Nordost - från NASA till kabeluppvärmare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Nordost - från NASA till kabeluppvärmare?

Inläggav WhereNextColumbus » 2018-03-07 18:15

Eftersom det är kabeltrådar som verkar kittla folk här, här kommer en till.
Vad är storyn bakom nordost? Enligt internet så har dom jobbat för NASA tidigare, vilket jag får anta är ett uppdrag som man får först efter att ha visat någon sorts kompetens inom sitt fält. Men när man tittar på deras hemsida, på produktbeskrivningar och FAQ så är det så mkt nonsens. Dom säljer eller iaf har sålt små kabelstativ/lyftare, "kabelinbrännare" som ska göra kablarna bättre efter ca 200h inkörning... om dessa personer är duktiga ingenjörer så kan jag inte annat än att dra slutsatsen att dom medvetet försöker lura människor till att tro att deras produkter ska ha effekter som dom inte har.

Saxat från en intervju med Joe Rwynolds från Nordost i Hi-fi+:

"As the only specialized manufacturer
of HMDI and 4K UHD cables in North
America, Nordost has put a lot of R&D into
digital transmission. We have found that
when digital cables are being used, it isn’t
numerical 1s and 0s, but analog square
waves that represent 1s and 0s that are
actually being transferred."

Bild
Hahaha...
Häpp!

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Re: Nordost - från NASA till kabeluppvärmare?

Inläggav darkg » 2018-03-07 18:39

Aj aj, om det inte är ettor och nollor faller min teori om att de runda nollorna å ena sidan blockeras av alltför smala kablar - ettorna lägger sig smalt och slinker lätt igenom - men å andra sidan är släta och rundade så att de inte som ettorna riskerar att fastna. I många fall balanseras dessa effekter, enligt min nu möjligen falsifierade teori, så att nollor och ettor i genomsnitt ändå kommer fram lika lätt. Tanken var ju att sälja darkG Binary Sieve Digital Condenser för att sålla bort de innehållslösa nollorna för ett mer sammanhållet ljud och mer koncentrerad bild.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2018-03-07 18:46

Lät ju som en bra idé, men du får nog lägga det på hyllan nu. Så är det, ny forskning nya rön.
Häpp!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2018-03-07 18:56

darkg skrev:Aj aj, om det inte är ettor och nollor faller min teori om att de runda nollorna å ena sidan blockeras av alltför smala kablar - ettorna lägger sig smalt och slinker lätt igenom - men å andra sidan är släta och rundade så att de inte som ettorna riskerar att fastna. I många fall balanseras dessa effekter, enligt min nu möjligen falsifierade teori, så att nollor och ettor i genomsnitt ändå kommer fram lika lätt. Tanken var ju att sälja darkG Binary Sieve Digital Condenser för att sålla bort de innehållslösa nollorna för ett mer sammanhållet ljud och mer koncentrerad bild.

Fast... hur hindrar man ettorna från att sätta sig på tvären? Tvärobstinationsdistorsionsfördröjningseffekten alltså. Nollor däremot, de är ju ingenting så de orsakar just precis, ingenting. Om inte en nolla hamnar på fel plats, då kan Nordost uppstå...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2018-03-07 19:57

Dom måste ha fel. Det vet väl alla att det som går i digitala kablar ser ut så här:

Bild
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2018-03-07 19:58

Verkar nog vara dom allra skarpaste hjärnorna som jobbar på FoU-avdelningen där om de kommit fram till att det inte är faktiska ettor och nollor som skickas genom kablarna. Snart kommer de kanske även till den häpnadsväckande upptäckten att Internet inte är en länga med rör. :roll:

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2018-03-07 20:15

Klipp av en kabel mitt i filmen så ser ni ettorna och nollora när de trillar ut på golvet!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

JBjorkman

Inläggav JBjorkman » 2018-03-07 20:53

Appropå "kabelinbrännare"

Om nu förstärkare, kablar, högtalare etc. behöver spelas in, varför väljer då inte "de fina" (dyra) tillverkarna att spela in utrustningen innan den skeppas ut? Om det nu är sista steget i tillverkningen för att få dem att låta bra...

Kanske är en affärsidé för merförsäljning. Att köpa till en för högtalaren optimerad inspelning för bara 5000 till
Guru Audio Junior Plus + Hegel H80

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2018-03-07 21:48

JBjorkman skrev:Appropå "kabelinbrännare"

Om nu förstärkare, kablar, högtalare etc. behöver spelas in, varför väljer då inte "de fina" (dyra) tillverkarna att spela in utrustningen innan den skeppas ut? Om det nu är sista steget i tillverkningen för att få dem att låta bra...

Kanske är en affärsidé för merförsäljning. Att köpa till en för högtalaren optimerad inspelning för bara 5000 till

Vissa brukar påstå att iaf kablar inte får flyttas sen de är inspelade. Rör man på dom så måste man spela in dom på nytt. :lol:

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2018-03-07 22:17

NASA har några bra kabelinbrännare, då blir man dessutom av med skiten på köpet.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2018-03-07 22:20

joakimfors skrev:

Vissa brukar påstå att iaf kablar inte får flyttas sen de är inspelade. Rör man på dom så måste man spela in dom på nytt. :lol:

Det är det som gör att man inte kan blindtesta kablar med snabba växlingar.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2018-03-07 22:35

Almen skrev:
joakimfors skrev:

Uppåt tre månader brukar de vilja att man ska räkna med efter ett byte... vojne! Man lär ju få helskägg.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2018-03-07 23:31

Almen skrev:
joakimfors skrev:

Menar du allvar ? Och varifrån kommer i så fall den uppgiften.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2018-03-07 23:37

hifikg skrev:
Almen skrev:
joakimfors skrev:

Uppåt tre månader brukar de vilja att man ska räkna med efter ett byte... vojne! Man lär ju få helskägg.

Vilken i sig möjligen kan vara klädsamt eller kuriöst, men riskerar att fatalt smeta ut mikrodetaljerna och kanske göra vissa skivor helt ospelbara. Ormskäggolja kan hjälpa något. (Stubb är inte heller oproblematiskt, vissa inspelningar av tibetanska munkar får en hörbart raspigare svärta.)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2018-03-08 00:25

Jorå, men jag har för mig att t.ex. iö påpekat att en ändring/böjning av högiskablar kan generera effekter som är "tidsberoende" . . . men jag kan ha fått för mig fel . . . typ ?

PS. Jag måste kanske gratulera mig själver för ihärdigheten att producera 10k inlägg. 8O :roll:
Senast redigerad av Laila 2018-03-08 00:34, redigerad totalt 1 gång.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2018-03-08 00:32

Laila skrev:Jorå, men jag har för mig att t.ex. iö påpekat att en ändring/böjning av högiskablar kan generera effekter som är "tidsberoende" . . . men jag kan ha fått för mig fel . . . typ ?

PS. Jag måste kanske gratulera mig själver för ihärdigheten att producera 1k inlägg. 8O :roll:

Jag tycker det verkar vara 10 gånger fler!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2018-03-08 00:34

Ja jävvlar* . . . :D
*Fixat

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2018-03-08 02:09

Om du bara hade haft en Nordost nätverkskabel så hade det blivit det rätta antalet nollor och ettor!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2018-03-08 07:40

Nej det är ju fyrkantiga vågor ju, har du redan glömt den fantastiska upptäckten Nordost gjort ?!
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2018-03-08 08:09

Mycket ska man höra innan öronen faller av.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2018-03-08 08:18

Det är sånt trams som Nordost och Transpirens och andra kabelproducenter håller på med som gör att begreppet HIFI numera har en närmast löjlig klang. Tyvärr :( .
Fast egentligen borde mycket av skulden även läggas på tidningar typ Hifi&Mystik.
Ju äldre jag blir ju mer förstår jag hur mycket det är jag inte förstår

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2018-03-08 10:19

FBK skrev:
Almen skrev:
joakimfors skrev:

Jag har mött det argumentet i diskussioner om huruvida inbränning av kablar förändrar ljudet. Men nej, jag tog det inte på allvar. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2018-03-08 10:21

FBK skrev:
Almen skrev:
joakimfors skrev:

Studera Lasses blogg så hittar du sådana exempel. Lasses Hifi alltså. I Falun. Trevlig prick, om än kabeltroende... och entreq beroende...

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2018-03-08 12:24

joakimfors skrev:Om du bara hade haft en Nordost nätverkskabel så hade det blivit det rätta antalet nollor och ettor!

:oops: :mrgreen:

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2018-03-08 15:09

WhereNextColumbus skrev:Vad är storyn bakom nordost? Enligt internet så har dom jobbat för NASA tidigare, vilket jag får anta är ett uppdrag som man får först efter att ha visat någon sorts kompetens inom sitt fält.

De kanske blev påkomna och utsparkade från NASA. Nordost är i mitt tycke ormoljans högborg men man får inte glömma feelgoodfaktorn i deras produkter. Påverkar inte mig dock :roll:
- Militant slacker

JBjorkman

Inläggav JBjorkman » 2018-03-08 23:35

Deras FAQ bjuder på en del ofrivillig humor

How long do my cables have to break in?
Normally, we recommend at least 168 hours. However, our Reference level cables require at least 336 hours.

Väldigt exakt med 168 timmar oberoende längd/material/tvärsnitt/spelat material ..., är det en slump att det överensstämmer med antalet timmar i en arbetsmånad 8O

Uppenbarligen har de redan kommit på "min affärsidé"

What is the best way to break in my cables?
The best way to break in your cables is to have them burned in on the Nordost VIDAR machine by an Authorized Dealer. Most dealers will do this for a small charge and many offer this service when you buy your cables from them. This is another reason to buy your cable from an Authorized Nordost Dealer.
Guru Audio Junior Plus + Hegel H80

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2018-03-09 00:38

Vilka amatörer. Det tar ju bara hand om grovinkörningen. Sen måste man spela riktig musik för att få till finliret: https://www.mojo-audio.com/blog/breakin ... omponents/

A cable cooker is a component that combines dummy loads and frequency generators. You can buy a cooker as a complete unit or make one yourself. The big advantage of cookers is that they’re self-contained, and the greatest disadvantage is that they use broad-spectrum frequency generators as opposed to actual musical signals, so they can only be used for a small portion of the full break-in process.

The level of performance achieved with any amount of break-in is never permanent. When components are vibrated or tilted, or when cables are coiled, bent, and unbent, the lattice structure of the molecules is reoriented. When this happens, some performance is lost. After cables or components are moved it often takes 24 to 72 hours of additional break-in to return them to their former level of performance.

:roll: :lol:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2018-03-09 01:41

joakimfors skrev:Vilka amatörer. Det tar ju bara hand om grovinkörningen. Sen måste man spela riktig musik för att få till finliret: https://www.mojo-audio.com/blog/breakin ... omponents/

A cable cooker is a component that combines dummy loads and frequency generators. You can buy a cooker as a complete unit or make one yourself. The big advantage of cookers is that they’re self-contained, and the greatest disadvantage is that they use broad-spectrum frequency generators as opposed to actual musical signals, so they can only be used for a small portion of the full break-in process.

The level of performance achieved with any amount of break-in is never permanent. When components are vibrated or tilted, or when cables are coiled, bent, and unbent, the lattice structure of the molecules is reoriented. When this happens, some performance is lost. After cables or components are moved it often takes 24 to 72 hours of additional break-in to return them to their former level of performance.

:roll: :lol:

Se där ja, där har vi en av dem som vittnar om att det tar 24-72 timmar innan man kan lyssna igen. Det blir långa lyssningsuppehåll det, om man vill jämföra ett halvt dussin kablar.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2018-03-09 01:45

Glöm inte kabellyftarna, de svarta konerna och de där pluggarna som måste sättas i tomma uttag, givetvis i deras alldeles speciella grenuttag. Då kan man t o m få högtalare från Wilson Audio att låta bra!
Bilagor
2143_nordost.jpg
2143_nordost.jpg (236.51 KiB) Visad 2596 gånger

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2018-03-09 01:57

Finns trådar på Facebook där de testat massa olika dyra grenuttag och varje byte har inneburit en enorm förbättring, nu senast var det byte tillbaks till Ikeas billiga som gav mest ”musik istället för ljud”.
Jag föreslog att de skulle vänta en månad och sedan växla tillbaka igen så blir det nog ännu bättre...

Nästa

Återgå till Generellt om hifi