JM skrev:Utan tvekan ger dipoler ett bättre ljud! Nu har jag haft förmånen att jag nyligen byggt ett hus med ett 200 m3 lyssningsrum där dipolerna ger ett luftigt och oansträngt ljud. Subbasen är inte ok ännu. Men jag har en plan för subbasen men ingen tid.
Bättre är ju subjektivt då det kan innefatta en massa olika saker och preferenser beroende på vem som tillfrågas. Vi kan konstatera några saker. Det 4.8 dB högre direktivitetsindexet kan vara användbart. Rumsresonanser sätts inte igång på samma sätt, sägs det, men jag skulle vilja påstå att dipoler bara sätter igång dem på ett annat sätt. Den starka bakutstrålningen (samma nivå som fram, men kanske inte riktigt identisk frekvensgång beroende på elementkorgar, baffelbaksida och annat) ger en ljudbild som oftast upplevs större. Det reflekterade ljudet kan få en frekvensgång som mer liknar direktljudet än en illa designad lådhögtalare. Men... då jämför vi enligt min mening en illa designad lådhögtalare med en väldigt välgjort dipol. Att göra en äkta dipol är nämligen tämligen svårt. I praktiken blir det ofta en dipol i ett begränsat frekvensområde, och något som mer påminner om en högtalare som strålar både framåt och bakåt vid andra frekvenser.
Så vad händer med ljudbilden? Man skulle kunna argumentera för att reflexen från det bakåtskickade ljudet ger en ljudbild som är "för stor". Vissa hävdar att det reflekterade ljudet inte stör om reflexen är tillräckligt sen och har en frekvensgång som är tillräckligt lik direktljudet. Jag håller med, men reserverar mig också. Sådana högtalare kan fungera överraskande bra i tämligen reflekterande miljöer. Men ska de fungera riktigt bra, och återge ursprungshändelsen, kan man hävda att man ändå måste göra en hel del med akustiken i lyssningsrummet, för att förflytta lyssnaren till det inspelade rummet. Men om vi redan gjort den anpassningen, kommer de då att fungera så mycket bättre än en bra konventionell högtalare?
Ännu svårare frågeställning är om dipolen ständigt överdriver ljudbildens storlek, eller om den konventionella framåtriktade högtalaren ständigt gör en för liten ljudbild?
Notera att jag har hört både konventionella högtalare och dipoler som jag tycker är väldigt bra. Jag hävdar fortfarande - med emfas - att det är viktigare att högtalaren i fråga är en god implementation, än vilken princip den är. Jag föredrar en bra dipol över en dålig lådhögtalare alla dagar i veckan. Det omvända gäller också.
Problemet är alltför komplext och mångdimensionellt för att snuttifieras till "dipoler låter alltid bättre".