsrätterna kommer få häcken full "det var ingen mobiltelefon, det var bara en iPod/spelkonsoll/fjärrkontroll (kommunikationsutrustning?)/handhållen gps (kommunikationsutrustning?), en revolver/en chokladkaka/växelspaksknoppen som lossnat..." osv osv
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Morello » 2018-02-14 12:38

IngOehman skrev:
Häpnadsväckande imbicillitet från Svante! Att kalla vetenskapliga modeller för tumregler är nog att vara så ovetenskaplig som man kan bli. :cry:

Vh, iö


Mja, jag tror Svante syftade på det faktum att en modell av en kabel bestående av enkom en kapacitans är en förenkling, dvs en tumregel.
För övrigt stavas imbecill just som jag stavade nu. :mrgreen:
Men jag kan ha fel, så det är bättre att Svante kommenterar detta.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav IngOehman » 2018-02-14 13:28

hifikg skrev:
Ted_B skrev:Man kan väl inte gärna svara på ett inlägg via en kulram?
Räkna ut svaret, ja, men inte posta det via kulramen :)


Om inte IÖ använde Siri så utgår jag från att han stannade sitt fordon under uppladdningen av svaret :twisted:

Utgå ifrån det du. ;)


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Svante » 2018-02-14 16:08

Morello skrev:
IngOehman skrev:
Häpnadsväckande imbicillitet från Svante! Att kalla vetenskapliga modeller för tumregler är nog att vara så ovetenskaplig som man kan bli. :cry:

Vh, iö


Mja, jag tror Svante syftade på det faktum att en modell av en kabel bestående av enkom en kapacitans är en förenkling, dvs en tumregel.
För övrigt stavas imbecill just som jag stavade nu. :mrgreen:
Men jag kan ha fel, så det är bättre att Svante kommenterar detta.


Nja, jag syftade faktiskt på att beräkningen av dämpningen, som egentligen beräknas som 1/sqrt(1-(w/w0)^2) verkade beräknas med något tumregelmässigt resonemang om utimpedansens och kapacitansens impedans, utan hänsyn till fasvinklarna. Vid en närmare granskning har han nog räknat med fasvinklarna ändå, men räknat ut dämpningen till 2,87 µB när den borde vara 0,287 µB. Den är 2,87 mikrodecibel, om uttrycket ursäktas...
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster