Ino-Lab Educational podcasts: poddar och videor

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav Svante » 2018-04-01 21:07

darkg skrev:Även när ni inte har något att rita skulle det vara väldigt trevligt att ha det som video... men folk vill kantänka kunna lyssna utan att 'behöva' titta? Eller blir det krångligare med bandbredd och inspelning med video? Bra innehåll i vilket fall.


Jag tycker blandningen är bra.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
-Palle-
 
Inlägg: 2652
Blev medlem: 2009-04-18
Ort: Muppsala

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav -Palle- » 2018-04-01 21:16

Jag tackar för ett väldigt intressant podavsnitt som avlyssnats i bilen, ska försöka få tid för att sätta mig ner och kolla videon imorgon.
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav jonasp » 2018-04-01 21:20

PerStromgren skrev:Är det bara jag som tycker att gubbarna låter rätt griniga? Det är mycket kritik mot en massa kollegor. Det må vara alldeles korrekt kritik, men titeln "Grumpy Old Men Discussing Audio" ligger nära till hands... :)


Jo. Men de är griniga med rätta. Och passionen för välljud lyser igenom när de blir upphetsade (nåja) och börjar avbryta varandra! :mrgreen: Jag gillar't.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav jonasp » 2018-04-01 21:52

darkg skrev:Även när ni inte har något att rita skulle det vara väldigt trevligt att ha det som video... men folk vill kantänka kunna lyssna utan att 'behöva' titta? Eller blir det krångligare med bandbredd och inspelning med video? Bra innehåll i vilket fall.


Precis som Palle lyssnade jag på podden i bilen. Sjukt mycket intressantare att lyssna på podden än sunkradio, om man säger. Jag lyssnar gärna utan att titta när det går.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav darkg » 2018-04-01 22:10

jonasp skrev:
darkg skrev:Även när ni inte har något att rita skulle det vara väldigt trevligt att ha det som video... men folk vill kantänka kunna lyssna utan att 'behöva' titta? Eller blir det krångligare med bandbredd och inspelning med video? Bra innehåll i vilket fall.


Precis som Palle lyssnade jag på podden i bilen. Sjukt mycket intressantare att lyssna på podden än sunkradio, om man säger. Jag lyssnar gärna utan att titta när det går.


Ja, egentligen gillar jag också poddar, ofta, och pratprogram på radio. Så jag vet inte exakt vad jag ville ha sagt. :)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav Ogjort » 2018-04-01 23:13

Bagaget skrev:Det är kul att ni har bra ljud på inspelningen...
Det är lite ironiskt annars att det ofta är rent bedrövligt ljud på youtube från reportage eller föreläsningar från HiFi-sammanhang. Som RMAF-föreläsningarna...


Tack för återkoppling.
Det är roligt att det verkar upplevas en skillnad och ännu roligare att den är positiv, trots att det låter så olikt så som det brukar låta.

Vi hade ganska ingående diskussioner om det här med ljudet och "hur". För hur uppfattas det egentligen när det är så pass annorlunda än "standard". Risken är ju:

"Jaha här är det folk som ska upplysa om ljud och så kan de inte ens spela in en talpodd ordentligt"

Vi är så invanda vid närmikat, presat, diskanthöjt och komprimerat ljud, att det liksom blivit en standard. Men vi bestämde till sist att göra så som vi vill göra. Ändå. Och att det - på sikt - kanske till och med finns en poäng i att skilja ut sig.

Frånsett en lågbasavskärning för att undvika puff o "rörelsebummel" är ingenting skruvat.
Ingen kompression - ingenting.
Här är min mikuppställning. (två OM1 med 23cm avstånd)

OM1 AB_s.jpg
OM1 AB_s.jpg (199.05 KiB) Visad 5090 gånger


Något som bekräftar det vi delvis talar om i podden är att jag många gånger i gängse produktion önskat göra just på det här viset. Men det finns ett stort motstånd "därute".
Just den här mikuppställningen ville jag använda för "Klassiska Podden". Men med två erfarna och drivna tv-rävar, blev det för långt ifrån det de är vana vid. Det blir ju inte som det "ska" vara. Men blir alltså intvingad i en fålla där man inte vill vara.
Klassiska podden är istället två nära CM3 med puffskydd, skruvat och långt mer komprimerat än jag brukar göra i mina egna program. I videon nedan ser ni hur det är mikat.
Till saken hör att Camillas matrum inte är idealiskt på minsta vis. Och då gillar JAG att rumsklangen är med, medan "alla andra" vill minimera rummet så mycket som möjligt.
Det "naturliga" uppfattas helt enkelt som konstigt.



Sibeliuspodden skiljer ytterligare ut sig då den är "live"-inspelad i Nordiska Museets entré-katedral. Befintliga kompressionsmyggor tappade från PA.
Övriga avsnitt är dock inspelade som på videon. Det lustiga är att jag , i min värld, uppfattar alla poddarna som tokkomprimerade. Medan de vid en jämförelse med mycket annat snarare är mindre skruvade än vanligt.
http://sverigesradio.se/klassiskapodden?flik=senaste&date=2018-04-01

Sen vill jag också tillägga att tidsfaktorn är en komponent. Att handredigera nivåer i 10 timmars material tar TID! Slänga på en kompressor och en brickwall-limiter sparar tid.
Det går enormt mycket fortare. I dagens toktidspressade produktionsmiljöer är det ofta en avgörande faktor - tyvärr. Ljudet får inte kosta något.
Så vi ska vara försiktiga med att döma ut ljudteknikerkåren. Ofta både vill och kan de, men de har inte en chans att hinna. Och väldigt lite förståelse från omgivningen.
Vad sa redan han Strindbergarn...

"Det är synd om människorna"
Senast redigerad av Ogjort 2018-04-01 23:44, redigerad totalt 1 gång.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav Ogjort » 2018-04-01 23:29

Svante skrev:
Ogjort skrev:
Svante skrev:
Njaej, jag har lyssnat i Chrome nu, som du kanske förstod, men hur skulle man tala om för VLC att man vill streama detta? Ska jag skriva in någon adress i VLC?


Det är nog ungefär samma oavsett plattform, även om tryckningar o kommandon kan drabba olika fingrar.
Typ:
På sajten: Högerklicka (Alt-klicka, CMD-klicka eller vad det nu blir...) på FLAC-mojen.
Välj: Kopiera länkadress.
I VLC: Öppna nätverk.
Klistra in länkadressen i "URL-rutan (eller vad den då kan heta hemma hos Linux eller så...)
Klicka sen ok i öppnanätverksdialogrutan. Och...
Vips så börjar det strömma ljuva stämmor ur datamaskinen.

Funkar smutt som sillspad.

Det var så vi gjorde på P2 när vi erbjöd ljudprogrammen som FLAC.
Jag minns att det skilde sig lite mellan t.ex. MacOS och Windows - men marginellt.


Ja, eftersom den säger invalid source så kommer inte den menyn upp i Explorer, så det går inte. I Chrome däremot går detatt kopiera länke och den funkar i VLC, men då är det ju inte så mycket idé. Ni skulle ju kunna lägga nätverksadressen som en länk på texten över spelaren? Eller hitta någon annan spelare som funkar i fler browsers?


Problemet är att att jag inte pallar att bli webb-expert (också 8)) Så jag är hänvisad till en wysiwyg-editor [tryckfel korrigerat / Per] med dess begränsningar. Jag kan alltså inte riktigt styra hur länkar och "embedded objects" presenteras. Det begränsar valen tyvärr. (jag försökte få till en "hämtlänk" - men det gick inte)
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav Ogjort » 2018-04-01 23:35

DQ-20 skrev:
Ogjort skrev:
Svante skrev:
Det låter ju fint. Inte närmikat, men i ett ganska dött rum, både tidsskillnad och nivåskillnad gör att jag tror att det är ett par njurar på 30-40 cm avstånd ifrån varandra. Du själv mitt framför :D . Det där radiovassa som man ofta hör finns inte vilket gör att jag tror att det är raka fina mikar. CM3?


:) Du får gissningsgodkänt, men det är OM1. (A/B + jecklin)


Det låter utmärkt (=intryck bild och ljud stämmer). Kör du in i Zoomen?

Tack för att ni tog er tid och gjorde en intressant podcast.

Bästa hälsningar,

DQ-20


Videon är "bara" ZOOM H1.
Det funkar ju utmärkt. Inte alls nödvändigt med närmikrofonering som nästan alltid görs.
Men som sagt, tidspressen gör att man vanligtvis spelar "safe" och ökar möjligheten till efterbearbetning.
Vågar inte chansa eller ens pröva...
Det är trist men förståeligt. Det ÄR pressat "därute".
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav Svante » 2018-04-02 00:55

Ogjort skrev:Något som bekräftar det vi delvis talar om i podden är att jag många gånger i gängse produktion önskat göra just på det här viset. Men det finns ett stort motstånd "därute".
Just den här mikuppställningen ville jag använda för "Klassiska Podden". Men med två erfarna och drivna tv-rävar, blev det för långt ifrån det de är vana vid. Det blir ju inte som det "ska" vara. Men blir alltså intvingad i en fålla där man inte vill vara.
Klassiska podden är istället två nära CM3 med puffskydd, skruvat och långt mer komprimerat än jag brukar göra i mina egna program. I videon nedan ser ni hur det är mikat.
Till saken hör att Camillas matrum inte är idealiskt på minsta vis. Och då gillar JAG att rumsklangen är med, medan "alla andra" vill minimera rummet så mycket som möjligt.
Det "naturliga" uppfattas helt enkelt som konstigt.


Vore det helt omöjligt att slänga upp ett par OM1or också och spela in på 4 kanaler? Hur mycket lägger de sig i efter inspelningen?

Jag gillar också lite rumsklang, som den var i er podd, men blir det för mycket så påverkar det taluppfattbarheten. Man får tänka på hörselskadade också.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav Ogjort » 2018-04-02 01:50

Varför går de bara att korrigera inlägg en liten tid?
wisiwyg kan de ju inte stå med hedern i behåll...

wysiwyg, ska det förstås vara
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav Svante » 2018-04-02 08:22

Ogjort skrev:Varför går de bara att korrigera inlägg en liten tid?
wisiwyg kan de ju inte stå med hedern i behåll...

wysiwyg, ska det förstås vara


Det är för att man ska läsa igenom inläggen innan man postar de. ;)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28089
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav PerStromgren » 2018-04-02 09:16

Ogjort skrev:Varför går de bara att korrigera inlägg en liten tid?
wisiwyg kan de ju inte stå med hedern i behåll...

wysiwyg, ska det förstås vara


Jag korrigerade åt dig, så att du slipper stå med skammen! :)

PS. Anledningen till tidsgränsen, är att vi förr haft rena historie-"förfalskningar" i debatterna. Möjligen är tidgränsen för snål, det har debatterats att förlänga den, men något beslut har inte tagits.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28089
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav PerStromgren » 2018-04-02 09:17

Svante skrev:
Ogjort skrev:Varför går de bara att korrigera inlägg en liten tid?
wisiwyg kan de ju inte stå med hedern i behåll...

wysiwyg, ska det förstås vara


Det är för att man ska läsa igenom inläggen innan man postar de. ;)


"... innan man postar de". Jojo. :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-04-02 09:21

Ogjort skrev:Varför går de bara att korrigera inlägg en liten tid?

Det är för att visa för folk att när man väl producerat och distribuerat något med fel i så kan man inte alltid fixa dessa fel i efterhand. 8)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav Svante » 2018-04-02 09:35

PerStromgren skrev:
Svante skrev:
Ogjort skrev:Varför går de bara att korrigera inlägg en liten tid?
wisiwyg kan de ju inte stå med hedern i behåll...

wysiwyg, ska det förstås vara


Det är för att man ska läsa igenom inläggen innan man postar de. ;)


"... innan man postar de". Jojo. :)


Haha, du såg de. :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav RogerJoensson » 2018-04-02 10:39

PerStromgren skrev:
Ogjort skrev:Varför går de bara att korrigera inlägg en liten tid?
wisiwyg kan de ju inte stå med hedern i behåll...

wysiwyg, ska det förstås vara


Jag korrigerade åt dig, så att du slipper stå med skammen! :)

PS. Anledningen till tidsgränsen, är att vi förr haft rena historie-"förfalskningar" i debatterna. Möjligen är tidgränsen för snål, det har debatterats att förlänga den, men något beslut har inte tagits.

Det händer fortfarande att ändringar sker som gör att svaren på dessa inlägg framstår som direkt korkade efter ändringarna, så jag är inte säker på att det är en god idé. Ibland upptäcker man inte det förrän det är för sent att göra tillägg i sitt svar för att klargöra vad som avsågs med svaret, om man ens upptäcker det. Om det fanns möjlighet att göra tillägg i avvikande färg i efterhand så vore det en poäng, men en sådan funktion kan säkert missbrukas den med... [/slut_OT]
-På självvald "semester".

WhereNextColumbus
 
Inlägg: 770
Blev medlem: 2012-12-10

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav WhereNextColumbus » 2018-04-02 11:16

Tyckte om både podden och videon, ser fram emot kommande avsnitt! Bra jobbat.
Wenn wellen schwingen ferne stimmen singen

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav Svante » 2018-04-02 11:52

RogerJoensson skrev:
PerStromgren skrev:
Ogjort skrev:Varför går de bara att korrigera inlägg en liten tid?
wisiwyg kan de ju inte stå med hedern i behåll...

wysiwyg, ska det förstås vara


Jag korrigerade åt dig, så att du slipper stå med skammen! :)

PS. Anledningen till tidsgränsen, är att vi förr haft rena historie-"förfalskningar" i debatterna. Möjligen är tidgränsen för snål, det har debatterats att förlänga den, men något beslut har inte tagits.

Det händer fortfarande att ändringar sker som gör att svaren på dessa inlägg framstår som direkt korkade efter ändringarna, så jag är inte säker på att det är en god idé. Ibland upptäcker man inte det förrän det är för sent att göra tillägg i sitt svar för att klargöra vad som avsågs med svaret, om man ens upptäcker det. Om det fanns möjlighet att göra tillägg i avvikande färg i efterhand så vore det en poäng, men en sådan funktion kan säkert missbrukas den med... [/slut_OT]


Trodde du ja... :)

[OT] Därför är det viktigt att citera och inte anta att inlägget före är det man syftar på, utan just det man citerar i sitt eget inlägg.
Jag tycker annars att man kunde ha en "spåra-knapp" så att man kan se hur och när inläggen har redigerats. Jag tror att mods har en sådan.
[/OT]
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-04-02 12:24

Svante skrev:Trodde du ja... :)

[OT] Därför är det viktigt att citera och inte anta att inlägget före är det man syftar på, utan just det man citerar i sitt eget inlägg.
Jag tycker annars att man kunde ha en "spåra-knapp" så att man kan se hur och när inläggen har redigerats. Jag tror att mods har en sådan.
[/OT]

När inlägget ändrades kan vi se mha loggar, men vad som ändrades kan vi inte göra. Det är bara senaste versionen som sparas och allt det gamla är borta. Det är en anledning till varför vi måste ha denna begränsning.
Men nu är vi väldigt OT. Tillbaka till ämnet!

Såg just videon. Mycket bra Anders och Ingvar. Förmodligen inte speciellt mycket nytt för oss som redan diskuterat loudness war till leda på faktiskt, men jag hoppas det når ut till fler personer. :)

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28089
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav PerStromgren » 2018-04-02 12:44

Jag fattade inte vad LUFS är. Vilket är korrekt av följande, är det en storhet eller enhet?

Något = N LUFS
eller
LUFS = N något

Och medan ni berättar; ge mig ett bra förslag på "något" ovan!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav shifts » 2018-04-02 12:45

Ska det nå ut behöver det nog finnas spritt till de vanligaste ställen folk hämtar sina podcaster. Kikade i Apples variant och där saknades det tyvärr. Har dålig koll på andra ställen där podcaster distribueras, men det finns rätt bra många fler.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav jonasp » 2018-04-02 12:47

+1 på shifts!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-04-02 12:51

PerStromgren skrev:Jag fattade inte vad LUFS är. Vilket är korrekt av följande, är det en storhet eller enhet?

Något = N LUFS
eller
LUFS = N något

Och medan ni berättar; ge mig ett bra förslag på "något" ovan!

LU är enheten för en nivå som är k-vägd. LUFS är LU relativt full utstyrning.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28089
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav PerStromgren » 2018-04-02 12:54

AndreasArvidsson skrev:
PerStromgren skrev:Jag fattade inte vad LUFS är. Vilket är korrekt av följande, är det en storhet eller enhet?

Något = N LUFS
eller
LUFS = N något

Och medan ni berättar; ge mig ett bra förslag på "något" ovan!

LU är enheten för en nivå som är k-vägd. LUFS är LU relativt full utstyrning.



Nivå = 14 LUFS?
Eller är 0 LUFS max? Då blir det alltså
Nivå = -14 LUFS

Är det rätt uppfattat? Säger enheten något om hur det ska mätas? Eller kan man säga
Maxnivå = -14 LUFS och RMS-nivå = -14 LUFS?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-04-02 12:58

PerStromgren skrev:
AndreasArvidsson skrev:
PerStromgren skrev:Jag fattade inte vad LUFS är. Vilket är korrekt av följande, är det en storhet eller enhet?

Något = N LUFS
eller
LUFS = N något

Och medan ni berättar; ge mig ett bra förslag på "något" ovan!

LU är enheten för en nivå som är k-vägd. LUFS är LU relativt full utstyrning.



Nivå = 14 LUFS?
Eller är 0 LUFS max? Då blir det alltså
Nivå = -14 LUFS

Är det rätt uppfattat? Säger enheten något om hur det ska mätas? Eller kan man säga
Maxnivå = -14 LUFS och RMS-nivå = -14 LUFS?


0LUFS eller 0dBFS är ju max utstyrning. Vi pratar alltså om den digitala domänen när vi pratar om "full scale".

För att kunna implementera en mätning så behöver du ju veta hur k-vägningen skall utföras; LU är en enhet som används när mätning är utförd med k-vägning. Du har säkert hört talas om dB(A) och dB(C) för A resp C-vägning. LU är väl egentligen bara dB(k), men under ett mer "lättsålt" namn. Rätta mig gärna här om jag har fel någon.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav Svante » 2018-04-02 13:52

PerStromgren skrev:Jag fattade inte vad LUFS är. Vilket är korrekt av följande, är det en storhet eller enhet?

Något = N LUFS
eller
LUFS = N något

Och medan ni berättar; ge mig ett bra förslag på "något" ovan!


I EBU-standarden pratar man om -23 LUFS, så det är nog en enhet. Det andra, LKFS som Ingvar pratar om i videon är nog en storhet. Alltså LKFS=-23 dB skulle då vara samma sak som att säga att <ja vad då> är -23 LUFS.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-04-02 13:54

LUFS och LKFS är synonymer så vitt jag vet.

R128 säger att medelnivån skall ligga -23LUFS vilket mao är samma sak som -23LKFS om man föredrar den enheten.

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav Ogjort » 2018-04-02 13:59

shifts skrev:Ska det nå ut behöver det nog finnas spritt till de vanligaste ställen folk hämtar sina podcaster. Kikade i Apples variant och där saknades det tyvärr. Har dålig koll på andra ställen där podcaster distribueras, men det finns rätt bra många fler.


Det är en vettig synpunkt, och det är också vår avsikt.
Men det finns också en poäng med att poddarna ÄR enligt EBU R 128 (videorna också)
Så det gäller att hitta distributionsvägar som inte altererar nivån.
Informationen är inte helt enkel att få fram.

Det tog t.ex. en massa tid att hitta info om att YouTube inte HÖJER om uppladdat material har högre LUFS-värde än deras eget val -13.
De sänker om det är mindre (lätt info att hitta) men... vad görs om det är större, var inte lika enkelt att finna.

Så ni som redan har sådan info, berätta gärna.

f.ö. är det knepigt hur man bör använda - större - mindre - lägre - högre om något som anges som en negativ siffra?
Det kanske också någon kan utröna..?
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav Ogjort » 2018-04-02 14:02

AndreasArvidsson skrev:
Ogjort skrev:Varför går de bara att korrigera inlägg en liten tid?

Det är för att visa för folk att när man väl producerat och distribuerat något med fel i så kan man inte alltid fixa dessa fel i efterhand. 8)


:D :D :D
Lysande kommentar i sammanhanget!
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Äntligen händer det något - förhoppningsvis...

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-04-02 14:03

Ogjort skrev:f.ö. är det knepigt hur man bör använda - större - mindre - lägre - högre om något som anges som en negativ siffra?
Det kanske också någon kan utröna..?

Det beror ju lite på vad man pratar om. Pratar du om dynamik/toppfaktor så ger ju en större dynamik en längre medelnivå givet att topparna är på samma nivå.

Pratar du dock om nivå så anser jag att det utan tvekan bör vara så att -20LU/dB är lägre än -10LU/dB. Det är ju en signalstyrka vi pratar om och vilken signal som har högre nivå bör inte vara tvetydligt.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster