Moderator: Redaktörer
darkg skrev:Belker skrev:Jag hade långtgående planer att sätta bladkoppar på mina i14. Koppar är inköpt, men jag har inte kommit till skott än. Kanske för att de inte syns, då de står bakom ”gardiner”.
Spännande! Så här skulle det kunna se ut med bladkoppar på i14:
Ingvar Ö 2010 skrev:Jag har idag en ganska klar bild av hur det måste gå till om man vill slippa
ifrån de negativa bieffekterna, och tyvärr kan man summera det jag funnit
som att det tyvärr är rätt svårt att ha högtalarna som utgångspunkt om
slutresultatet skall bli så bra som möjligt, och med det menar jag framför-
allt "fritt från bieffekter".
De extra diskantutstrålarna tycks behöva vara såväl i rummet skiljda från
huvudhögtalarna, men också försedda med mycket speciella spridnings-
och tonkurveegenskaper.
Morello skrev:Ingvar Ö 2010 skrev:Jag har idag en ganska klar bild av hur det måste gå till om man vill slippa
och tonkurveegenskaper.
Av ren nyfikenhet - vad fick dig att ändra uppfattning i frågan?
Jag utgår såklart från att du inte monterat dem å baksidan "på skoj", utan att det finns goda orsaker till att det fungerar tillfredställande.
jonasp skrev:Från denna mycket trevliga tråd:
viewtopic.php?f=9&t=38604&full=1
jonasp skrev:Frekvenslika reflexer är ett för mig nytt begrepp. Vad menar du, JM? Menar du reflexer med frekvensgång lik direktljudet? Eller något annat?
JM skrev:Toole nämner i sin senaste upplaga (3) att golv- och takreflexer kan man bortse ifrån utan bevis eller studier som stöd. I praktiken har det varit tillräckligt med en tjock matta på golvet i mina rum.
JM
Morello skrev:Mattan på golvet kommer ju dock ej att reducera takreflexens storlek.
JM skrev:Morello skrev:Mattan på golvet kommer ju dock ej att reducera takreflexens storlek.
Störs du av takreflexer?
JM
Morello skrev:Ingvar Ö 2010 skrev:Jag har idag en ganska klar bild av hur det måste gå till om man vill slippa
och tonkurveegenskaper.
Jag utgår såklart från att du inte monterat dem å baksidan "på skoj", utan att det finns goda orsaker till att det fungerar tillfredställande.
IngOehman skrev:Morello skrev:Ingvar Ö 2010 skrev:Jag har idag en ganska klar bild av hur det måste gå till om man vill slippa
och tonkurveegenskaper.
Ledande fråga där... som därför inte går att svara på. Jag har inte ändrat uppfattning i frågan.
Kan dock nämna några saker:
1. På en stor högtalare är bak- och framsidan mera skilda åt.
2. Med en sluttande baksida på högtalaren så får man en massa (möjligheter att skapa) förändringar i spridningsegenskaperna från baksidan.
3. Diskantutstrålnkngen från baksidan bidrar inte med något positivt alls om högtalaren står framför en dämpad vägg. Om inte högtalaren är placerad långt framför väggen den har bakom sig så är baksidesdiskant en riktigt dålig ide, och för det mesta är det även när så är fallet en dålig idé. Så avknappen är mycket viktig!![]()
Det är bara med ett stort avstånd (>1 meter) som det är rimligt med en odämpad vägg bakom högtalarna, och har man det så, så kommer väggen bakom högtalarna att bidra med en färgad klang UTAN extra diskantutstrålning på baksidan. Det kan vara en nackdel, men behöver inte vara det. Det är olika från fall till fall. Diskanten på baksidan är en möjlighet, inte något som alltid är bra.
Och man bedrar sig illa om man tror att det fungerar bra med en rakt bakåt riktad diskant, liksom om man tror att tonkurvan bakåt skall vara rak. Det är ju en sorts kompletteringsljud och man behöver se till summan, med en massa olika samtidiga vägningar inkluderat.
Vh, iö
Tarzan skrev:JM, med "frekvenslika" och framför allt "Avviker reflexljud för mycket map frekvens..." uppfattar jag det som att reflexerna skulle kunna skilja sig från direktljudet med avseende på frekvens, alltså att det reflekterade ljudet har en annan frekvens än direktljudet, vilket väl ändå inte är möjligt? Är det spektralt innehåll du menar?
PerStromgren skrev:JM, jag tror att många av oss fortfarande inte fattar vad du avser med "frekvenslik". Menar du att frekvenskurvan (i någon mening) är lik eller att verkligen frekvense, signaler, inte ändras. Motsatsen skulle vara distorsion. Upplys oss!
JM skrev:Tack Jonas ursäkta att jag var otydlig.
Precedenseffekten ökar ju mer reflexljudet är frekvensmässigt likt direktljudet. Avviker reflexljud för mycket map frekvens uppfattas det som alltmer som ett separat ljud. Predenceeffekten ger klang och spatial upplevelse.
I våra små lyssningsrum är det svårt att höra frekvenslikt reflexljud. De flesta måste för att inte få för dominerande (map ljudstyrka) och för tidiga reflexer dämpa, diffundera och i praktiken frekvensbegränsa reflexljudet relativt direktljudet.
Bla Beranec och Griesinger som mätte och fixade större rum framhävde att stora rum med mer frekvenslika reflexer föredrogs. Även F Linkwitz betonar frekvenslika reflexers betydelse. Se tidigare inlägg.
I mitt största lyssningsrum ger mina dipoler de första frekvenslika reflexerna efter ca 20 ms och är dämpade ca 6 db relativt direktljudet. Ger klart bästa spatiala upplevelsen av alla mina stereo uppsättningar.
Toole nämner i sin senaste upplaga (3) att golv- och takreflexer kan man bortse ifrån utan bevis eller studier som stöd. I praktiken har det varit tillräckligt med en tjock matta på golvet i mina rum.
JM
jonasp skrev:Glömde: jag hanterar takreflex och golvreflex annorlunda när jag konstruerar högtalare.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster