Pyttetransformator eller någon annan galvanisk avskiljare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Pyttetransformator eller någon annan galvanisk avskiljare

Inläggav jansch » 2018-04-02 21:38

Jag ha sökt på nätet i flera dar efter en "pyttetransformator" med ungefär 1:1, dvs 230VAC in och ca 180VAC- 230VAC ut. 1 W räcker men 2-3 W helt OK.
Behov:
Jag behöver en polarisationsspänning på 200 V (dc, filtrerad) som kommer att belastas med "ingenting" = sådär 50kohm eller kanske max 10kohm beroende på koppling. Den måste vara galvaniskt avskild från nätet och annan elektronik. FINNS DET NÅN BRA KRETS eller blir det en liten transformator?

Tidigare har jag "gjort det enkelt för mej" och köpt 2st 1,5VA minitransformatorer och kopplat dom mot varandra.
Alltså t.ex 230VA till 15VA och sedan en annan transformator kopplad till sekundärsidan och kört den baklänges t,ex, 12VA till 230VA. Alltså då fått utspänning från andra trafon på ca 12/15 x 230VA och sedan reglerat denna ned till 200VDC.
Det måste ju finnas en bättre lösning!----- men mina konstruktionserfarenheter ligger åtminstone 40år tillbaka inom detta område......

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Pyttetransformator eller någon annan galvanisk avskiljar

Inläggav jansch » 2018-04-06 21:10

Är det INGEN som kan komma med en bättre ide än 2 sammankopplade transformatorer?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Pyttetransformator eller någon annan galvanisk avskiljar

Inläggav Perfector » 2018-04-06 21:34

Senast redigerad av Perfector 2018-04-06 21:38, redigerad totalt 2 gånger.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.


jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Pyttetransformator eller någon annan galvanisk avskiljar

Inläggav jansch » 2018-04-07 16:42

Tack för tipsen!

Tyvärr är ju transformatorerna det jag skulle vilja komma ifrån och dessutom behöver jag bara 1Watt eller så...

Onsemi kretsen var ju intressant men det verkar som jag inte kan få "flytande" utspänning utan den är knuten till samma jord som ingången.

Kralle
 
Inlägg: 1508
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Pyttetransformator eller någon annan galvanisk avskiljar

Inläggav Kralle » 2018-04-07 18:12

jansch skrev:Onsemi kretsen var ju intressant men det verkar som jag inte kan få "flytande" utspänning utan den är knuten till samma jord som ingången.


Tänkte man kunde sätta en vanig galvaniskt isolerad dc/dc converter framför.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Pyttetransformator eller någon annan galvanisk avskiljar

Inläggav Perfector » 2018-04-07 19:05

En tyristor borde väl kunna funka?
Såna sitter ju i Touchkontakter för tex. takbelysning och borde kunna moddas till dina behov.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Pyttetransformator eller någon annan galvanisk avskiljar

Inläggav jansch » 2018-04-07 19:57

Kralle - tänkte du på en transformator eller förhoppningsvis nåt annat kul?

Perfector - hänger inte med hur du menar. Jag vill ju skapa 200V DC med VÄLDIGT lite effekt, kanske 20kohm belastning eller ännu mindre. MEN GALVANISKT SKILD FRÅN ÖVRIG JORD!
En tyristor kan ju inte skapa galvanisk separation.

Alltså de 200 V DC som jag behöver är ju bara till för att skapa polarisations-spänning för kondensatormikrofoner. Teoretiskt "0'" strömförbrukning. Själva mikrofonerna drar ingen effekt utav polarisationsspänningen men regleringen till 200Volt DC med en noggrannhet på sådär +/- 0,2 V resulterar ju förluster i regleringen.

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: Pyttetransformator eller någon annan galvanisk avskiljar

Inläggav HenrikE » 2018-04-07 22:50

Två småtrafos verkar vara enklaste sättet. En annan variant kunde vara att köra med en trafo och sen en spänningsmultiplikator: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Voltage_multiplier
Den ör bra för att skapa riktigt höga spänningar. Men för bara 200V tror jag den blir både sämre och krångligare än tvåtrafolösningen.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11456
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Re: Pyttetransformator eller någon annan galvanisk avskiljar

Inläggav rikkitikkitavi » 2018-04-08 07:55

Enda sättet att skapa galvanisk ISOLATION är att använda en transformator.
Andra lösningar med nätanslutning behöver inte vara farliga, om deras impedans är stor nog att begränsa strömmen. Men det kan ändå skada elektronik. Och möjligen folk/fä. Och alla dessa övriga lösningar hanterar INTE spänningsspikar på elnätet. De kan bryta ner isoleringen utöver att ge en hög inspänning. Allt går att designa för såklart men det blir mer och mer kritiskt ju mer man bygger själv.

Två små kretskortstrafos eller en speciallindad trafo(dyrt/stort) är bästa och utan tvekan säkraste sättet för nätanslutning.

För batteridrift finns ett antal alternativ, tex länken till boostkretsen.
Om den drivs från batteri gör det inget att in/utjord är gemensam. Se den som ett 200V batteri :)
Det går att bygga galvaniskt skiljda in/ut på en sådan boost krets men om den ändå matas från ett batteri är det onödigt.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Pyttetransformator eller någon annan galvanisk avskiljar

Inläggav Michael » 2018-04-16 22:25

Lampa (lysdioder) och solcell, ger ju isolation... men nog inte lämpligt här.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Pyttetransformator eller någon annan galvanisk avskiljar

Inläggav peterh » 2018-04-17 06:45

jansch skrev:Jag ha sökt på nätet i flera dar efter en "pyttetransformator" med ungefär 1:1, dvs 230VAC in och ca 180VAC- 230VAC ut. 1 W räcker men 2-3 W helt OK.
Behov:
Jag behöver en polarisationsspänning på 200 V (dc, filtrerad) som kommer att belastas med "ingenting" = sådär 50kohm eller kanske max 10kohm beroende på koppling. Den måste vara galvaniskt avskild från nätet och annan elektronik. FINNS DET NÅN BRA KRETS eller blir det en liten transformator?

Tidigare har jag "gjort det enkelt för mej" och köpt 2st 1,5VA minitransformatorer och kopplat dom mot varandra.
Alltså t.ex 230VA till 15VA och sedan en annan transformator kopplad till sekundärsidan och kört den baklänges t,ex, 12VA till 230VA. Alltså då fått utspänning från andra trafon på ca 12/15 x 230VA och sedan reglerat denna ned till 200VDC.
Det måste ju finnas en bättre lösning!----- men mina konstruktionserfarenheter ligger åtminstone 40år tillbaka inom detta område......


En http://tubular-well.se/index.php/websho ... 390-detail
samt 12V DC som du kanske redan har ?
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
peranders
 
Inlägg: 751
Blev medlem: 2003-10-07
Ort: Göteborg

Re: Pyttetransformator eller någon annan galvanisk avskiljar

Inläggav peranders » 2018-05-27 08:08

jansch skrev:Det måste ju finnas en bättre lösning!----- men mina konstruktionserfarenheter ligger åtminstone 40år tillbaka inom detta område......

Man får tänka lite som säljkursen, EFI. Egenskaper, fördelar, innebörd.

Vad är bättre i dina ögon?
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Pyttetransformator eller någon annan galvanisk avskiljar

Inläggav jansch » 2018-05-27 10:51

Perandres - Oj det var länge sedan jag hörde talas om EFI. Säljkurser brukar var "färskvara" med nya vinklingar på samma grundläggande tema! Tyckte själv "Elektrolux kurserna" var bäst - enkelt och rakt på.

Du frågar: "vad är bättre"?

Min kretslösning har hittills varit 2st kretskortstransformatorer t.ex. 230V/15V och motkopplad med 12V/230V med efterföljande reglerkrets. Klumpig och tar platst!
Det är helt omöjligt att hitta en 2-5watts trafo med en sekundär som går att använda direkt t.ex. 2x115V eller liknande. Då hade man klarat sig med en trafo åtminstone.

Bäst vore ju någon galvanisk avskiljare som inte bygger på järn.....tycker jag

Användarvisningsbild
peranders
 
Inlägg: 751
Blev medlem: 2003-10-07
Ort: Göteborg

Re: Pyttetransformator eller någon annan galvanisk avskiljar

Inläggav peranders » 2018-05-27 11:11

Du kan använda dig av en spänningsstege eller så snickrar du ihop ett primärswitchat aggregat. Faktum är att enkelhet ska man inte förakta.
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster