Tips på album som låter skit

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Tips på album som låter skit

Inläggav Conan » 2018-03-15 06:29

Max_Headroom skrev:U2 - The Joshua Tree låter apa.


Ja fy fan... magiskt bra musik och sen den sämsta ljudkvaliteten man kan tänka sig. Helt platt och själlöst.

Veronica Maggios "Satan i Gatan"... också helt galet dåligt ljud.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Tips på album som låter skit

Inläggav Morello » 2018-03-15 09:26

Max_Headroom skrev:U2 - The Joshua Tree låter apa.

....


Hela U2-katalogen låter katastrofalt dåligt. Olyssninsgbart och lite till.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
sladdbarn
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 2009-12-05

Re: Tips på album som låter skit

Inläggav sladdbarn » 2018-03-15 15:23

darkg skrev:Det finns nåt galet ljud-dåligt med Alphaville på Spotify; . Hittade:

[ Spotify ]
[ SWP ]

Nån måtte ha glömt att de redan hade dubbla flangers eller nåt på virvelsynthen (?). Bästa DR-siffran på skivan dock (17, stabilt grön på Dynamic Range Database).


Har albumet på CD och det låter inte heller bra.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Tips på album som låter skit

Inläggav Kalejdokom » 2018-03-17 08:51

Jag lyfter tråden till en mer generell nivå efter gårdagskvällens fredagsmusik-spisning. Jag fick feeling och tog fram dubbel-CD-samlingsplattan från radioprogrammet Metropol (som sändes på det glada 80-talet). Skivan innehåller en massa skön musik (som jag minns det).
Efter tre låtar på hyfsad volym stod jag dock inte ut längre! Det lät bara skrikigt mellanregister, helt utan botten.

Jag konstaterar med sorg att det mesta som producerats i popväg före 1990 verkar lida av samma defekt - det låter verkligen skit, när man spelar upp det på en anläggning där man är van att kunna återge (i princip) hela det hörbara registret med full dynamik. :cry: .

Någon med liknande erfarenhet/känsla?

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Tips på album som låter skit

Inläggav CODY » 2018-03-17 09:46

Ja, och det är därför det finns en marknad för remasters.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Tips på album som låter skit

Inläggav Max_Headroom » 2018-03-17 11:28

Kalejdokom skrev:Jag lyfter tråden till en mer generell nivå efter gårdagskvällens fredagsmusik-spisning. Jag fick feeling och tog fram dubbel-CD-samlingsplattan från radioprogrammet Metropol (som sändes på det glada 80-talet). Skivan innehåller en massa skön musik (som jag minns det).
Efter tre låtar på hyfsad volym stod jag dock inte ut längre! Det lät bara skrikigt mellanregister, helt utan botten.

Jag konstaterar med sorg att det mesta som producerats i popväg före 1990 verkar lida av samma defekt - det låter verkligen skit, när man spelar upp det på en anläggning där man är van att kunna återge (i princip) hela det hörbara registret med full dynamik. :cry: .

Någon med liknande erfarenhet/känsla?


Mycket 80-tals pop har kraftigt beskuren bas. Det skulle liksom vara så. Den bas som finns brukar dock vara av bra kvalitet, så det går helt OK att EQa upp den. Jag brukar göra det. Jag har NOOLOM-kort i mitt hemmabyggda lilla försteg, så det är inte så stort problem. Upp med lågasen 3 eller 6dB så låter det helt OK.
Undantag finns, bland annat en Howord Jones-skiva som jag glömt namnet på. Var tvungen att mastra om den helt (musiken i sig är så bra att det är värt besväret). Gör man "bara" det så låter den utmärkt! Synd bara att ingen gjorde en kontrollyssning i samband med produktionen så att man som konsument slipper hålla på med sådant här.
Tyvärr så är tonkontrollerna på 99% av marknaes förstärkare oanvändbara till sådana här korrektioner eftersom brytfrekvensen ligger på tok för högt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Tips på album som låter skit

Inläggav mrGaskill » 2018-03-17 12:14

Ja, har samma erfarenhet av mycket musik på CD från mitten av 80-talet. Det låter tunt om bas och trummor och ganska mycket diskant. Men det var väl trendigt kanske. Men skivor utan dynamik, utan botten och som bara låter mellanregister och distat är ju olyssningsbara. Man förstår inte hur det gått till.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
shaft
 
Inlägg: 187
Blev medlem: 2006-09-13
Ort: Stockholm

Re: Tips på album som låter skit

Inläggav shaft » 2018-03-19 17:02

mrGaskill skrev:Ja, har samma erfarenhet av mycket musik på CD från mitten av 80-talet. Det låter tunt om bas och trummor och ganska mycket diskant. Men det var väl trendigt kanske. Men skivor utan dynamik, utan botten och som bara låter mellanregister och distat är ju olyssningsbara. Man förstår inte hur det gått till.


Ofta användes Vinylmastrar för CD på 80-tal. Då blev det ofta som du säger. Har man tur är det inte så komprimerat eftersom Loudness-Wars inte kommit igång.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Tips på album som låter skit

Inläggav PekkaJohansson » 2018-03-19 17:15

Presenshöjda, dynamikkomprimerade och nivåmaximerade remasters från 90-talet (som Metropol-samlingen från 1993) duger inte som grund för att bedöma inspelningars kvalitet. Någon nämnde Alphaville här ovan som har varit föremål för diskussion tidigare. Gruppen beskylldes för dålig ljudkvalitet baserat på lyssning till samlingen "First harvest" från 1992. Den är betydligt sämre än originalutgåvan av debutalbumet "Forever young" som utan att vara något mästerverk går att höra på medelstark nivå. Det låter för övrigt likadant på originalvinyl så det handlar om trender och ljudideal och inte att cd skulle vara annorlunda. Däremot är det helt korrekt att det på 1980-talet, liksom tidigare, finns en stor majoritet produktioner som är sämre än man skulle önska, framför allt på grund av den ljusa klangbalansen som har påpekats i tråden. Problemet med dåliga pop- och rockproduktioner har ökat på grund av ljudnivåkriget från 1990 och framåt. Svaret på trådfrågan är alltså att man kan spela nästan vad som helst på pop- och rocksidan som är utgivet eller återutgivet efter 1990 och räkna med att det låter sämre än vad inspelningen/produktionen medger. Jag skickar emellanåt nyare skivor direkt i runda arkivet eftersom de inte klarar mitt 30-sekunderstest ens på cd. Vill man höra skapligt bra produktioner får man leta fram rock och pop som spelades in cirka 1978-1982 och gavs ut på kompaktskiva fram till mitten av 1980-talet. Det finns några guldkorn från 50- och 60-talet också - men som sagt ytterligt få från de senaste 28 åren.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Tips på album som låter skit

Inläggav Morello » 2018-03-19 19:26

Jag köpte ett album med Audioslave från 2002 - jag tryckte på stopp-knappen efter cirka 10-20 sekunder.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Tips på album som låter skit

Inläggav mrGaskill » 2018-03-20 08:04

shaft skrev:
mrGaskill skrev:Ja, har samma erfarenhet av mycket musik på CD från mitten av 80-talet. Det låter tunt om bas och trummor och ganska mycket diskant. Men det var väl trendigt kanske. Men skivor utan dynamik, utan botten och som bara låter mellanregister och distat är ju olyssningsbara. Man förstår inte hur det gått till.


Ofta användes Vinylmastrar för CD på 80-tal. Då blev det ofta som du säger. Har man tur är det inte så komprimerat eftersom Loudness-Wars inte kommit igång.

Aha, och vinylmastrarna var lite tunn i diskanten, så man höjde lite ? :-)
"we have assumed control!"

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Tips på album som låter skit

Inläggav PekkaJohansson » 2018-03-20 10:39

Påståendet om vinylmastrar för cd läser man ibland, men jag har svårt att hitta tillförlitliga källor på det. Sant är som sagt att många 80-talsproduktioner låter ljust men det gör de oavsett medium. Tittar man på äldre musik som lades på kompaktskiva före 1990 finns oftast inte problemet med ljus klang. Tvärtom har man på dessa ibland sänkt diskantnivån för att bli av med brus. Det vore intressant om någon ville belägga uppgiften om vinylmastrar och i vilken utsträckning de skulle ha använts för cd-överföring.

En vacker dag när jag har jättemycket tid kanske jag skulle spela in några originalvinylskivor från 80-talet och jämföra med motsvarande kompaktskiva.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Tips på album som låter skit

Inläggav Almen » 2018-03-20 11:13

Dagge Lundquist skrev:Vid [vinylmastringen] gjordes små frekvenskorrigeringar, i allmänhet diskantlyft och basavskärning samt en lättare komprimering.

[För] samlings-CD:n "81-87" [...] och efterföljande CD-utgivning av "Med rymden i blodet", har man använt en bandkopia av 1982 års vinylmastering.


:D
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: Tips på album som låter skit

Inläggav ottovonkopp » 2018-03-20 12:05

Millenium Hourglass. Synd på ett så bra album.


Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Tips på album som låter skit

Inläggav Fostex » 2018-07-02 13:06

Jag har börjat samla på mig skräckexempel i en spellista på spotify. Där finns en hel del otäckt:
https://open.spotify.com/user/evil_/pla ... On3OtOTHdw

Kolla in t.ex. Emeli Sandé - Our Versions of Events, horribelt dåligt. Kanye West - Yeezus är inte bättre.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Tips på album som låter skit

Inläggav Morello » 2018-07-02 13:24

Man kan ta praktiskt taget vilken som helst popskiva producerad efter 2000 som exempel.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Tips på album som låter skit

Inläggav Bill50x » 2018-07-02 13:51

Fostex skrev:Jag har börjat samla på mig skräckexempel i en spellista på spotify. Där finns en hel del otäckt:
https://open.spotify.com/user/evil_/pla ... On3OtOTHdw

Kolla in t.ex. Emeli Sandé - Our Versions of Events, horribelt dåligt. Kanye West - Yeezus är inte bättre.

Härligt dåligt, som masochist dregglar man rejält!

I normala fall brukar sadisten och masochisten finna ett gemensamt nöje* men vad finner producenten för nöje i att producera sådan skit?

/ B

* eller kanske inte...
- Masochisten - slå mig!
- Sadisten- Nä...
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Tips på album som låter skit

Inläggav Conan » 2018-07-07 06:47

Senaste albumet med First Aid Kit Ruins är ett riktigt praktexempel på illa det kan låta.

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4703
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Tips på album som låter skit

Inläggav MichaelG » 2018-07-20 21:47

För ett antal år sedan fick jag en skiva i present som jag aldrig spelar pga att den komprimerar illa. Gruppen heter "Kent" och skivan heter "Vapen & ammunition".

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Tips på album som låter skit

Inläggav PekkaJohansson » 2018-08-16 10:15

Jag chansade och köpte albumet "Breakaway" med Kelly Clarkson från 2005 för en tid sedan. Det kvalificerade sig direkt till den här tråden. Även ett album med gruppen Hurts kvalar in och gör skäl för namnet. Minns dock inte titeln. Vid närmare eftertanke är sannolikheten ganska stor att skivor producerade efter, säg 1999, hamnar i den här tråden - med en fallande skala från 1990. He he, ser nu att Morello har påpekat just det!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
mhr1229
 
Inlägg: 389
Blev medlem: 2016-11-03
Ort: Vallentuna

Re: Tips på album som låter skit

Inläggav mhr1229 » 2018-08-16 20:23

Eliza Carhy & Wayward Band - Big Machine

Jag blev så besviken. Egentligen är det en bra skiva, men ljudet är förfärligt.
Frilansskribent i Hifi & Musik

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Tips på album som låter skit

Inläggav PekkaJohansson » 2018-08-16 20:41

Det slår mig att det passar utmärkt att i denna tråd berätta att jag köpte Natalie Merchants "Leave your sleep" (dubbel-cd 2010) och fick bekräftat att den låter precis lika eländigt här som hos mhr1229. Åter en skiva med fin musik men taffligt ljud. Den blir sannolikt hyllvärmare.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Tips på album som låter skit

Inläggav Bill50x » 2018-08-16 22:39

Ni som tycker att vissa skivor låter så illa att de inte kan lyssnas på... förmodligen har ni kassa anläggningar, typ en Denon bioreceiver och ett par piP. Och förstås en taskig cd-spelare för 399:- inköpt på macken - för det vet ju alla att cd-spelare låter lika, eller hur?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
momus
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 2008-02-20
Ort: Kungsängen

Re: Tips på album som låter skit

Inläggav momus » 2018-08-18 11:41

Ja, Satan i Gatan var den skiva som fick upp ögonen (öronen ) på mig för det här nya sättet att "mastra".
Finns också en intressant artikel på LTS om en Yamahahögtalare (NS-10) som ofta användes i studior på 80-, 90-talet. Förklaring?

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Tips på album som låter skit

Inläggav Morello » 2018-08-18 12:24

Bill50x skrev:Ni som tycker att vissa skivor låter så illa att de inte kan lyssnas på... förmodligen har ni kassa anläggningar, typ en Denon bioreceiver och ett par piP. Och förstås en taskig cd-spelare för 399:- inköpt på macken - för det vet ju alla att cd-spelare låter lika, eller hur?

/ B

:?:
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Tips på album som låter skit

Inläggav PerStromgren » 2018-08-18 13:40

Morello skrev:
Bill50x skrev:Ni som tycker att vissa skivor låter så illa att de inte kan lyssnas på... förmodligen har ni kassa anläggningar, typ en Denon bioreceiver och ett par piP. Och förstås en taskig cd-spelare för 399:- inköpt på macken - för det vet ju alla att cd-spelare låter lika, eller hur?

/ B

:?:


Ironi, bäste Morello, ironi!
... tycker jag!

Per

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: Tips på album som låter skit

Inläggav PekkaJohansson » 2018-08-18 18:37

PerStromgren skrev:Ironi, bäste Morello, ironi!


Skulle jag inte ta gift på.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: Tips på album som låter skit

Inläggav i » 2018-08-18 20:11

PerStromgren skrev:
Morello skrev:
Bill50x skrev:Ni som tycker att vissa skivor låter så illa att de inte kan lyssnas på... förmodligen har ni kassa anläggningar, typ en Denon bioreceiver och ett par piP. Och förstås en taskig cd-spelare för 399:- inköpt på macken - för det vet ju alla att cd-spelare låter lika, eller hur?

/ B

:?:


Ironi, bäste Morello, ironi!


Problemet är att ironikonstruktionen (i så fall) är svårtydbar.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Zeeall
 
Inlägg: 1551
Blev medlem: 2007-11-29
Ort: Arboga

Re: Tips på album som låter skit

Inläggav Zeeall » 2018-08-20 21:56

Carcass debutalbum låter väl inte sådär jättebra.

https://open.spotify.com/album/31yetTr8 ... DiWUjDD9Hg

(varning för skivomslaget, det är ett kollage av obduktionsbilder.)
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
mhr1229
 
Inlägg: 389
Blev medlem: 2016-11-03
Ort: Vallentuna

Re: Tips på album som låter skit

Inläggav mhr1229 » 2018-08-21 21:04

PekkaJohansson skrev:Det slår mig att det passar utmärkt att i denna tråd berätta att jag köpte Natalie Merchants "Leave your sleep" (dubbel-cd 2010) och fick bekräftat att den låter precis lika eländigt här som hos mhr1229. Åter en skiva med fin musik men taffligt ljud. Den blir sannolikt hyllvärmare.

Nja, med tanke på hur många skivor du har och hur många du köper så följer det väl med nödvändighet att de flesta blir hyllvärmare. Dygnet har ju bara 24 timmar och veckan 7 dagar. :wink:

För att knyta an till OP:s OT, dvs. en önskan att lära sig urskilja dålig ljudkvalitet kan man faktiskt problematisera utifrån detta exempel. Jag hör inte att "Leave your sleep" låter illa. Jag var ju med när du påpekade det och du försökte beskriva vad det var du hörde men jag hängde inte riktigt med (och det var väl inte alla låtar som lät illa). Med lite mer tid och exempel skulle säkert även jag kunna lära mig att höra bristerna. Nu till frågan av närmast filosofisk karaktär: Vill jag det? Jag gillar ju den där skivan (helskarpt!) och om jag väl börjat höra felen kommer jag säkerligen inte längre att kunna uppskatta den på samma sätt.

De gamla vikingarna skrev i Havamal att "ej bättre börda man bära kan än kunskap mycken". De hade fel! Jag är ganska kunnig beträffande svenska språkregler och det leder konstant till att jag stör mig på texter med något slags ambition att verka seriösa i vilka det tydligt framgår att författaren inte behärskar dessa regler. Jag hittar språkfel i Harry Martinssons "Nässlorna blomma" och karln fick ju ändå Nobelpris! Alla dessa språkfel som jag hittar stör min läsning.

Om jag på liknande sätt skulle förbättra min förmåga att höra felaktigheter i inspelningar (och efterkommande led på vägen till skiva eller ljudfil) är risken överhängande att det skulle förstöra min förmåga att njuta av stora delar av min musiksamling (det har tyvärr redan börjat hända) och det vore ju jättetråkigt!

Men OK, det finns en glädje i att lära sig nya färdigheter och det gäller förstås även här. Konsten ligger väl i att trots att man identifierat brister i en inspelning kunna bortse från det om musiken är bra och inte låta dessa brister stå i vägen för musiken. Det är inte lätt och vi är alla olika känsliga men jag tror att man gör sig själv en tjänst genom att försöka. Livet blir lite roligare då.

Summan av (den långa) kardemumman blir måhända att man ska vara försiktig med vad man önskar sig!
Frilansskribent i Hifi & Musik

FöregåendeNästa

Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster