Bob Dylan inspelningar

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
aspe
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 2004-05-09
Ort: Göteborg

Bob Dylan inspelningar

Inläggav aspe » 2018-02-27 00:17

Finns det några Bob Dylan-frälsta på forumet?
Hur står sig skivinspelningar med honom kvalitetsmässigt? Vilken vikt har man lagt på bra/bästa inspelning/upptagning?
Någon som har lite koll på detta och kan komma med lite kommentarer ang. olika utgivningar (mono, stereo, reissues, mastringar) och då några rekommendationer och ev. dissningar? Vet att det finns en del diskuterat på nätet (och ja, jag vet att det finns enormt mycket utgåvor med honom), men någon här med nån uppfattning betr. bra och mindre bra material.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Bob Dylan inspelningar

Inläggav PekkaJohansson » 2018-02-27 00:29

Jag har inte hört eller undersökt allt men jag sätter ändå en slant på originalalbumen på cd från 1980-talet. Trippelsamlingen från 1985 är också skaplig, vill jag minnas. Förutom dessa har jag monoboxen som kom för några år sedan (10?). Den är ovanligt lite fixad för att vara en modern utgåva men den låter ändå processad i någon mån. Om jag får några dagar på mig kan jag friska upp minnet med både lyssning och mätningar och återkomma.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
aspe
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 2004-05-09
Ort: Göteborg

Re: Bob Dylan inspelningar

Inläggav aspe » 2018-03-01 01:37

Tack Pekka - det får gärna ta den tid som behövs om du vill lyssna o göra lite mätning.
Skaffade monoboxen för ett tag sedan i hopp om att få få lite "gammaldax icke söndermastrat material" men vet inte hur det ser ut mätmässigt.
(tyvärr läser inte min CD-spelare alla skivorna ... frågan uppe i annan tråd).
När man köpte de första BD-skivona brydde man sig inte så mycket om inspelningen, bara att höra BD var tillräckligt ... Vid köp idag ska ljud/inspelning också vara bra...
Får själv plocka fram lite BD-material jag har o lyssna igen.

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Bob Dylan inspelningar

Inläggav CODY » 2018-03-02 11:12

Jag har John Wesley Harding på LP, ej remixad CD och monoboxen. De låter i princip likadant, men monoboxen är bäst, eftersom mono innebär mer närhet, vilket i och för sig är mer tydligt på de tidigare helt akustiska skivorna. Se till att få igång din CD.

Jag har i övrigt en hel del original LP från Columbia och jag anser att de låter något bättre än CD:na. Tyvärr är det så att det är svårt att få tag på dem i extra fint skick. Om man är känslig för missljud från LP, kan man utan bekymmer köpa de äldre CD:na. Å andra sidan dras (tyvärr) vissa nittotalsskivor med ett, ska vi kalla det modernt, grötigt ljud. Ett exempel är i övrigt fantastiska Time Out of Mind. Å andra sidan låter en nyutgåva på LP av livedubbeln Before the Flood på Music on Vinyl fantastiskt.

Så det finns inga klara svar att ge dig :D
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
aspe
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 2004-05-09
Ort: Göteborg

Re: Bob Dylan inspelningar

Inläggav aspe » 2018-03-06 20:29

Tack CODY - all info är välkommen!

Thomas Roth
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2016-03-10

Re: Bob Dylan inspelningar

Inläggav Thomas Roth » 2018-03-25 17:43

Den ovan nämnda John Wesley Harding är bäst i första cd-utgåvan och på originalvinyl. De remastrade är förfärliga då munspelet låter som en mistlur. Gäller även sacd. Så rent generellt rekommenderar jag de tidiga cd-utgåvorna, men eftersom de inte är särskilt bra inspelade är själva hi-fi-upplevelsen minimal. Men musiken är fantastisk såklart.

Thomas Roth
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2016-03-10

Re: Bob Dylan inspelningar

Inläggav Thomas Roth » 2018-06-15 18:54


Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Bob Dylan inspelningar

Inläggav jonasp » 2018-06-15 18:58

Oj tack Thomas! :D
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Bob Dylan inspelningar

Inläggav petersteindl » 2018-06-15 23:53

jonasp skrev:Oj tack Thomas! :D


+1

Väldigt bra länk. :D

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Bob Dylan inspelningar

Inläggav hifikg » 2018-06-16 01:02

Jag gillar Empire Burlesque och särskilt inledningslåten, Tight Connection To My Heart. Mycket för att den låten och skivan har en speciell historia, för mig alltså. Modern Times, wow... o klassiska blonde on blonde "Visions of Johanna" och "Just like a woman" t ex. Å andra sidan vet jag inget album jag inte gillar. Ska vara den enorma samlingen officiella bootlegs som finns, där finns det mycket få guldkorn om man inte tänker sig att skriva en bok eller göra en film om Robban.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Bob Dylan inspelningar

Inläggav CODY » 2018-06-18 22:37

Thomas Roth skrev:http://www.bobdylanisis.com/bob-dylan-remastered/


Tack, mycket användbart! Jag sammanfattar. För de tidiga, köp mono boxen. För de som inte finns där, köp SACD.
Oh, by jingo!


Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster