Passiva Jbl 530 med mätningar

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Passiva Jbl 530 med mätningar

Inläggav Tangband » 2018-03-06 17:40

Jag har ju dessa, i original passiva högtalare. Och jag gjorde om dessa till aktiv drift.
Såhär mäter de i passiv form. Hifi&musik ( som är källan ) kommenterade att diskanten låg några db för högt, men pga direktiviteten kanske det behövdes för att högtalaren inte ska uppfattas som för mörk.
Kommentarer om problem som skulle kunna förbättras ?

Såhär skriver de:

”JBL Studio 530:

JBL Frekvensgång: Jämt förlopp för alla spridningsvinklar, som bara störs av ett hack i den förmodade låga delningsfrekvensen vid drygt 1 kHz. Ingen synlig baffeleffekt, men diskanthornet ligger generellt ett par dB högre i nivå. Dock begränsar hornet spridningen för högre frekvenser som kan påverka rumsklangen mot det mörkare hållet samt ge en artificiell närhet i återgivningen.

JBL Utklingningsförlopp: Ett ganska stökigt tidsförlopp, med tydliga reflexer och resonanser i området över 5 kHz.

JBL Impedans: Ganska stora variationer i impedansen, men den håller sig över 4 ohm i hela registret och ska inte vålla några större bekymmer för en ordinärt kapabel förstärkare. Reflexporten avstämd till ganska låga 46 Hz.

JBL vertikal spridning: Hacket i frekvensgången vid drygt 1 kHz förstärks i stående lyssningsposition. I övrigt ett jämnt förlopp även om diskanthornet ligger några dB högre i nivå jämfört med basen.”

http://www.hifi-musik.se/extra-material ... e-gor-upp/
Senast redigerad av Tangband 2018-03-06 17:52, redigerad totalt 4 gånger.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Passiva Jbl 530 med mätningar

Inläggav Tangband » 2018-03-06 17:43


Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Passiva Jbl 530 med mätningar

Inläggav Tangband » 2018-03-06 17:55

De delas i passiv form vid 1,5 kHz men vid aktiv drift delar jag vid 1,8 khz eftersom mätningarna (och lyssning ) visar att det låter bättre och blir rakare kurvor on axis.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Passiva Jbl 530 med mätningar

Inläggav Tangband » 2018-03-06 19:12

Några kommentarer till mätningarna ?

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: Passiva Jbl 530 med mätningar

Inläggav DanNorman » 2018-03-06 20:10

Väldigt rippligt och fult över 1kHz. Finns det bättre utförda spridningsmätningar?
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Passiva Jbl 530 med mätningar

Inläggav jonasp » 2018-03-06 20:27

DanNorman skrev:Väldigt rippligt och fult över 1kHz. Finns det bättre utförda spridningsmätningar?


Någon graf så ju rätt trevlig ut off-axis. Med storleken på det där hornet vill jag ha koll på mätavstånd också.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Passiva Jbl 530 med mätningar

Inläggav Cortado » 2018-03-06 20:30

Tangband skrev:De delas i passiv form vid 1,5 kHz men vid aktiv drift delar jag vid 1,8 khz eftersom mätningarna (och lyssning ) visar att det låter bättre och blir rakare kurvor on axis.


Så, du har gjort en modifikation som både låter bättre och mäter bättre.. ? .. helt sjukt ju! :D

Har du några egna mätningar att visa?

Men.. om man nu utgår ifrån att Hifi&Musiks mätning är felfri så ser ju resultatet inge vidare ut (tycker jag!). Då bortser jag från impedansmätningen, den är varken bra eller dålig. Dålig kan den kanske vara om man tänker driva den med en rörförstärkare där utgångsimpedansen är "hög".

H&M skrev:Dock begränsar hornet spridningen för högre frekvenser som kan påverka rumsklangen mot det mörkare hållet samt ge en artificiell närhet i återgivningen.


Ja, den artificiella närheten, den kan klart bli påfallande ytlig och kall.

( Nej, jag vet faktiskt inte riktigt vad man vill ha sagt där. Tyckte det lät påfallande likt "hifiprat". )


EDIT: Glömde du en mätning Tangband?.. det var väl något "Utklingningsförlopp" där också?..

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Passiva Jbl 530 med mätningar

Inläggav Tangband » 2018-03-06 22:40

Jo, den bilden översteg 2 MB så jag kunde inte posta den- kan nån annan göra det ? Finns här
http://www.hifi-musik.se/extra-material ... e-gor-upp/

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Passiva Jbl 530 med mätningar

Inläggav Tangband » 2018-03-06 22:47

Cortado skrev:
Tangband skrev:De delas i passiv form vid 1,5 kHz men vid aktiv drift delar jag vid 1,8 khz eftersom mätningarna (och lyssning ) visar att det låter bättre och blir rakare kurvor on axis.


Så, du har gjort en modifikation som både låter bättre och mäter bättre.. ? .. helt sjukt ju! :D

Har du några egna mätningar att visa?

..


Mätning on axis i stereo med programmet audiocontrol tre meter från båda högtalarna med pink noice- Helt odämpade väggar bakom högtalaren men tjock matta på golvet framför högtalarna. 24db/okt filter vid 1,8 kHz samt 75 Hz. Mätningen är hela systemet. Dvs med dubbla Tangband subwoofers med LT till. Jag ville försöka få hyfsat rak frekvensgång i stereomätning i mitt rum för det är ju så jag lyssnar :) Det går att få kurvan rakare med dsp:n i Dbx:en men då låter det sämre.

Det intressanta är att om jag mäter endast en högtalare i mono med pink noice diffar kurvan rätt mycket- därav min skepsism till monomätningar.

Användarvisningsbild
DanNorman
 
Inlägg: 1776
Blev medlem: 2006-09-25
Ort: Södertälje

Re: Passiva Jbl 530 med mätningar

Inläggav DanNorman » 2018-03-06 23:04

En mikrofon summerar inte ljud från flera spatialt utplacerade källor på samma sätt som människan.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Passiva Jbl 530 med mätningar

Inläggav Cortado » 2018-03-06 23:14

Finns det något skäl till varför du vill göra mätningarna med rosa brus istället för svep?

.. och som Dan säger, du ska inte mäta båda högtalarna samtidigt, iaf inte om du vill mäta tonkurva.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Passiva Jbl 530 med mätningar

Inläggav Tangband » 2018-03-07 07:10

Cortado skrev:Finns det något skäl till varför du vill göra mätningarna med rosa brus istället för svep?

.. och som Dan säger, du ska inte mäta båda högtalarna samtidigt, iaf inte om du vill mäta tonkurva.


Hmm...Vad finns det för nackdel att mäta med rosa brus ?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Passiva Jbl 530 med mätningar

Inläggav Tangband » 2018-03-07 07:12

DanNorman skrev:En mikrofon summerar inte ljud från flera spatialt utplacerade källor på samma sätt som människan.


Ok.... blir det mer likt det människan uppfattar med mono-mätning då ? ( sett ut mikrofonens perspektiv )
Utveckla gärna

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Passiva Jbl 530 med mätningar

Inläggav rajapruk » 2018-03-07 10:18

Det fanns en bra länk här någonstans på faktiskt till en guide hur man mäter högtalare själv inomhus. Du behöver läsa på om detta område ganska mycket tror jag.
Vilka olika mätningar man kan göra, och hur de kan tolkas.
Ett kul ämne som jag själv vill lära mig mer om.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Passiva Jbl 530 med mätningar

Inläggav Cortado » 2018-03-07 12:43

Tangband skrev:
Cortado skrev:Finns det något skäl till varför du vill göra mätningarna med rosa brus istället för svep?

.. och som Dan säger, du ska inte mäta båda högtalarna samtidigt, iaf inte om du vill mäta tonkurva.


Hmm...Vad finns det för nackdel att mäta med rosa brus ?


Det beror på vad det är du vill få fram, om det är högtalarens tonkurva så blir det tokigt. Det sätt du mätt på är en LTAS-mätning (Long Time Avarage Spectrum) vilket ger dig ett histogram som visar ljudenergin över tid. Mätningen presenterar ett snitt (över tid) av högtalaren, rumsljud (reflexer, resonanser etc) och andra ljud som råkar ske samtidigt som du gör mätningen. Sedan påverkar mikrofonplaceringen mätningen, dels för att du har två (eller fler) högtalare men även för rummet.

Om det är det du är ute efter så är det ju inget fel att göra så, men om du ska ta reda på hur högtalaren presterar så är det lättaste att mäta utomhus, för att minimera reflexer osv. Har man inte möjlighet till det bör man läsa på lite om hur man ska göra för att mäta inomhus, precis som rajapruk indikerade.

EDIT: .. och då mäta med svep, inte med brus.
Senast redigerad av Cortado 2018-03-07 13:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Passiva Jbl 530 med mätningar

Inläggav Cortado » 2018-03-07 12:53

Ett par kommentarer till mätningen du presenterade ovanför;

- Faktisktstandard är att Y-axeln på tonkurvemätningar ska vara 50dB, din är 100dB ( det gör att mätningen blir tillplattad och svårläst )
- Mikrofonen du använt för att mäta med, vet man att den är tillräckligt rak?.. antar att du mätt med iPhone/iPad eller liknande och använt den inbyggda micken?

FFT.PNG
FFT.PNG (87.79 KiB) Visad 3676 gånger

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Passiva Jbl 530 med mätningar

Inläggav dewpo » 2018-03-07 14:16

Men visst finns det nackdelar med svep-mätning också?
Nu antar jag att de effekter jag ser på bredbandshögtalare är större än på flervägare,
Men jag ser tydligt när jag gör mätningar med olika metoder att de olika registren påverkar varandra.
Alltså att diskant återgivningen påverkas av samtida bas/mellanregister-ljud.
Jag tycke således att RTA mätningar 'med brus eller utan' har sin plats.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Passiva Jbl 530 med mätningar

Inläggav Tangband » 2018-03-07 14:30

Cortado skrev:Ett par kommentarer till mätningen du presenterade ovanför;

- Faktisktstandard är att Y-axeln på tonkurvemätningar ska vara 50dB, din är 100dB ( det gör att mätningen blir tillplattad och svårläst )
- Mikrofonen du använt för att mäta med, vet man att den är tillräckligt rak?.. antar att du mätt med iPhone/iPad eller liknande och använt den inbyggda micken?

FFT.PNG


Jag använde en iPhone 6 med inbyggda mikrofonen placerat precis i öronhöjd vi den vanliga lyssningsplatsen.
Vet inte hur rak den miken är.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Passiva Jbl 530 med mätningar

Inläggav Tangband » 2018-03-07 14:33

dewpo skrev:Men visst finns det nackdelar med svep-mätning också?
Nu antar jag att de effekter jag ser på bredbandshögtalare är större än på flervägare,
Men jag ser tydligt när jag gör mätningar med olika metoder att de olika registren påverkar varandra.
Alltså att diskant återgivningen påverkas av samtida bas/mellanregister-ljud.
Jag tycke således att RTA mätningar 'med brus eller utan' har sin plats.


Jag kan också tycka att det vore logiskt. Pink noice visar ju ”hela registret” samtidigt och det kanske är bra att veta hur högtalaren beter sig då- vid olika ljudtryck. Men det ena behöver inte utesluta det andra utan svep-test borde jag nog prova också.

Vilken mätnivå i db är faktiskt- standard ?

Jag mätte vid 76 db tre meter från högtalaren, det kanske är för lågt ? Bör mätnivån vara olika med olika mätsignaler ? ( tex svep och pink noice )
Senast redigerad av Tangband 2018-03-07 14:37, redigerad totalt 2 gånger.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Passiva Jbl 530 med mätningar

Inläggav Tangband » 2018-03-07 14:34

rajapruk skrev:Det fanns en bra länk här någonstans på faktiskt till en guide hur man mäter högtalare själv inomhus. Du behöver läsa på om detta område ganska mycket tror jag.
Vilka olika mätningar man kan göra, och hur de kan tolkas.
Ett kul ämne som jag själv vill lära mig mer om.


Var finns den länken ?

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Passiva Jbl 530 med mätningar

Inläggav dewpo » 2018-03-07 14:48

Tangband skrev:
dewpo skrev:Men visst finns det nackdelar med svep-mätning också?
Nu antar jag att de effekter jag ser på bredbandshögtalare är större än på flervägare,
Men jag ser tydligt när jag gör mätningar med olika metoder att de olika registren påverkar varandra.
Alltså att diskant återgivningen påverkas av samtida bas/mellanregister-ljud.
Jag tycke således att RTA mätningar 'med brus eller utan' har sin plats.


Jag kan också tycka att det vore logiskt. Pink noice visar ju ”hela registret” samtidigt och det kanske är bra att veta hur högtalaren beter sig då- vid olika ljudtryck. Men det ena behöver inte utesluta det andra utan svep-test borde jag nog prova också.

Vilken mätnivå i db är faktiskt- standard ?

Jag mätte vid 76 db tre meter från högtalaren, det kanske är för lågt ? Bör mätnivån vara olika med olika mätsignaler ? ( tex svep och pink noice )


REW kompenserar själv.

PN.PNG
PN.PNG (61.97 KiB) Visad 3651 gånger


Annars tror jag 90 eller 96 dB är standard när man mäter distorsion.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Passiva Jbl 530 med mätningar

Inläggav Cortado » 2018-03-07 14:49

Tangband skrev:Jag använde en iPhone 6 med inbyggda mikrofonen placerat precis i öronhöjd vi den vanliga lyssningsplatsen.


Jag är nog inte tillräckligt kompetent för att säga så mycket om den mätningen, utöver det som redan sagts av mig själv och andra tråddeltagare. :)

Tangband skrev:Vet inte hur rak den miken är.


När man inte vet hur mikrofonens "tonkurva" ser ut så blir det ju svårt att veta vad som är vad i den mätning man får. Mätmikrofoner är oftast naturligt raka, men det finns även mikrofoner som är kalibrerade. Då gör man en mätning på något med en känd rak mikrofon och sen gör man exakt samma mätning med mikrofonen som ska kalibreras och skillnaden skickar man in i en "kompensationsfil" som man sedan kan ladda in i det mätprogram man använder. Varje mätning kompenseras sedan enligt filen och man får då hyfsat pålitliga resultat.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Passiva Jbl 530 med mätningar

Inläggav Cortado » 2018-03-07 15:44

Tangband skrev:Vilken mätnivå i db är faktiskt- standard ?

Jag mätte vid 76 db tre meter från högtalaren, det kanske är för lågt ?


För att veta den "absoluta" ljudnivån behöver man en kalibrerad apparat för att mäta just det, de relativa ljudnivåerna är tillräckliga för de flesta ändamål. Jag kan inte säga att jag någonsin sett en mätning (här på faktiskt) där man presenterar absolut ljudnivå och vetat om att det är det. Inte heller kan jag säga att jag känt något behov av en absolut ljudnivå när jag tittat på mätningar.


Tangband skrev:Bör mätnivån vara olika med olika mätsignaler ? ( tex svep och pink noice )


Olika, mnjae. Signalen bör vara så stark att ambiensljud är ordentligt mycket svagare så att de inte stör mätningen och så att man inte behöver förstärka signalen från mikrofonen alltför mycket. Sedan ska den ju inte vara så stark att den klipper mikrofon eller något annat i mätutrustningen.

Du har ju ett tydligt intresse och en stor vetgirighet, så Master Handbook of Acoustics är en annan bok du borde läsa för att få koll på grunderna. Det är såklart sagt i all välmening! :)
( Kanske skulle den vara viktigare än Floyds bok, åtminstone lika viktig )

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Passiva Jbl 530 med mätningar

Inläggav Tangband » 2018-03-08 07:38

Överst Jbl 530 och underst audiovector si1

Directivitet-utstrålningen blir väldigt jämt med hornet på Jbl. Så det verkar finnas några fördelar med tekniken.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Passiva Jbl 530 med mätningar

Inläggav jansch » 2018-03-08 08:28

Om man vill mäta i basområdet bör man nog ha högre SPL än 76dB som medelvärde för t.ex. mätningar med brus. En liten elektretmic eller kondensatormic har ganska mycket brus (brusgolv) i basområdet. (Eller rättare sagt mikrofonkapseln med mikrofonförstärkare).
FÖRSLAG: gör alltid "mätning" utan ljud först så ser du brusgolvet och andra störningar

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Passiva Jbl 530 med mätningar

Inläggav Tangband » 2018-03-08 09:49

jansch skrev:Om man vill mäta i basområdet bör man nog ha högre SPL än 76dB som medelvärde för t.ex. mätningar med brus. En liten elektretmic eller kondensatormic har ganska mycket brus (brusgolv) i basområdet. (Eller rättare sagt mikrofonkapseln med mikrofonförstärkare).
FÖRSLAG: gör alltid "mätning" utan ljud först så ser du brusgolvet och andra störningar


Tack för bra tips

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Passiva Jbl 530 med mätningar

Inläggav Cortado » 2018-03-08 09:59

Tangband skrev:Överst Jbl 530 och underst audiovector si1

Directivitet-utstrålningen blir väldigt jämt med hornet på Jbl. Så det verkar finnas några fördelar med tekniken.


Det är stora skillnader på högtalarna, det går nog inte att säga att det bara är för att den ena har waveguide/horn. En waveguide med en specifik profil påverkar olika element på olika sätt.

Som jämförelse, här är t.ex. en vanlig domediskant utan waveguide. Spridningen ser ju rätt snäll ut.

H1212_tonkurva.PNG
H1212 0 30 och 60
H1212_tonkurva.PNG (49.89 KiB) Visad 3577 gånger


Om målen nu är rak tonkurva on axis och jämn spridning så kanske man kan konstatera att Audiovectorn ser ut att ha spenderat väldigt lite tid i utvecklingsstadiet.


EDIT: Hifi&Musiks grafer kör 30dB på Y-axeln, vilket ju påverkar upplevelsen lite. Tycker det vore bättre med 2d-mätningar så man ser kurvorna mot ett rutnät..

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Passiva Jbl 530 med mätningar

Inläggav Tangband » 2018-03-08 10:04

Cortado skrev:
Tangband skrev:Överst Jbl 530 och underst audiovector si1

Directivitet-utstrålningen blir väldigt jämt med hornet på Jbl. Så det verkar finnas några fördelar med tekniken.


Det är stora skillnader på högtalarna, det går nog inte att säga att det bara är för att den ena har waveguide/horn. En waveguide med en specifik profil påverkar olika element på olika sätt.

Som jämförelse, här är t.ex. en vanlig domediskant utan waveguide. Spridningen ser ju rätt snäll ut.

H1212_tonkurva.PNG


Om målen nu är rak tonkurva on axis och jämn spridning så kanske man kan konstatera att Audiovectorn ser ut att ha spenderat väldigt lite tid i utvecklingsstadiet.


EDIT: Hifi&Musiks grafer kör 30dB på Y-axeln, vilket ju påverkar upplevelsen lite. Tycker det vore bättre med 2d-mätningar så man ser kurvorna mot ett rutnät..


...hmm... så är det detdär med reflexioner från hornet- det ser inte så kul ut i hifi&musiks test. Jag antar att alla vanliga waveguides också har dessa problem i varierad grad ? Ljudet studsar ju i hornet och så fort det sätts en liten tratt framför en diskant så måste det väl bli reflexer ?

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Passiva Jbl 530 med mätningar

Inläggav Cortado » 2018-03-08 11:35

Tangband skrev:...hmm... så är det detdär med reflexioner från hornet- det ser inte så kul ut i hifi&musiks test.


Fast vi vet ju inte vad som är waveguiden och vad som är diskanten eller kombinationen eftersom vi inte vet hur diskanten i JBL'n mäter utan waveguide.

Tangband skrev:Jag antar att alla vanliga waveguides också har dessa problem i varierad grad ?


Alla waveguides har vissa problem ja, det är upp till konstruktören att designa kombon så att man minimerar dem. Mig veterligen är det rätt svårt att simulera hur en waveguide kommer att bete sig med en specifik diskant, åtminstone är det inget en vanlig svensson gör. Dan har pysslat med det där en del och där har det det varit mycket av en trial & error: fräs ut en profil, mät, gör liten ändring, fräs en ny, mät etc. Till en av våra högtalare fräste han ut kring 40 olika waveguides med små skillnader för att få till det med just den diskanten vi använde.

Tangband skrev:Ljudet studsar ju i hornet och så fort det sätts en liten tratt framför en diskant så måste det väl bli reflexer ?


Med mitt lilla förstånd skulle jag säga att det inte är riktigt så enkelt som att det är "reflexer", det sker en del saker. Vad som sker och hur mycket beror på profilen och diskantens "naturella" egenskaper.

Tittar man på profilen på JBL'n så är den ju olika vertikalt och horisontellt så spridningen kommer se olika ut åt sidleds och höjdleds. Desstom interagerar boomern med diskanten kring delningsområdet vilket också påverkar spridningen, framförallt vertikalt.

En liten youtubelänk om direktivitet som kanske kan vara av intresse!

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Passiva Jbl 530 med mätningar

Inläggav Kraniet » 2018-03-08 12:33

Gedde har ju en skumpropp i waveguiden som ska ta om hand om några av "hornartefakterna". Kan kanske vara nåt att prova till JBLarna också. Klurigt att skära ut formen bara, och att hitta lämpligt skum.
Mvh
Magnus

Nästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster