av lennartj » 2018-03-04 13:10
Det var väldigt så olika man kan uppfatta och uppskatta en DAC.
Jag blev själv intresserad av den billiga BRIK-DAC'en
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=16&t=30986&start=30#p1169290 men jag hade först ingen koll på uppbyggnaden och trodde att det satt OP-ampar mellan DAC och utgång som det oftast gör på lite dyrare DAC'ar.
Flera av mina kompisar hade Lavry DA10 och laborerade med olika OP-ampar i dem och jag tänkte att jag nästan gratis skulle kunna överta några som inte var bäst, men bättre än standard i BRIK.
Lång näsa

när jag insåg att utgångsdrivern var integrerad på DAC-chipet, så att kondensatorn på utgången i princip var det enda analoga som fanns att laborera med.
Jag jämförde BRIC DAC'en med massor av andra, de flesta minst 10 gånger dyrare, men kunde inte finna någon anledning att laborera med klangbalansen, de var i princip lika korrekta allihop.
Även den upplevda dynamiken var likvärdig.
Den stora besvikelsen som gjorde att jag inte fann någon anledning att slösa energi på den var det extremt förkrympta stereoperspektivet. Det var med bred marginal det mest monolika jag har hört från någon DAC, men det blev iallafall inte total utsläckning i mina ambiofonihögtalare (som återger skillnadssignal) längst bak i rummet.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]